eitaa logo
طلاب پاسخگو
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.3هزار ویدیو
219 فایل
🌼مدیر @seyyed_110 🌹پاسخگو شبهه @S_dastlan @Sarbazvelayat5 @Mhgholamalian ✅پاسخگو #احکام @Mhgholamalian @kiani_sulduz 🟣مشاور خانواده: @mhgholamalian @pasokhgo313 💢پاسخگو #بانوان @askbanoo @mousaviasl135 ☎️ پاسخگوی تلفنی 👈(096400)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ عزیزان هفده شهریور آفرین... 👆 سخنرانی کمتر دیده شده آیت‌الله خامنه‌ای در بهشت زهرا؛ در دومین سالگرد واقعه کشتار مردم در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط رژیم شاهنشاهی ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
❓انسان چگونه می تواند از چشم بد در امان باشد؟ 🔹 انسان نمی تواند دائم نسبت به دیگران گمان بد داشته باشد که آن ها دارای چشمان شور هستند بلکه عده کمی ممکن است دارای چشمان شور باشند ولی حدش این قدرها که برخی گمان می کنند نیست که بخواهد زندگی اشخاص را دگرگون کند؛ پس در این زمینه نباید دچار مبالغه شد. 🔸 اصل چشم زخم مورد قبول است که هم در قرآن آمده و هم در روایات به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) یک تفسیر از این آیه شریفه مربوط می شود به چشم زخم. یعنی این ها هنگامی که قرآن را می شنوند می خواهند با چشمانشان تو را نابود کنند. در روایتی منسوب به حضرت علی(ع) آمده است که: «وَ قَالَ ع الْعَيْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص546) یعنی چشم زخم و افسون و سحر حقیقت دارد. 🔰راههای درمان و محفوظ ماندن از چشم زخم: 1⃣ صدقه دادن: صدقه بلاهای متعدد از جمله چشم زخم را دفع می کند. 2⃣ ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم» 3⃣ ذکر شریف «ما شاء الله لا قوة الا بالله» 4⃣ خواندن آیه شریفه «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) 5⃣ خواندن معوذتین؛ سوره های مبارکه فلق و ناس 6⃣ اسفند دود کردن؛ در روایات آثار متعددی برای این کار ذکر شده است از جمله دفع شیاطین جن و دفع چشم زخم 🚫 برخی کارهایی که عوام در این زمینه انجام می دهند که متضمن دروغ و تهمت و اسراف است، خرافات است و هیچ وجه شرعی ای ندارد. ✳️ کسی که چشمان شوری دارد وظیفه دارد که اگر نگاه کرد حتماً ذکر شریف «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏» را به زبان بیاورد تا اثر چشم زخم خودش را خنثی کند. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. •┈┈••✾•✨⁦🌸⁩✨•✾••┈┈• 🌷با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید🌷 🌹 @Tollabe_pasokhgoo •┈┈••✾•✨⁦🌸⁩✨•✾••┈┈•
🔺نظر مرحوم آیت الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء درباره نهم ربیع الاول 📚پرسش و پاسخ از آیت الله العظمی کاشف الغطا (ترجمه جنة المأوی)، ص ۱۸ و ۱۹ ◾ @tollabe_pasokhgoo 🌹
انّا للّه و انّا الیه راجعون حضرت آیت الله شیخ عباس محفوظی دار فانی را وداع گفت ایشان در نجف اشرف نزد حضرات آیات عظام شیخ حسین حلی و سید محمود شاهرودی کسب فیض نمود و در قم از دروس بزرگانی چون آیات عظام بروجردی ، امام خمینی و گلپایگانی و همچنین مرحوم داماد و حجت کوه کمره ای و علامه طباطبایی بهره ها برد علاوه بر جدیت در درس و بحث و تألیفات بیشماری که بعضی به زیور طبع آراسته شده است اقدامات ایشان در امور خیریه نظیر تأسیس دانشگاه و مرکز