eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.1هزار دنبال‌کننده
80.5هزار عکس
85.9هزار ویدیو
3.3هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
دو خوانش غزل ۲۶۹ حافظ.mp3
4.09M
غزل شمارهٔ ۲۶۹ دلا رفیق سفر بخت نیکخواهت بس نسیم روضه شیراز پیک راهت بس دگر ز منزل جانان سفر مکن درویش که سیر معنوی و کنج خانقاهت بس وگر کمین بگشاید غمی ز گوشه دل حریم درگه پیر مغان پناهت بس به صدر مصطبه بنشین و ساغری می‌نوش که این قدر ز جهان کسب مال و جاهت بس زیادتی مطلب کار بر خود آسان کن که شیشه ای می لعل و بتی چو ماهت بس فلک به مردم نادان دهد زمام مراد تو اهل فضلی و دانش همین گناهت بس هوای مسکن مألوف و عهد یار قدیم ز رهروان سفرکرده عذرخواهت بس به منت دگران خو مکن که در دو جهان رضای ایزد و انعام پادشاهت بس به هیچ ورد دگر نیست حاجت ای حافظ دعای نیم شب و درس صبحگاهت بس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت-4-صبر-3.mp3
1.2M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 5⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹شرح 🔴 قسمت پنجم 🔷 6. ادب صبر(دوری ازجزع و فزع) : 🔻در مقابل صبر ،که ادب در فضای ایمان است بی ادبی شکل می گیرد تحت عنوان جزع و فزع. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه به ما می‌فهماند که جزع باعث می شود که ثواب اعمال ما حبط شود و از بین برود. در حکمت ۱۴۴ می فرمایند: « تحمل کن! که هر مصیبتی به اندازه خودش صبر در مقابلش نازل می شود. کسی که از روی بی صبری در مصیبت ،بر روی ران خودش بکوبد (کنایه از اینکه جزع و فزع و بی تابی کند) عملش حبط و نابود می شود یعنی دیگر ثوابی از اعمالش ندارد». 🔻در حکمت ۱۸۹ امیرالمومنین می فرمایند: « کسی را که صبر نجات ندهد قطعاً جزع و فزع هلاک می کند» در حکمت ۲۹۱ خطاب به اشعث که پسرش را از دست داده است ، صبر را عامل اجر در مصیبت و جزع را عامل وبال شدن مصیبت می داند. در حکمت ۲۹۱ می فرمایند: «آقای اشعث! اگر بر فقدان و مصیبت مرگ فرزندت محزون باشی خوب به خاطر اینکه پاره تن تو بوده است مستحق این ناراحتی هستی، اما اگر در این مصیبت صبر کنی خدا در هر مصیبتی یک جایگزینی قرار داده است. آقای اشعث! در مصیبت مرگ فرزند چه صبر کنی چه صبر نکنی چه جزع کنی چه جزع نکنی قدر الهی دیگر بر تو جاری شده است و به حکمت الهی فرزند تو از دنیا رفته است و بچه تو دیگر زنده نمی شود اما فرقش این است که اگر در این مصیبت صبر کنی اجر میبری و اگر جزع و فزع کنی برای آخرت وبال و وزر تو میشود». 🔻در نتیجه ما در ماجرای صبر ادب جزع نکردن را از امیرالمومنین یاد میگیریم . نتیجه چنین صبری از نگاه مولا امیرالمومنین قطعاً پیروزی است حضرت در نهج البلاغه می فرمایند:« هرگز انسان صبور از پیروزی محروم نمی شود ولو اینکه زمان رسیدن آن به پیروزی طولانی بشود و دوران صبر او طولانی شود». نمونه برجسته این نکته در زندگی خود مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه است. صبر مولا در مسئله حکومت و غصب خلافت چنان عظیم بود که بالاخره امت خودشان سرشان به سنگ خورد و برگشتند در خانه مولا علی علیه السلام. خود مولا در حکمت ۲۲ می فرمایند: «ما حقی داریم اگر به ما بدهند که هیچ و الا اگر حق ما را ندهند برپشت شتران می‌نشینیم ولو اینکه سیر ما در شب تاریک ظلم خلافت بعد از پیامبر طولانی شود» یعنی ما مقاومت را ادامه میدهیم و مطمئن هستیم به پیروزی و ظفر می‌رسیم و تاریخ گواهی داد که صبر مولا بعد از ۲۵ سال خون دل خوردن به پیروزی تبدیل شد. خود حضرت وقتی می خواهند اوضاع روز بیعت مردم با خودشان را توصیف کنند در چند جای نهج البلاغه عبارات شگفت‌انگیزی را بیان می‌کنند یکی در خطبه ۲۲۹ است که حضرت در وصف روز بیعت مردم با خودشان می فرمایند:« دست مرا برای بیعت می گشودید و من می بستم شما آن را به سوی خود می کشیدید و من آن را می گرفتم سپس مانند شتران تشنه که به طرف آبشخور هجوم می آورند بر من هجوم آوردید تا آنکه بند کفشم پاره شد، عبا از دوشم افتاد و افراد ناتوان پایمال گردیدند آنچنان مردم در بیعت با من خشنود بودند که خردسالان شادمان ، پیران برای بیعت کردن لرزان به راه افتادند، بیماران بر دوش خویشان خود سوار و دخترکان جوان بی نقاب به صحنه آمدند». ↩️ ادامه دارد... 