نهج البلاغه نامه ها9.mp3
36.89M
📗کتاب صوتی
#نهج_البلاغه
بخش #نامه_ها
نامه ۵۳
۵۳. عهدِ مالک اشتر
دو خوانش غزل ۲۶۷ حافظ.mp3
4.57M
غزل شمارهٔ ۲۶۷
ای صبا گر بگذری بر ساحل رود ارس
بوسه زن بر خاک آن وادی و مشکین کن نفس
منزل سلمی که بادش هر دم از ما صد سلام
پرصدای ساربانان بینی و بانگ جرس
محمل جانان ببوس آن گه به زاری عرضه دار
کز فراقت سوختم ای مهربان فریاد رس
من که قول ناصحان را خواندمی قول رباب
گوشمالی دیدم از هجران که اینم پند بس
عشرت شبگیر کن بی ترس کاندر شهر عشق
شبروان را آشناییهاست با میر عسس
عشقبازی کار بازی نیست ای دل سر بباز
زان که گوی عشق نتوان زد به چوگان هوس
دل به رغبت میسپارد جان به چشم مست یار
گر چه هشیاران ندادند اختیار خود به کس
طوطیان در شکرستان کامرانی میکنند
وز تحسر دست بر سر میزند مسکین مگس
نام حافظ گر برآید بر زبان کلک دوست
از جناب حضرت شاهم بس است این ملتمس
#استاد_آهی
#استاد_موسوی_گرمارودی
#حافظ_خوانی_و_ادبیات
دو خوانش غزل ۲۶۸.mp3
4.55M
غزل شمارهٔ ۲۶۸
گلعذاری ز گلستان جهان ما را بس
زین چمن سایه آن سرو روان ما را بس
من و همصحبتی اهل ریا دورم باد
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
قصر فردوس به پاداش عمل میبخشند
ما که رندیم و گدا دیر مغان ما را بس
بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین
وین اشارت ز جهان گذران ما را بس
نقد بازار جهان بنگر و آزار جهان
گر شما را نه بس این سود و زیان ما را بس
یار با ماست چه حاجت که زیادت طلبیم
دولت صحبت آن مونس جان ما را بس
از در خویش خدا را به بهشتم مفرست
که سر کوی تو از کون و مکان ما را بس
حافظ از مشرب قسمت گله بی انصافیست
طبع چون آب و غزلهای روان ما را بس
#استاد_آهی
#استاد_موسوی_گرمارودی
#حافظ_خوانی_و_ادبیات
حکمت-4-زهد-1.mp3
1.27M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت4 6⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت ششم
🔰امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در بخش سوم از حکمت ۴ نهج البلاغه می فرمایند: « زهد نوعی ثروت است».
🔻 زهد چیست؟ آیا استفاده نکردن، بهره نبردن و لذت نبردن از نعمت های حلال دنیا زهد است؟ یا استفاده بردن ، بهره بردن و لذت بردن از نعمت های حلال دنیا به شرط اینکه میل دل به سمت دنیا نباشد و دل گرفتار دنیا طلبی نباشد این معنای زهد است؟
🔻 امیرالمؤمنین در خطبه ۸۱ می فرمایند: «ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزو و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرمات است». در این خطبه زهد به معنای نداری یا عدم استفاده مشروع از حلال دنیا نیست. در حکمت ۴۳۹ هم حضرت میفرمایند: «زهد بین دو کلمه از قرآن است که خدای سبحان فرمود: بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید و به آنچه از دنیا به شما رسیده سرمست نباشید و کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به آینده شادمان نباشد همه جوانب زهد را رعایت کرده است». پس در اینجا هم زهد صفت قلب است نه نداشتن و بهره نبردن.
