💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم
سوره مبارکه نساء آیه ۸۶
وَإِذَا حُيِّيْتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩ و تحیت ﮔﻮﻳﻨﺪ
ﺷﻤﺎ تحیت و سلامی ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ، ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ همان درود ﺭﺍ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﻴﺪ
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺣﺴﺎﺑﺮﺱ (و محاسبه کننده) ﺍﺳﺖ.
050-aleemran-fa-ansarian.mp3
5.61M
#صوت_ترجمه #صفحه_50 سوره مبارکه #آل_عمران
#سوره_3
#جزء_3
منبع: پایگاه قرآن ایران صدا - ترجمه استاد حسین انصاریان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ تذکر حمید رسایی خطاب به پزشکیان در مجلس:
ظاهر ستادهای شما باطن دولت شماست/ وزرای حسن روحانی که اعضای ستاد شما هستند به کاندیداهای دیگر میگویند طالبان، خشک مغز، چماقدار! این توهین به کاندیداها و مردم است. شما میگویید ما با کسی دعوا نداریم درحالی که این حرفها اعلام جنگ است.
👈 تذکر درباره بورس
🔶 رابطه ظهور با انتخابات
انتخابات به عنوان «یک امر مقدمهساز برای ظهور» بعضاً مورد تمسخر قرار میگیرد. میگویند امام زمان(عج) را با مسائل سیاسی جامعه گره نزنید! اصلاً امام زمان(ارواحنالهالفداء) برای یک امر سیاسی میآیند، برای «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه»(توبه/33) و این یک امر سیاسی است، برای حکومت میآیند، برای نماز نمیآیند! به این صورت که نماز بخوانند؛ اما به حکومتها کاری نداشته باشند.
حکومت آقا امام زمان(عج) که خلاف قرآن نیست. اگر خلاف قرآن نباشد، در حکومت حضرت ولیعصر هم مانند سیره نبوی، نصرت ولی خدا لازم است. آیا ما برای حکومت امام زمان(عج) آماده هستیم؟ معلوم است که نه، چون میزان مشارکتمان در همه شئون پایین است، یک نمونهاش انتخابات است.
ما باید تصور کنیم جامعه مهدی چگونه جامعهای است؟ باید این را خوب بشناسیم و به آن توجه کنیم. آیا در جامعه حضرت مهدی «کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِه»(جامع الاخبار،ص119) از بین میرود؟ نه. پس ایدهآلش این است که حکومت حضرت با مشارکت مردم در امور جامعه اداره شود. ما هر موقع توانمندی مردم را در مشارکت، در موضوعی مثل انتخابات که یک نمونه برجسته است، برای اداره امور بالا ببریم، مسلّماً به سوی ظهور حرکت کردیم نه خلاف آن. با اندک تأملی میشود اینها را فهمید؛ ولی باید برای آن تولید ادبیات بشود، تولید درس بشود.
🖇 «در دموکراسیها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشتهاند: «عقیده آزاد است»!
این «عقیده آزاد است» به مفهومی که اینها میخواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. ما اگر میگوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمیشود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.
از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله.
هیچ کس را با کتک نمیشود «امین» کرد. میشود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمیشود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.»
📚 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰
#یادداشت | #انتخابات
🔰 فقدان ایده سیاسی؛ سرگشتگی روزمره در بحران
✍🏻 اکبر محمدی
دانشجوی جامعهشناسی دانشگاه تهران
📍سیاست در ایران نهتنها بهسمت باز احیای امر سیاسی نمیرود بلکه در یک منطق مصرف کالایی مستحیل شدهاست، با این تفاوت که هیچ ارزشی خلق نمیشود و تنها آنچه در گذشته تاریخی یا خارج از ساختار قدرت خلق شده به مصرف دستگاه سیاست میرسد. بارزترین نمود این وضعیت را میتوانیم امروز در گفتارهای نامزدهای انتخاباتی و نمایش کارشناسی صداوسیما مشاهده کرد. کاندیداها بدون گفتار سیاسیِ انسجامبخش و عاری از ایدهای سیاسی در بهترین حالت حاصل جمع برنامهها هستند؛ در این میان صداوسیما با جهت دهی مناظرات و گفتوگوها بهسمت سؤالات امتحانی اقتصاد کلان از زبان افراد بهاصطلاح کارشناس، در حال سیاستزدایی رادیکال از عرصه سیاست و جایگزینی گفتار کارشناسی بهجای ایده سیاسی است...
🔸ما در وضعیت به خاکسپاری امر سیاسی و یکهتازی سیاست و حکمرانی به سر می بریم. سیاست ساحتی از کنشورزی نهادی است که معطوف به قدرت، حفظ و تداوم آن است. سیاست، سازوکار حکمرانی یا دستورالعملهایی است که جامعه را نظم میدهد و مدیریت میکند. در مقابل امر سیاسی لحظه رخداد حقیقت است؛ لحظهای که حقیقت بیناسوژهای رقم میخورد و جامعه با خودش در موقعیت اینهمان قرار میگیرد و تضادها، نابرابریها و تکثرهای زبانی خود را در گرامری واحد ظاهر میسازند.
🔹آنچه این گرامر واحد را بر میسازد ارزشها و آمالهای محض و همه شمول هستند که با تأکید بر بنیانیترین وجوه انسانی توانایی رفع تعارضات و نابرابریها را امید میدهند. زبان امر سیاسی یک زبان حقوقی و قضایی برای رفع تضادها نیست بلکه امر سیاسی با برملا کردن توجیهات تئودیسی سیاست، الاهیات متفاوتی از عدالت و رستگاری عرضه میکند.