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت شصت و نهم» 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻 مسلم است در حکومت امیرالمومنین فتنه بنی امیه، بزرگتر از فتنه های دیگر بود. اگر امام فرصت پیدا می کرد، قطعا با مواردی که گفته شد مبارزه و بدعت ها را از بین می برد و به معنای واقعی کلمه، کتاب خدا را اجرا می نمود. 🔻5. امام حسن علیه السلام، هنگامی که معاویه پیشنهاد داد که حاضر است نیرو در اختیار امام قرار دهد تا حضرت با خوارج بجنگد، امام حسن به وی فرمود: «اگر بخواهم با احدی از اهل قبله بجنگم، ابتدا از تو شروع می‌کنم.» 🔻6. در صفحات پیشین گفتیم امام علی از جنگیدن با خوارج بعد از خودش، نهی فرمود. اما در خطبه ای از نهج البلاغه امام می فرماید: آگاه باشيد! پس از من مردى با گلوى گشاده، و شكمى بزرگ بر شما مسلّط خواهد شد، كه هر چه بيابد مى‏خورد، و تلاش مى‏كند آنچه ندارد به دست آورد او را بكشيد! ولى هرگز نمى‏توانيد او را بكشيد. آگاه باشيد! به زودى معاويه شما را به بيزارى و بدگويى من وادار مى‏كند، بدگويى را به هنگام اجبار دشمن اجازه مى‏دهم كه مايه بلندى درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزارى نجوييد كه من بر فطرت توحيد تولّد يافته‏ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم‏تر بوده‏ام. 🔻ابن ابی الحدید می گوید شبیه ترین فرد به این سخنان نزد من، معاویه است؛ زیرا او بود که به کثرت خوردن و شکم پرستی وصف می شد. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت هفتادم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻ابن ابی الحدید می گوید شبیه ترین فرد به این سخنان نزد من، معاویه است؛ زیرا او بود که به کثرت خوردن و شکم پرستی وصف می شد. هنگامی که می نشست،شکمش را روی ران هایش قرار می داد. 🔻 7. از امام باقر علیه السلام روایت شده است که: امام حسن، امام حسین، ابن عباس و عبدالله بن جعفر نزد امیرالمومنین آمدند و از ایشان تقاضای خمس کردند. امام به آن ها فرمود: این حق شما است، اما من هم اکنون مشغول نبرد با معاویه هستم. اگر می خواهید از حق خود صرف نظر کنید. 🔻8. هنگامی که امام از نهروان بر می گشت، عده ای از عمر و ابوبکر از حضرت سوال کردند. حضرت فرمود: از چیزی می پرسید که اولویت نیست ، در حالی که مصر سقوط کرده و محمد بن ابی بکر کشته شده و این مصیبت بزرگی است. حضرت در ادامه این روایت خبر از امیدواری برای پیروزی بر بنی امیه داد و اظهار داشت این نامه در جواب سوالی است که مردم از او درباره خلفا پرسیده بودند. 🔻این گزارش نشان می دهد آن چیزی که برای امام اولویت داشته، نبرد با بنی امیه و غلبه بر این جبهه بوده نه اختلافات با خلفا 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ☑️ انقلاب اسلامی و چالش فهم مبانی 📚جلسه اول از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با حضور حجت‌الاسلام دکتر باقرزاده برگزار شد. 🔻عناوین مهم این نشست: 🔸تفاوت داشتن مبانی مثل میوه ارگانیک و غیر ارگانیک است هر دو از نظر شکل و ظاهر یکی هستند اما ماهیت آنها متفاوت است و آثار و خواص آنها مختلف است. 🔹کسانی که اول انقلاب با امام خمینی از هواپیما پیاده شدند انقلابی بودنشان طبیعی بود اما فکر نمی‌کردند که درمبانی اینقدر با امام خمینی (ره) اختلاف داشته باشند. ✔️امام می‌گوید میزان رای ملت است، خرمشهر را خدا آزاد کرد، ما همه هیچیم همه چیز از اوست، همه چیز برای او باید باشد، فقط قانون خدا، ما برای اسلام قیام کردیم و از آن طرف هم می‌گوید میزان رأی ملت است مبانی اگر دستت نباشد گیج می‌شوی. 🔸ما در انقلاب اسلامی با بحران گفتمانی روبرو هستیم که از این بحران گفتمانی به التقاط خواهیم رسید به خروج از حاکمیت و معارضه با نظام ممکن است برسیم. 🔹ابهام و عدم شفافیت ناشی از نداشتن مبانی است ما جریانی داریم به اسم اصلاح طلبی این جریان هنوز نتوانسته است یک تعریف از اصلاح طلبی ارائه دهد. ➕فایل صوتی وگزارش متنی و تصویری این نشست به زودی منتشر خواهد شد.