4_5814610232373937852.mp3
5.53M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت6 4⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹 شرح #حکمت6
🔴 قسمت چهارم
🔹نکته هفتم در باب خودپسندی و از خود راضی بودن "آثار خود پسندی" است.
🔻1. خودپسندی آفت عقل:
حضرت هم در حکمت ۲۱۲ و هم در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند هشتم، به این نکته اشاره کردند. در حکمت ۲۱۲ فرمودند: «خودپسندی یکی از حسودان عقل است.» یعنی خودپسندی دشمن عقل است. در نامه ۳۱ هم مینویسند: « بدان که خود بزرگ بینی و غرور مخالف راستی و آفت عقل است.»
🔻2. خودپسندی مانع رشد و فزونی نعمت ها :
در حکمت ۱۶۷ میخوانیم ؛ «خودپسندی مانع فزونی است.»
🔻3. خودپسندی عامل بی ارزش شدن انسان:
در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: «بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند بپنداری و در شُکوهِ خداوندی همانند او بدانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند.»
🔻4. خودپسندی عامل عذاب و بدبختی:
در بند دوازدهم از خطبه ۲ میفرمایند: « برابر فاسدانی که تخم گناه افشاندند و با آب غرور و فریب آبیاری کردند و محصول آن را که جز عذاب و بدبختی نبود برداشتند.»
🔻5. خودپسندی عامل تولید و گسترش بغض و کینه بین انسان ها:
حضرت علی (علیه السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «خدا را خدا را از تکبر و خودپسندی و از تفاخر جاهلی بر حذر باشید که جایگاه بغض و کینه و رشد وسوسه های شیطانی است که ملت های گذشته و امّت های پیشین را فریب داده است تا آنجا که در تاریکی های جهالت فرو رفتند و در پرتگاه هلاکت سقوط کردند و به آسانی به همان جایی که شیطان می خواست کشانده شدند. کبر و خودپسندی چیزی است که قلبهای متکبّران را همانند هم کرده است تا قرن ها به تضاد و خونریزی بگذرانند.»
🔻6. خودپسندی عامل جنگ و پیکار با خدا :
امیرالمؤمنین در خطبه ۱۹۲ بند دوم میفرمایند: «شیطان بر آدم (علیه السلام) به جهت خلقت او از خاک فخر فروخت و با تکیه به اصل خود که از آتش است دچار تعصّب و غرور شد؛ پس شیطان دشمن خدا و پیشوای متعصّبان و سر سلسله متکبّران است که اساس عصبیّت را بنا نهاد و بر لباس کبریایی و عظمت با خدا درافتاد. لباس بزرگی را بر تن پوشید و پوشش تواضع و فروتنی را از تن درآورد، آیا نمی نگرید که خدا به خاطر خود بزرگ بینی او را تحقیر و خوار کرد؟ و به جهت بلندپروازی او را پست و ذلیل گردانید؟ پس او را در دنیا طرد شده و آتش جهنم را در قیامت برای او مهیّا فرمود.»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌳شجره آشوب« قسمت نود و یکم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻دشمنی او در مورد امیر المومنین از زمان رسول خدا بود. ابن ابی الحدید می گوید: «مغیره از زمان پیامبر، نسبت به علی بغض داشت و این دشمنی را تا زمان عثمان، ادامه داد.»
🔻حیله گر بودن مغیره:
قبیصه بن جابر می گوید اگر یک شهری هشت در داشته باشد و از هیچ کدام از آن ها نتوان خارج شد الا با مکر و حیله، قطعا مغیره از هر هشت در خروج می کند.
