eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2هزار دنبال‌کننده
73.1هزار عکس
76.3هزار ویدیو
2.9هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مراقب دام شیطان باشیم 💢اگر کسی گناهی را نمی تواند ترک کند و مکرراً به آن گناه مبتلا می شود و مکرراً توبه اش را می شکند، مخصوصاً جوان ها و نوجوان ها ... 🎙استاد مویدی حفظه الله 🌐 https://btid.org/fa/ 📎 📎 📎 🔰
فرآیند فقهی تحقق حجاب-عصرانه علمی استاد قنبریان.pdf
900.6K
📜 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1️⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2️⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی
نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب.mp3
20.43M
🎙 نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب محسن قنبریان/ ۱۸مهر۱۴۰۱/ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) ▫️ مقدمه • مساله، تحقق و اقامه حجاب نه صرفاً الزام! • تحقق، بمثابه یک فرآیند/ نقش فقه و برنامه. ▫️ مرحله اول 1️⃣ رفع آنچه مانع تنجز تکلیف یا پیگرد است: - جهل های عذری/ شبهه/ علم یا ظن به خلاف. - شناخت موضوع در پیمایش ها و آمارها! - تفاوتهای ارشاد جاهل با امر به معروف؟ 2️⃣ هنجار سازی و افزایش ارزشمندی؛ تکلیف حکومت اسلامی ! • پیمایش ها در اینباره! • دلیل اول: استدلال به موثقه مسعده/ افزایش احتمال تاثیر شرط واجب برای حکومت مردمسالار! • دلیل دوم: استدلال به صحیحه داود الرقی/ افزایش احتمال تاثیر (با معروف سازی) وظیفه حکومت اسلامی! • دلیل سوم: استدلال به مفهوم "معروف" و "عرف"(۱۹۹اعراف): - تعاریف لغوی/ تعریف علامه حلی و.../ تفسیر علامه طباطبایی/ دو روایت موید! ⬅️ جمع بندی مرحله اول از خ۸۷ نهج البلاغه! ▫️ مرحله دوم • جایگاه مردم: ولایت مُشاع طرفینی: - امر به معروفِ مولوی/ ولایت تواصی یا ولایت امر به معروف/ زن ها هم بر مردها دارند/ حتی زن بی حجاب بر مجتهد! • مستندات: تفاسیر و فقاهت ذیل ۷۱توبه: - المیزان/ اسس النظام السیاسی/ دراسات فی ولایة الفقیه ▫️ مرحله سوم • تفاهم اجتماعی در پیگردها: ۱۲ممتحنه: - بیعت تاکیدی/ متعلقِ معلوم و معروف/ سیره نبوی! • نقد تبصره۶۳۸ قانون مجازات اسلامی
قیام علیه متحجرین.pdf
190.8K
📰 مصاحبه حجت الاسلام محسن قنبریان با روزنامه وطن امروز: قیام علیه متحجرین سه شنبه ۱۷بهمن۱۴۰۱ • حرف نوی انقلاب اسلامی و دو دیگری آن. • ادبیات تند امام علیه متحجران تا پایان عمر. • مشکل تحجر، بودن امام خمینی نیست و پس از او هم ادامه دارد. • رویکرد متحجران با مساله زن از همان بدو پیروزی... • حرف نوی انقلاب با متحجران سر اصل حضور اجتماعی زن و با لیبرالها سر هندسه حضور زن در جامعه درگیر است... • مساله حجاب را امام با توجه به حرف نوی انقلاب اسلامی با اراده آزاد و همراهی مردم حل کرد! • راه حلهای متحجرانه... * مرور این مصاحبه مهم را به دوستان پیشنهاد می کنیم به نوعی چکیده و جمع بندی برخی مطالب بیان شده در ماههای اخیر است
