✅امنیتی شدن یک پروژه فکری
طه حیدری نژاد
1. طی سالهای گذشته اظهارنظرها و سخنان آقای سید کمال حیدری از کنشگران فکری حوزه علمیه قم همواره محل تامل اساتید و طیفی از حوزویان بوده است. اظهاراتی که هر چه جلوتر حرکت می کند به سمت و سوی جریان روشنفکری دینی نزدیک تر می شود و با ایشان همگراتر و به همان میزان از جریانات فکری رسمی موجود در حوزه فاصله می گیرد. همین مساله کافی است تا از شخصیت های نهادهای انقلابی همچون جامعه مدرسین گرفته تا جریانات سنتی حوزه همچون نشست دوره ای اساتید نسبت به سخنان وی واکنش نشان دهند و علیه وی بیانیه دهند.
2. یکی از سنت های همیشگی در حوزه های علمیه سنت مباحثه، گفتگو و نقد و ابرام بوده و همانطور که از کتابهای کلاسیک حوزه نیز برمی آید قلت و ان قلت روندی جاری و ساری در حوزه هاست. بر اساس این مبنا حوزویان حق دا رند در چارچوب های موجود به اظهارنظر پراخته و دیدگاه های خود را در مسائل گوناگون مطرح کنند و هم اکنون نیز در حوزه های علمیه جریانات مختلف فکری علی رغم همه اختلاف ها تلاش می کنند این سنت را حفظ کنند.
3. علی رغم همه تاکیدات مقام معظم رهبری بر مقوله آزاداندیشی در حوزه مع الاسف هیچ گاه آزاداندیشی در فضای حوزه به معنای واقعی آن محقق نشد. غالب کرسی ها در فضای اختلافات سلیقه و نه اختلافات مبنایی تشکیل می شود و همین مساله پرونده های اصلی را به سرانجامی نامعلوم می کشاند.ماجرای تحول خواهی یکی از همان دست پرونده هاست که همچنان حوزه در خصوص آن نتوانسته به یک نظریه واحد برسد. افکار و اظهارات سید کمال حی دری نیز از آن دسته از جریاناتی است که حوزه می توانست و امکان آن بود که در غالب یک سلسله تمهیدات درون حوزوی از جمله کرسی آزاداندیشی و مفاهمه حل و فصل گردد .
4. به نظر می رسد که سید کمال حیدری - که از جمله نظریات وی می توان به جواز تعبد به ادیان، جواز تعدد قرائت ها از دین، تمایز بین مرجعیت فقهی و دینی اشاره داشت - با اظهار نظر اخیر خود مبنی بر تکفیر اهل سنت توسط علمای شیعه، پروژه فکری خود را وارد فاز جدیدی نمود. انتشار این اظها ر نظر در روزهایی که نزدیک به هفته وحدت می شویم موجی از تعارضات و تنش ها را در درون برخی از جریانات شیعه به راه انداخته است.در مقطعی که باید فعالانه به دنبال دفع نقشه های استکبار جهانی در ایجاد تنش بین مسمانان بود، طیفی از بزرگان حوزه قم درگیر دفع و پاسخگویی به شبهات ایشان شده تا از تنش زا شدن فضا و از امنیتی شدن یک تفکر جلوگیری کنند.
5. مهمترین سوال بسیاری از دغدغه مندان در چنین شرایطی این است که چه باید کرد و فضای تنش زای موجود را چگونه می توان کنترل کرد؟ به نظر می رسد هر تفکری در سه سطح نمود پیدا می کند.
سطح اول ) سطح فکری و نظر ی؛ در این سطح تفکر و اندیشه در قالب کتاب، نظریه، کرسی آزاداندیشی و ... عرضه گردیده و تنش زایی آن منجر به ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی نمی گردد.
سطح دوم) سطح سیاسی و اجتماعی؛ برخی از تفکرات و اندیشه ها در سطوح مختلف امتداد پیدا می کنند و با جذب افراد به سطوح سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می کنند.
سطح س وم) سطح امنیتی؛ این سطح بالاترین سطح تخاصم یک اندیشه با چارچوب های موجود می باشد. به عنوان مثال داعش و تفکر تکفیری به عنوان یک اندیشه در میان سلفیت در سالهای متوالی فکری بود و عرصه میدانی نداشته اما در سطح سوم، در سالهای گذشته سطح امنیتی پیدا کرده و باعث جنگ ها و ریختن خون های زیادی در بین مسلمانان شد.