معلولین و مدارس علمیه…. دستگیری از نیازمندان اخلاق نیکو همراه با مهربانی و سلم از ویژگیهای بارز ایشان بود و حضور در مبارزات از ابتدای نهضت اسلامی و بارها دستگیری و زندان و تبعید نیز بُعد انقلابی و مبارزاتی وی محسوب میشود. همراهی با مرجع عارف و واصل مرحوم آیت الله العظمی بهجت و مسئولیت شورای استفتاء ایشان در حدی که مرحوم آیت الله بهجت فرمودند : بنده روی حکم آقای محفوظی حکم نمی کنم از ایشان بعنوان یک فقیه کامل و باهوش یاد میشود... روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾ @tollabe_pasokhgoo 🌹
❓برگزاری هایی با عنوان نهم ربیع ، چه مقدار صحیح و مستند هست ؟ ✍️پاسخ: برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول ()به دو جهت می‌تواند باشد: 🔺نخست آنکه سالروز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت (عج) سپرده می‌شود. شیعیان برای به رسیدن امام زمان خشنودند و جشن می‌گیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزرگوارش (س) می‌کنند. 🔻دومین مناسبت که به اشتباه و غلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این ، این نظر که او در به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است.(۱) ✅بسیاری از بزرگان شیعه بر این اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است. ✍️شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: 📚در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت.(۲) ✍️هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است: 👈باید دانست که قتل در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است.(۳) ✍️حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ را نقل کرده است، می‌نویسد: این‌که گفته‌اند قتل عمر در ماه ذی‌حجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴) 🔺گذشته از این نکته تاریخی ، خلیفه دوم در هر تاریخی به قتل رسیده باشد ، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود . 🔻نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سالروز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است . شیعیان نیز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل بیت با آنان برخورد می‌نمودند. بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است. 🔹امروز دنیای اسلام بیش از همه زمان‌ها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه را گسترده‌تر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم. 👈 و انسجام اسلامی از برترین نعمت‌های خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایه آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزش‌تر است.(۵) ⚠️برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی را بر می‌افروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا می‌دارد که این قطعاً مورد رضایت (عج) نیست. 📚پی‌نوشت ها‌: ۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى‏، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم‏،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم‏؛ الطبقات الكبرى‏،ابن سعد كاتب واقدى‏، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت‏، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم‏. ۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم. ۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت. ۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸. ۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲. 🌐 pasokhgoo.ir ♦️طلاب پاسخگو 🔰 @tollabe_pasokhgoo 💯 💯
