🔵سیرهی امیرالمؤمنین(ع) در سیاست
💠پرهیز از نیرنگ(۱)
📘برخی معتقدند در میدان سیاست و در رقابتهای سیاسی برای شکست دادن رقیب، تهمت زدن، بهتان زدن و دروغ بستن به او جایز است.
📘لذا معاویه به راحتی امام علی علیه السلام و یارانش را به قتل عثمان متهم میکرد، برای اینکه برخی از یاران امام علی علیه اسلام را از چشم سپاه امام علی علیه السلام بیاندازد شایعه میکرد که قیس بنسعد بنعباده از علی علیه السلام جدا شد و به من پیوست.
📘به دروغ خود را تسلیم حکم قرآن معرفی میکرد و هنگامی که میدید در جنگ صفین در آستانه شکست قرار گرفته قرآنها را بر سر نیزه میکرد و میگفت بیایید بین ما و شما بر اساس قرآن حکم شود ولی بعد از این که خطر شکست از سرش رفع شده حکم قرآن را زیر پا میگذاشت.
✍جواد سلیمانی| فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
🔵سیرهی امیرالمؤمنین(ع) در سیاست
💠پرهیز از نیرنگ(۲)
📘امیرالمؤمنین علیه السلام نیرنگ و خیانت در رفتار سیاسی را خلاف اخلاق و دین میدانست، لذا هر قدر دوستانش از او خواستند با معاویه در ظاهر معامله دوستانه بکند مدتی او را به حکومت شام بگمارد ولی بعد از قدرت گرفتن سرنگونش کند نپذیرفت.
📘امیرالمؤمنین علیه السلام از همان اول، ائتلاف با حزب اموی حزب زرسالاری را که در پی براندازی اسلام و حکومت اسلامی بود را نپذیرفت، پیشتر نیز وقتی ابوسفیان بعد از برپایی سقیفه از او خواست که با هم ائتلاف کنند و حکومت خلیفه اول را سرنگون کنند، آن حضرت نپذیرفت.
✍جواد سلیمانی| فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
🔵سیرهی امیرالمؤمنین(ع) در سیاست
💠پرهیز از نیرنگ(۳)
📘شاید کسانی که نیرنگ در سیاست را جایز میدانند بگویند مقتضای زیرکی در سیاست این بود که امام علی علیه السلام با معاویه و پدرش در ظاهر ائتلاف میکرد ولی در باطن با آنها دشمنی داشت و در موعد مناسب آنها را از قدرت کنار میزد.
📘چنانکه هنگامی که جنگ صفین به آتشبس و مذاکره تحمیلی با معاویه ختم شد و مذاکره با معاویه با شکست مواجه گردید، برخی گفتند معاویه سیاستمدارتر و زیرکتر از آن حضرت است؛
📘لذا امام(ع) بعد از جنگ صفین در سال ۳۸هجری در میان مردم کوفه در پاسخ این توهم فرمود:
«سوگند بهخدا که معاویه از من سیاستمدارتر نیست، اما او نیرنگ میزند و مرتکب انواع گناه میشود اگر نیرنگ ناپسند و ناشایست نبود من سیاستمدارترین مردم بودم، ولی هر نیرنگی گناه است، و هر گناهی یک نوع کفر است. به خدا سوگند من با کید و مکر اغفال نمیشوم و در رویاروئی با شداید ناتوان نمیگردم.»/خطبه ۲۰ نهجالبلاغه
✍جواد سلیمانی| فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
📣 پذیرش سراسری حوزههای علمیه خواهران کشور آغاز شد
🔸 با شیوههای تحصیلی حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری
📚 در سطوح👇
▫️ عمومی (سطح دو / کارشناسی)
▫️عالی (سطح سه/کارشناسی ارشد)
▫️ تخصصی (سطح چهار/دکتری)
🔻 جهت دریافت دفترچه راهنمای پذیرش، فهرست مدارس علمیه خواهران در سراسر کشور و نام نویسی بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/1362296832Cb1e4121cd4
👆جهت ثبت نام کلیک کنید👆
⭕️در لیلة الهریر که نزدیک بود سپاهیان امام(ع) کار جنگ [صفین] را یکسره کنند، اشعث در جمع کندیان به پا خاست وضمن خطبهای خواستار ترک جنگ شد، تا خبر خطبه اشعث به معاویه رسید، دستور داد تا قرآن را بر نیزهها کنند!
دشمن پیامها را رصد و طبق آن برنامهریزی میکند! و دلخوش است به اشعث ها!
