♦️ نبرد من / آدولف هیتلر / روزی که آنها وانمود کردند مثل خود ما هستند
🔸 روزی که یهودیان در مشهد ادعا کردند مسلمان شده اند و تا خادمی حرم امام رضا پیشرفتند
🔸 یهودی مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی): به بچه هایمان توضیح میدادیم باید زندگی دوگانه داشته باشند (قسمت 9)
#شبنامه
#نبرد_من
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
🔻 در ادامه ی مرور کتاب نبرد من رسیدیم به جمله ای تحت این عنوان که وقتی آن دسته از یهودیان که صهیون مسلک بودند مردم را بدهکار کرده و خانه هایشان را خریدند ادعا کردند مسیحی شده اند. کلیسا از این بابت خوشحال شد و آنها هم نفوذ خود را بیشتر کردند و به مقامات بالا در دولت ها رسیدند.
نمونه ی تاریخی همین ادعای کتاب نبرد من را هم بررسی کردیم و مشاهده شد که در اروپا چه کردند که در انگلیس و فرانسه مردم علیه آنها شوریدند و مجبور به ترک آن سرزمین ها شدند.
در ایران هم مشابه همین به شکلی دیگر رخ میدهد.
🔻 یهودی ها مدعی هستند که در سال 1839 و در زمان سلطنت محمد شاه تعداد 28 تن از آنها در مشهد کشته میشوند. آن زمان و علیه آنها میشود و امام جمعه پیشنهاد میدهد که دینشان را عوض کنند و ابتدا 7 تن از بزرگان یهودی در مشهد و سپس 400 خانواده (حدود 2400 تن) مسلمان میشوند.
ماجرایی که به عنوان واقعه ی الله داد مشهور است.
🔻 اینکه آیا چنین چیزی رخ داده و آیا 28 تن از آنها کشته شده اند و از اساس چرا باید چنین چیزی رخ میداده و انگیزه از این ماجرا چه بوده را به محققین تاریخ میسپاریم. اما آنچه نمونه های مشابه تاریخی (از جمله در اروپا) نشان داده حکایت از ان دارد که همواره عده ای در بین یهودی ها در مراودات خود با دیگر شهروندان کار را به جایی رسانده اند که جامعه علیه آنها به سر حد انفجار رسیده است.
🔻 جدای از این، تغییر ظاهری دین فقط مربوط به واقعه ی مشهد نبوده (که بخواهیم با خیال راحت ادعای صهیونیست ها در خصوص تغییر دین به خاطر تهدید جانی را باور کنیم) و در صدر اسلام همین رخ داده و تعدادی از یهودیان راوی حدیث شده و چیزهایی به نقل از رسول الله گفته اند که یک به یک دروغ بوده و هر کدام منشا انحرافاتی شده است. در مسیحیت هم مشابه آن هست که در کتاب نبرد من مرور کردیم.
🔻 فارغ از اینها، در مشهد بزرگان یهود مسلمان میشوند. جالب است که این در جایی دیگر از تاریخ با اسلام آوردن عده ای یهودی ها در شیراز رو به رو بوده ایم که بالا رفتن آنها در جایگاه های حکومتی و در نهایت کودتا علیه لطفعلی خان و روی کار آمدن قاجار میشود....
یکی از جهانگردان اروپائی که چند دهه بعد از الله داد (در دهه ۱۸۸۰) از مشهد دیدن کرده بود، در گزارش خود با اشاره به اهمیت حرم امام رضا به عنوان یک منبع درآمد مالی مهم برای این شهر، میگوید ادارهی بعضی از امور عمومی شهر به جدیدیهای مؤمن محول شده است…
🔻 در کتاب ایران نامه هم به این اشاره شده که آنها در مشهد به حدی از مسلمانی وانمود میکنند که امام جمعه آنان را به آستان قدس رضوی معرفی و در آستان، مشاغلی چون انبارداری، صندوقداری و حتی نظارت بر امور مالی خزانه، که بیشتر شامل نذورات و هدایای زائران بود، به آنها محول شد....