🔸مکروهات خوردن و آشامیدن (بخش اول) ⁉️ مکروهات در خوردن و آشامیدن چیست؟ ✅ اموری که در غذا خوردن مکروه است: ۱- در حال سیری غذا خوردن. ۲- پر خوردن؛ و در روایت آمده است که خداوند عالم، بیشتر از هر چیز از شکم پر بدش می‌آید. ۳- نگاه کردن به صورت دیگران در موقع غذا خوردن. ۴- خوردن غذای داغ. ۵- فُوت کردن چیزی که می‌خورد یا می‌آشامد. ۶- منتظر چیز دیگر شدن بعد از گذاشتن نان در سفره. ۷- پاره کردن نان با کارد. ۸- گذاشتن نان زیر ظرف غذا. ۹- پاک کردن گوشتی که به استخوان چسبیده، به طوری که چیزی در آن نماند. ۱۰- پوست کندن میوه. ۱۱- دور انداختن میوه پیش از آن که کاملًا آن را بخورد. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ع ) : لیس منا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم ان عمل خیرا، استزاد و ان عمل سوئا استغفرالله.(میزان الحکمه، ص ۶۱۸) ترجمه: از ما نیست کسی که در شبانه روز لااقل یک بار محاسبه نفس نداشته باشد، اگر عمل خوبی از او سرزده از خدا بخواهد که توفیق او را زیاد کند و اگر عمل بدی سر زده، از خداوند طلب بخشش نماید. ▪️شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد▪️ 🔷 کانال طلاب پاسخگو 🔻 ☑️ @tollabe_pasokhgoo
⚫️واپسين‌ سفارش‌هاي امام حسن عسکري به جامعة‌ شيعيان 🖊احمدحسين شريفي (ع) در جملاتي که گويا ايشان به جامعه پيروان بوده است؛ نکات بسيار مهمي را به شيعيان گوشزد مي‌کند؛ نکاتي که مي‌توان گفت همه ابعاد زيست اسلامي و شيعيان را پوشش مي‌دهد: ابعاد عبادي و غيرعبادي؛ فردي و اجتماعي، معاشرت‌هاي خانوادگي و همسايگي و شهروندي و بين ‌المذاهبي و امثال آن را ◾️أوصِيكُمْ؛ شما را وصيت مي‌کنم به: 1.بِتَقْوَى اللَّهِ؛ تقواي الهي را مراعات کنيد؛ 2.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ؛ مواظب دين خود باشيد؛ 3.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ؛ براي خدا کار و تلاش کنيد؛ 4.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ؛ سخن راست بگوييد؛ 5.وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ؛ امانت‌ را به کسي که شما را امين کرده است، برگردانيد، چه نيکوکار باشد و چه فاجر. 6.وَ طُولِ السُّجُودِ؛ سجده‌هاي طولاني کنيد. 7.وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص؛ همسايه‌داران خوبي براي همسايگانتان باشيد که پيامبر به اين مبعوث شد (سفارش پيامبر بود) 8.صَلُّوا فِي عَشَائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ‏؛ (دربارة مخالفان و منکران ولايت اهل بيت. شما را سفارش مي‌کنم که) در ميان آنان نماز بخوانيد؛ در تشييع جنازة آنان حاضر شويد؛ به عيادت بيمارانشان برويد و حقوقشان را ادا کنيد. 🔸«فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ؛ زيرا وقتي کسي از شما در دينش پارسايي بورزد و در سخنش راست‌گو باشد و امانت را ادا کند و با مخالفان و مردم، اخلاق نيک داشته باشد، گفته مي‌شود که اين شيعه است و همين مرا شاد مي‌کند. 9.اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ پرواي خدا را داشته باشيد و زينت [ما] باشيد و ماية ننگ [ما] نشويد. 10.جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ لَنَا حَقٌّ فِي كِتَابِ اللَّهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ لَا يَدَّعِيهِ أَحَدٌ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ؛ محبت‌ها را به سوي ما جلب کنيد و زشتي‌ها را از ما دور کنيد؛ زيرا هر چه از خوبي در حق ما گفته شود، ما اهل آنيم؛ و هر عيبي به ما نسبت دهند ما چنان نيستيم. ما را در کتاب خدا حقي است و با رسول خدا پيوندي و از جانب خدا طهارت و عصمتي؛ هيچکس غير از ما چنين ادعايي نمي‌کند؛ جز دروغگو. 11.أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ؛ فراوان ياد خدا کنيد؛ 12.وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ؛ فراوان در انديشه مرگ باشيد؛ 13.وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ؛ فراوان قرآن تلاوت کنيد؛ 14.وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ ص فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ؛ و فراوان بر پيامبر خدا صلوات بفرستيد؛ چرا که صلوات بر رسول الله ده حسنه دارد. 15.احْفَظُوا مَا وَصَّيْتُكُمْ بِهِ؛ وصيت و سفارش مرا به خاطر بسپاريد. 🖐و أَسْتَوْدِعُكُمُ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلَامَ. شما را به خدا مي‌سپارم و بر شما سلام مي‌فرستم. 🏴صلّی الله علیک یابن رسول‌الله ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
💥اهميت شبهه ‌زدايي در بیان حضرت (ع) 💎شخصي نزد حضرت آمد و گفت: ای آقای ما، اگر يکي از برادران شيعه ما در دست کفار اسير شده، جانش در خطر باشد؛ از سويي ديگر شخصي از شيعيان گرفتار يک فرد بد‌انديش و گمراه شده که البته نمي‌خواهد او را بکشد، ولي شبهه‌هايي القا مي‌کند که ايمانش ضعيف شود، نجات دادن کدام يک ارزش بيشتري دارد؟ 🔹امام (ع)در پاسخ فرمودند: آيا مي‌داني اين دو قلمرو چقدر با هم تفاوت دارند؟ آن مرد گفت: ‌آمده‌ام از شما بپرسم در ميان اين دو راه تکليفم چيست. امام(عليه السلام) فرمودند: در کنار دريايي ايستاده‌اي، گنجشکي در دريا افتاده و در حال غرق شدن است؛ در کنارش هم مؤمني شريف و ارزشمند در آب غوطه مي‌خورد و هر لحظه امکان دارد در آب غرق شود. بايد کدام را نجات دهي؟ ثواب کدام بيشتر و نجات کدام مقدم است؟ اگر آن پرنده را برهاني، آن ديگري که انساني شريف است خفه مي‌شود. مرد پاسخ داد: بسيار روشن است. البته بايد آن شخص را نجات ‌دهم؛ زيرا آن پرنده در برابر چنين انساني ارزشي اندک دارد. 🔸امام فرمودند: به همان اندازه‌ که نجات آن مؤمن بر نجات آن پرنده کوچک برتري دارد، حفظ ايمان يک انسان از امواج شبهه‌ها بر نجات مسلماني که تنها از نظر بدني و جاني در دست کفار اسير است و هر لحظه امکان دارد کشته شود، برتري دارد. حضرت نفرمودند: چون امام هستم و چنين مي‌گويم، بايد تعبداً و بدون چون و چرا بپذيري، بلکه با استدلال، ذکر مثال و مقايسه کاري کردند که آن شخص با فکر و خرد خود اهميت موضوع را درک کند. 🔹شخصي که در دست کفار يا مشرکان اسير است و تو نتوانستي نجاتش دهي و سرانجام به شهادت رسيد، يا با شکنجه و آزار از پاي درآمد، طبعاً به بهشت مي‌رود. پس چه چيزي را از دست داده است؟ چند روزي زندگي در اين دنيا و لحظاتي نفس کشيدن را. او نه‌تنها چندان زياني نکرده، مقامي ارجمند را هم به‌دست آورده است. اما شخصي که در باتلاق شبهه‌ها گرفتار شده است و‌ هر لحظه بيم آن مي‌رود که ايمانش از دست برود، اگر يک قرن هم در اين دنيا زندگي کند، سرانجام چون از نظر اعتقادات دچار مشکل شده، بدبخت مي‌شود و شايد به جهنم برود. ✍مرحوم 📚آفتاب مطهر، ص۱۱۹ ▪️شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) تسلیت باد ▪️ 🔷 کانال طلاب پاسخگو 🔻 ✳️ @tollabe_pasokhgoo
❓رفتار علیه‌السلام با دشمنان خود به چه صورت بود؟ کانال طلاب پاسخگو 🔻 @tollabe_pasokhgoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️اگر پیش از ازدواج دختر و پسر یه مدت با حفظ حریم ها باهم ارتباط داشته باشن اشکال دارد؟ ⁉️این روابط چه تأثیراتی در زندگی اون ‌ها دارد؟🤔 🎙 حجت الاسلام محسن عباسی ولدی کانال طلاب پاسخگو 🔻 @tollabe_pasokhgoo
🖋بیانی از آیت الله مصباح یزدی(ره) در خصوص حدیثی از علیه السلام: ❓چه چیزی باقی می گذاریم؟ ❓شغل و دانشمان را با چه انگیزه ای پیش می‌بریم؟ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یوگا ورزشه یا طریقت عملی عرفان هندوها!؟ ✍🏻 اونایی که می‌گن یوگا ورزشه، خود یوگی‌های هندو چنین عقیده‌ای ندارند. اگه بهشون بگی من با ورزش یوگا به لاغری رسیدم؛ پوستم زیبا شده، کمردردم خوب شده، فکر می‌کنند داری مسخرشون می‌کنی! 🔻 استاد حسین عرب @tollabe_pasokhgoo 🌹
💢نُهم‌ربیع مناسبتی برگرفته از فرهنگ غالیان ✍مهدی مسائلی روز نهم‌ربیع‌الاوّل نزد بعضی از شیعیان به روز کشته شدن خلیفهٔ دوم شهرت یافته است. اما با رجوع به کتاب‌های تاریخی به این مطلب می‌رسیم که تمامی آن‌ها به اتفاق اواخر ماه ذی‌الحجه را به‌عنوان ایام کشته‌شدن خلیفه دوم معرفی نموده‌اند و هیچ منبع تاریخی، ماه دیگری را برای این واقعه ثبت نکرده است. افزون بر این بسیاری از بزرگان و علمای شیعه نیز هنگام بحث از قتل خلیفهٔ دوم، تاریخ آن را در ماه ذی‌الحجه دانسته‌اند و حتی بعضی با صراحت قتل او در روز نهم‌ربیع‌ را نادرست دانسته‌اند. (برای مطالعه بیشتر به کتاب نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها مراجعه شود) اعتقاد به کشته‌شدن خلیفه دوم در روز نهم‌ربیع مستندی جز روایتی معروف به «رُفع‌القلم» ندارد. این روایت به یکی از اصحاب امام هادی(ع) به نام احمد بن اسحاق نسبت داده شده است و از طریق او و از قول امام فضیلت‌هایی را برای این روز بر می‌شمرد. در ارزیابی این روایت باید گفت منبع نقل آن، کتاب‌های متأخر شیعه مربوط به بعد از قرن هفتم و هشتم قمری هستند که اتقان و اعتبار روایی ندارند. سند این روایت نیز از جهات مختلفی ضعیف و غیرقابل‌ اعتماد است و افزون بر وجود راویان ناشناخته‌ای که منحصر به این روایت هستند، افتادگی تعدادی از راویان نیز بر ضعف آن می‌افزاید.(رک: نهم‌ربیع جهالت‌ها خسارت‌ها، ص۲۲-۳۷) اما نکته مهم این‌که طبق تحقیقات انجام شده، روایت نهم‌‌ربیع برگرفته از کتاب‌های غالیان نُصیریه است که امروزه به اسم علویون در سوریه شناخته می‌شوند. شواهدی در متنِ آن نیز این مطلب را تأیید می‌کنند. یادکرد از نهم‌ربیع در منابع نُصَیریه مربوط به قرن سوم قمری و اوایل پیدایش این فرقه است. یکی از منابع متقدم نُصَیریه که به تفصیل به این موضوع پرداخته است، کتابی معروف به «مجموع الاعیاد» نوشته ابی‌سعید میمون بن قاسم طبرانی نُصیری( 358-426هـ / 970-1035م) است. وی در ابتدای این کتاب نهم‌ربیع را در کنار نوروز و مِهرگان(جشنی باستانی در شانزدهم مهرماه) از اعیاد فارسی برمی‌شمارد و سپس در یک فصل مُجزا دو روایت و دو دعا درباره این روز می‌آورد. یکی از این دو روایت تقریباً همان روایتِ مشهورِ رُفِع‌َالقَلَم است که به کتب شیعه راه یافته است. روایت دیگر که اعتقاداتی همچون تناسخ در آن وجود دارد، نیز با اين روايت از جهت گزارش‌گری هم‌سنخ است و از یک منشأ داستان‌پردازی برخوردار است.