eitaa logo
🌻🌻🌻🌻 طلوع 🌻🌻🌻🌻
2.4هزار دنبال‌کننده
112.1هزار عکس
122.2هزار ویدیو
4.4هزار فایل
اسیرزمان شده ایم! مرکب شهادت ازافق می آیدتاسوارخویش رابه سفرابدی کربلاببرد اماواماندگان وادی حیرانی هنوزبین عقل وعشق جامانده اند اگراسیرزمان نشوی زمان شهادتت فراخواهدرسید. @tofirmo
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜 📣 مرحله سوم ختم نهج البلاغه 🔸 سهم روز صد و هفتم 📩 نامه ۲۵ ✍ نامه به مامور جمع آوری ماليات در سال٣٦ هجری 1⃣اخلاق اجتماعی كارگزاران اقتصادی ♦️با ترس از خدایی كه يكتاست و همتایی ندارد، حركت كن، در سر راه هيچ مسلمانی را نترسان، يا با زور از زمين او نگذر، و افزون تر از حقوق الهی از او مگير، هرگاه به آبادی رسيدی، در كنار آب فرود آی ، و وارد خانه كسی مشو، سپس با آرامش و وقار به سوی آنان حركت كن، تا در ميانشان قرارگيری، به آنها سلام كن، و در سلام و تعارف و مهربانی كوتاهی نكن. سپس می گویی: 《ای بندگان خدا، مرا ولی خدا و جانشين او به سوی شما فرستاده، تا حق خدا را كه در اموال شماست تحويل گيرم، آيا در اموال شما حقی است كه به نماينده او بپردازيد؟》 اگر كسی گفت: نه، ديگر به او مراجعه نكن، و اگر كسی پاسخ داد: آری ، همراهش برو، بدون آنكه او را بترسانی، يا تهديد كنی، يا به كار مشكلی وادار سازی، هر چه از طلا و نقره به تو رساند بردار، و اگر دارای گوسفند يا شتر بود، بدون اجازه اش داخل مشو، كه اكثر اموال از آن اوست. آنگاه كه داخل شدی مانند اشخاص سلطه گر، و سختگير رفتار نكن، حيوانی را رم مده، و هراسان مكن، و دامدار را مرنجان، حيوانات را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند، پس از انتخاب اعتراض نكن، سپس باقيمانده را به دو دسته تقسيم كن و صاحبش را اجازه ده كه خود انتخاب كند و بر انتخاب او خرده مگير، به همين گونه رفتار كن تا باقيمانده، حق خداوند باشد. اگر دامدار از اين تقسيم و انتخاب پشيمان است، و از تو درخواست گزينش دوباره دارد همراهی كن، پس حيوانات را درهم كن، و به دو دسته تقسيم نما همانند آغاز كار، تا حق خدا را از آن برگيری و در تحويل گرفتن حيوانات، حيوان پير و دست و پا شكسته، بيمار و معيوب را به عنوان زكات نپذير، و به فردی كه اطمينان نداری، و نسبت به اموال مسلمين دلسوز نيست، مسپار. تا آن را به پيشوای مسلمين رسانده، در ميان آنها تقسيم گردد. 2⃣حمايت از حقوق حيوانات ♦️در رساندن حيوانات آن را به دست چوپانی كه خيرخواه و مهربان، امين و حافظ، كه نه سختگير باشد و نه ستمكار، نه تند براند و نه حيوانات را خسته كند، بسپار، سپس آنچه از بيت المال جمع آوری شد برای ما بفرست، تا در نيازهایی كه خدا اجازه فرمود مصرف كنيم، هرگاه حيوانات را به دست فردی امين سپردی، به او سفارش كن تا: (بين شتر و نوزادش جدایی نيفكند، و شير آن را ندوشد تا به بچه اش زيانی وارد نشود، در سوار شدن بر شتران عدالت را