#یادداشت
🔰 بیهویتی امروز، حاصل رهاسازیهای دیروز
✍🏻محمدرضا نصیری؛
کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بینالملل
🔸در جهانی که مرزهای آن، دیگر محدود به خطوط جغرافیایی نیست و second life ها (زندگی دوم) تعیینکننده برونداد رفتاری-شناختی افراد جامعه، وبا ضریب بالایی، نوجوانان آن جامعه است؛ عدم سیاستگذاری دقیق یا شاید بهتر بتوان گفت:"رهاسازی مرزهای شناختی" باعث شده تا هویتی نامانوس از نوجوانانمان را مشاهده کنید
🔸شکلگیری هنجارهای نوجوان بر اساس زندگی دومش(second life) باعث شده تا در جامعه حقیقی مابه ازای انطباقی نداشته باشد و وارد پُرُسه "زدگیِ اجتماعی" گردد. باز کردن چنین فضایی در کشور برای کنترل ذهنها و قلبها توسط جوامع دیگر، اگر نگوییم حماقت و جهالت، به طور قطع خیانتی نابخشودنی است. مسئلهای که در بسیاری از کشورها احکام جزایی سنگینی چون اعدام دارد.
🔹کنشگری که خروجی آن را در پائیز 1401 دیدیم، حاصل رهاسازی چند ده سالهای است که منجر به شهروند شدن جوانان ما در جهان شهرهای ایالات متحده امریکا شده است. قصه پر غصهای است این وادادگی هویتی اما بایستی ابتدا میدان را کامل دید و سپس برای آن برون رفتی اندیشید.
🔸بازسازی هویتی اما مصافی شناختی در این عرصهگاه پر تلاطمِ دادهها میطلبد. زمانی که دشمن هم در روش و هم در ابزار خود را بروزرسانی میکند و در حال ذائقهسازی است، ما نمیتوانیم با متدهای 40سال گذشته با نوجوانان امروزی شده سخن بگوییم و توقع بازخورد نیز داشته باشیم.
🔹 خوراک فکری-هویتی نوجوانان امروز بایستی به قالبی مورد پسند درآید تا توقع اثرگذاری داشت. شاکلههای خشک و بیروح نظام آموزش و پرورش خود دلیل اصلی گریز نوجوان است و به قطع بایستی در روشها و منشها تجدیدنظر کند. برای حل این معضل صرف مطالبه از سازمان ها و نظامات مشکلی حل نخواهد شد. بایستی کلونیهای مردمی نیز وارد میدان شده و بستر ترمیم هویتی را ایجاد کنند.
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فرهنگ ایرانی و تصور فیلترینگ
👤محمد محمدینیا؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📍حامیان شعار رفع فیلتر قصد دارند اینگونه القا کنند که مساله فیلترینگ صرفا مربوط به دسترسی آزاد مردم به محتواست و این یعنی مساله را صرفا در لایههای ابزاری و ارتباطی آن تصویر میکنند در حالی که این مساله نیاز به تحلیل مبنایی و غیرنمادین دارد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
#عکس_نوشته
💥ممارست با مرگ
🖇چه رابطهای بین مرگاندیشی و زیست مدرن وجود دارد؟
♻️ اصلیترین غربت ملاصدرا بخاطر آن است که به مرگ میاندیشد؛ اساسا فلسفه ممارست با مرگ است؛ البته نه هر فلسفهای؛ در اندیشه مدرن، مرگ باید نفی شود و بخاطر همین قبرستان باید از شهر دور شود؛ در این تمدن آنچه اهمیت دارد زندگی است؛ آن هم نه همه عمر بلکه سنین پانزده یا چهل و پنج سالگی...
20.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 به هژمونی غربی لبخند بزنیم..!
👤سید جواد طاهایی؛
پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی
📍مردم ما نمیدانند که اگر اسرائیل نابود شود، مسیر توسعه ایران و تمام جهان اسلام فراهم میشود. هرکسی باید با توان خود در این جنگ شرکت کند؛ یکی از راهها، تخطئه و به سُخرهگرفتن هژمونی غربی است.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
💡شروط سهگانه مالیت
🔹 شهید مطهری:
چگونه است كه بعضى امور مادى اين جهان براى انسان ارزش و ماليّت دارد و ثروت شمرده مىشود، مانند آب و نان و زمين و ميوه و فرش و غيره، و بعضى ديگر ارزش و ماليّت ندارند و ثروت شمرده نمىشوند، مانند نور و هوا و مانند زباله و خاكروبه؟
... ماليّت و ارزش پيدا كردن یک چيز تابع اين است كه اولاً به حال بشر مفيد باشد، يعنى يكى از حوائج بشر را رفع كند يا در رفع آن دخيل باشد، خواه آنكه آن حاجت، مادى و معاشى باشد يا غيرمادى، و خواه آنكه عين یک شىء مورد استفاده واقع شود كه بهرهمند شدن از آن مساوى است با نابودى آن، مثل نان و ميوه، و يا منفعت آن چيز (منفعت به اصطلاح فقه)، يعنى وسيله واقع شود كه بدون اينكه عين مصرف شود، انسان حظّ و بهرهاى از آن ببرد، مثل بهرهاى كه انسان از ديدن منظرهاى يا شنيدن آوازى يا سكنىٰ در خانهاى پيدا مىكند.
ولى حقيقت اين است كه منفعت (به اصطلاح فقهى) هرچند قابل مبادله به مال هست، ولى خودش مال و ثروت شمرده نمىشود. جمال يا آواز يا نطق، وسيله جلب مال و كسب مال و قابل معاوضه به مال مىباشد ولى خود اينها مال و ثروت شمرده نمىشوند. پس شرط ماليّت اين است كه خود عين باشد.
از آنچه گذشت معلوم شد كه شرط اول ماليّت اين است كه شىء، مورد حاجت باشد، شرط دوم اين است كه وافر و رايگان نباشد، مثل نور و هوا. شرط سوم اين است كه قابل اختصاص باشد.
🖋مجموعه آثار شهید مطهری، ج۲۰، ص۴۳۹و۴۴۰
#برشی_از_کتاب_اندیشمندان