🔻8. روایت شده است که: زیرکان عرب چهار نفر بودند: معاویه، عمروعاص، مغیره بن شعبه و زیاد بن ابیه.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
🌳شجره آشوب« قسمت نود و دوم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻مغیره در لحظات دفن پیامبر، هنگامی که رفقایش در سقیفه مشغول تقسیم خلافت میان خود بودند، در کنار جنازه رسول خدا بود. او انگشتر خود را عمدا داخل قبر پیامبر انداخت و خواست داخل قبر شود و آن را بیرون آورد. در این هنگام، امام علی علیه السلام اجازه این کار را نداد و به قثم بن عباس دستور داد تا انگشتر او را بیرون آورد. امام هدف این کار مغیره را چنین فرمود که او می خواهد با این اقدام، بعدا مدعی شود که نزدیک ترین تعهد را به پیامبر داشت.
🔻قطعا مغیره از این کار هدف سیاسی خود را دنبال می کرد و احتمالا می خواست با چنین اقدامی، با بنی هاشم که مشغول تدفین پیامبر بودند، مقابله کند و چنین مدعی شود که او نیز مانند امام علی و بقیه، مشغول تجهیز و دفن پیامبر بود و از این طریق، یه یک امتیاز و وجهه سیاسی دست پیدا کند.
🔻عمرو عاص و مغیره، از افرادی بودند که عمر آن ها را برای شورای شش نفره دعوت نکرد. آن ها برای اینکه بعدا خود را عضو این شورا معرفی کنند و از این منظر مدعی شوند که هرکدام صلاحیت عهده دار شدن منصب خلافت را دارا هستند، پشت درب شورا نشستند. سعد بن ابی وقاص هنگامی که متوجه این امر شد، آن دو را با سنگ راند و گفت شما می خواهید بگویید ما در شورا حاضر بودیم.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
🔴 نوبخت، باهنر، عنابستانی و پورابراهیمی مغلوبان انتخابات مجلس
🔶 اخبار غیررسمی حاکیست که تا این لحظه محمدباقر نوبخت، محمدرضا باهنر، علی اصغر عنابستانی و محمدرضا پورابراهیمی از راهیابی به مجلس بازماندهاند.
🔹محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل و از یاران شناخته شده روحانی در رشت علیرغم حمایت علی لاریجانی نتوانست آرای مردمی را به خود اختصاص دهد.
🔹شنیدهها حاکیست محمدرضا باهنر و محمدرضا پورابراهیمی نمایندگان شناخته شده مجلس در کرمان هم این بار نتوانستند نظر مردم این استان را به خود جلب کنند و مغلوب شدند.
🔹گفته میشود علی اصغر عنابستانی هم که با ماجرای سیلی به یک سرباز در سال ۹۹ معروف شده بود هم از راهیابی به مجلس بازمانده است.
-699064575_85680030.pdf
491.4K
.
#چهل_حدیث از #امام_حسین_علیه_السلام
🗓 فایل PDF
🔅 خدايا مرا با احسانت، پلّه پلّه و بى خبر در دام خود گرفتار مساز و با بلا تأديبم مكن.
⁙ اللّهُمَّ لا تَستَدرِجني بِالإحسانِ، وَلا تُؤَدِّبني بِالبَلاءِ.
◅ نثر الدرّ : ج۱ ص۳۳۶
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شوق_معرفت
📖 خطبه ۸۸ ( بخش دوم)
🎧جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری
توفیر: امام علیهالسلام اظهار شگفتی میکنند و میفرمایند:
✨فَيَا عَجَباً! وَ مَا لِيَ لاَ أَعْجَبُ مِنْ خَطَإِ هَذِهِ اَلْفِرَقِ عَلَى اِخْتِلاَفِ حُجَجِهَا فِي دِينِهَا✨
شگفتا! چرا من از اختلافات و درگیریهای عقیدتی مردم متعجب نشوم⁉️ چرا اینها اینگونهاند⁉️ خداوند دین را برای رفع اختلاف فرستاده است؛ درحالیکه ما دین را وسیله اختلاف قرار دادیم.