رعايت كند، و مراعات حال شتر خسته يا زخمی را كه سواری دادن برای او سخت است بنمايد، آنها را در سر راه به درون آب ببريد، و از جاده هایی كه دو طرف آن علفزار است به جاده بی علف نكشاند و هر چندگاه شتران را مهلت دهد تا استراحت كنند و هرگاه به آب و علفزار رسيد، فرصت دهد تا علف بخورند و آب بنوشند.) تا آنگاه كه به اذن خدا بر ما وارد شوند، فربه و سرحال، نه خسته و كوفته، كه آنها را بر اساس رهنمود قرآن، و سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) تقسيم نماييم، عمل به دستورات يادشده مايه بزرگی پاداش و هدايت تو خواهد شد. ان شاءالله. 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
صحیفه دعای ۳۲ بند ۲۷ تا ۲۹.m4a
زمان: حجم: 6.92M
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸سهم روز نود و هفتم 📔 دعای ۳۲ از بند ۲۷ تا ۲۹ 📣 صوت صحیفه سجادیه
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 📣 مرحله دوم ختم صحیفه سجادیه 🔸 سهم روز نود و هفتم 📔 ادامه دعای ۳۲ از بند ۲۷ تا ۲۹ 🤲 دعای اعتراف به گناه بعد از نماز شب (۲۷) قَدْ مَلَكَ الشَّیطَانُ عِنَانِی فِی سُوءِ الظَّنِّ وَ ضَعْفِ الْیقِینِ، فَأَنَا أَشْكُو سُوءَ مُجَاوَرَتِهِ لِی، وَ طَاعَةَ نَفْسِی لَهُ، وَ أَسْتَعْصِمُكَ مِنْ مَلَكَتِهِ، وَ أَتَضَرَّعُ إِلَیكَ فِی صَرْفِ كَیدِهِ عَنِّی. 🍀 پروردگارا! شیطان مهار و افسار مرا در بدبینی و ضعف یقین به دست گرفته است، پس از همنشینی با شیطان و پیروی نفسم از او به تو شکایت می کنم و از تسلط او بر خودم به تو پناه می برم، و با تضرع و زاری از تو می خواهم که مکر او را از من دور کنی. (۲۸) وَ أَسْأَلُكَ فِی أَنْ تُسَهِّلَ إِلَى رِزْقِی سَبِیلًا، فَلَكَ الْحَمْدُ عَلَى ابْتِدَائِكَ بِالنِّعَمِ الْجِسَامِ، وَ إِلْهَامِكَ الشُّكْرَ عَلَى الْإِحْسَانِ وَ الْإِنْعَامِ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَهِّلْ عَلَی رِزْقِی، وَ أَنْ تُقَنِّعَنِی بِتَقْدِیرِكَ لِی، وَ أَنْ تُرْضِینِی بِحِصَّتِی فِیمَا قَسَمْتَ لِی، وَ أَنْ تَجْعَلَ مَا ذَهَبَ مِنْ جِسْمِی وَ عُمُرِی فِی سَبِیلِ طَاعَتِكَ، إِنَّكَ خَیرُ الرَّازِقِینَ. 🍀 (پروردگارا!) از تو می خواهم که برای به دست آوردن روزی، راهی آسان برای من قرار دهی، پس حمد و ستایش مخصوص توست که نعمت های بزرگ را آغاز کردی و شکر و سپاس گزاری بر احسان و نیکی و نعمتهای خود را به من الهام نمودی، پس بر محمد و خاندانش درود بفرست و روزی را برایم آسان گردان و مرا به همان اندازه که برایم تعیین کرده‌ای قانع و خوشنود کن، و مرا از سهمی که نصیبم کرده ای راضی و خرسند نما، و آنچه از نیروی بدنم و دوران عمرم گذشته در راه بندگی خود قرار دهی، زیرا تو بهترین روزی دهندگان هستی.   (۲۹) اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَارٍ تَغَلَّظْتَ بِهَا عَلَى مَنْ عَصَاكَ، وَ تَوَعَّدْتَ بِهَا مَنْ صَدَفَ عَنْ رِضَاكَ، وَ مِنْ نَارٍ نُورُهَا ظُلْمَةٌ، وَ هَینُهَا أَلِیمٌ، وَ بَعِیدُهَا قَرِیبٌ، وَ مِنْ نَارٍ یأْكُلُ بَعْضَهَا بَعْضٌ، وَ یصُولُ بَعْضُهَا عَلَى بَعْضٍ وَ مِنْ نَارٍ تَذَرُ الْعِظَامَ رَمِیماً، وَ تَسقِی أَهْلَهَا حَمِیماً، وَ مِنْ نَارٍ لَا تُبْقِی عَلَى مَنْ تَضَرَّعَ إِلَیهَا، وَ لَا تَرْحَمُ مَنِ اسْتَعْطَفَهَا، وَ لَا تَقْدِرُ عَلَى التَّخْفِیفِ عَمَّنْ خَشَعَ لَهَا وَ اسْتَسْلَمَ إِلَیهَا تَلْقَى سُكَّانَهَا بِأَحَرِّ مَا لَدَیهَا مِنْ أَلِیمِ النَّكَالِ وَ شَدِیدِ الْوَبَالِ‏ 🍀 پروردگارا! به تو پناه می برم از آتشی که آن را مایه سختگیری بر گناهکارانت قرار داده ای و به وسیله آن هر کس را که از راه خشنودی تو دور شده وعده عذاب داده ای، (و به تو پناه می برم)از آتشی که روشنایی آن، ظلمت و تاریکی است، و ملایم آن، دردناک و دورش، نزدیک است (و از دور هم می سوزاند)، و از آتشی که شعله هایش یکدیگر را می بلعند و برخی از آنها بر برخی دیگر حمله می‌کنند، و (به تو پناه می برم) از آتشی که استخوان‌ها را به خاکستر تبدیل می کند و اهل خود را از آب جوشان سیراب می نماید (و به تو پناه می برم) از آتشی که بر زاری کننده‌اش دلسوزی نمی‌کند و بر کسی که از او مهربانی و عطوفت می خواهد رحم نمی‌کند و بر تخفیف مجازات فردی که در مقابل او فروتنی کرده و تسلیم شده، توان ندارد و با ساکنان خود با دردناک ترین و سوزنده ترین شکنجه و شدیدترین عقوبت روبرو می شود. 🌾🍁🍂🥀🍂🍁🌾
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 👈 *ادامه* *راه های مقابله با تهدیدهای پنهان شیطان* 💥 *4_استعاذه* 💎💫یوسف(ع) از طریق استعاذه و با ذکر ﴿مَعَاذَ اللّهِ﴾ (یوسف/23)، به خدا پناه برد و از شرّ شیطان رهایی یافت. 💎💫 حتّی خداوند هنگام خواندن قرآن به پیامبرش سفارش می‌کند که از شرّ شیطان رجیم به او پناه برد. (النّحل/98). 💥 *5_توکل* 💎💫 *توکّل به خداوند متعال به همراه ایمان راسخ، مانع تسلّط شیطان خواهد بود:* 💥﴿إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ﴾ (النّحل/99). 💎💫 *توکّل از لوازم ایمان است* و عبارت از *اعتماد قلبی و وابستگی به نیروی قاهری است که هیچ قدرتی نمی‌تواند بر آن غلبه کند،* 💎💫 بلکه *موجب ثبات و استقامت شخص متوکّل در انجام عمل می‌شود.* (ر.ک؛ حسینی همدانی، 1404ق.، ج 9: 540). 💎💫 در این صورت است که قدرت ایمان و توکّل شخص مؤمن و متوکّل بر ارادة شیطان غلبه می‌کند و سلطان او را بی‌اثر می‌کند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