🔅حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی! ❓چه باید کرد؟/ بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه قدس(۱) ▫️ما دو کار در حوزه امر به معروف و نهی از منکر داریم: اول "یدعون الی الخیر" است. و دوم در ادامه آن "یامرون بالمعروف" است. این دو مترادف با همدیگر نیستند. دعوت به خیر یک چیز است و امر به معروف چیز دیگر است. یدعون الی الخیر در تعابیر فقها تحت عناوین "ارشاد جاهل" یا "تنبیه غافل" یا "هدایت گمراه" آمده است. توضیح اینکه بعضی وقت ها ممکن است یکی از دستورات شرعی یا دسته ای از دستورات شرعی مان، در بستر جامعه دچار شک و شبهه شود که از قضا مناسبات مدرن در این مورد خیلی نقش دارد. وقتی زندگی از اساس تغییر می کند هم برخی موضوعات احکام از اساس تغییر می کند و بالتبع احکام آن نیز عوض می شود؛ و هم اینکه درصدی ازمکلفین نسبت به احکام در این "بستره جدید زندگی"، دچار شبهه می شوند. اینجا مدام گفتن امر به معروف، کار درستی نیست. اول باید ارشاد جاهل صورت بگیرد. "امر"(مواجه حقوقی) نیز در ارشاد جاهل نیامده است؛ فلذا می توان از همین رسانه ها استفاده کرد و دست به رفع شبهه زد. با جامعه باید حرف بزنیم. 🔺چند مثال بزنم: در بررسی آماری ای در سال65، قریب 86درصد پاسخ دهنده گان گفته اند که رعایت نکردن حجاب از طرف مردم عیب است. در سال71 جواب مردم به همین سوال به 41درصد تنزل کرده است. (۲) مشخص می شود که در این بازه زمانی یک سری شبهاتی وارد شده است که بحث ارشاد جاهل یا یدعون الی الخیر اینجا وسط می آید که کار فرهنگ سازی است. پیش از آنکه گشت ارشاد یا مجوز بخواهد؛ فرهنگ سازی لازم دارد که امر یا بکن-نکن در آن نیست. پس ابتدائاً قرائت درستی از آن مساله باید بشود و سپس امر به معروف بر آن مترتب شود. چرا که فقها می گویند کسی که حکم را نمی داند یا درباره آن دچار شبهه شده است اول از همه باید این مرحله را طی کند و بعد اگر اصرار بر آن کار داشت نوبت به امر به معروف می رسد. 🔺 پژوهش دیگری مثلاً که در مورد دختران دانشجو انجام گرفته است اینگونه است که فقط 42درصد دیدگاه مثبتی در مورد پوشش پا دارند؛ در حالی که یکی از مسئله های شرعی، پوشاندن پاست. 54درصد معتقدند که همه بدن جز دست و صورت باید پوشیده باشد(۳) که مشخص می شود 46درصد دیگر چنین تلقی ندارند. من این دو آمار را خواندم تا بگویم بینش عرفی جامعه حتما منطبق بر مساله شرعی نیست. ارشاد جاهل -که کاری فرهنگی است- تلاش برای این انطباق است. جهالت نیز که اینجا می گویم سویه منفی ندارد بلکه منظورم این است که حکم دچار شبهه شده است. 🔺ادامه دارد... ........................................... 1)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf 2)وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشها /فرامرز رفیع پور ص33و34 3)حجاب/ پژوهشکده فقه و حقوق ج2ص163 📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۲۹
🔅شرایط امرو نهی کردن جامعه توسط حکومت عدالت حکمرانی /بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه قدس(۱) ▫️در "امر سیاسی" دو ولایت داریم. یک ولایتِ، یک طرفه است که از طرف حاکم مشروع با مردم است مثلاً فقیه جامع الشرائط با مردم ولایت یک طرفه دارد و او بر ما ولایت دارد و ما بر او ولایت نداریم ولو اینکه حق نظارت داریم. این نوع حالا محل بحث ما نیست. 🔺یک نوع دیگر نیز از ولایت هست که "ولایت طرفینی" است. یعنی ولایتی که من بر کسی و او بر من دارد. مصدر اصلی امر به معروف و نهی از منکر این نوع از ولایت است. آنجایی که قرآن، امر به معروف را پیچ و مهره کرده است «المومنون بعضم اولی من بعض» و «بعضهم اولیاءبعض» است. قرآن در پس این تعابیر "یامرون بالمعروف" می گوید. یعنی این ولیّ آن یکی و او نیز ولیّ این یکی است. چرا که امر کردن یک جور دخالت کردن و وارد سپهر دیگران شدن است. پس اینجا باید یک نکته را مدنظر داشت که مصدر امر به معروف و نهی از منکر ولایت طرفینی است. 