قرآن را فرستاده تا چهارتا عالم پیدا بشوند به جان هم بیفتند و تفسیر بنویسند❓ یا برای اینکه اختلاف اندیشهها در آنجا حل شود❓
پیامبر برای چه فرستاده شده است⁉️ امیرالمؤمنین و دیگر اوصیاء الهی برای چه قرار داده شدهاند⁉️
برای رفع اختلاف یا اختلاف⁉️
هماکنون یک مقدارِ زیاد و درصد بالایی از اخلافاتی که هست بین اندیشمندان ، روشنفکران، متدیّنین و علماء همه بر سر مسائل دینی است. دینی که برای حل و رفع اختلاف آمده، نه اینکه وسیلهای برای اختلافات بشود.
من به یک آیه استناد میکنم، شما به یک آیه دیگر❗️رو دَر روی هم قرار میگیریم.
✨لاَ يَقْتَصُّونَ أَثَرَ نَبِيٍّ✨
علت این اختلافاتی که من تعجب میکنم این استکه اینها پیگیرِ اخبار و آثار هیچ پیامبری نیستند؛ یعنی دنبالهروی پیامبران را نمیکنند.
"قَصّ" : پیجوئیِ اثر/ رفتن دنبال کسی.
یعنی اگر از روی آثارِ کسی به دنبالش بروید.
مثلاً سبزیفروش آمده در کوچه تا سبزی بفروشد و از آنجا عبور کرده و رفته است. ما از سبزیهایی که هرچندمتر روی زمین ریخته و از او برجای مانده میتوانیم مسیر او را دنبال و به او برسیم، این را میگویند "قَصّ"؛ یعنی دنبال کسی از روی اثرش بگردیم.
باید همینطور آثارانبیاء را هم #پیگیری کرد؛ یعنی باید برویم و ببینیم حضرت عیسی علیهالسلام چه سخنان عالی دارند که در #بحارالانوار مرحوم مجلسی آوردهاند که حتی در انجیل هم نیست و مسیحیان از بیشتر آن محرومند.
👈بعضی از علماء ما علاوه بر بررسی کتابهای حدیثیِ خودمان، میرفتند لابهلای کتب دشمنان میگشتند تا یک سخن از پیامبر را پیدا کنند.
✨وَ لاَ يَقْتَدُونَ بِعَمَلِ وَصِيٍّ✨
اقتداء به عمل وصی نمیکنند؛ برای همین بینِشان اختلاف میشود.
✨وَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِغَيْبٍ✨
اصلاً غیب را قبول ندارند.
وقتی با آنها صحبت میکنیم، نه معجزه را قبول دارند، نه شِفاء اعجازآمیز بیماران را، آنها فقط چیزی که میپذیرند که خودشان ببینند. اینکه نشد ایمان❗️
✨وَ لاَ يَعِفُّونَ عَنْ عَيْبٍ يَعْمَلُونَ فِي اَلشُّبُهَاتِ✨
خود را از هیچ عیبی در عفاف نگاه نمیدارند؛ یعنی به انواع گناهان آلوده میشوند؛ و اگر یک گناهی را نکردهاند، پیش نیامده است.
⚠️همه ما در معرض هستیم . اگر در یک جلسهای ما را با احترام دعوت کردند و در آنجا یک گناه مخصوصی برپا بود، ما چکار میکنیم⁉️ این خیلی مهم است که از قبل بدانیم و خود را برای چنین مواقعی آماده کنیم. این را هم بدانید هرچیزی که ما خودمان را برایش آماده میکنیم، تحملش میکنیم و موفق هم هستیم.
مثل دانشجویی که خودش را برای جلسه امتحان آماده کرده، هرچقدر سوال سخت باشد، او لذت بیشتری میبَرَد و میگوید این همان سوالی استکه بیشتر خواندم. آن دانشجویی که نخوانده از اول تا آخر رنج میکشد، آخرش هم معلوم نیست چکار میکند.