❇️ *در ادامه ی شرح دعای 32 صحیفه سجادیه* ⬇️ 📜دشمنی شیطان از روی حسادت نسبت به مقام والای آدم سرچشمه می‌گیرد. 📜 گرچه شیطان بر انسان سلطه ندارد، امّا از ابزارهایی مانند نفس امّاره و اختیار انسان استفاده کرده است. 👈 و با شیوه‌هایی همچون: 📜وسوسه، وعده‌های دروغ، تفرقه‌افکنی، اغفال، فسادانگیزی و... آدمیان را به سوی گمراهی سوق می‌دهد. 📜امّا اگر انسان مؤمن و باتقوا به خدا پناهنده شود و بر او توکّل نماید، از شرّ شیطان ایمن خواهد بود. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. 🔰 مرحوم شريف رضى مى گويد: ما بخشى از اين نامه را در اينجا آورديم تا معلوم گردد، 🔰 امام(عليه السلام) همواره ارکان حق را به پا مى داشت و فرمان به عدل مى داد; در کارهاى کوچک و بزرگ، پر ارزش يا کم ارزش. ⚠️ *توصیه های اخلاقی به ماموران زکات* 📝 *وصیت نامه در یک نگاه:* 📜 این وصیّت نامه که امام(علیه السلام) همواره به دست عاملان جمع آورى زکات مى داد، مشتمل بر نکات بسیار دقیق و ظریف و حساب شده اى است که ادب اسلامى و نهایت رعایت عدالت را درباره همه مسلمانان و فراتر از آن حتّى درباره حیوانات نشان مى دهد. 🟨 *در بخش اوّل این نامه،* ↩️ به مأموران جمع آورى زکات توصیه مى کند که با قصد قربت و نیّت خالصانه و تقواى الهى حرکت کنند و هرگز به تهدید و تخویف متوسّل نشوند و بیش از حق الهى را از کسى نگیرند. 🟨 *در بخش دوم* ↩️ به نکات ظریف و دقیقى در مورد نخستین برخورد با مردمى که زکات در اموال آنهاست، اشاره مى کند که آمیخته با نهایت لطف و محبّت و ادب است. 🟨 *در بخش سوم* ↩️ چگونگى جدا کردن حق الله از اموال مردم از طریق قرعه را شرح مى دهد تا هیچ گونه اجحافى به کسى در این قسمت نشود. 🟨 *در بخش چهارم* ↩️ دستورات متعدّدى مى دهد درباره خوش رفتارى با چهارپایانى که به عنوان زکات گرفته مى شوند که برتر و بالاتر از حقوقى است که مدعیان حمایت حیوانات اظهار مى کنند. 🔰 مرحوم کلینى بعد از آنکه این نامه را از امام صادق(علیه السلام) از على(علیه السلام) نقل مى کند مى افزاید: 💎🍃 امام صادق(علیه السلام) در اینجا گریست و به راوى که برید بن معاویه است فرمود: 💎🍃 اى برید به خدا سوگند که همه حرمتها (بعد از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)) بر باد رفت و عمل به کتاب الله و سنّت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) به فراموشى سپرده شد و بعد از شهادت امیرمؤمنان(صلى الله علیه وآله)، هیچ حقى در میان مردم برپا داشته نشد. ↩️ جالب اینکه نویسنده مصادر بعد از ذکر این بخش از کلام امام صادق(علیه السلام) مى گوید: 🔰 به خداوند متعال سوگند یاد مى کنم که پیش از اینکه به روایت مرحوم کلینى در کافى راجع به گریه امام صادق(علیه السلام) هنگام ذکر این روایت، دست یابم بارها به هنگام مطالعه این نامه اشک ریختم. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *در ادامه 👈 شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *اعتماد به مردم در گردآورى ماليات اسلامى:* 📜 آن گاه امام(عليه السلام) انگشت روى جزئيات مربوط به طرز مطالبه زکات گذارده و آن را به صورت جالبى شرح مى دهد. 