🔻وضع ظاهری زندگی زاهدان:
امیرالمؤمنین وضع زندگی ظاهری زاهدان را اینگونه معرفی می کند در بند ۲ نامه ۲۷ میفرمایند: «ای بندگان خدا! آگاه باشید که پرهیزکاران از دنیای زودگذر به سلامت گذشتند و آخرت جاودانه را گرفتند. با مردم دنیا در دنیایشان شریک گشتند ولی مردم دنیا در آخرت آنها شریک نشدهاند. پرهیزکاران در دنیا در بهترین خانه ها سکونت کردند و بهترین خوراک های دنیا را خوردند و همان لذّتهایی را چشیدند که دنیاداران چشیده بودند و از دنیا بهره گرفتند همان گونه که سرکشان و متکبران از دنیا بهره بردند».
🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۲۰۳ در مورد زاهدان می فرمایند: «زاهدان گروهی از مردم دنیا هستند که دنیا پرست نمی باشند پس در دنیا زندگی می کنند، ولی آلودگی دنیا پرستان را ندارند در دنیا با آگاهی و بصیرت عمل میکنند و در ترک زشتی ها از همه پیشی می گیرند».
🔻 با این نگاه مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه در نقطه مقابل زهد که دل بستن به دنیا است عبارات فوق العاده ای دارند که از باب (( تعرف الاشیاء بِاضدادها )) یعنی برای شناختن هر مفهومی یا چیزی یکی از راههای آسان، این است که ضد آن را بشناسید، من این بند ۴ خطبه ۱۰۹ را برایتان می خوانم که درباره عشق و دلبستگی به دنیا است امیرالمؤمنین می فرمایند: «هر کس به چیزی عشق ورزد نابینایش می کند و قلبش را بیمار کرده و با چشمی بیمار می نگرد و با گوشی بیمار می شنود. خواهش های نفس پرده عقلش را دریده و دوستی دنیا دلش را میرانده است، شیفته بی اختیار دنیا و برده آن است و برده کسانی است که چیزی از دنیا در دست دارند. دنیا به هر طرف برگردد او نیز بر می گردد و هر چه هشدارش دهند از خدا نمی ترسد. از هیچ پند دهنده ای شنوایی ندارد با این که گرفتار آمدگان دنیا را می نگرد که راه پس و پیش ندارند و در چنگال مرگ اسیرند، میبیند که آنها بلاهایی را که انتظار آن را نداشتند بر سرشان فرود آمد و دنیایی را که جاویدان میپنداشتند از آنها جدا شده و به آنچه در آخرت وعده داده شده بودند خواهند رسید و آنچه بر آنها فرود آید وصف ناشدنی است».
↩️ ادامه دارد...
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌳شجره آشوب« قسمت هفتاد ویکم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻 به عبارت دیگر حضرت نمی خواست در زمان جنگ با جبهه کفر، از اختلافات درونی جامعه اسلامی صحبت شود و قصد داشت تمام نیروها صرف مبارزه با بنی امیه یا همان کفار شود.
🔻9.امام ضمن نامه ای به عثمان بن حنیف و سرزنش او درمورد نحوه رفتارش، جمله ای را درباره یک شخص به صورت معترضه می فرمایند. حضرت در این نامه فرمود: « و تلاش مىكنم كه زمين را از اين شخص معکوس و اين جسم كج انديش، پاك سازم تا سنگ و شن از ميان دانهها جدا گردد. » شارحان نهج البلاغه گفته اند منظور از شخص معکوس در این روایت، معاویه است.
🔻روایت فوق نیز بیانگر این است که امام تمام تلاش را برای محاربه با معاویه و از بین بردن جبهه بنی امیه قرار داده بود؛ شاید صحبت از این مطلب در اثنای نامه اعتراضی به عثمان بن حنیف، به این دلیل باشد که حضرت علت اصلی تمام این شکم بارگی ها و توسعه تفکر ثروت اندوزی و نیندیشیدن به فقرا را معاویه و اعوان و انصار او می دانست.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت هفتاد و دوم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔴بنی امیه، پشت پرده جنگ جمل :
🔻یکی از دلایلی که حضرت امیر برای مبارزه با اهل شام داشت و معتقد بود ابتدا باید این جبهه را از بین برد، این بود که معاویه و به عبارت دیگر بنی امیه، پشت پرده فتنه هایی بود که در دوران خلافت امام رخ می داد.