موقعیتهای مختلف هم همینطور است. ما باید فرض بگیریم که اگر در یک مَسندی قرار گرفتیم، چکار کنیم⁉️ چگونه عمل کنیم⁉️
مثل حجّاجی که به حج مشرّف میشوند، از قبل خودشان را آماده میکنند. آنجا هوا خیلی گرم است، لباسهای خنک میبرند، بادبزن و قمقمه آب برمیدارند. توصیهها را مرور میکنند. اما اگر این آمادگی را از قبل نداشته باشند، اذیت میشوند و بر آنها سخت میگذرد.
امام میفرمایند:(لاَ يَعِفُّونَ عَنْ عَيْبٍ) اینها عفت به خرج ندادند؛ یعنی در برابر گناه خودشان را بیمه و عایقبندی نکردند.
(يَعْمَلُونَ فِي اَلشُّبُهَاتِ) هر شبههای پیش بیاید، میگویند تو از کجا میدانی❓ شاید خوب است، شاید درست است.
آنقدر هم قاطع و جدی میگویند که آدم به خودش شک میکند که نکند من اشتباه میکنم.
👬👬یک گروهی به خارج از کشور رفته بودند، برسر اینکه گوشت رستورانها را که نمیدانیم چگونه تهیه شده، نمیشود همینطوری مصرف کنیم، نمیدانیم ذبحش چگونه است، بحث میکردند.
ناگهان یکی از افراد گروه فتوا داد و گفت مرغ که دیگر اشکال ندارد...🤔🙄
آیا ذبح مرغ و گوسفند فرقی میکند❓
#شوقمعرفت۱ /خ۸۸ / بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: ✨ يَسِيرُونَ فِي اَلشَّهَوَاتِ ✨
در مورد شهوات هم سِیر میکنند.
که عیبی ندارد و شرایط اقتضاء میکند و اگر با حجاب اینجا بیرون بیایی، انگشتنما میشوی...
و خدا حجت را تمام میکند.
ما سراغ داریم خانم محجبهای را که بالای برج ایفل را هم با همان چادرمشکی رفته بود. ازآنطرف برخی هم در سالن ترانزیت فرودگاه کشف حجاب میکنند. فکر میکنند اینگونه مورد احترام قرار میگیرند. درحالیکه وقتی میبینند شخصی تغییر وضعیت دارد، میفهمند که او #اصیل نیست.
✨اَلْمَعْرُوفُ فِيهِمْ مَا عَرَفُوا وَ اَلْمُنْكَرُ عِنْدَهُمْ مَا أَنْكَرُوا ✨
معروف برای آنها، آن چیزی استکه خودشان میشناسند، و منکر آن چیزی است که خودشان بد میدانند.
👈اینجا یک سوال مهم پیش میآید که پاسخش را سخت میشود پیدا کرد.
در مورد #امربهمعروفونهیازمنکر البته کتاب و مقاله فراوان است (خوشبختانه) اما اگر شما بپرسید معروف چیست❓منکر چیست❓
بعضی ممکن است در این قسمت تشکیک کنند که ازاین معروفی که امام فرمودهاند، منظور چیست❓ قرآن هیچ جا تعریفی از چیزی ندادهاست که فرموده باشد "المعروف فلان" یا "المعروف ما کان فلان" یا مصادیقش را فرموده باشد، یا تعریف منطقی از آن ارائه کرده باشد نیست.
اما معروف واقعاً چیست❓یک مقدار این قضیه حساس است.
✴️ در مورد معروف میشود پنج دیدگاه داشته باشیم که ممکن است بعضی درست و بعضی نادرست باشد که بطور اجمالی توضیح میدهیم:👇👇
معنای اول ⬅️ اینکه بگوییم معروف یعنی آنچه عُرفِ هرجامعه نیک میدانند و میپسندد.
معنای دوم ⬅️ آنچه عُرفِ عُقَلاء بِما هُم عُقَلاء نیک میدانند و میپسندند.
معنای سوم ⬅️ یعنی آنچه متشرّعین بِما هُم متشرّعون نیک میدانند و میپسندند.
معنای چهارم ⬅️ اینکه شرع نیک میداند و میپسندد(هم شامل واجب است، هم مستحب)
معنای پنجم ⬅️ آنچه شرع واجب کردهاست.