🟩 *نخست اينکه* ⚠️ *در اين عبارت روى سه چيز تکيه شده است:* 🔸 *يکى اينکه* مردم بندگان خدا هستند. 🔸 *دوم اينکه* جمع آورى کننده زکات فرستاده ولىّ الله و خليفة الله است. 🔸 *سوم اينکه* آنچه را مى خواهد بگيرد حق الله است که در اموال آنها وجود دارد. 🔰 اين تعبيرات قلب هر شنونده اى را نرم مى کند و او را براى اداى زکات آماده مى سازد و تأثير روانى آن تا حدى است که با عشق و علاقه و شوق زکات را تحويل مى دهد. 🔰 پيش خود فکر مى کند که نماينده ولىّ الله آمده و مرا به عنوان بنده خدا معرفى کرده و از من چيزى جز حق خدا نمى خواهد. 🍃🌴🍃 جالب اينکه امام(عليه السلام) نهايت لطف و محبّت را درباره کسى که اظهار مى دارد، زکاتى در اموال او وجود دارد به خرج داده و در چهار جمله بسيار کوتاه، چهار دستور به مأمور گردآورى زکات مى دهد: 🔹 *نخست اينکه* نبايد او را بترساند که مثلا اگر زکاتت را به طور کامل ندهى مجازات خواهى شد. 🔹 *و ديگر اينکه* با تهديد چيزى از او نگيرد. 🔹 *و سوم اينکه* در گرفتن زکات سخت گيرى ننمايد. 🔹 *و چهارم اينکه* مشکلاتى براى او فراهم نسازد; ↩️ يعنى درست مانند يک شريک مهربان و بزرگوار و با گذشت با او رفتار کند. حال که او اعتراف به وجود حق الله در اموالش کرده، اين حق شناسيش را محترم بشمار و ادب و انسانيّت را با ادب و انسانيّت پاسخ بگو. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *اعتماد به مردم در گردآورى ماليات اسلامى:* ✉️ امام(عليه السلام) در اين عبارت، افزون بر دستور به تقوا سه مطلب مهم را يادآور مى شود; 🟪 *نخست اينکه:* ↩️ مأمور جمع آورى زکات نبايد مردم را بترساند و با خشونت رفتار کند، ⚠️ زيرا در گذشته مأموران اخذ ماليات هنگامى که وارد منطقه اى مى شدند، مردم از ترس اينکه مبالغ سنگينى از آنها بخواهند که در طاقت آنها نباشد، در وحشت فرو مى رفتند; ⚠️ ولى هنگامى که بنا بر ارفاق باشد، نه تنها نمى ترسند بلکه از آنها استقبال مى کنند. 🟪 *در دستور دوم مى فرمايد:* ↩️ نه تنها نبايد آنها را بترسانى، بلکه نبايد از حضور تو ناخشنود باشند تو را مأمور از طرف اميرى بخشنده و مهربان، جواد و کريم بدانند و حضورت را گرامى دارند. 🟪 *در جمله سوم* ↩️ پيش از آنکه بفرمايد حق خدا را به طور کامل بگير، مى فرمايد: بيش از حق خداوند از آنها نگير و اين تأکيد بر نهايت تقوا و پرهيز از گرفتن بى دليل اموال مردم است. 🔰 آن گاه امام(عليه السلام) بعد از اين دستور کلى وارد جزئيات مى شود و تمام مسير گردآورى کنندگان زکات و کيفيت برخورد آنها را با مردمى که حقوق الهى در اموالشان است به طرز جالبى شرح مى دهد و مى فرمايد: 🔰 «و هنگامى که وارد آبادى قبيله شدى در کنار سرچشمه يا چاه آب فرود آى بى آنکه داخل خانه هاى آنها شوى»; ↩️ اشاره به اينکه نبايد خود را بر مردم تحميل کنى، زيرا ممکن است وضع مساعدى نداشته باشند که از ميهمان پذيرايى کنند درحالى که طبيعت آنها پذيرايى از ميهمان است و يا اينکه نخواهند از نزديک از وضع مالى آنها با خبر شوى و يا اينکه اگر وارد بر شخصى شوى ديگران ناراحت شوند که چرا نماينده امام(عليه السلام) به نزد آنها نيامده و يا صاحب خانه توقع امتيازى داشته باشد. 