در مستند یهودیان ایرانی در تاریخ معاصر که توسط مرکز تاریخ شفاهی یهودیان و با همکاری تلویزیون رژیم صهیونیستی ساخته شده از قول یک حکیم یهودی مشهدی (ساکن فلسطین اشغالی) آمده: به هر نوزاد یهودی از همان سالهای اول تولد چنین تفهیم میشد که در یک وضع بحران استثنایی قرار دارد و باید یک زندگی دوگانه داشته باشد.
🔻 این مسئله فقط مربوط به ایران قبل از 57 و قاجار و پهلوی نیست. حتی فقط مربوط به ایران هم نیست. این بخشی از حقیقتی است که در تمام دنیا هوشمندانه طوری فضا را در سرزمین ها پیش میبرد تا سیستم ها و ملت ها قابل مدیریت شوند.
صبور باشید، درباره این مهم بیشتر خواهیم نوشت
#آقای_تحلیلگر
#شبنامه
✅ ویژگی مهم فرشتگان چیست؟
🌷 سخن خدا در قرآن:
تمام کسانی که در آسمانها و زمینند، مِلک خدا هستند؛ نه غیر خدا. فرشتگانی هم که در محضر او هستند، در #اطاعت از خدا و #عبد او بودن، هیچ تکبّری ندارند و از اجرای دستورات او خسته هم نمی شوند.*
در حالی که شب و روز، در حال تسبیح او هستند و او را از هر عیب و نقصی مبرّا معرّفی می کنند و در این کار اصلاً تعطیلی ندارند.
📖 و لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ عِنْدَهُ لا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِهِ وَ لا يَسْتَحْسِرُونَ * يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ لا يَفْتُرُونَ (انبیا، ، 19 و 20)
آیه شماره 336
🚫 گناه در نظام اسلامی چه جایگاهی دارد!
📣 امام خامنه ای:
در نظام اسلامى، فضا #گناه آلود نيست. #گناهكار هست، در سطوح مختلف و در مشاغل متعدد هم هست، با اختيارات گوناگون هم هست نه اينكه نيست اما #گناه، ممكن است فقط جاذبه ى شخصى داشته باشد؛ يعنى هوى و هوس انسان، او را به طرف #گناه بكشاند. اين نظام، غير از نظام طاغوتى و شيطانى است كه #گناه، معيار پيشرفت اجتماعى هم هست! در نظام اسلامى، #گناه نه فقط معيار پيشرفت نيست، بلكه ضد پيشرفت و ضد ارزش و معيار تنزل است. (18/ 01/ 1369)
پند 5
✅ داستان کوتاه (218)
🌷پاسخ عجیب امام سجاد (ع) به جوان بی تربیت
جوانی به امام سجاد (ع) فحش و ناسزا گفت.
حضرت در پاسخ به او فرمود:
جوان! ما در قیامت گردنه بسـیار سـختی در پیش داریم. اگر من از آن گردنه گذشتم، باکی ندارم. هر چه مایلی بگو. اما اگر در آن گردنه حیران ماندم، از هر چه تو بگویی، بدترم.
📚 داستانهای بحارالانوار، ج 7، ص133
✅ یادگیری کدام علم #واجب است؟
🌹امام حسین (ع):
تحصیل علم، بر هر مسلمانی #واجب است.
✍️ شرح: یادگیری احکام #واجبات و #حرامهایی که معمولا مبتلا به است و در زندگی پیش می آید، #واجب است. بنابراین همه باید رساله مرجع تقلید خود را مطالعه کنند و دستورات آن را یاد بگیرند و گرنه #گناه کرده اند.
📖 طلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ.