🔺دوم اینکه اگر ما برای "شخصیت حقوقی" هم چنین ولایتی را قائل شدیم و گفتیم که دولت نیز حق امر به معروف و نهی از منکر مردمش را دارد؛ ذیل این ولایت طرفینی برده ایم. اصل۸ قانون اساسی نیز بر این تصریح دارد که هم دولت باید امر به معروف کند و هم مردم باید به دولت امر به معروف کند. این با بحث رابطه مردم با ولایت(اصل۵ و ۱۱۰قانون) فرق می کند که گفتم او بر ما ولایت دارد و ما بر او نظارت داریم. اینجا ولایت طرفینی و از جنس امر به معروف و نهی از منکر کردن است... 🔺تازه بین فقها یک بحثی هست که آیا "عدالتِ آمر" شرط در امربه معروف هست یا خیر؟ یعنی اگر من خواستم امر به معروف کنم، خودم باید عادل باشم یا خیر؟ قلیلی می گویند که شرط است و کثیری از فقها نیز می گویند که عادل بودن(اهل کبیره و مُصرّبه صغیره نبودن) شرط نیست. آن هایی که می گویند شرط نیست، اعتقاد دارند که اگر چنین چیزی را شرط کردیم، موجب از بین رفتن این فریضه می شود مگر چقدر عادل در جامعه هست که همه معروفها را رعایت کند. این را اضافه کنم که آن هایی که شرط نمی دانند، همه بالاتفاق، "شرط تاثیر" می دانند. یعنی کسی که مسائل شرعی دیگر را رعایت نکند دیگر امر و نهی اش تاثیر ندارد. 🔺حالا ما کار به افراد نداریم و به حکومت کار داریم. اگر شخصیت حقوقی را اضافه کنیم و سراغ جامعه بیاییم و بگوییم که آیا دولت به عنوان یک شخصیت حقوقی حق امربه معروف و نهی از منکر دارد یا خیر؟ به نظر من اینجا قویاً می توان از عدالت دولت حرف زد. بگوییم دولت -یعنی دستگاه دولت و تریبون های دولت که وسیع اند و از نمازجمعه و رسانه ملی گرفته تا سایر نهادها را شامل می شوند- وقتی حق دارد امر و نهی کند که خودشان در لباس دولت، رعایت موازین بکنند. یا حداقل در صورتی که تاثیر دارد که خود رعایت کند. مثلاً وقتی با صدای کلفت بگویند بی حجابی نه، که در مقابل اختلاس و تبعیض و فلان -که در خود سپهر دولت اتفاق می افتد- در مقابلش عدالت بورزند و "عدالتِ حکمرانی" داشته باشند؛ اگرنه، جامعه از این ها نخواهد شنید. در علوم اجتماعی نیز از آن یاد می کنند. «نظریه پاندولی اخلاقیات در جوامع انقلابی» نیز همین را می گوید. می گوید: اولش تیز و تند حرف زدن از آرمان هاست، به مرور عده ای ریزش می کنند و سر این آرمان ها نمی مانند و مثلاً پسرش را فلانی آمریکا می فرستد و خودش نیز زندگی آنچنانی دارد، اما کماکان "سختی گفتار و سستی رفتار" را دارد. سست رفتار می کند، ولی سخت حرف می زند. قرآن در این باره در سه آیه حرف زده که یکی اش را بگویم همین آیه «لم تقولون ما لا تفعلون» هست. «کبرا مقتاً عندالله ان تقولون ما لا تفعلون» خیلی برای خدا سخت است که چیزی را بگویید که خودتان به آن عمل نمی کنید. این آیات توبیخی را خود فقها برای واعظی که متعظ(پند پذیر) نباشد بکار برده اند. نهادهای حاکمیتی یا رسانه ملی -که در دور و بر خودش اتفاقات درشت می افتد ولی نسبت به آن ها سهل گیری می کند- برای "مصرف کننده حجاب" در جامعه که یک دختر است سخن درشت می گوید! قاچاق 500درصدی منسوجات حجاب(۲) پیرامون خودش اتفاق بیافتد و کاری نکند، ولی سر مصرف کننده اش فریاد بزند! ما الآن دچار این معضل هستیم . 