📜 بر اساس اين جهات امام(عليه السلام) دستور مى دهد در کنار چشمه يا چاه آب وارد شود و انتخاب چشمه يا چاه آب براى اين است که عبور همه به آنجا مى افتد و در واقع مرکزى است که براى همه آشناست و ظاهراً مأمور جمع آورى صدقه به تنهايى اين راه را طى نمى کرد بلکه نفراتى را به عنوان کمک با خود مى برد و خيمه و خرگاهى به همراه داشتند که آن را در کنار چشمه يا چاه آب برپا مى کردند و در آنجا ساکن مى شدند. ↩️ به يقين، با آرامش و وقار به سوى آنها رفتن و سلام و تحيّت کامل داشتن سبب آرامش آنان مى گردد و مردم از آمدن چنين مأمورانى وحشت و ناراحتى به خود راه نمى دهند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *نهايت احترام به خواسته هاى زکات دهندگان:* 📜 منظور از اين جمله آن است که احترام مالکان اموال را در مورد اموالشان حفظ کن، سرزده وارد آغل گوسفندان يا شتران نشو و به صورت افراد طلب کار و زورگو چيزى را مطالبه نکن حتى نسبت به چهارپايان نيز مدارا نما; ⚠️ حرکت يا صدايى که باعث وحشت آنها شود انجام مده، چرا که هم اين حيوانات و هم صاحب آنها ممکن است ناراحت شوند. 💐 و اين نهايت محبّت و ادبى است که امام(عليه السلام) به آن توصيه مى کند که حتى حقوق حيوانات هم به هنگام جمع آورى زکات رعايت بشود، چه رسد به حقوق و احترام انسان ها.💐 📜 آن گاه براى اينکه تقسيم عادلانه باشد و در انتخاب گوسفند يا شتر زکات نگرانى براى صاحبان اموال پيدا نشود و در انتخاب، اجحاف و ظلمى بر مالک و بيت المال حاصل نگردد، دستور به قرعه کشى مى دهد و هنگام قرعه کشى انتخاب را به صاحب مال وا مى گذارد. 👈 *در اينجا دو نکته حائز اهمّيّت است:* 🔴 *نخست اينکه مفهوم جمله هاى* بالا اين نيست که به هنگام تقسيم کردن خوب ها را در يک بخش قرار بدهند و متوسط ها را در بخش ديگر آن گاه مالک را مخير سازند که يکى از آن دو بخش را انتخاب کند، ↩️ زيرا اولا معمولا گوسفندان يا شتران در شرايط عادى مخلوط هستند و به هنگام تقسيم، طبعا بخشى از خوب در يک طرف و بخشى در طرف ديگر قرار مى گيرد. 🔴 *ثانياً اين کار نوعى قرعه کشى* است و در مفهوم قرعه کشى اين جمله نهفته است که بايد تقسيمى نسبتاً عادلانه صورت گيرد و بعد يکى از دو بخش را به وسيله قرعه يا انتخاب شخصى جدا کنند. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *نهايت احترام به خواسته هاى زکات دهندگان:* ↩️ نکته ديگر اينکه مى دانيم که در زکات شتر، سن و سال آنها در مقدار زکات تأثير دارد و مثل زکات گوسفند نيست، 👈 بنابراين يا بايد مسأله سن و سال در اين تقسيم کردن رعايت گردد و يا بگوييم که اين نوع تقسيم ناظر به مسأله زکات گوسفند و گاو است. ⚠️در ضمن از مجموع اين کلام، اين مطلب استفاده مى شود که در پرداخت زکات هم مى توان قيمت را محاسبه کرد (به قرينه تعبير به ذهب و فضه که در آغاز اين کلام آمد) زيرا سخن تنها از زکات درهم و دينار نيست،⚠️ 👈 *بلکه منظور مطلق زکات است) و هم مى توان از عين مالى که زکات به آن تعلق گرفته پرداخت* 👉 👌اين نکته قابل توجّه است که در روايات اسلامى و کلمات فقها حيوانات ممتاز; ↩️ مانند گوسفند پروارى و شترهاى پرارزش و حيوان باردار و حيوانات نر که براى بارور ساختن حيوانات ماده از آنها استفاده مى شود، استثنا شده اند; ↩️ يعنى مأمور جمع آورى زکات براى جلب محبّت صاحبان اين اموال، نخبه ها را به خودشان واگذار مى کند تا زکات را با طيب خاطر بپردازند. 📜 *آن گاه امام(عليه السلام) دستور مى دهد که پنج نوع از حيواناتى که به نحوى ناقص و کم ارزش هستند به عنوان زکات انتخاب نشود;💎* 🔰 گفتنى است که اسلام از يک سو دستور مى دهد حيوانات معيوب، پير و فرتوت و بيمار را به عنوان زکات نپذيريد، زيرا ارزش زکات را به عنوان يک عبادت پايين مى آورد» 📙 در سوره مبارکه آل عمران، آيه 92 نیز اشاره شده است. 🔰 و از سويى ديگر دستور مى دهد اموال نخبه و گران قيمت را در اختيار صاحب قيمت بگذاريد و به عنوان زکات نگيريد، ↩️ زيرا بسيارى از مردم از اين کار ناراحت مى شوند و به مصداق « سوره مبارکه محمد، آيه 37، چرا که هرگاه اموال شما را طلب کند و بر آن تأکيد نمايد، بخل مى ورزيد; و کينه و خشم شما را آشکار مى سازد» ↩️ و به اين ترتيب تعادل را در مسأله اداى زکات کاملا رعايت کرده است. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *رأفت اسلامى حتى درباره حيوانات:* 📜 امام(عليه السلام) در اين بخش از نامه، درباره چگونگى حفظ اين اموال و طرز رفتار با حيواناتى است که به عنوان زکات پرداخته شده اند. 📜 نخست امام(عليه السلام) صفات کسانى را که مأمور انتقال زکات به سوى بيت المال مى شوند، بيان مى کند و چندين ويژگى براى آنها بر مى شمرد. 🔷 *در نخستين و دومين صفت* 🔸بنابراين مهمترين شرط، در اين گونه مسائل امانت و وثاقت 🔸 و شرط دوم رفق، مدارا و دلسوزى است. 👈 و اگر اين دو شرط در متصديان بيت المال و خزانه داران کشورهاى اسلامى رعايت شود به يقين مشکلى در امور مالى پيدا نخواهد شد; نه خيانتى رخ مى دهد و نه حيف و ميل و افراط و تفريطى. ⬅️ سپس در ادامه اين سخن، هشت وصف ديگر براى مأموران انتقال اين اموال و چوپان ها بيان کرده و مى فرمايد: 📜«تنها کسانى را مأمور اين کار کن که خيرخواه و مهربان و امين و حافظ باشند، سخت گير و اجحاف گر نباشند، حيوانات را خسته نکنند و به زحمت نيندازند»; 🔰 چوپانى که ناصح و شفيق است قطعاً حيوانات را خسته نمى کند و تند نمى راند، زيرا هم حيوانات به زحمت مى افتند که بر خلاف عدل اسلامى است و هم وزن آنها کم مى شود و يا بيمار مى گردند که به زيان مصرف کنندگان است. ↩️ قابل توجّه اينکه اين دستورات را امام(عليه السلام) هنگامى بيان فرمود که نه از حقوق حيوانات سخنى در ميان دانشمندان جهان مطرح بود و نه از حقوق بشر; ⚠️ ولى اسلام به عنوان آئينى مملوّ از برنامه هاى اخلاقى، حرمت حيوانات و حقوق آنها را نيز فراموش نکرده و مشمول محبّت و رأفت قرار داده است. 