#یادداشت| #پرونده_ویژه
☑️ صدرا یا دورکیم؛ کدام آرمانشهر؟
✍🏻 بابک افشاری و علی بحرانی
▫️در نگاه دورکیم قانونگذاری بهدست خود افراد جامعه صورتمیگیرد و حتی جامعه آرمانی بهلحاظ اعمال فشار از جهت ساختارهایِ مستحکم اجتماعی امکان روی دادن جامعه بدون ناهنجاری نفی میشود. از طرفی هم بهدلیل نفی متافیزیک، دورکیم وجه انسان کامل را از جامعهی آرمانی حذف کرده و جامعه بهجای انسان کامل در حال جمع کردن اجتماع میباشد. اما صدرا با ملاک قرار دادن «اشتداد در وجود» قائل به تحقق جامعهای به تمامه هنجاری میباشد؛ که در آن انسان کامل وجه جمع این جامعه آرمانی میباشد.
🔸صدرا ذیل مباحث مربوط به فلسفه سیاست بحث آرمان شهری را مطرح میکند و لازمه دست یافتن به سعادت اخروی را زندگی در آرمانشهر میداند؛ «فالخیر الافضل والکمال الاقصی ان ما ینال بالمدینه الفاضله» صدرا هدف جامعه آرمانی را سعادت میداند و سعادت را فضیلت و بهحد کمال رسیدن دنیوی و اخروی انسان میداند.
🔹برخلاف صدرا، دورکیم جامعه برتر را جامعهای که در آن امور اخروی شکوفا شود، نمیپندارد، بلکه جامعهای که در آن از مادیات بهرهمندی بیشتری داشتهباشند جامعهی آرمانی در نظر میگیرد. دورکیم میگوید: رایجترین فکر در باب تقسیمکار این است که تقسیمکار از تمایل آدمی به افزودن دائمی سعادت خویش بر میخیزد. تقسیمکار بیشتر بازده بیشتر، منابع در اختیارِ بیشتر، کیفیت این منابع بهتر. پس به نظر میرسد که هرچه بیشتر از این چیزها برخوردار باشیم سعادتمندتر هستیم. در نتیجه انسان بهطور طبیعی بر دستیابی بیشتر به منابع شوق جست و جوی بیشتری دارد.
🔸 از نظر صدرا این انسان کامل هست که اتصال با عقل فعال را دارست، پس تنها او واجد تقنین و حکمرانی میباشد. دورکیم هم قبول دارد که در جامعه آرمانی هنجارها باید کنترل شده باشند، و این کنترل توسط قوانین و ساختارهای اجتماعی صورتمیگیرد. این قوانین و ساختارهای اجتماعی در یک نسبتی با هم قرار دارند که برای سودجویی افراد محدودیت ایجاد میکنند. صدرا و دورکیم در اینجا با هم اختلافنظر دارند.
🔹در جامعه آرمانی ملاصدرا جای هیچگونه ناهنجاری نیست؛ چون اساساً رئیس جامعه آرمانی بهگونهای شهروندان را تربیت میکند که جای هیچگونه ناهنجاری وجود ندارد، و اساساً تمام قوانینی که توسط شرع وضع میشود در تمام ابعاد رفتاری انسان رسوخ میکند و تمام امیال انسان را به اعتدال میرساند. بی هنجاری و بی ضابطگی کامل از نظر تجربی ناممکن است و جوامع بر اساس کم و بیشی این درجات تنظیم هنجار بخشیشان مشخص میگردند.
🔸اساساً دورکیم وجهی که انسان کامل صحنه گردان اجتماع میباشد را نفی میکند. او میگوید گذشت آن زمانهایی که انسان کامل به نظر ما کسی مینمود که در عین علاقه به همهچیز و ناپایبندی به هیچچیز، استعداد چشیدن طعم هر چیز چیز را داشت و از امکان فراهم آوردن عالیترین عناصر سازندهی تمدن در وجود خویش برخوردار بود. این چنین فرهنگ گسترده، امروزه دیگر بر ما تأثیری ندارد. دورکیم با نفی جایگاه انسان کامل و متافیزیک در جامعهی آرمانی، این جایگاه را به جامعه میدهد و اساساً جامعه خدا میشود.
مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
ملاصدرا و نقشه راه6.mp3
43.82M
🎧#درسگفتار | #پادکست
☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه)
🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
جلسه ششم: نسبت حکمت متعالیه با دیگر فلسفهها
نسبت فلسفه صدرا با سایرین 5:10
تمایز فلسفه یونان 15:00
سوال هایدگر 24:20
ارتباط صادر اول و واجب 37:00
وحدت مکانیکی و ارگانیکی 45:50
علم باطن و ظاهر 59:30
#یادداشت| #پرونده_ویژه
☑️ صدرا برای همه..!
✍🏻 امیرعباس شاهسواری
▫️با توجه به شرایط موجود و عدم معاصریت اساتید بزرگوار و فحول فلسفه صدرایی نیاز با کسانی داریم که از شاگردی و علمآموزی از این بزرگواران ابایی نداشته باشند و از طرفی در هژمونی سنتی این اساتید که صدرا را برای صدرا آموزش میدهند، نیفتند و این مفاهیم را سادهسازی و با قالبهایی به روز و جذاب ارائه دهند؛ همان کاری که مرحوم علامه مصباح(ره) در آموزش فلسفه برای دانشجویان و کتابهای طرح ولایت، انجام دادند، اما متاسفانه امتداد نیافت.
🔸 یکی از شاخصههای انسان مدرن تنبلبودن است؛ تنبلبودن نه به این معنا که کاری انجام ندهد بلکه برای به زحمتنینداختن خویش هر تلاشی را انجام میدهد؛ خود این پارادوکس عجیبی است که ریشه در سرعت دارد که یکی از شاخصههای مدرنیته است.
🔹 یکی از مصداقهای بارز این لقمه آمادهخواری انسان مدرن ظهور رده کتابهای «برای احمقها» از نشر وایلی در سی سال گذشته بوده است که سختترین مباحث علمی را به سادهترین شکل ممکن توضییح میدهد و تا به الان بیش از 250 میلیون نسخه فروش رفته است و به بیش از 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
🔸 در چنین روزگاری ما با بزرگانی در جامعه خودمان مواجه هستیم که بسیار به مفاهیم صدرا مسلط هستند اما اگر نگاه کنیم، یک کتاب مفاهیم حکمت متعالیه به زبان ساده از این اساتید نمیبینیم؛ یا حتی کتابی با این عنوان که چگونه صدرا بخوانیم، چگونه شواهد بخوانیم، چگونه اسفار بخوانیم؟
🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده آیتالله مصباح میفرمایند: کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمیشود. شما نگاه کنید غربیها در این کارها خوب واردند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتابها استخراج میکنند و درمیآورند، تخلیص میکنند، آن فکر را با بیانهای مختلف، با زبانهای مختلف، با شیوههای مختلف پخش میکنند!
🔸 به نظر میرسد نباید از اساتید فلسفه معاصر انتظار داشت که به چنین کارهایی دست بزنند، چون این بزرگواران این کارها را دون شان خود میپندارند در حالی که ویتوریو هوزله استاد دانشگاه راسن آلمان که در 21 سالگی دکتری فلسفه خود را گرفته است، کتاب رمانی برای نوجوانان مینویسد به نام «محفل فیلسوفان خاموش» که در ایران هم ترجمه شده و در راستای دنیای سوفی است.
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
صوت طاهر زاده.mp3
18.96M
🎧#محفل | #پادکست
☑️ نهــــاییترین انســـان
🔻بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین
👤اصغر طاهرزاده: استاد فلسفه
چیستی آرمانشهر 1:00
شهروند در جهان مدرن 7:00
حضور نهایی انسانیت 11:05
بشر و اصالت وجود 20:25
دوگانگی سوژه و ابژه 23:34
آینده و زبان تفکر غرب 28:35
تاریخ فهم اصالت وجود 35:50
فضای مجازی و ملکوت 39:45
ظرفیت بشر آخر الزمانی 45:45
امام مردم را صدرایی کرد 51:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺فردای قیامت مواخذه خواهیم شد اگر این آقا را به مردم معرفی نکنیم.
@GANDO_ZE
هدایت شده از قرارگاه 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مگر میشه اینقدر عزیز هم باشند؟
از پدر مهربانتر به آغوش میکشد
از فرزند متواضعتر دست میبوسد
انگار سیر نمیشوند از هم...
بمیرم برای دلت آقا چه غمی تحمل میکنی و به روی ما همیشه لبخند میزنی...
🌻🌻🌻