📚 حکمت نامه امام حسین ، ج 1 ص 23
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
❓ علم چیست؟ (بخش اول)
📖کلمهی علم مشترک بین علوم جدید و علوم قدیم شده و این اسباب اشتباه خیلیها شده است. در زمان نزول قرآن کریم هیچ علمی وجود نداشت. همهی مردم جاهل بودند و در جاهلیت زندگی میکردند. فقط مقداری از علم به وسیلهی خود اسلام به ظهور پیوست. آیاتی نازل شد و فرمود: «باید به خدا معتقد شوید. او سمیع است؛ بصیر است؛ کلیم است.» این صفاتی که در اواخر آیات آمده است، به عنوان عقیده و باورهای اسلامی مطرح شد که مسلمان باید اینها را باور داشته باشند.
همچنین تعدادی احکام نازل شد؛ از جمله نماز بخوانید؛ روزه بگیرید؛ دروغ نگویید؛ حج بروید. اینها مسائلی بود که خدا میخواست مردم، آن را و شرایط، مقدمات و مقارناتش را یاد بگیرند تا بتوانند درست عمل کنند. اینجا بود که علم به اینها #واجب شد و لذا فرمودند: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ». بر زنها هم واجب است مسائل زنانهشان را یاد بگیرند؛ مسائل دینیشان را یاد بگیرند. این #واجب است و اگر یاد نگیرند، چه میکنند؟ نمیتوانند تقوا را مراعات کنند. #تقوا، انجام #واجب و ترک #حرام است؛ پس باید #واجب را یاد بگیرند و انجام بدهند؛ #حرام را هم یاد بگیرند و ترک کنند.
بنابراین این علم بر عموم انسانها #واجب است؛ اما علوم جدید که بر همه #واجب نیست. فردا خدا کسی را به جهنم نمیبرد که بگوید: «چرا نرفتی علوم ارتباطات بخوانی؟ چرا نرفتی فیزیک بخوانی؟» نه! #واجب که نبود. این بحث جدایی دارد که بعداً عرض میشود.
آنچه کلمهی «علم» در آیات و روایات آمده، کلاً ناظر به علم دین و علم اسلامی است. یادگیری این #واجب است؛ بر عموم #واجب است. هیچ علمی انسان را از این علم بینیاز نمیکند. پزشک هم باید این علم را یاد بگیرد. مهندس هم باید یاد بگیرد؛ معمار هم باید یاد بگیرد. چون همه مسلمانند، باید این علم را یاد بگیرند؛ اما بر همه #واجب نیست که مهندس شوند؛ بر همه #واجب نیست که فیزیک یاد بگیرند.
بحث دیگری راجع به علوم جدید خواهیم کرد که اختلاط آن با این علم باعث اشتباهات بزرگی شده است. خیلیها خیال کردهاند منظور از کلمهی علمی که در آیات و روایات آمده، همین علوم جدید است که در آن زمان نبود. این غلط است و خلاف حکمت است که مردم را دعوت کنند به علمی که هنوز نیست و نیامده است.
پیغمبر اکرم میفرمود: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ». اگر مردم به چین میرفتند، مگر در چین علم بود؟ چین بدتر از شبه جزیره عرب در جاهلیت بود. همهی دنیا در جاهلیت بود. آمریکا هم در جاهلیت بود. اروپا هم در قرون وسطی زندگی میکرد. هیچ جا علم نبود و همه جا در جاهلیت بودند. اسلام که آمد، چیزهایی آورد که برای زندگی مسلمانان لازم و مفید بود و گفت: «اینها را یاد بگیرید.» این علم #واجب شد.
🔹 ادامه دارد ...
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
✅ درس اخلاق آیت الله خوشوقت
❓ علم چیست؟ (بخش دوم)
📖 علوم جدید پانصد ـ ششصد سال بعد متولد شد. این درست نبود که پیغمبر اکرم در آن زمان بگوید: «علم واجب است و بروید یاد بگیرید!» کجا یاد بگیرند؟ کسی نیست؛ کتابی نیست؛ دانشگاهی نیست؛ از کجا یاد بگیرند. این خلاف حکمت است. اسلام هیچ وقت چنین دستوری نمیدهد. آنچه هست را میگوید: «یاد بگیرید!»