💎🍃 آن گاه در دستور ديگرى مى فرمايد: 📜 «سپس آنچه نزد تو جمع شده فوراً به سوى ما روانه کن تا آن را در مصارفى که خداوند امر فرموده صرف کنيم»; 👈 *اين دستور به دو دليل داده شده است:* 🔴 نخست اينکه ممکن است نيازمندانى به صورت فوق العاده در انتظار کمک هاى بيت المال باشند که اگر حق آنها زودتر برسد، مشکلاتشان حل خواهد شد. 🔴 و ديگر اينکه تأخير در رساندن اين اموال، معرض آفات است و براى نجات از آن آفات بايد تعجيل کرد و اموال زکات را به ولى امر مسلمين رسانيد. ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin
🌴 *شرح نامه ۲۵ نهج البلاغه* ( شرح آیت الله مکارم شیرازی) 🌴 ✉️ از وصايا و سفارشهاى امام(عليه السلام) است که آن را براى مأموران جمع آورى زکات مرقوم مى داشت. ⚠️ *رأفت اسلامى حتى درباره حيوانات:* 📜 آن گاه امام(عليه السلام) درباره کيفيت نقل حيوانات زکَوى به نماينده خود دستورات ده گانه دقيق و ظريفى مى دهد. 👈 *در این شش قسمت دستوراتى* که امام(عليه السلام) براى مراعات حال حيوانات زکوى بيان فرموده، 🔹هم جنبه انسانى و اخلاقى دارد. 🔹و هم نشان مى دهد که اسلام حتى مراعات حال حيوانات را نيز لازم مى شمرد; 🔷 حيواناتى که زبان براى گفتن ندارند و قادر بر دفاع از خويشتن نيستند. 🔰 *آن گاه در ادامه اين سخن چند دستور ديگر مى دهد.* ↩️ در اين چهار دستور اخير امام(عليه السلام)، بيشتر به آب و علف اين حيوانات نظر دارد. 👈 هدف آن است که اينها تشنگى نکشند، گرسنه نشوند، در مسير راه به اندازه کافى آب بنوشند و در کنار جاده ها که غالبا علف وجود دارد، از آن استفاده کنند. 💠 اين دستورات افزون بر اينکه جنبه اخلاقى و انسانى دارد، به نفع بيت المال و نيازمندانى است که از حقوق بيت المال بهره مى گيرند; 🔰 لذا درآخر اين عبارات فرمود: بايد چنان کنند که اين حيوانات سالم و سرحال و چاق و فربه به نزد ما آيند. 💠 *در پايان اين نامه، به هدف نهايى اشاره کرده و مى فرمايد:* 📜 «هدف اين است که آنها را مطابق دستور خداوند و سنّت پيغمبرش(صلى الله عليه وآله) (در ميان نيازمندان) تقسيم کنيم (بى آنکه منافع شخصى در آن وجود داشته باشد)» ↩️ آن گاه اضافه مى کند: «عمل به اين برنامه پاداش تو را بيشتر و هدايت تو را افزون تر خواهد کرد; إن شاءالله»; ┄┅✿❀🌸 *یا مولا علی*🌸❀✿┅┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 خادمین امیرالمومنین(ع)( ٧ )👇 https://chat.whatsapp.com/DVaORLxzZt72LqBBdQMI0H 💠🔸🔹🔸💠 خادمین امیرالمومنین(ع) در ایتا 👇 http://eitaa.com/khademineAmiralmomenin