سامرا.mp3
5.44M
💔 عجب سامرای غریبی
به چشمم ره گریه وا شد
چه شور و بساطی به پا شد
به یاد عزیزان زهــرا
دلم راهی سامرا شد
🎤 امیر عباسی
#امام_هادی علیهالسلام
🌍 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌤
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚸 وضعیت کودکان در آخرالزمان 💥
🎤 استاد رحیمپور ازغدی
#انقلاب_اسلامی
🌍 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌤
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌻 ملکا ذکر تو گویم
🌻که تو پاکی و خدایی
#حال_خوب
🌍 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌤
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ جریان شناسی مباحث جمعیتی
♻️ تبیین علت ورود کشورهای سلطهگر به مقوله کاهش جمعیت کشورهای دیگر
🎤 استاد شفیعی
#جهاد_فرزندآوری
🌍 اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🌤
May 11
15.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #گزارش_ویدئویی
▫️جهاد تبیین.
🔹جهل و عقل
#حقیقت_عظیم
#فاطمیه_دوم
🔹حجت الاسلام مهدوی ارفع
♦️مراسم عزاداری دهه دوم فاطمیه ۱۴۰۲
📅 شب چهارم- چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ١۴٠۲ مجموعه فرهنگی مادرم فاطمه اصفهان
═✧❁🌸❁✧═
9.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #کلیپ
🔻 بیداری
⚠️ در آستانه عبور از پیچ تاریخی؛
➕ بشریت در حال توبه از هر چه غیر خدا…
🔹حجتالاسلام مهدویارفع
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
#دوشنبههای_نهجالبلاغهای
#هیئت_سراج_علوی
-488169728_1791942155.mp3
19.45M
💠 | #شرح_حدیث | صوتی 🎧
#حکمت۸۱ (بررسی رَوشی)
🎙جناب استاد #سیدمحمدکاظم_طباطبایی
🍃وَ قَالَ (علیه السلام): قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ.
[قال الرضي رحمه الله تعالى و هي الكلمة التي لا تصاب لها قيمة و لا توزن بها حكمة و لا تقرن إليها كلمة].🍃
-174383357_-566276368.m4a
18.68M
#شرحخطبه | صوتی🎧
📖 خطبه ۹۱ "خطبةالأشباح" / (بخش بیست و پنجم)
جلسه پنجاه و ششم _ حضوری
۵ دی ۱۴۰۲
🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری
کانال رسمی نهج البلاغه: ✨مُوَافَاةً لِسَابِقِ عِلْمِهِ✨
وقتی آدم این کار را کرد عمل او موافق و همراه شد به علم پیشین الهی.
یعنی خداوند از قبل میدانستکه این اتفاق میفتد. اما دانستن خدا دلیل براین نمیشود که آدم اختیاری نداشته باشد. او میداند که آدم به اختیار خودش این کار را میکند. همچنین خدا میداند که شیطان به او چه میگوید و آدم چه محاسبهای پیشِ خودش میکند.
مثلاً فرض کنید یک معلم حاذق وقتی سوال چهارگزینهای میدهد، میداند که دانشآموزان سوال اول و دوم را رد میکنند، اما سر سوال سوم نیمیاز کلاس فریب میخورند. چون آنها کسانی هستند که نکته اساسی بحث را نگرفتهاند. معلم نکته لطیفی گفته بود، که اینها متوجه آن نشدند. لذا از قبل حتی میتواند بگوید فلانی و فلانی و فلانی این تست را غلط میزنند. حالا اگر اینها غلط زدند میتوانتد بیایند و بگویند شما میدانستید ما اشتباه میزنیم. ولی آنها خودشان زدند، کسی مجبورشان نکرده بود. معلم میداند چون بر دانشآموزانش اشراف دارد.
✨فَأَهْبَطَهُ بَعْدَ اَلتَّوْبَةِ لِيَعْمُرَ أَرْضَهُ بِنَسْلِهِ✨
بالاخره باب توبه را گشود و پس از توبه او را به زمین فرستادند تا با نسل خودش زمین را آباد کند.
لطفیکه حضرت آدم در حق همه ما کرد، این استکه #معلمتوبه شد. از اختصاصات حضرت این استکه باب توبه را باز کرد. یعنی به ما یاد داد که اگر به هردلیلی از ما خطایی سرزد، فوراً باید توبه کنیم.
خداوند درمقابل آن ندامت و زاری باب توبه را برای حضرت آدم باز کرد.
﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ﴾ (بقره: ۳۷)
⚪️ سوال یکی از حاضرین در جلسه: آیا نقشه خدا از ابتدا این بوده که این اتفاقات بیفتد؟
بزرگی خدا به این استکه نقشههای خودش را با اختیار ما اجرا میکند. حکومت و سلطنت خدا در این است.