*محمد اکبرزاده*
@tollabolkarimeh 🌷
🔻منبرهای مجازی؛
🔸احکام الهی نقطه مقابل حق الناس نیستند
🔸حق الله یا حق الناس؛ کدام مقدم است؟
♨️ حجت الاسلام والمسلمین #باقرزاده عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹برخی بحثی را مطرح کرده اند و از حق الله و حق الناس سخن به میان آورده اند و این که گفته اند از فقه به دست می آوریم که حق الناس مقدم بر حق الله است. بنابراین در حوزه عمومی حرف مردم بر حرف خدا مقدم است! این از حرف های تعجب برانگیزی است که ناشی از یک مغالطه است.
🔹اینها بین حق الله و حکم الله و بین حق الناس و حکم الناس خلط کرده اند؛ حق الله و حق الناس همه حکم الله هستند.
🔹 در واقع احکام الهی در نقطه مقابل حق الناس نیستند، بلکه خود احکام الهی در حوزه حقوق عمومی حق الناس هستند و این که فضای معنوی جامعه فضای مساعدی برای رشد فضائل اخلاقی باشد این حق الناس است.
🌐 rasanews.ir/002jip
@tollanolkarimeh 🌷
🔴آیا به راستی مطلق رنجهای انسان، اموری ناپسند و مذموماند؟
❌مدافعان معنویت مدرن از جمله ملاکهای حقانیت یک دین را در عرصۀ کارکرد آن معرفی میکنند. به باور ایشان دین حق و کارآمد باید بتواند در صحنۀ عمل هم برای انسان توفیق به بار آورد؛ نه اینکه تنها از جنبۀ نظر بخواهد توانمند و فربه باشد.
💠لذا ایشان معقدند از جمله مهمترین کارکردهای دین آن است که رنج انسان را به کلی زدوده و آرامش خاطر را برای وی به ارمغان آورد. در غیر این صورت، از کارایی لازم برخوردار نمیباشد. البته گفتنی است، مقصود ایشان از رنج، رنج درونی است. زیرا چنانکه خود اذعان دارند: چه بسا افرادی که با سختیها و دشواریهای گوناگونی در زندگی دست و پنجه نرم کرده، اما به لحاظ درونی کاملا در حالت طمانینه قرار داشته باشند؛ همانگونه که این واقعیت ممکن است بالعکس تحقق بیابد.
✳️راجع به این مطلب ملاحظاتی وجود دارد که شایان توجه است:
❇️ به نظر میرسد، پیشفرض سخن یادشده که رنج درونی به طور کلی امری مذموم و ناپسند است و باید از آن احتراز جست، ناپذیرفتنی است. اتفافا میتوان رنجهایی را در نظر گرفت که از این حکم کلی اساسا خارج بوده، و رشد و تعالی انسان را هم فراهم آورند.
🔶توضیح آنکه، هرچند از جمله کارکردهای دین آرامش درونی است (رعد، 28)؛ ولی مطابق با برخی از آیات قرآن، اساسا خداوند بندگان خود را با مصیبتهای گوناگونی از جمله خوف (ترس) که امری درونی و رنجزاست، مورد آزمایش قرار میدهد (بقره، 155). همچنین مطابق با برخی از روایات، مومن در دل خود همواره دارای دو نور است که از آنها به خوف و رجاء یاد میشود (کافی، ج2، ص67).
🔅البته -براساس این دسته از روایات- ممکن است، منشاء یا یکی از منشاءهای خوف مومن آن باشد که وی همواره بر این حقیقت توجه دارد که شیاطین دورنی و برونی دائما در کمین ایمان اویند و ممکن است ایمان او را هر لحظه و در هر کجا بربایند. روشن است که این حالت تا حدودی برای انسان رنجآور است و حتی براساس پارهای از روایات، این کلنجار و تشویش درونی تا لحظات مرگ هم برای انسان مومن ادامه دارد.
♦️اکنون، سخن این است، آیا چنین رنجهایی که حتی تا لحظه مرگ هم با انسان هستند، به راستی اموری مذموماند؟؟!
به نظر میرسد در اینجا باید تفکیکی میان رنجهای درونی انسان صورت بگیرد و رنجهایی که در راستای رشد و تعالی انسان هستند، نهتنها مذموم ندانسته، بلکه حکم به فایدهمندی آنها نماییم. آری، رنجهایی که در راستای رشد و هدایت انسان نباشند، مذموم بوده و وجودشان، برای پیروان آن دین و آیین ضعف و یا نقص به شمار میرود.
✴️ بر این اساس، به نظر میرسد، مذموم دانستن هرگونه رنج درونی، و ترویج رهایی و خلاصی از کلیّۀ آنها از جمله نقایص و اشکالاتی است که نظریه معنویت مدرن با آن دست به گریبان است.