در نهایت به نظر می رسد با اظها ر نظر اخیر آقای سیدکمال حیدری در شبکه عراق یالاخباریه این جریان فکری خیلی زود وارد سطح سوم گردید، سطحی که احتمالا در صورت اهمال دلسوزان می تواند در سالهای آینده هزینه های زیادی برای کشور و فعالان تشیع در سایر کشورها داشته باشد.
@tollabolkarimeh 🌷
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️#بحران_مارپیچ_سکوت
دقت کردهاید که بعضی وقتها با موجی در شبکههای اجتماعی مخالف هستیم اما جسارت ابراز نظر خودمان را نداریم؟
🔹اینجور وقتها فکر میکنیم که در اقلیت هستیم و اکثریت مقابل، به سرعت ما را متهم خواهند کرد. یعنی حتی ممکن است که ما و همفکرانمان در موضوعی خاص، تعدادمان از بقیه بیشتر باشد، اما چون همه سکوت کردهایم، هیچکس جسارت ابراز نظر را ندارد. در این شرایط گرفتار «مارپیچ سکوت» شدهایم.
🔹مارپیچ سکوت، یکی از نظریههای حوزه رسانه است که این روزها خیلیها آگاهانه از آن علیه «#آگاهی» ما استفاده میکنند.
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
🔰شبکههای اجتماعی و مغزهای کوچک خسته
✍️ مجتبی شکوری
1️⃣ شبکههای اجتماعی محاسن زیادی دارند؛ باعث شفافیت میشن، بعضی جاها مسئولان مختلف رو وادار به پاسخگویی میکنند، ضعفها رو نشون میدن و... اما برای فردیت آدمها، معایب زیادی دارند که مهمترین آنها مرگ عمق هست!
2️⃣ ما به دلیل حضور زیاد در شبکهها، امکان تفکر رو از دست دادیم. مطالعات نشان میده انسان امروزی بیشترین زمانی که میتونه بدون سرزدن به #تلفن_همراه تحمل کنه ۲۳ دقیقه هست!
3️⃣ انسانی رو تصور کنید که در ۱۰ سال قبل متمرکز میشد و مثلا ۲ ساعت #کتاب میخوند یا #فیلم میدید یا به یک موضوع فکر میکرد، اما الان توجهش قطعه قطعه شده به زمانهای ۲۳ دقیقهای!
4️⃣ در #شبکههای_اجتماعی اخبار زیادی منتشر میشه، اما ما الان به #اخبار نیاز نداریم. نیازمند تحلیل هستیم. با حضور شبکههای اجتماعی تحلیلها از بین رفت و همه چیز در سطح حرکت میکنه!
5️⃣ وقتی ما از اتفاقات و جریانات تحلیل نداریم، ریشه درد و درمان رو پیدا نمیکنیم و در دنیایی از #اطلاعات شنا میکنیم بدون اینکه دستاویزی داشته باشیم که ما رو به ساحل امنی برسونه!
6️⃣ مغز ما اونقدر در برابر خبر بد و پرتنش قرار گرفته که به حالت خواب رفته و برای حفاظت از بدن ما تصمیم گرفته به این حجم از خبر بد واکنش نشون نده و خنثی عمل کنه. درباره #کرونا هم همین اتفاق افتاد.
7️⃣ اوایل مغز آماده بود، اما به مرور انقدر درباره کرونا صحبت شد، انقدر همه ابراز اطلاعات کردند و اخبار ضد و نقیض منتشر شد که الان بیشتر مردم دیگه در برابر کرونا و توصیههای بهداشتی منفعل شدند!
8️⃣ این رو به همه اتفاقات زندگی میشه تعمیم داد. باید نگران مغزمون باشیم، نگران این که دیگه بین بد و خوب واکنش نشون نده!
/تاملات
@tollabolkarimeh 🌷
و ......
تکرار ماجرای همیشگی تاریخ !
ضعف و سستی شیعیان ؛
برای یازدهمین بار، ذخیرهی خداوند را از صندوقچهی دنیا گرفت.
و باز ....
آدمیزاد ماند و وحشتِ دنیایِ بیچراغ!
@tollabolkarimeh 🌷
عدهای از اینکه #رهبر_انقلاب گفتند #هتک_حرمت رئیس جمهور را نکنید، برآشفته شدند؛ اینها احتمالاً اگر بودند منتقد امیرالمؤمنین ع هم میشدند! خود حضرت در خطبهی ۲۴۰ نهج البلاغه میفرمایند:
به خدا سوگند آن قدر از او[عثمان] دفاع کردم كه ترسيدم گناهكار شده باشم!
وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً.
این درحالی بود که عثمان اجازهای از حضرت برای حکمرانی نداشت و حضرت نیز مسئولیت مستقیمی در ادارهی جامعه نداشتند، حال اینکه آقای روحانی حکم تنفیذ شده از رهبری دارد و آقا هم رهبر جامعه هستند.