سلطان معمولی یک چوب بالای سر افراد میگیرد و مجبورشان میکند، اما کسیکه اهل تدبیر است مجبور نمیکند، بلکه پیشنهاد میدهد، ولی زمینه را هم به نحوی فراهم میکند که او آن مسیر را برود. بله طرح کلی از خداست، ولی اختیار بشر در این میان قربانی نشده است.
نکته مهم این استکه بعضیها میگویند اگر ما دربهشت بودیم، الآن جای خوبی داشتیم، ولی توجه نمیکنند که اگر آدم دربهشت مانده بود ما اصلاً نبودیم چون نسلی نداشت.
بهشت که جای تناسُل نبود.
بعد که فهمیدند میتوانند تناسل داشته باشند از بهشت بیرون شدند. بنابراین اینگونه نیستکه اگر ما در بهشت بودیم،حتماً موقعیت بهتری داشتیم و آدم نگذاشت ما به عیش و نوش مشغول باشیم.
👈کسانیکه درحال رشد و کمال هستند هیچگاه این حرفها را نمیزنند. آنهاییکه بالا میروند و همّتشان عالی است این حرفها را نمیزنند. افراد کوهنورد که هربار یک قله یا کوه را فتح میکنند نمیگویند این خیابان سربالایی است و... او کوه را فتح کرده، اینکه برایش مهم نیست. ولی کسانیکه قدم از قدم برنمیدارند، برایشان سخت است که شیب خیابان را طی کنند.
آدمهای دون همت و متوقف شده دائم ایراد میگیرند، اما افرادی که در اوج کمال هستند یا مسیر اوج را طی میکنند، این حرفها را نمیزنند، تازه خوشحال هم هستند که به این دنیا آمدهاند، چون میدانند راهِ پیمودن کمال در این دنیاست.
آدمهاییکه دنبال کمال نیستند گاهی به نقطهای میرسند که از زندگیشان سیر میشوند، چون هدفی ندارند. به خودشان بد و بیراه میگویند، نفرین میدهند، قصدخودکشی میکنند.
مشکلات برای همه هست، بسا میبینیمکه برای افراد پرهمت مشکلات ده برابر یا بیشتر از بقیه است، اما دست از کار و تلاش نمیکشند. آنها خم به ابرو نمیآورند.
فرد با همت این را کمال خودش میبیند و میگوید من ساخته شدم.
اگر با این مشکل مواجه نشده بودم که به کمال نمیرسیدم.
🤼 بعضی از ورزشکاران درهر رویارویی (مسابقه) به دنبال یادگرفتن فنون جدید از رقبای خودشان هستند. شکست برای آنها معنا ندارد.
آدمیکه اهل #کمال است، هیچگاه شکست در زندگیش نیست، چون از هرشکستی درس میگیرد. ولی آدمهای تنبل و ناتوان با کوچکترین اتفاق، ناامید و بدخلق و رنجور میشوند. تازه ممکن است به فساد هم بیفتند(همه میدُزدند، من چرا ندُزدم)
درحالیکه لطفش به این استکه شرایط دزدی باشد و ما دزدی نکنیم.
سعدی میگوید:
اگر لذتِ تَرک لذت بدانی
دِگر لذتِ نفْس، لذت ندانی
خ۹۱ / بخشبیستوپنجم_۱
🌴🌴🌴
کانال رسمی نهج البلاغه: اگر آدم میدانست که اگر از آن درخت نخورد چه لذتی میبَرَد، هیچگاه از آن درخت نمیخورد.
اگر ما اکر در بهشت بودیم لذت ترکِ لذت نداشتیم.
کسیکه لذت عقلی میبَرَد، به لذت جسمی توجهی نمیکند.
دکتر حسابی در سرمای زیرصفر به کوههای آلپ میرفته و پشت تلسکوپ به مشاهده آسمان میپرداخته، چون این برایش لذتبخشتر است. او لذتی ازمشاهده آسمان میبرد که افراد زیر کُرسی نمیبَرَند. البته آنکه زیر کرسی هست، آن لذت مشاهده آسمان را نچشیده است.
مرحوم خواجه نصیر طوسی گاهی نیمه شب که مسئلهای برایش حل میشد بالا و پایین میپرید و میگفت: " کجایند ملوک و ابناء ملوک؟ بیایند ببینند ما چه لذتی میبریم."
تازه این لذت #عقلی است، آن لذتیکه اهل مناجات با خدا میبرند که لذت #قلبی است، آن را فلاسفه هم نمیفهمند.
ما آمدهایم این لذتها را تجربه کنیم، فلذا اگر خوراک و پوشاک عالی داشتیم، به همان میچسبیدیم و سراغ چیز دیگر نمیرفتیم.
حضرت آدم به دنیا آمد تا تأثیرگذار بوده و بهشتهایی را روی زمین برپا کند.
﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا ﴾(هود:۶۱)
خداوند شما را از زمین بیافرید و به آبادانی زمین گماشت.