✅نکتۀ دیگر اینکه چنین تفکیکی راجع به آرامش درونی یا به تعبیری اطمینان خاطر نیز ضروری است. اطمینان خاطر چنانچه در راستای کمال و سعادت انسان باشد امری ممدوح و مورد پسند است؛ ولی در غیر اینصورت، مذموم تلقی میشود.
🔆 مطابق با برخی از روایات، بزرگترین دام شیطان این است که انسان نسبت به خود اطمینان خاطر پیدا کند. بدین معنا که انسان تصور کند دیگر از او گذشته و کلا زمینۀ فساد و گناه در وی کور شده است. این بزرگترین دام شیطان است. باید گفت: چنین آرامش و اطمینان خاطری برای انسان از هر سم مهلکی کشندهتر است. در حالیکه در معنویت مدرن این موارد از یکدیگر به خوبی تفکیک نگشتهاند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین
@tollabolkarimeh 🌷
ادله این فرقه که در سایت رسمی خودشان آمده دقیقا به شرح ذیل است.
قسمت چهارم:
👇👇👇
#یمانی
@tollabolkarimeh 🌷
قسمت چهارم :
۸- ديدن رسول خدا (ص) وائمه اطهار (ع) در رؤيا(خواب) :
كه در مورد رؤياى رسول خدا (ص) فرموده اند كه رؤيا جزئى از چهل جزء نبوت ميباشد، وهر كس كه ما را در خواب ببيند ما را در بيدارى ديده است چونكه شيطان نميتواند مثل ما جلوه شود ، كه برخى از آن رؤياها در سايت تحت عنوان (بلاغ مبين) وحلقه دوم (رؤياى حجت) ثبت شده است.
جواب: دیدن خواب هم حجیت شرعی ندارد! بر فرض هم بپذیریم که کسی خواب پیغمبر را می تواند ببیند!، حالا از چه راهی این ادعا را می خواهند اثبات کنند!. و ما باید با چه متدی آن را بسنجیم و قبول کنیم!. هیچ راهی برای اثبات ادعای این خوابها نیست!.
ثانیا: از کجا معلوم که ایشان پیغمبر را دیده است در خواب ، یقینا شیطان را دیده که خود را پیغمبر معرفی کرده است چون «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلى أَوْلِیائِهِمْ » سوره انعام /۱۲۴ . و شیاطین به دوستان خود مطالبی مخفیانه القا میکنند. یعنی بسیار با ظرافت و وحی گونه جعل کرده و القاء امر باطل خود را در قلب دوستانش دارد. به یقیین بدعت گذاران در روایات به وصف شیطانی تعبیر شده و افراد و بدعتگزارانی همچو احمد الحسن، جزء افرادی هستند که یار و یاور شیطان لعین می باشند.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:
وَ الرُّؤْيَا ثَلَاثٌ فَالرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ الرُّؤْيَا مِنْ تَحْزِينِ الشَّيْطَانِ وَ الرُّؤْيَا مِمَّا يُحَدِّثُ الرَّجُلُ نَفْسَه. بحار ۵۸ ص ۱۹۲. رویا بر سه قسم است. گاهی خواب درست و صالحی از سوی خداست، و گاهی زیباسازی از سوی شیطان است و گاهی هم از نفس خود انسان است. با این توضیحات نمی توان هر خوابی را درست دانست، چه بسا شیطانی و حدیث و بازی نفس باشد. از فردا هر کس با خواب دیدن بخواهد دین را تغییر بدهد همان بدعت در دین است و در رد بدعت گذاران و دروغگویان و مدعیان این خوابها روایات فراوان داریم:
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : شَرُّ الاُمورِ مُحْدَثاتُها ، ألَا وكُلُّ بِدعةٍ ضلالةٌ، ألَا وكلُّ ضَلالةٍ ففي النّارِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بدترين امور آن است كه بدعت باشد. بدانيد هر بدعتى گمراهى است. بدانيد كه هر گمراهى فرجامش آتش است. الأمالي للمفيد : ۱۸۸ / ۱۴ .
امام علی عليه السلام : ما هَدمَ الدِّينَ مثلُ البِدعِ .
امام على عليه السلام : چيزى مانند بدعتها دين را ويران نكرده است.بحار الأنوار : ۷۸ / ۹۲ / ۹۸.
امام علي عليه السلام :اِنَّ اَبْغَضَ الْخَلائِقِ اِلَى اللّهِ… (رَجُلٌ) مَشْغُوفٌ بِكَلامِ بِدْعَةٍ.
دشمن ترين آفريدگان نزد خدا…، مردى است كه دلش شيفته بدعت است . نهج البلاغه ، خ ۱۷، ص ۷۱ .