🔺راه حل این معضل ،احیای اصل۸ قانون اساسی و نهادینه کردن ولایت طرفینی است. که اولاً ولایت طرفینی است. ثانیا اگر دولت نیز قرار امرو نهی داشته باشد باید در وظایفش در قبال ملت، کوتاهی نداشته باشد. 🔺ادامه دارد... ................................................ 1)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf 2)گزارش مرکز پژوهش های مجلس 🔺این دو یادداشت مرتبط را بخوانید: - قاچاقچیان حجاب و بد حجابی -محل های تجمع های روز حجاب و عفاف 📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۲۹
🔅فرهنگی کردن حجاب پذیرش تکثر فرهنگی/ بخشی از مصاحبه حجة الاسلام قنبریان با روزنامه قدس(۱) ▫️نکته لطیفی که اینجا وجود دارد این است که ما تمام دستورات و معروف هایی که داریم به تعبیر فقهی از «واجبات توقیفیه» نیستند. مثلاً نماز از واجبات «توقیفیه» است یعنی کسی حق ندارد در آن کم یا زیاد کند و نماز را آنگونه که تشریع شده باید خواند. اما انصافاً بسیاری از معروف ها در شریعت ما تشریع و یا امضا شدند -که در حوزه مسائل اجتماعی است- توقیفی نیستند. مثلا حکم حجاب گفته است که غیر از دست و صورتت، بقیه پوشیده باشند. فرهنگ ها و عرفها با تکثرات اقلیمی و فرهنگی این حکم را عمل می کنند... 🔺اینکه ما رنگ را نیز جز شرع کنیم، خطایی است که ما انجام می دهیم. گفتن اینکه چادر حجاب برتر است، در قالب «یدعون الی الخیر» هیچ ایرادی ندارد ولی اینکه بگوییم فقط این حجاب است، کار اشتباهی است. 🔺 متحد الشکل کردن نه به شکل رضاخانی و نه به شکلی که مدنظر برخی در جمهوری اسلامی است، نشدنی است. آیا درست است که بخواهد همه فرهنگ های کرد و بلوچ و ترک و خوزستانی را به شکل و فرم واحد دربیاورد؟ 🔺ازقضا اینجا می بینیم که یک مسئله شرعی، لباس فرهنگی هم می پوشد و به شکل ازمنه مختلف و فرهنگ های مختلف نیز در می آید بدون اینکه از قدسیت بیافتد. یعنی کماکان عرفی به معنای سکولار، نشده است و شرعی بودن و ماخذ الهی داشتن آن سرجای خودش است؛ اما پوستین فرهنگی و اقلیمی نیز پوشیده است. این از آن لطایفی است که اگر لحاظ کنیم، آنوقت تکثر ها نیز جواب می گیرد... ▫️نکته لطیف دیگر تعبدی نبودن بسیاری از احکام اجتماعی اسلام است. باز از همان حجاب مثال می زنم: اصل این جلباب، حجاب برتر بوده است. مثلاً در دوران هخامنشی نیز این جلباب بوده و شما نیز در آثار به جای مانده از آن دوران می بینید. حالا اگر کسی بخواهد آن را بعنوان میراثی باستانی داشته باشد، هیچ ایرادی ندارد. چرا که این ها دیگر جز واجبات تعبدی نیز نیست که قصد قربت در آن شرط باشد. در "واجبات توصلی" رسیدن به نتیجه، مطلوب است؛ قصدش و نیتش مهم نیست. در مورد حجاب مثلاً فقط باید وجه و کفین دیده شوند حالا دیگر می خواهید به قصد قربت باشد یا به قصد پاسداشت میراث ملی یا هرچیز مشروع دیگر. ............................................... ۱)متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید: http://media.qudsonline.ir/d/2020/09/14/0/1005304.pdf