🔻ما در این جا به عنوان نمونه به جنگ جمل اشاره می کنیم که چگونه معاویه برای سران جمل را علیه امام تحریک می کند تا با ایجاد جنگ داخلی، مانع از لشکرکشی امام به سوی شام شود و از این غائله برای به تأخیر انداختن نبرد با امام استفاده کند.
🔻 این کار، حداقل می توانست برای معاویه، زمان لازم را به منظور تقویت سپاه و تضعیف وجهه امام در میان حکومت خود داشته باشد؛ همانطور که گفتیم بعد از جمل، بسیاری از اهل بصره، جزو مخالفان امام شدند و در نبرد با معاویه در صفین نیز امام را همراهی نکردند. دلایل ما برای اثبات پشت پرده بودن معاویه نسبت به ایجاد جنگ جمل به شرح زیر است:
🔻1. مردی از بنی عمیس از سوی معاویه، نامه ای را برای زبیر آورد که در آن نوشته شده بود که...
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خبرهای خوب اول اسفند ۱۴۰۲
🔹۱۲ میلیون نفر رایگان بیمه هستند
🔹کاهش ۱۱ درصدی نرخ فوتیهای ناشی از حوادث شغلی در کشور
🔹الکترونیکی شدن نوبت دهی ۸۰ بیمارستان تامین اجتماعی
🔹امسال تجارت دریایی ۹، ترانزیت دریایی ۳۴ و ورودی مسافر دریایی ۱۰ درصد رشد داشت
🔹انتقال ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین از خلیج فارس به فلات مرکزی
#دولت_کار_و_فعالیت
✅ #شهید_مطهری: یک ملت زمانی به بلوغ می رسد که انتخاب کند، حتی اگر غلط هم انتخاب کند باز هم بهتر از انتخاب نکردن است. در غیر این صورت آن ملت هیچگاه به بلوغ نمیرسد و همیشه در معرض سقوط است.
#کارآمدی_حاکمیت
#پاسخ_شبهات
#اهمیت_انتخابات
🌷🫧🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهی این لحظه نصیب همگی بشه ..
33.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بچه فقیری که در ایران علف میخوره!!
📌 به تازگی ویدئویی از یک کودک فقیر ایرانی که از شدت گرسنگی علف میخورد، در فضای مجازی منتشر شده است. در این ویدئو به بررسی این خبر میپردازیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تذکر رهبری به علت تحریف آذری و گنجاندن لغات ترکیه ای در کتاب ناشر تبریزی در نمایشگاه کتاب در سال ۸۷. رهبری میگوید این لهجه تبریز نیست.غرفه دار، ترکی استانبولی را به جای لهجه باکو معرفی میکند، اما نقشهاش نمیگیرد و رهبری دوباره تذکر میدهد، درست ترجمه کنید، این لهجه تبریز نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقاد اخیر رهبر انقلاب از افرادی که زندگی اشرافی را تقلید میکنند و میروند قرض میکنند برای اینکه عروسی پُرخرج برای فرزندشان درست کنند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کدام کشورها با رأی ندادن، امنیتشان از بین رفت؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش جالب یک کودک به پخش صدای اذان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تیکه از مستند غیررسمی هم جالب بود!
اطرافیان آقای منتظری سالهاست میگن کتابهای آیتالله رو نمیذارن چاپ کنیم و دچار محدودیت هستیم؛ حالا کتابهاشون چاپ شده، تو نمایشگاه کتاب غرفه دارن، رهبری هم رفته بازدید از غرفهشون!
-815784192_1214741929.mp3
9.72M
🗣📚*کتاب صوتی*🗣📚
نام کتاب:کوری
نویسنده:ژوزه ساراماگو
مترجم:مینو مشیری
گوینده:سمیه رضایی
تدوین:مرضیه متانت
قسمت:اول