اما تکلیف علومی که بعداً پیدا میشود، چیست؟ امروز بسیاری از علوم متولد شده، رشد کرده و به حد کمال رسیدهاند. بعضی از این علوم، آثاری در ایجاد قدرت مادی و دنیوی دارند و دشمنان اسلام با داشتن همان قدرتها و علوم توانستهاند کشورهای اسلامی را استعمار و استثمار کرده، آنها را ذلیل و خوار کنند؛ نفتشان را ببرند و سایر چیزهایشان را ببرند. تکلیف این علوم چه میشود؟
این علوم، #واجب عینی بر هر فرد نیست. در آن زمان هم نبود. از طرفی مشکلآفرین هم هست؛ یعنی آمریکا با داشتن اتم در دنیا میگوید: «من همهکاره هستم و همه باید بگویید چشم! نوکر تو هستیم؛ هر کاری خواستی بکنی، آزادی!»
این را در اثر داشتن همین علوم میگوید. این علوم واجب کفایی است. در هر زمان ولی فقیه و حاکم اسلام موظف است ببیند دشمن امروز از چه راهی قدرت برتر را به دست آورده و برای نظام اسلامی ایجاد خطر کرده است. بر ولی فقیه #واجب است عدهای را بسیج کند که بروند و این علم را یاد بگیرند تا آن خلأ پر شود. مثلاً امروز علم اتم است. #واجب است که عدهای را بسیج کنند تا دانش اتم را یاد بگیرند و کلاه درست کنند تا هر وقت شیطان خواست اذیت کند، سر او بگذارند.
این #واجب نظامی است؛ یعنی بر نظام اسلامی #واجب است که این نیاز را تأمین کند؛ اما بر همه #واجب نیست.
اگر فردا علم دیگری ظاهر شد، عیبی ندارد. باز هم ولی فقیه مواظب است که عقب نمانیم. باید عدهای را آماده کنند تا بروند آن را یاد بگیرند تا دشمن نتواند با داشتن آن بر ما مسلط شود. این بر ما #واجب نظامی است؛ یعنی نظام اسلام میگوید: «اگر مشکلی پیش آمد، باید حاکم اسلامی آن را تأمین کند.»
امروز این است و باید عدهای این علوم را یاد بگیرند تا دشمن از این طریق بر ما تفوّق و تسلط نداشته باشد. تکلیف این علوم، این است. این #واجب عینی نیست؛ مثل: «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ» نیست. بر بعضی #واجب است و به اندازهی کفایت، کافی است. وقتی کلاه را درست کردیم، دیگر از بقیه ساقط است. دوباره اگر چیزی بالاتر از کلاه درست شد، باز هم باید عدهای را بفرستند که آن را درست کنند تا محتاج نباشیم و دشمن فکر نکند که ما نداریم و داشتن آن، باعث تسلط و تفوّق او بر ما نباشد و مدام حرفهایی نزند.
📚 منبع: آثار بندگی، آیت الله عزیز خوشوقت
✅ از میان دوستانمان کدامیک از همه بهتر است؟
🌷 پیامبر اکرم (ص):
بهترین دوست تو کسی است که
1️⃣ به تو در اطاعتت از دستورات #واجب و #حرامِ خدا کمک کند
2️⃣ از #گناه کردن منعت کند
3️⃣ تو را به راضی کردنِ خدا امر کند.
📖 خيْرُ إِخْوَانِكَ مَنْ أَعَانَكَ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ وَ صَدَّكَ عَنْ مَعَاصِيهِ وَ أَمَرَكَ بِرِضَاهُ
📚 مجموعة ورام، ج2، ص: 123
دعای عهد
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک
َ
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ، اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ.