👈اینهایی که گفته شد برای معروف بود و ضدّش برای منکر است که خودتان میتوانید از توضیح فوق استخراج کنید.
💠 آیه کریمه فرموده:
"وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ" ( آلعمران/ ۱۰۴)
دقت بفرمایید دراین آیه سه گزینه برای معروف مطرح شده است:
#معروف
#امربهمعروف
#وجوبامربهمعروف
قرآن میفرماید (وَلْتَكُنْ) که لامش، لامِ امر است و وجوب معروف را میرساند؛ یعنی #باید باشند در میان شما گروهی (يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ) = که اینها به معروف امر کنند.
پس متعلَّق واجب امربه معروف است؛ لیکن بحث ما در خودِ معروف است که معروف چه هست❓که من باید امر کنم و این امر کردنِ برای من واجب است.
حال بعد از توجه به این سه مورد به سراغ معانی آن میرویم.
از معانی پنجگانهای که در بالا ذکرشد:
👈مورد #پنجم قطعاً هست؛ یعنی قطعاً و مسلماً واجبات شرعی جزء معروف است که باید به آن امرشود. در این معنا هیچکدام از فقها تشکیک نکرده و نمیتوانند تشکیک کنند که یک مصداق مسلم و قدر متیَقّن از معنای معروف، واجباتدینی است.
👈 مورد #اول، قطعاً به این صورت کلیاش نیست؛ یعنی آنچه عُرف هر جامعه بپسندد. چون میگوییم هرجامعه.
آیا واجب است ما به آنچه عرف هر جامعهای میپسندد عمل کنیم❓آنهم هر جامعهای، بطورکلی⁉️ مسلماً این کار واجب نیست. برای اینکه اگر اینگونه باشد و ما در دوران جاهلیت زندگی میکردیم، باید درِ خانهها را میزدیم ببینیم چهکسی دختر دارد و به او میگفتیم برو دخترت را زنده بهگور کن‼️
#شوقمعرفت۲ /خ۸۸/ بخش دوم
🌴🌴🌴
توفیر: یا فرض کنید در بین یک گروههایی که فسادانگیزی و جنایت میکنند، مثل قاچاقچیان مواد مخدر قرار میگرفتیم، خب توزیع مواد مخدر نزد آنها معروف است و هرچه اینکار را انجام دهند خوب است. هرچه بیشتر توان داشته باشی و بیشتر توزیع کنی، آنها خوب میدانند؛ حال باید اینجا برویم و امر کنیم⁉️ بطور واضح خیر.
پس بنابراین کسی نیاید بگوید امربه معروف یعنی شما ببینید در جامعه مردم چگونه میپسندند.
هیچ دینی به این امر نمیکند که باید دنبال این بروید. چون درهر جامعهای یکجور میپسندند. قرآن هم هیچگاه دستور امربه مُد و آنچه برای مردم عادی شده نمیدهد. اگر هم چنین چیزی را به قرآن نسبت دادیم، به خدای متعال افترا بستهایم.
👈 معنای #چهارم آن بود که آنچه شرع نیک میداند و میپسندد که گفتیم آنچه شرع نیک میداند و میپسندد یا واجب است یا مستحب. (واجبش را که اشاره کردیم)
آیا میشود گفت دستورِ خداست که واجب است بروید امر کنید در انجام مستحبات❓نمیشود.
اگر میخواست خودش امر میکرد. خودش مستحب کرده، گفته میخواهید انجام بدهید و میخواهید انجام ندهید.
#مستحب آن استکه ترکش جایز باشد. #واجب آن استکه ترکش ممنوع باشد.
اینجا تعارض پیش میآید که چگونه واجب است بروم و به چیزی که خدا گفته میتوانی هم ترک کنی، امرکنم⁉️
پس امر به مستحبات نمیتواند واجب باشد. نهایتاً بگوییم مستحب است و صِبغه واجب به خودش نمیگیرد.