❇️ تحصیل و تقوا باید با هم باشد.
استاد حسن زاده آملی یک تعبیری داشتند و همیشه هم در درسها میفرمودند. آن تعبیر این بود که:
«ره چنان رو که رهروان رفتند.»
تأکید میکردند که اینگونه نباشید که طلبه بگوید من مسیر علمی را طی نمیکنم و درس نمیخوانم، بعد میروم دنبال مسائل سلوک. این راه نیست. طلبه باید درسش را بخواند. این بزرگان مثل مرحوم قاضی و علامه طباطبایی را نگاه کنید. اینها همین ضَرَبَ ضَرَبا را خواندهاند. همه راه را طی کنید، اما دو چیز باشد: تحصیل و تقوا.
گاهی تعبیر میکردند به کار علمی و طهارت. این دو باید در کنار هم باشند. لذا خودشان عملا این شکلی بودند. ما میدیدیم همیشه مسئله تهذیب برایشان جدی است و درسهایشان با مسائل اخلاقی آمیخته میشد و هیچ فاصلهای هم نداشت. یعنی به راحتی میتوانستند در حالیکه بحث علمی میکنند، گریزی به مسائل معنوی بزنند و به درسشان برگردند، و به این ملتزم بودند و توصیه هم میکردند.
همیشه به شاگردان تحصیل و طهارت و در کنار آنها تهذیب را توصیه میکردند.
گاهی میفرمودند:
شخصی آمده میگوید من میخواهم به این جا برسم، هیچ چیز هم نخوانده است. ایشان تعبیر میکردند: با حلوا حلوا کردن که دهان شیرین نمیشود!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@tollabolkarimeh
آیا میدانید؟
🔹امس :ديروز
کلمه امس هنگامي که ال بگیرد، مفهومی نكره و غیر مشخص پیدا میکند . مثلا دو نفر دوست که بعد از سالها از کنار دانشگاه میگذرند و بهم میگویند:
«كأنّنا كنّا ندرُسُ بالامس القريب في هذه الجامعة»؛ یعنی انگار ما همین دیروز و نه چندان دور در این دانشگاه درس میخواندیم؛ که منظور از دیروز روز گذشته متعارف و معین نیست؛ بلکه گذشته نزدیک منظور است.
بههمین سبب دانشمندان صرف و نحو می گویند:
✅ انّ لفظ امس اذا نكر عرّف و اذا عرّف نكّر.
باز بههمین سبب ضابطه مطابقت صفت با موصوف در این كلمه، جاری نمی گردد. (امس معرفه است)
رايت اخاك امس الاول و هو ذاهب الي الجامعة.
#آیا_میدانید
@tollabolkarimeh
دفتر آیت الله العظمی سیستانی ، شایعات وخامت وضعیت سلامت ایشان را تکذیب کرد
◻️یک منبع نزدیک به دفتر حضرت آیت الله سید علی سیستانی، شایعاتی که در خصوص وخامت وضعیت سلامت معظم له در شبکه های اجتماعی شده را تکذیب کرد.
◻️ این منبع تأکید کرد: وضعیت سلامت آیت الله سیستانی بسیار خوب است و آنچه در خصوص وخامت وضعیت سلامت یا انتقال ایشان به بیمارستان منتشر شده، صحت ندارد.
@tollabolkarimeh
🔻آیت الله اعرافی:
❇️ مدارس علمیه برنامه ۵ ساله خود را تدوین و ارائه نمایند
◻️ در پرتو برنامه ۵ ساله حوزه، انتظار داریم تا مدارس علمیه برنامه ۵ ساله خود را ناظر به اسناد بالادستی حوزه های علمیه تدوین و ارائه نمایند، مدرسه باید دورنمایی را برای خود ترسیم و آینده ای روشن را با بهره گیری از امکانات رقم بزند.
@tollabolkarimeh
اجرای طرح امین در ۷ هزار مدرسه سراسر کشور
🔻 حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ حوزه های علمیه:
طرح امین با استقبال طلاب برادر و خواهر در ۷ هزار مدرسه در استانهای کشور اجرا می شود که در آن طلاب به صورت جهادی به ترویج احکام دینی در بین دانش آموزان میپردازند.
@HawzahNews | حوزهنیوز
💠 میشود خانه پر از عطر خدا، هر صبح و شام تا که میگویم به سمت این حرم:
آقا سلام!
#وقت_سلام
#تولیدی
@tollabolkarimeh
▪️▪️قسمتی از نامه عرفانی امام ره به عروسش فاطمه طباطبایی :
🔸دخترم!
«در رفع حُجُب کوش نه در جمع کُتب»، گیرم کتب عرفانی و فلسفی را از بازار به منزل و از محلی به محلی انتقال دادی یا آنکه نفس خود را انبار الفاظ و اصطلاحات کردی و در مجالس و محافل، آنچه در چَنته داشتی عرضه کردی و حضار را فریفته معلومات خود کردی و با فریب شیطانی و نفس اماره خبیثتر از شیطان، محموله خود را سنگینتر کردی و با لُعبه ابلیس، مجلس آرا شدی و خدای نخواسته غرور علم و عرفان به سراغت آمد که خواهد آمد، آیا با این محمولههای بسیار به حُجُب افزودی یا از حجب کاستی؟
🔸 خداوند - عزّ و جلّ - برای بیداری علما آیه شریفه مَثَلُ الَّذینَ حُمِّلُوا التَّوْریة را آورده تا بدانند انباشتن علوم - گرچه علم شرایع و توحید باشد - از حُجُب نمیکاهد، بلکه افزایش دهد، و از حُجُب صغار او را به حُجُب کبار میکشاند. نمیگویم از علم و عرفان و فلسفه بگریز و با جهل عمر بگذران، که این انحراف است، میگویم کوشش و مجاهده کن که انگیزهْ الهی و برای دوست باشد.
@file_darsi_h