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمان
اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزمان
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
زیارت امام زين العابدين و امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهم السلام در
«روز سه شنبه»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْيِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَى السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلاَمَ التُّقَى السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلاَدَ رَسُولِ اللَّهِ
أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ مُعَادٍ لِأَعْدَائِكُمْ مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ
اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَالَى آخِرَهُمْ كَمَا تَوَالَيْتُ أَوَّلَهُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَ أَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ اللاَّتِ وَ الْعُزَّى
صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوَالِيَّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ سُلاَلَةَ الْوَصِيِّينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِي الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ
يَا مَوَالِيَّ هَذَا يَوْمُكُمْ وَ هُوَ يَوْمُ الثُّلاَثَاءِ وَ أَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ
وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَكُمْ وَ آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⤴️ شرح در کلیپ
* این هم یکی دیگر از هنرهای غربزدگان مفلوک
✖️بزک کردن فلاکت و جا زدن آن به جای آپشن در مغرب زمین ...
💠 با «قرآن کریم» نورانی شویم
سوره مبارکه فاطر آیه ۵
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ
اى مردم!
وعده خداوند حقّ است
پس زندگى دنيا شما را فريب ندهد
و مبادا (شيطان) فريبكار شما را فريب دهد و به (كَرَم) خدا مغرور سازد.
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰روز. سهم روز صد و شصت و دوم
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه163
1️⃣ خداشناسی
♦️سپاس خداوندی را سزاست که آفريننده بندگان و گستراننده زمين و جاری کننده آب در زمين های پَست و روياننده گياه در کوه ها و تپّه های بلند می باشد، نه اوّل او را آغازی و نه اَزَلی بودن او را پايانی است، آغاز هر چيزی و جاويدان است و پايدار و ماندگار بدون مدّت و زمان است. پيشانی بندگان در برابر عظمت او به خاک افتاده، و لب ها در اعتراف به يگانگی او در حرکتند. به هنگام آفرينش برای هر پديده ای حدّ و مرزی قرار داد تا برای وجود بی نهايت او همانندی نباشد. گمان ها خدا را با اندازه ها و حرکت ها و اندام ها و آلت ها نمی توانند اندازه گيری نمايند. نمی توان گفت: خدا از کی بود؟ و تا کی خواهد بود؟ وجود آشکاری است که نمی توان پرسيد: از چيست؟ و حقيقت پنهانی است که نمی توان پرسيد در کجاست؟ نه جسم است که او را نهايتی باشد و نه پوشيده ای که چيزی او را در برگرفته باشد، به موجودات آن قدر نزديک نيست که به آنها چسبيده و آن قدر دور نيست که جدا و بريده باشد. بر خداوند، خيره نگريستن بندگان و بازگشتن لفظی به زبان آنان، نزديک شدن به تپّه ای، گام برداشتن در تاريکی شب، يا راه رفتن در مهتاب که نور می افشاند و درخشش خورشيدی که پس از ماه طلوع می کند و با طلوع و غروبش و آمدن شب و روز، چرخ زمان می گردد و تاريخ ورق می خورد، هيچ کدام پنهان نيست. خدا پيش از هر نهايت و مدّت و فراتر از هر گونه حساب و شمارش است، خدا والاتر از آنچه می باشد که عقل های عاجز تشبيه کنندگان تصوّر می کند. والاتر از صفات پديده ها و اندازه ها و قُطرهاست که برای موجودات مادّی پندارند و جايگاه هايی که برای آن در نظر می گيرند؛ زيرا حدّ و مرز و اندازه، شايسته پديده هاست و به غير خدا تعلّق دارد.
2️⃣ وصف آفرينش
♦️ پديده ها را از موادّی اَزَلی و اَبَدی نيافريد، بلکه آنها را از نيستی به هستی آورد و برای هر پديده ای حَدّ و مرزی تعيين فرمود و آنها را به نيکوترين صورت زيبا، صورت گری کرد. چيزی از فرمان او سرپيحی نمی کند و خدا از اطاعت چيزی سود نمی برد، علم او به مردگانی که رفتند چونان آگاهی او به زندگانی است که هستند و علم او به آسمان های بالا چونان علم او به زمين های زيرين است.