🔸امر سیاسی ساختنی نیست بلکه در درون فضاهایی که امکان شکلگیری امر مردمی وجود دارد ظهور مییابد؛ پس لازمه وجود و ظهور امر سیاسی «مردم» است. مردم چیست؟ سیاست سعی دارد «مردم» را به «جمعیت» تفسیر کند. جمعیت بیان کمّی مردم است، افرادی با شمارگان ریاضی و بدون نسبت وجودی با یکدیگر که تنها، تحت یک قرارداد موجودیت مییابند. با تفسیر مردم به جمعیت، دولت میتواند برای جمعیت نقشآفرینی داشتهباشد یعنی جایگاه هر کدام در کل شمارشپذیر اجزا را تعیین کند. جمعیت از این منظر تنها بهشکل عددی اهمیت دارد مثلاً رقم کمّی شرکتکنندگان در انتخابات فارغ از اینکه این جمعیت چگونه میتوانند بهعنوان یک کل معرفی شوند.
🔹معنای مردم، خود را در رخدادها آشکار میسازد؛ در زمانی که کنش مردمی سویهای فداکارانه دارد. دگر دوستی مهمترین شکل کنش در زمان رخدادها است و امکان دگردوستی بهواسطه دلبستگی به یک آرمان مقدس و محض ممکن میشود، همان آرمانی که تضادها و نابرابریها را از میان میبرد. در این موقعیت است که دوست و دشمن بر ساخته میشود و مردم با بسیجی همگانی، جهت مشترک را میپیمایند. بسیج عمومی و جهت مشترک دو خصیصهای است که از پیوند امر سیاسی و مردم شکوفا میشود در این لحظه هر کار نشدنی ممکن میشود و هر خواستی تحقق مییابد.
🔸چنین تجربهای را در انقلاب اسلامی پیش چشم داشتیم اما حال چه رخ داده است که نهتنها در فقدان امر سیاسی حضور داریم بلکه تمایلی عجیبی بهجا زدن منطقی و طبیعی سیاست بهجای امر سیاسی وجود دارد. گویی تداوم منطقی و طبیعی امر انقلابی، ساختارها، نهادها و گفتارهای کارشناسانه هستند که خود را به مثابه نماینده امر انقلابی معرفی میکنند. اما پرسش آن است که اگر انقلاب یعنی مردم، حال بهواسطه این ساختاریابی آیا با مردم سروکار داریم یا با جمعیتی پراکنده، بیشکل و بیرمقی که امکانی برای ایفای نقش و ارادهورزی نمییابد؟
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
قرار _ راهِ جمهور.mp3
41.31M
🔈 #بشنوید | #پادکست
☑️ انسجام فکری در #سیاستگذاری_دولتها
🎙 دکتر #مرتضی_فیروزآبادی
تجربه دولت آقای رئیسی 3:00
پنج ویژگی مثبتی که شهید رئیسی به دولت افزود 4:20
دو مطلب تکمیلی در انتخاب رئیس جمهور 11:28
اهمیت انسجام فکری دولت 18:05
طراز ریاست جمهوری و تبیین مفهوم رجل سیاسی 24:50
اشکال وارد بر شورای نگهبان 35:50
تکلیف یا نتیجه در انتخابات 52:18
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ دشمنان آزاداندیشی و تضعیف دولت و جامعه
👤 محسن جبارنژاد
💢آزاداندیشی هم جامعه و هم دولت را قدرتمند میکند. حفظ انقلاب درگرو این آزاداندیشی است. آزاداندیشی دو دشمن اساسی دارد: یکی تحجر و دیگری شاکلهشکنی! ما دشمنان آزاداندیشی را درست نشناختیم.
➕فایل کامل گفتوگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
live 06.mp3
33.24M
🔈 #بشنوید | #پادکست
☑️ «رقابت سیاسی در #جامعه_سیاستزدا»
🎙 سخنرانی: دکتر #پرویز_امینی ؛
انتخابات راهی به فضای عمومی پیدا نکرده 02:50
سیاست زدایی، علت بنیادی کاهش مشارکت 05:50
فردگرایی و تضعیف مرجعیتها 10:45
نگاه این جهانی و لذت گرایی 11:40
شکاف امر سیاسی و امر اجتماعی 13:30
تغییر در نظام ارتباطی جامعه 16:08
سیاست تحریم انتخابات در کاهش مشارکت 19:10
بررسی علل رویین کاهش مشارکت 19:45
مرجعیت زدایی از گروههای سیاسی 28:10
فرض صحیح مشارکت در انتخابات 22:00
تغییرات مهم این انتخابات 30:15
چرایی کاهش رایهای آقای قالیباف 36:00
بررسی مشارکت دوره دوم انتخابات 40:00
پیشبینی کاندیدای منتخب 44:00
آمادهباشِ پایگاههای نظامی آمریکا در اروپا
🔹وبگاه استار استرایپس: پایگاههای نظامی آمریکا در اروپا از امروز تا اطلاع ثانوی سطح مقابله با تهدیدهای امنیتی را افزایش دادند.
🔹این سطح تهدید زمانی اعمال میشود که حادثهای رخ میدهد یا اطلاعاتی دریافت میشود که نشان میدهد نوعی اقدام تروریستی یا هدفگیری علیه پرسنل یا تأسیسات محتمل است.
@Farsna - Link
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روحانی از زمان گرانی بنزین خبر داشت
@Farsna