رسیدن به #اهداف علوی با #سیرهی علوی مجاز است و معنا دارد، اما عدهای میخواهند با سیرهی اهل دنیا به آن برسند که نمیشود.
همانها که بدون رعایت اصول شرعی، #عثمان را کشتند، بعداً به اسم خونخواهی عثمان جلوی #امیرالمؤمنین ایستادند!
باید مردم را برای نظام علوی تربیت کرد.
جلوی دشمن هم نمیشود خلاف شرع عمل کرد چه رسد در اختلافات داخلی.
ضمن اینکه ایشان انتقاد را جایز دانستند اما هتک حرمت از همهی مسئولین و مردم را حرام دانستند؛ یعنی یک قاعده را مطرح کردند.
جالب این است که این رویهی ثابت ایشان بوده است؛ در زمان آقای احمدینژاد هم در ۱۳۸۷/۸/۱۵ گفتند:
«وقتى رحمت الهى براى ما پيش خواهد آمد كه مواظب و مراقب خودمان باشيم؛ مراقب حرف زدنمان، مراقب اقدام كردنمان، مراقب تبليغاتمان. اين فضاى بى بند و بارى در حرف زدن، در اظهارات عليه دولت، عليه كى به خاطر اغراض، اينها چيزهایى نيست كه خداى متعال از اينها به آسانى بگذرد.»
/مصابره
@tollabolkarimeh 🌷
🔥بزرگترین فتنه🔥
📕نظرات آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین درباره فتنه فرقه گرایی و تفرقه افکنی مذهبی
قسمت اول
نقشه فتنه کبری(بزرگترین فتنه)
🔴طرح فتنه ای که در این روزها بر ضد این امت در حال حرکت است، و با قدرت و زور و حیله و سیاست شیطانی به سوی این امت کشانده می شود، یک نقشه فتنه معمولی و عادی نیست، و آن پروژه، بزرگترین فتنه خردکننده و ریشه کن کننده است، شروع می شود اما به سادگی پایان نمی پذیرد، نابود می کند و آباد نمی سازد، ویران می کند و به باد می دهد، بیچاره مي کند و هیچ منطقه ای از مناطق امت اسلام را از آتش و شر و ناراحتی وانمی گذارد(استثنا نمی کند) و برای مسلمین هیچ دین راستین، انسانیت و تمدنی باقی نخواهدگذاشت.
فتنه فرقه ای دیوانه، ویرانگر و بنیان کن، سوزاننده، نابودکننده، حلال شمارنده تمام حریم هایی که خداوند بر مسلمان، نسبت به برادر دینی اش حرام شمرده است.
این فتنه، به صورت فرقه ای طراحی شده است برای مقابله و انتقام از امت اسلامی، به خاطر توجه امت به اسلامش و آهنگ بازگشت به آن و شروع این بازگشت و فعال شدن آن.
علاوه بر همه اینها، این فتنه فرقهگرایی، بسیار مناسب است برای سوء استفاده و بهره برداری زشت و خبیثانه از روح دینی که با قدرت و پویایی در رگ و خون این امت در حال جاری شدن است.
اگر بیداری این امت و نقطه کانونی توجه او، ملیتی و نژادی بود، برای شکستن و نابودکردن وحدت او فتنه ای قومیتی طراحی می شد.
در آن جاهایی که اهل ادیان و مذاهب مختلف، انگیزه مذهبی برای مقابله و درگیری با یکدیگر ندارند نیز نوع دیگری از درگیری و اختلاف افکنی را طرح ریزی می کنند و آن دوقطبی سازی با مطرح کردن شعارهای دوقطبی است.
فرقه گرایی شر بزرگ
🔴فرقه گرایی مذهبی، شر بزرگ و فراگیری است که به نابودی سریع امت اسلامی می انجامد، همچنانکه دشمن این امت می خواهد.
فرقه گرایی یعنی جنگ داخلی که وحدت امت اسلامی و امکانات و فرصت هایی که باید آنها را برای ساخت صحیح امت و مقابله با دشمنانش به کار بگیرد، را از بین می برد.
فرقه گرایی یعنی رودررو شدن و مقابله برادران با یکدیگر که تر و خشک را با هم می سوزاند.
و آن خطری است ویران کننده که اولا از انسان پرهیزگار صادر نمی شود، و ثانیا انسان عاقل هرگز آن را انجام نمی دهد، نه بدینصورت که به شعله ورشدن آن کمک کند و نه اینکه بتواند جلوی آن را بگیرد و نگیرد!