رسول الله صلى الله عليه و آله :مَن كَذبَ علَيّ مُتَعمِّدا لِيُضِلَّ بهِ النّاسَ فلْيَتَبوّأ مَقْعدَهُ مِن النّارِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس، براى گمراه كردن مردم، به عمد بر من دروغ بندد، جايگاهش در آتش است.كنز العمّال : ۲۹۲۲۸ .
خب حالا این ادعای خواب را ما بر فرض می کنیم، ایشان از چه راهی می خواهند جواب ما را بدهند و خواب ما را رد کنند!. یا اینکه شخصی ادعا کند پیغمبر صلوات الله همراه با اهل البیت علیهم السلام و به همراهی جمعی از ملائکه از جمله میکایل و جبرائیل و اسرافیل، حسن احمد الحسن و پیروان او را لعن کردند و گفتند، که جایگاه او در آتش است. او چه جوابی خواهد داشت؟!.
۹- سيد احمد حسن از سيد سيستانى به شكل خاص دعوت به مناظره علمى كردند و اجازه دادند كه سيد سيستانى با هر شخصى وبا هر ادله و كتب وهرگونه سؤالات به صورت نامحدود ميتواند با ايشان وارد مناظره شوند ، و در مقابل سيد احمد الحسن فقط با تكيه بر كتاب قران كريم پاسخگوى آنها باشند ،اما باز هم نپذيرفتند.
جواب : واقعا اگر ایشان ادعا دارند، خب نباید از شخص دیگری هراس داشته باشند، ما ایشان را به مناظره و سوال دعوت می کنیم، با این توصیف نیازی به گرفتن وقت بزرگان و اعاظم مراجع هم نیست، احمد الحسن اگر توانست جواب سایر علما را بدهد یا توانست جواب شاگردان مراجع را بدهد، آنوقت ادعا کند که می تواند با مراجع به مناظره بپردازد، آن بزرگواران مشغول به دروس سنگین و تربیت و مباحثه در هیئات استفتاء با بزرگان اهل علم هستند، قرار نیست که با چنین افراد نادان و جاهلی به بحث بنشینند!.
اگر ایشان ادعایشان این است که به صورت نامحدود می توانند پاسخ بدهند و به علم امام مرتبط هستند، خب رساله ای درباب فیزیک کوانتم و تبیین نظریات آن و تایید یا رد آن بیاورند، و برخی از اشکالات را که میان صاحب نظران این فن هست را تبیین و نظر درست را مطرح کنند! البته باید بتوانند از آن دفاع کنند!، خب شخصی که هنوز ادله طهارت و نجاست خود را بلد نیست، چگونه ادعا می کند که نامحدود از من سوال کنید!.
ایشان همین را بپذیرند و جواب بدهند کافی است ، اما هیچگاه نه به این سوال نه به سوالات دیگر پاسخ نخواهند داد، چون نادان و احمق فق
ط چشمان خود را می بندد و دستها را بر گوش و قلب خود می گیرد تا خود را گمراه و دیگران را به ضلالت بکشد.
۱۰- نپذيرفتن دعوت اين شخص از طرف علماء ، و عدم ارسال هيچگونه پاسخ از جانب آنها اين مطلب را تصديق ميكند كه اين شخص (سيد احمد حسن) حق است و راستگو ميباشند. در روايات متعددى ذكر شده است ، كه هر كسى اين امر را ادعا كند از او از بزرگترين امرها ( قران كريم) سؤال كنيد وآگاه باشيد كسى چنين ادعايى نميكند مگر اينكه در مقام ومنزلت آن باشد ، كه قران كريم در اين مورد با اين آيه صريح بيان فرموده است. (فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) (هود:۱۴. (
جواب: ما نیز می گوییم که جواب بسیاری از این گزافه گویی ها را داده ایم و بارها از او خواسته ایم که پاسخ لازم را به ما را بدهد، و اگر هیچ پاسخی به این سوالات داده نشد! در این صورت کذاب بودن و دروغگو بودن این شخص برای ما و تمام خوانندگان محترم روشن خواهد شد. چون از باب (فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ) (هود:۱۴). پس ما جواب شما را داده ایم و منتظر جواب شما هستیم!.
#یمانی
@tollabolkarimeh 🌷
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ جنگ روایتها و نقش آن در فهم صحیح تاریخ
🔶 رجال و درایه در 4 دقیقه به زبان ساده 👌/ اگر طلبه ای این مباحث را نداند چیزی از علم الحدیث و هرمنوتیک دستگیرش نمیشود.
#سواد_رسانه
#حجتالاسلام_کاشانی
#جنگ_روایتها
@tollabolkarimeh 🌷