3️⃣ شگفتی آفرينش انسان
♦️ای انسان! ای آفريده راست قامت، ای پديده نگاهداری شده در تاريکی های رحم های مادران و قرار داده شده در پرده های تو در تو! «آغاز آفرينش تو از گل و لای بود» و سپس «در جايگاه آرامی نهاده شدی تا زمانی مشخّص و سرآمدی تعيين شده» و آنگاه که در شکم مادرت حرکت می کردی، نه دعوتی را می توانستی پاسخ دهی و نه صدايی را می شنيدی. سپس تو را از قرارگاهت بيرون کردند و به خانه ای آوردند که آن را نديده بودی و راه های سودش را نمی دانستی، پس چه کسی تو را در مکيدن شير، از پستان مادر هدايت کرد؟ و به هنگام نياز جايگاه های طلب کردن و خواستن را به تو شناساند؟ هرگز آن کس که در توصيف پديده ای با شکل و اندازه و ابزار مشخّص درمانده باشد، بدون ترديد از وصفِ پروردگارش ناتوان تر و از شناخت خدا با حَدّ و مرز پديده ها دورتر است.
┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 162.mp3
7.23M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و شصت و دوم خطبه ۱۶۳
شرح حکمت ۴۷ قسمت ۱۲ معیار صداقت و شجاعت و عفت.mp3
3.03M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت47 2️⃣1️⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت47 ( 12 )
🔹 معیار صداقت و شجاعت و عفّت
بخش پایانی حکمت ۴۷ ، بحث غیرت و در نهایت رابطه غیرت با عفّت است.
🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۰۵ می فرمایند : « مَا زَنَى غَيُورٌ قَطُّ » ؛ " هیچ انسان با غیرتی ، زنا نمی کند. "
معلوم می شود انسانی که دست به عمل خلاف عفّت یعنی زنا می زند ، قبل از اینکه عفّتش از بین رفته باشد ، غیرتش نسبت به ناموسش از دست رفته است.
🔰 البته امیرالمؤمنین (علیه السلام) ، در نهج البلاغه مثل همیشه ، برای این خصلت زیبای غیرت هم ، حدّ و حدود قائل اند.
🔻 مثلاً در تفاوت بین غیرت زن با غیرت مرد ، در حکمت ۱۲۴ می فرمایند : « غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ كُفْرٌ وَغْیْرَةُ الرَّجُلِ إیمَانٌ » ؛ اگر جایی که مرد نیاز شرعی دارد ، زن غیرت به خرج بدهد، این منجر به کفر عملی می شود در حالیکه غیرت داشتن مرد نسبت به همسرش ، ایمان را تقویت می کند.
🔻 البته افراط در هر چیزی مضرّ است ؛ لذا در نامه ۳۱، خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند : « إِیاک وَ التَّغَایرَ فِی غَیرِ مَوْضِعِ غَیرَةٍ » ؛ " بپرهیز که نابجا غیرت نشان بدهی نسبت به همسر و ناموست، چرا؟ « فَإِنَّ ذَلِک یدْعُو الصَّحِیحَةَ إِلَی السَّقَمِ » چون غیرت افراطی و بی جا ، زن پاکدامن را آلوده خواهد کرد.
🔻 بنابراین مسأله غیرت با مسأله عفّت ، رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارند ؛ تا جایی که حضرت شاخص اندازه گیری میزان عفّت انسانها را به میزان غیرتشان وابسته می دانند و می فرمایند: « وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَيْرَتِهِ »
✅ نتیجه اخلاقی این قصه این است که اگر می خواهیم در جامعه عفت گسترش پیدا کند باید غیرت را گسترش بدهیم .
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع