#معرفی_کتاب
📘 #رفیق _روزهای_بندگی 📘
💠 گزیده ای از مباحث آداب انس با قرآن 💠
📢 #استاد_عابدینی
دانلود 👇👇👇
@tollabolkarimeh 🌷
-246538496_-211070.pdf
2.43M
#نشر_حداکثری
📘 رفیق روزهای بندگی 📘
✏️ سی نکته در سی روز برای بهره بیشتر از سفره ضیافت الهی
💠 گزیده ای از مباحث آداب انس با قرآن 💠
📢 #استاد_عابدینی
@tollabolkarimeh 🌷
در غرب بابت دستمال توالت به جان هم افتادهاند و این جا دختر تازه متأهل ایرانی داوطلبانه اجساد کرونایی غسل میدهد. او گفت جرأتم را از #حاج_قاسم گرفتم که میگفت "اصغر آقا منو میترسونی از دوتا گلوله"
تفاوت ملتی که قهرمانانشان واقعیاند با آنان که اسپایدر من دارند این جا روشن میشود
"عیار"
@tollabolkarimeh 🌷
🧠روانشناسی قرآنی:
واکنش انسان به نعمت و نغمت
🗯ویروس کرونا و زمینه سازی برای ضعف دینداری و رویگردانی از خدا ؟!
آیا این نگاه چنانکه برخی فرصت طلبان القا می کنند،می تواند پایه و اساسی داشته باشد؟
🔸برای پاسخ به این مسئله، رویکرد قرآنی را در پی خواهیم گرفت که از ساختار روانی انسان و نوع رویارویی او در برابر گرفتاریها و خوشی ها پرده برده می دارد و به تعبیر دیگر ، این مسئله با یک روانشناسی قرآنی بهتر پاسخ گفته خواهد شد.
✅تا زمانی که زندگی انسان روال عادی خود را طی می کند و دارای فراز و فرود نبوده، عیب و هنر انسان ها نیز نهفته است، لکن اگر نقطه عطفی در زندگی انسان ها ایجاد شود، نیاز به یک تغییر مسیر و تصمیم های جسورانه است. از نگاه قرآن «انسان» هایی که زندگی آنها از حالت ناخوشی به خوشی تبدیل شده، از خداوند رویگردان می شوند و همه چیز را نتیجه هوش و توان خود می دانند (يونس : 12؛ الروم : 33؛الزمر : 49؛ و ...) البته اهل ایمان از جمله ی انسان های پیشین مستثنی هستند(المعارج : 22-30؛ العلق :6-7)
✅اما در سختی ها نتیجه متفاوت است؛قرآن هدف از سخت گیری و امتحان ها را برای تضرع و برگشت به سوی خدا می داند(الأنعام : 42؛الزخرف : 48؛السجدة : 21) و می فرماید که «انسان»ها اگر در سختی ها گرفتار شوند ، به سوی خدا بازگشته و او را می خوانند(يونس : 12؛الروم : 33؛الزمر : 8 ؛يونس : 22؛...) البته این برای "انسان" و افراد معمولی است، اما گرفتاری ها برای برخی سرعت سقوطشان را افزایش می دهد و آنها نسبت به راهی که در پیش گرفته اند مصمم تر خواهد کرد و آنها کسانی اند که ایمان به آخرت ندارند(مومنون:74- 76).
✳️ از این آیات چنین برداشت می شود که ساختار روانی و ذاتی انسان بگونه ای است که در گرفتاریها به فطرت الهی خود بازگشته و خدا را تنها عامل نجات خود می داند ولی در برابر خوشی ها گردن فرازی می کند و از دین و خدا رویگردان می شود.
🔚برخلاف نگاه کسانی که از گرفتاری ها خوانش «شر»گونه ارائه می دهند و در صددند تا نشان دهند که این گرفتاریها ایمان انسانی را به چالش می کشد، طبیعت و روان انسانی از نگاه قرآن بگونه ای است که در سختی ها گرایش بیشتری به خدا پیدا می کند. البته برای برخی که ریگی به کفش دارند، این سختی ها به سرعت سقوط آنها می افزاید و آنها سعی خواهند کرد با دستمایه قرار دادن این گرفتاریها دیگران را نیز بفریبند.
📝 حجت الاسلام جواد قلی پور
@tollabolkarimeh 🌷
💢 ماه رمضان؛ فرصت طلایی برای مواجهه با مصائب/ روزهداری تجلی خدامحوری و نفی انسانمحوری است
📌 حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری در یادداشتی، مطرح کرد:
✍️ حلول ماه مبارک رمضان فرصت طلایی برای تقویت معنویتگرایی در جوامع اسلامی و حتی دیگر جوامع بشری است تا جهان حیرت زده از بحران کرونا، بر مدار ارتباطات میان دینی و فطرت به اصل خود بازگردد و اینچنین معنویتگرایی و آرامش درونی شکوفا گردد؛ چرا که رمضان به مثابۀ بازگشت به فطرت پاک بشری است.