(طبرانی، مجموع‌الاعیاد، برلین: ۱۹۴۶، ص۱۳۱-۱۴۸) به نظر می‌رسد کمرنگ بودن گزاره‌های غالیانه‌ مربوط به خداباوری امامان یا اموری همچون تناسخ علت راه‌یابی روایت رُفِع‌َالقَلم از منابع نُصیریه به کتب شیعه بوده است. همچنین ناشناخته بودن اکثر راویان آن، و وجود یک راوی اهل‌سنت و یک راوی شیعه (احمد بن اسحاق)، نیز احتمالا در حساسیت‌زدایی از آن و راه‌یابی‌اش به منابع متأخر شیعه بی‌تاثیر نبوده است. البته با دقت در متن این روایت، خصوصیات مربوط به غُلات نُصَیریه در آن مشهود است. زیرا در نقلی از آن آمده است که راویانش درباره ابوخطاب که یکی از بزرگان و اصحابِ سِرِ غُلات است، با هم اختلاف داشتند و از این جهت به احمد بن اسحاق مراجعه کردند. افزون بر این، می‌دانیم که غلات در کنار ترویج اعتقاد به خداباوری امامان، به ترویج فرهنگ گذر از شریعت و لااُبالی‌گری نیز می‌پرداختند. در فرازی از این روایت که نام‌گذاری‌اش به رفع‌القلم نیز بدین‌‌خاطر است، به نقل از پیامبر(ص) به خدای متعال چنین نسبت می‌هد: «به فرشتگان نویسندهٔ اعمال دستور دادم به مدت سه روز قلم را از همهٔ مردم(خَلق کُلُّهُم) بردارند و هیچ چیزی از گناهان آنان را ننویسند، به کرامت تو و وصیت.» بر اساس این فرازِ غالیانه قلم تکلیف از تمام خلق، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، سه روز برداشته می‌شود و هیچ کدام از گناهان و خطایای آن‌ها ثبت نمی‌شود. متأسفانه بعضی که به مناسبت پایه‌گذاری شده توسط این روایت دل‌بسته‌اند، تلاش زیادی در توجیه این تعبیر غالیانه دارند، و بدون توجه به منبعِ اصلی آن، گاهی آن را با عنوان مهلت در توبه توجیه می‌کنند و گاهی آن را با شفاعت تطبیق می‌دهند. مواردی که نه با ظاهر این فراز هم‌خوانی دارد و نه با سایر نصوص قرآنی و روایی موافقت دارد. در مجموع باید گفت از همان ابتدای پیدایش جریان غالیانه‌ی نُصیریه، نهم‌ربیع در میان آنها به عنوان یک عید معروف بوده است و سپس به مرور به آثار شیعه وارد شد. در زمان صفویه، با بالاگرفتن منازعات مذهبی شیعه و سنی، ترویج این مناسبت قوت بیشتری در شیعه پیدا کرد و با حمایت پادشاهی صفوی، بعضی از عالمان نیز به دفاع از آن پرداختند، به گونه‌ای کم‌کم مناسبتی با عناوینی همچون عیدالزهراء، و... در فرهنگ مذهبی شیعه نفوذ پیدا کرد. البته در سالیان اخیر آگاهی و هوشمندی جامعه شیعه جلوی تبلیغ بیشتر آن را گرفته است. @Tollabe_pasokhgoo
┄┅═༅﷽༅═┅┄ ◈ بنابر تفسیر استعماری دین، مفاهیم قرآنی معانی دیگری دارند، غیر از معنایی که قرآن از آن‌ها قصد کرده. در این تفسیر، توکلِ به خدا به‌ معنای همۀ کار را به خدا وا گذاردن و نیروهای انسانی را معطل گذاشتن است؛ صبر به‌معنای تحملِ ظلم و همۀ واقعیت‌های تلخِ زندگی است؛ قضاوقدر به‌معنای تغییرناپذیری سختی‌ها و تلخی‌ها و دشواری‌هایی است که دستِ قدرتمندان و سلطه‌گران بر انسان‌ها تحمیل کرده. ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