🚨آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم⁉️ ❗️آری؛ حتی در شرایطی برخی مستحبات! ❕قبل از توضیح چند یادآوری: تا اینجا معلوم شد: 1️⃣بخاطر تغییر بستره زندگی با مدرنیته، باید شبهات و چالش های پیرامون برخی احکام -از جمله فروعات شرعی حجاب- را با "ابزار فرهنگی" -نه قانون و الزام- رفع کرد تا فهم عرفی و باور عمومی نزدیک به شرع شود(1) 2️⃣بدون آن، قانون -مثل قانون حجاب- عملا متروک شده و حداکثر در بخشی خاص -که هنجار شکنی های بدحجابی است- اعمال و الزام می شود! الزام و اجبار به حجاب کامل شرعی میسر نمی شود و فقط هنجار شکنی های خاص بدحجابی و کشف حجاب مورد پیگرد واقع میشوند(مثل زمان ما). 3️⃣قوانین و پیگردهای آن در حوزه شهروندان، وقتی جواب می دهد که "عدالت حکمرانی" برقرار باشد. قوانین و وظایف مربوط به دولت و حاکمیت هم به خوبی تعقیب شود نه با قاچاق 500درصدی پوشش، تسامح اما با مصرف کننده همان پوشش در خیابان برخورد شود!(2) ...................................... ❓حال سؤال این است: اصلا اسلام، الزام و اجبار به مساله ای شرعی(مثل حجاب یا بازداشتن از بدحجابی) را مشروع می داند؟ ❗️پاسخ این است که اجبار در شرایطی مشروع است. 🔹مثال اول: زیارت رسول الله(ص) فی نفسه مستحب است؛ اما اگر مسلمین آنرا "به کلی" ترک کردند(ترک همگانی)؛ بر حاکم و والی است که بدان اجبارشان کند. در اینباره هم روایت صحیح السند(معروف به صحیحه فضلاء(3) وجود دارد(4)؛ هم اتفاق نظر فقهاء(جز ابن ادریس)(5) البته برخی تعبیر "جواز اجبار" دارند(6) و برخی "وجوب(کفایی) اجبار"(7). البته این وقتی است که تعطیلی بخاطر وضع مالی مسلمین نباشد؛ و الا بر والی است که از بیت المال برای متروک نشدن زیارت پیامبراعظم(ص) خرج کند(8). 🔹مثال دوم: اگر همه شهری(مسلمان) متفق بر ترک اذان شدند(طوری که اذان در شهر مطلقا شنیده نشود)؛ بر اذان اجبار می شوند(ولو با قتال)! این حکم هم اجماعی است(9). دراین موارد میان فقهاء بحث است که مستحب، چگونه مورد اجبار واقع می شود؟! از میان پاسخ ها، محققین قائل اند که در چنین شرایطی "بخاطر تهاون" و توهین به رسول الله(یا اسلام)، زیارت(یا اذان) ؛واجب کفایی (=بر همه واجب تا جایی که بقدر کفایت حاصل شود) می شود(10) 🔸حجاب؟! حال حجاب که فی نفسه هم واجب است -البته به شرطی که مراحل یاد شده در اول یادداشت را طی کند- اگر مورد اجبار و پیگرد قرار گیرد؛ چیز عجیبی نیست. بخصوص اگر پیگردها و الزام به ترک ها، مختص به هنجار شکنی های خاص و البته محدود در بدحجابی هایی باشد که حریم اجتماعی و خانوادگی را نشانه گرفته است. امیر المومنین(ع) نیز در شرایطی که ناهنجاری هایی از مواجهه مردان و زنان در معابر پیدا شده بود، معابر عمومی را برایشان تفکیک کرد(11). این سیره، است و حکمی "جاودانه و همیشگی" نیست. مثل تدابیر پیامبر(ص) برای حضور زنان در نماز جماعت است؛ که برایشان درب جدا معلوم و جایگاهی از مسجد را مختص کرد و خواست بعد از مردان سر از سجده بردارند. 3)بخاطر فضیلت راویانش: حفص بن البختری، هشام بن سالم، معاویة بن عمار و... 4)وسائل الشیعه/کتاب الحج/ابواب وجوب و شرائطه/باب5/ح2 5)سرائر ج1ص647 6)دروس ج1ص473/رسائل محقق کرکی ج2ص162/مسالک الافهام ج2ص373/مستندالشیعه ج13ص330 7)ریاض المسائل ج7ص160/جواهرالکلام ج20ص51تا53 و... 8)هم در صحیحه فضلاء تصریح شده هم در فتاوا:دروس ج1ص473 و... 9)مسالک الافهام ج2ص373/تقریر بحث سید البروجردی ج2ص14 10)مسالک الافهام ج2ص375/جواهر ج20ص51تا53 و... 11)السوق فی ظل الدولة الاسلامیة /جعفرمرتضی العاملی ص67 📝محسن قنبریان ۹۹/۶/۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیاهوی ساختگی برای خاموش کردن اعتراضات واقعی در آمریکا علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین: ‌ 🔹جامعه آمریکا به قدری از صداهای به ظاهر متکثر اشباع شده که اجازه نمی‌دهند اعتراضات واقعا ویرانگر برای ساختار اصلی، شکل بگیرد. 