چرا فقط درفکرآوردن آب از خلیج به کویر هستید❓کاری کنید که به کره ماه آب بفرستید و آنجا را درختکاری کنید. زمین را آباد کنید، بعد بروید بقیه منظومه شمسی را آباد کنید. محال که نیست، اما بشر آنقدربیچاره استکه زمین را هم نمیتواند آباد کند.
نمیتوانیم افقی آباد کنیم که عمودی بالا میرویم(باساختن آسمان خراشها)
این ویران کردن زمین است، نه آبادکردن❗️
یک کاری کنیمکه همه اهل زمین بهره ببرند.
برای حیوانات هم لانه بسازیم، روی تمام درختان جنگل یک لانه برای پرندگان بسازیم، چه اشکالی دارد❓
برای تمام ماهیان دریا خوراک بریزیم، و بعد در مقابل از آنان بهره بگیریم.
جن را به خدمت بگیریم، چنانچه خداوند نمونهاش را در قرآن معرفی فرموده است. حضرت سلیمان که باد و جن درخدمتش بود؛ پس #میشود.
👈همچون سلیمان خالص بشوید تا #بشود.
بادبه فرمانتان باشد، نه اینکه به شما آسیب برساند(ساختمانهایتان را خراب کند) شما دستور بدهید و باد به آن عمل کند. یا جن آنطورکه شما میخواهید خدمتگزارتان بشود.
✨وَ لِيُقِيمَ اَلْحُجَّةَ بِهِ عَلَى عِبَادِهِ✨
مأموریت دیگر حضرت آدم، #نبوت ایشان بود که بیایند و اقامه حجت کنند از طرف خداوند برای بندگان. یعنی او حجت خدا و الگو باشد در اخلاق و رفتارش. در دستوراتیکه میدهد و آمده تا مردم را با خدا آشنا کند.
✨وَ لَمْ يُخْلِهِمْ بَعْدَ أَنْ قَبَضَهُ مِمَّا يُؤَكِّدُ عَلَيْهِمْ حُجَّةَ رُبُوبِيَّتِهِ✨
بعد هم که خداوند آدم علیهالسلام را قبض روح کرد، جامعه و مردم را از حجتهای خودش خالی نگذاشت. یعنی #حُججالهی بعد از آدم آمدند.
نقش اصلی حجج الهی چه بود❓👇
✨وَ يَصِلُ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مَعْرِفَتِهِ✨
مردم را به معرفت خدا برسانند، یعنی اتصالی ایجاد کنند بین مردم و معرفت خدا؛ چون در معرفت خدا همه چیز هست.
چرا بعضیها ولایت تکوینی دارند❓چون معرفت دارند. کسیکه معرفت نداشته باشد، ولایت پیدا نمیکند. و وقتی کسی اهل معرفت شد، موجودات دیگر( عالم کون) در مقابلش #خضوع میکنند، یعنی وظیفه خودشان میدانند که خضوع کنند.
من و شمائی که دانشجو هستیم، اگر یک استاد بالاتر از خودمان را میبینیم، در برابرش خضوع میکنیم، در همه رشتهها و فنون هم صدق میکند.
👈اصلاً عقل و قلب حکم میکند که باید خضوع کرد.
حال اگر کسی معرفت خدا را داشته باشد، بعید نیستکه پرندگان و چرندگان و ماهیان و کوه و دشت و دریا و... تسبیحش میکنند.
(إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ) (ص:۱۸)
چرا کوهها به حضرت داوود تسبیح میگفتند❓برای اینکه تا داوود تسبیح میگفت، اینها وجودشان به حرکت درمیآمد. او #عارفبالله بود.
قاعده این است؛ یعنی مدار خلقت بر #محبت و #معرفت است.
درمیان نظامیان هم سلسله مراتب رعایت میشود. درهستی هم به همین شکل است، با این تفاوت که اینجا سلسله مراتب با درجه سردوشی مشخص نمیشود، بلکه با معرفت معلوم میشود. هرکسی معرفتش بیشتر باشد، احترامش نیز بیشتر است.
وقتی فرشتگان دیدند که آدم صاحب معرفت است وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ... در مقابلش سجده کردند.
فلذا این معرفت خیلی مهم است که از مأمورتهای انبیاء بهشمار میآید.
خ۹۱ / بخشبیستوپنجم_۲
🌴🌴🌴
کانال رسمی نهج البلاغه: ✨بَلْ تَعَاهَدَهُمْ بِالْحُجَجِ عَلَى أَلْسُنِ اَلْخِيَرَةِ مِنْ أَنْبِيَائِهِ✨
بعد خداوند به وسیله آن حجتها با مردم #تعاهُد کرده است. تعاهد از باب تفاعل است و طرفینی میباشد. یعنی هم خدا به عهدش وفا کرده که بندگان را هدایت کند، چون فرموده: ای بندگان من پیامبران من برای هدایت شما میآیند. وقتی پیامبران را فرستاد، به عهدش وفا کرد. و هم از بندگانش وفای به عهد میخواهد که بندگانش به عهدبا خدا وفادار بوده و از شیطان پیروی نکنند.