🔺هر گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعا حرام اکید است https://www.leader.ir/fa/content/16920 ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
نگاهی به زندگی پربار حضرت آیت الله محفوظی(ره) در شبکه قرآن و معارف سیما "فقیه متخلق" با نگاهی به زندگی پربار مرحوم آیت الله شیخ عباس محفوظی روز جمعه (۲۳ شهریور) ساعت ۲۲ بر روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود. ✅ @tollabe_pasokhgoo 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنت خوب بزرگتر ها برای به موقع جوانان 💎واقعاََ صحبت های این کلیپ ، دلسوزانه و راه‌گشاست . 🎥 باید خودمان را از این مسابقه خارج کنیم... ⏰این ۲ دقیقه و ۲۲ ثانیه را از دست ندهید 📟شنبه ۲۴ شهریور ، سالروز پیامبر‌‌اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈@tollabe_pasokhgoo 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نه ربیع و مجالس توطئه علیه انقلاب اسلامی ▫️بعضیا به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا سلام الله علیها تلاش می کنند انقلابی را که محصول مجاهدت‌های فاطمه زهرا سلام الله علیهاست در دنیا لنگ کنند. ▫️بهترین وسیله دشمنان برای ممانعت از ورود انقلاب اسلامی به کشورهای اسلامی همین مراسمات غلط است که به دنیا نشان دهند این انقلاب اصلا اسلامی نیست و ضد اهل تسنن است. 🏷بیانات در دیدار مداحان سال ۱۳۷۲ ~•┈┈••✾•✨‌✨•✾••┈┈•~ با‌طلاب‌پاسخگو‌همراه‌باشید @Tollabe_pasokhgoo ~•┈┈••✾•✨‌⁩✨•✾••┈┈•~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️انتخاب خلیفه اول اهلسنت بر چه اساس بود؟ ✍️در این کلیپ حجت الاسلام هاشمی در مورد نحوه انتخاب خلیفه اول در سقیفه توضیح می دهند 📺جهت مشاهده این برنامه به صورت کامل می توانید از طریق لینک های زیر ذیل اقدام فرمائید👇 🌐 https://b2n.ir/d05727@tollabe_pasokhgoo 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فلسفه حرمت ربا 🔷 هشام از امام صادق(ع) در رابطه با علت حرمت ربا سؤال کرد، امام فرمود: ان: إِنَّهُ لَو كانَ الرِّبا حَلالاً لَتَرَكَ النّاسُ التِّجاراتِ وَ ما يَحْتاجونَ إِلَيْهِ فَحَرَّمَ اللّه ُ الرِّبا لِيَفِرَّ النّاسُ مِنَ الْحَرامِ إلَى الْحَلالِ وَ اِلَى التِّجاراتِ وَ إِلَى الْبَيْعِ وَ الشِّراءِ ... 🔷 خداوند ربا را به این جهت حرام کرد که مردم به کارهای تجاری و مفید روی آورند و اگر ربا حلال می بود مردم فعالیتهای مفید و اقتصادی را ترک می کردند. 📚من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 567، ح 4937. ن پ : رباخواری باعث می شود، طلبکار بدون انجام فعالیت اقتصادی مفیدی از درآمد بالایی برخوردار شود و این عمل به اقتصاد جامعه لطمه می زند. زیرا عده ای از افراد بدون استفاده از استعداد و نیروی خود و بدون هیچ نیازی به کار کردن با پولی که از راه ربا به دست می آورند، از امکانات و تولیدات جامعه استفاده می کنند؛ یعنی ربا بستری می شود برای رشد تن پروری، کندی تجارت، پدیداری رکود اقتصادی. بعلاوه، در اقتصاد ربوی به موازات افزایش درآمد رباخواران و تمرکز ثروت سرمایه داران، وضع اقتصادی بدهکاران هر روز بدتر می شود و تلاش آنها در جهت بهبود شرایط زندگی و حتی حفظ وضع موجود، بی نتیجه می ماند و روز به روز درآمدشان کاهش می یابد. 📚معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی،جلد 5، ص 404. ✅ @tollabe_pasokhgoo 🌹