🔸در اقشار مختلف آمریکا، افراد شجاع و حاضر به نبرد هستند ولی به خاطر فقدان چارچوب‌های روشن فکری و نبود رهبرانی که توانایی سازماندهی و بسیج سیاسی و اجتماعی داشته باشند، این ظرفیت هرز می‌رود و نمی‌تواند وارد کانالی مشخص شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا انتقادات نوام چامسکی در آمریکا تحمل می‌شود؟ علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین: ‌ 🔹شخصی مثل نوام چامسکی را در آمریکا می‌آورند تا حرف‌های مثلا رادیکال بزند، ولی حقیقت این است که تو فقط تا جایی این کار را انجام می‌دهد. 🔸در همین جامعه، چامسکی تحمل می‌شود چون راهکار ارائه نمی‌دهد ولی مالکوم ایکس و مارتین لوترکینگ حذف می‌شوند چون راهکار عملی به مردم می‌دادند. 🔹کارکرد چامسکی این است که مردم فکر کنند چه جامعه آزادی دارند، در حقیقت تخلیه روانی، هدف اصلی از تحمل اوست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخوف‌ترین دیکتاتوری در آمریکاست منتها با روکش آزادی بیان علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین: ‌ 🔹جامعه کنترلی، سخت‌ترین نوع دیکتاتوری و توتالیتاریسم را اعمال می‌کند مثل همان چیزی که در آمریکا پیاده شده؛ مردم فکر می‌کنند در جامعه‌ای آزاد زندگی می‌کنند ولی به شدت تحت کنترل هستند. 🔸شکل کاملا مدیریت شده‌ای از آزادی به مردم ارائه می‌شود ولی زمانی که معترضان به خطوط قرمز نزدیک می‌شوند، می‌بینند ماجرا آن چیزی نیست که فکرش را می‌کردند. 🔹شکل مخوفی از توتالیتاریسم بر جامعه و دانشگاه‌های آمریکا اعمال شده به طوری که اجازه نمی‌دهند نه اعتراضی واقعی شکل بگیرد، نه رهبری اعتراضات وجود داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک واقعیت درباره جنبش‌‌های دانشجویی در اروپا و آمریکا علی عبدی - کارشناس مسائل فلسطین: ‌ 🔹آن چیزی که به آن جنبش دانشجویی 1967 گفته می‌شود، دارای منشأ آزادی جنسی در فرانسه بود و اتفاقا بزرگ‌ترین ضربه را به جنبش کارگری زد و مطالبات به حق آنها را به محاق برد. 🔸در دهه‌های 60 و 70 میلادی و در اعتراض به جنگ ویتنام، اعتراضات سراسری در آمریکا شکل گرفت و ممزوج شدن آن با چپ جدید، جنبشی دانشجویی هم به وجود آمد ولی از دهه 80 و روی کار آمدن ریگان، جنبش دانشجویی به مدت 4 دهه در آمریکا دیده نشد. 🔹اعتراضات سیاسی دانشجویی بعد از جنبش وال استریت و قتل جورج فلوید هم وجود داشت ولی به زودی به سردی گرایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلاس‌های دانشگاه‌های سراسر کشور فردا از ساعت ۱۲ تا ۱۴ تعطیل شد
📺 ویژه برنامه دومین سالگرد رحلت حاج نادر طالب زاده 🔸 ویژه برنامه دومین سالگرد رحلت استاد هنر و رسانه انقلاب، زنده یاد حاج نادر طالب زاده اردوبادی 🗓 یکشنبه تا سه‌شنبه حوالی ساعت ۱۲:۳۰ از شبکه افق سیما
🛑اسرائیل در ماه های فوریه و مارس 2024 در مجموع 30 میلیون تخم مرغ از ترکیه وارد کرد تا کمبود ناشی از آسیب به مزارع پرورش مرغ در جبهه لبنان و غزه را جبران کند😒