✍️ روزهداری در ایام ماه مبارک رمضان، تجلی خدامحوری و نفی انسان محوری(اومانیسم) به شمار میآید؛ وقتی اصالت خدا مطرح گردد، سعی و تلاش عمومی مردم برای کسب رضایت خداوند به بهای نفی منیّت در بالاترین حد ممکن قرار میگیرد و از این رهگذر، تسلیم در برابر حدود الهی و تمکین در برابر خدا و حق واحد، حیات دینی جوامع بشری را در جهان پساکرونا جلا میبخشد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15889
@tollabolkarimeh 🌷
🌼دعای روز پنجم ماه مبارک🌼
🌷اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیَائِکَ الْمُقَرَّبِینَ بِرَأْفَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
خدایا قرار ده مرا در این ماه از آمرزش جویان، و از بندگان شایسته فرمانبردار، و از اولیای مقرّبت، به رأفتت ای مهربانترین مهربانان.🌷
@tollabolkarimeh 🌷
5(3).mp3
4.19M
💫☀️یک مسأله شرعی به همراه شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان- حضرت آیت الله مجتهدی(ره)☀️💫
@tollabolkarimeh 🌷
💢 نه با فرهنگ جهان آشنایید، نه زبان بلدید، چه فایده ای برای امام زمان(ع) دارید؟ / امام زمان به مبلغ کر و کور و لال احتیاجی ندارد
آیت الله #جوادی_آملی:
باید بروید کانت، هایدگر و دکارت بخوانید تا با زاویه دید اروپای غربی و شرقی و آمریکا و ... آشنا باشید تا بتوانید ماموریتتان را به خوبی انجام بدهید. واِلا اگر مطالبی که مطالعه میکنید یا موارد تحقیقیتان فقط به کار «تبلیغِ از حرم تا جمکران» باشد، فایدهای نمیتواند داشته باشد و به درد نهضت امامزمان(ع) نمیخورد.
@tollabolkarimeh 🌷
🔺چرا باید تربیت کنیم؟!
تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرفشنو باشیم، صبحها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و… اما سادهترین و ضروریترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند.
کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوههای نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳میگوید: «اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانههای آن کشور نروید. اینها را بهراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد. میتوان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیشبینی کنید، بروید در دبستانها؛ ببینید آنجا چگونه بچهها را آموزش میدهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند؛ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت میکنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»
از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میانسالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی میکند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است.
هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر میرویم و وقتی به خانه برمیگردیم، چند خط نمیتوانیم دربارۀ آنچه دیدهایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیدهایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بیهیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است.
جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم میگفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری میکردم تا بچهها قبل از اینکه به نگاههای سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.» میگفت: «کسی که به کلاسهای طراحی میرود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیقتر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت میرود تا در طراحی پیشرفت کند.»(آلن دو باتن، هنر سیر و سفر، ص۲۶۹) اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمیتواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشیهای غارنشینان نشان میدهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند.
من پدرانی را میشناسم که در آتش محبت فرزندانشان میسوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمیشناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس میکرد و میبوسید و دست محبت بر سر و روی آنان میکشید. بسیارند پدرانی که نمیدانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یکبار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمیدهد.
در جامعهای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل میبارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمانها میجوییم، ولی یکبار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشدهایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به مربی و آموزش دارد. /مربی محور
@tollabolkarimeh 🌷
🔸نمودار اول ۱۵ کشور اول جهان در هزینههای نظامی را که توسط انستیتو بینالمللی پژوهشهای صلح استکهلم تهیه شده، نشان میدهد.
آمریکا اول
سعودی پنجم
رژیم صهیونیستی پانزدهم
ایران در بین پانزده کشور نیست در رتبه هیجدهم قرار دارد.
🔹نمودار دوم هزینههای نظامی برخی کشورهای منطقه و سهم آن از تولید ناخالص ملی آنهاست.
عمان ۸.۸%
عربستان سعودی ۸%
کویت ۵.۶%
اسرائیل ۵.۳%
اردن ۴.۷%
لبنان ۴.۲%
🔸از GDP (تولید ناخالص داخلی) خود را صرف هزینههای نظامی میکنند. و این ۶ کشور از ۱۰ کشوری در غرب آسیا هستند که هزینه نظامی آنها بیش از ۴% جیدیپی آنهاست.
در چنین منطقهای این مقدار برای ایران تنها ۲.۳ است.
که از تمام کشورهای خاورمیانه به جز افغانستان کمتر است.
حتی کشورهای کوچکی مثل قطر و امارات هزینه نظامی بالاتری نسبت به ایران دارند.
🔹اما مزدورهای قلم به مزد رسانههای فارسیزبان خارج کشور میخواهند به مردم ایران بقبولانند که ایران بیشتر بودجه کشور را در منطقه صرف هزینههای نظامی میکند.
💬 امیر صالحی
#سواد_رسانه
@tollanolkarimeh 🌷