زمانه، زمانه بسیار حساس و در اوج اهمیت و خطر است در حالیکه همه کشورهای اسلامی به یک جنگ سرنوشت ساز با دشمنان خدا، مبتلاست.
ما دائما از خارج _از امت اسلام_ تهدید می شویم، پس اگر به همراه تهدید خارجی، تهدید داخلی نیز همراه شود _ و آن برانگیختن اختلافات مذهبی است_ این خطر را بزرگ و رنج و سختی آن را بیشتر می کند.
جوامع اسلامی باید عبرت بگیرند و در خون مسلمانان از خدا بترسند، و هیچ جریان فرقه گرایی و اختلاف مذهبی در هر شکلی از اَشکال را برپا نکنند و سیاسیون و مسوولین رسمی از خدا بترسند و مراعات این امت را نموده، هیچ گونه مقررات و شرایط فرقه ای ایجاد نکنند که به درگیری فرقه ای و کینه های مذهبی بیانجامد که سرزمین ها و بندگان خدا را دستخوش طوفان بلا سازد.
طرف های فتنه فرقه گرایی
🔴در اینجا طرف هایی وجود دارند که _با استفاده ابزاری از تعدد مذاهب برای شعله ورکردن آتش درگیری که هيچ چیزی قدرت ویران گری آن را ندارد_ بر تحریک این درگیری و برانگیختن و تغذیه این فتنه توافق دارند.
در اینجا طرف خارجی وجود دارد که حرکت بیداری اسلامی در امت و شوق او به اسلام و آغاز حرکت بر مسیر رسیدن به افق بلند آن، او را به وحشت انداخته است.
و حاکمانی از دولتمردان امت اسلامی، از آنها که هیچ امری از امور اسلام برایشان مهم نیست مگر ترسشان از بازگشت امت به خویشتن.
و طرف سوم، صاحب نظران سنگ اندیش و تنگ نظر هستند که نظریه صحیحی نسبت به اسلام ندارند، از هر مذهبی که باشند.
این فتنه اولین چیزی را که از بین می برد، موقعیت امت اسلامی در واقعیت زندگی امروز است و اولین کاری که انجام می دهد، تبدیل کردن آن به یک کالای بی ارزش در دست دشمنان و تقسیم و تجزيه آن بین امت های دیگر است.
این فتنه اصالت ها و ریشه های اسلامی، و راستی و درستی آن در نزد نسل های آینده را از بین می برد.
خسارت های آن در تمام زمینه ها و سطوح به صورتی فراگیر و گسترده، بزرگتر از آن است که تصور شود!
🖋[ترجمه شده از کتاب "اضواء علی الفکر السیاسی الاسلامی ج 2" از صفحات 13 الی 43 قضیة الطائفیة]
🔺ترجمه و تنظیم : علی اکبرابادی
#وحدت #تمدن_نوین_اسلامی #شیعه
#سنی #امت_اسلامی
#شیخ_عیسی_قاسم
ادامه دارد ....
@tollabolkarimeh 🌷
❇️ آغاز ولایت و امامت حضرت ولی عصر (عج) بر همه شیعیان به ویژه منتظران آن حضرت مبارک باد.
🌸 الهم عجل لولیک الفرج
@tollabolkarimeh 🌷
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🔅آیا انتظار فقط مفهومی "شیعی" است؟
⁉️آیا غیرشیعیانِ دنیا نیز میتوانند،
بخشی از جنبش جهانی امام مهدی"عج" باشند؟
@tollabolkarimeh 🌷
9.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مستند ره افسانه
قسمت اول
❗️جریان مدعیان دروغین در طول تاریخ
🔶هر دین و مسلکی که در آن بحث موعودباوری مطرح است همواره شاهد مدعیان دروغین بوده که برخی خود را موعود نامیدند و برخی دیگر ادعای ارتباط و یا نائب خاص #موعود کردهاند.
🎥 حجتالاسلام شهبازیان استاد و پژوهشگر
#مدعیان_دروغین
#یمانی
@tollanolkarimeh 🌷
#عید_بیعت
✨امام علی علیه السلام فرمودند:
نهم ربیع (غدیر دوم)، روز ترک گناهان کبیره، تخفیف گناهان شیعه، روز برهم شکستن بنای کفر، روز عافیت و برکت، عید بزرگ خدا و روز مستجاب شدن دعا و.... است
📚زادالمعاد علامه مجلسی باب ۸ص۳۲۵
" #اللهم_عجل_لولیک_الفرج " یعنے:
⛔️گناه نکنیم⛔️
@tollabolkarimeh🌷