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬بهترین بیمه برای زندگی 🎙️حجت الاسلام ┅═✾🍃 ⃟ ⃟🌹 ⃟ ⃟🍃✾═┅ ‎‎  ‎‌‌‎‌‌‎
📿 جهت حاجات 🟨بویژه شفای بیمار 🟡قبل اذان صبح 🧮 ۱۵ بار 📖سوره قدر را بخوان روبه قبله با وضو و زیر آسمان با پا و سر برهنه باش. 📚 کشکول لطیف ص ۴۱۷ 🌹
🔴افتتاح ۸۴۰۴ واحد مسکن نهضت ملی مسکن استان آذربایجان شرقی با حضور وزیر راه و شهرسازی🙂🇮🇷✌️ 🔹همچنین آغاز عملیات آماده سازی نخستین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی با مساحت ۱۵۲ هکتار در شهرستان آذرشهر، فرایند آماده سازی نخستین دهکده شهری استان میز با ظرفیت هزار و ۴۰۰ قطعه در شهرستان سراب، افتتاح یک باب مدرسه هوشمند به مساحت هزار و ۸۶۵ متر مربع و کلنگ زنی ۴ باب مدرسه ۱۲ کلاسه به مساحت ۱۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع در شهر جدید سهند و آغاز عملیات ساخت مسجد علامه محمد تقی جعفری به مساحت ۲ هزار و ۵۲۴ متر مربع در شهر سهند از جمله برنامه های وزیر راه در آذربایجان شرقی بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴عجب صحنه ای دانشجو های مسلمان دارن نماز میخونن پلیس میخواد بهشون حمله کنه ولی دانشجو های دیگه دیوار انسانی درست کردن جلوی پلیس رو گرفتن😍 حقیقتا بهشون حسودیم میشه... ‌
🔴بعضی ها هم دیدن بازار و گرمه؛ گفتن حالا وقت خوبیه برای تخریب دکتر رئیسی 👈فقط کاشکی بخاطر آبرو شون هم شده اول یه سرچ تو اینترنت انجام می دادند که ضایع نشن😏😂 از جمله موارد که دکتر رئیسی در دولت شون انجام دادند👇👇 🔻رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور: 1⃣۹۰ مدیر دولتی به علت ناکارآمدی برکنار شدند/ایلنا 2⃣ رئیس‌جمهور دستور برکناری معاون یکی از وزارتخانه‌ها را به دلیل استخدام خارج از ضابطه برخی افراد، صادر کرد./ایرانا 3⃣ بازداشت شهردار و یکی از اعضای شورای شهر نسیم شهر تهران به علت رشوه/ایسنا 4⃣ یک عضو شورای شهر رشت به جرم رشوه دستگیر شد/مهر 5⃣ گشت ارشاد مدیران در ایستگاه خوزستان؛تعدادی از مدیران کم کار به دادستان معرفی شدند/تسنیم 6⃣ برکناری ۵ مدیر استان بوشهر با دستور رئیسی/تسنیم 7⃣ و........
سریال نون خ ۵ تموم شد اما درسهای مهمی داشت، نون خ نشون داد: ۱. میشه با ادب بود و با شوخی های پاک و سالم یک ملت رو خندوند، ۲. میشه حامی منشور و نظام بود و به مشکلات اجتماعی اشاره کرد، ۳. میشه هم نقد کرد و هم از تولیدات داخلی حمایت کرد ۴. میشه با ارزشهای انسانی و دینی هم سریال جذاب درست کرد ۵. میشه دغدغه های فرهنگی و دینی رو حفظ کرد اما باز هم مشتری داشت ۶. میشه با سریال جلوی تهدید جدایی یک بخش از ایران رو گرفت، ۷. میشه در بند چارتا نابازیگر مشهور نبود و جذاب بود و خیلی چیزهای دیگری که الان در سینما و تولیدات رسانه ای اهل فن به چشم نمیخوره چندتا هم شما بگین
📷 چفیۀ فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن 🔹در ادامۀ اعتراضات دانشجویان آمریکایی، دانشجویان دانشگاه جرج واشنگتن چفیه و پرچم فلسطین را به گردن مجسمۀ اولین رئیس‌جمهور آمریکا انداختند.
🏴 مقایسۀ قیمت برق در ایران با قیمت سایر کشورهای جهان، ▪️ بیانگر آن است که متوسط هزینۀ برق خانگی در کشورهای استرالیا، آلمان، بلژیک، آمریکا، ترکیه و عراق به ترتیب: ▪️ 178، 162، 148، 70، 53 و 63 برابر متوسط قیمت برق خانگی در ایران است.