هدایت شده از طلاب الکریمه
15.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️چه کسی از بهشت و جهنم برگشته؟!
فارغ از ایرادات این سوال، تجارب نزدیک به مرگ پاسخی نسبی به این پرسش فراهم میکنند.
یکی از تجربهکنندگان هاوارد استون، دانشمند ملحدی است که در تجربه نزدیک به مرگ خود، صحنههای عذاب شخصیت الحادی خود را میبیند.
موارد مشابه بسیاری وجود دارند که تجربه کنندگان وقایعی را نقل میکنند که عینا در آیات و احادیث مورد اشاره قرار گرفتهاند!
مواردی همچون سلولهای تنگ عذاب، تناسب عذاب با اعمال بد، کندن پوست، سوختن و بازسازی دوباره پوست جهنمیان، حقیقت داشتن تجارب آنجهانی و پوچی دنیا در برابر آن، مقدر بودن تمام وقایع زندگی، غیرقابل وصف بودن تجارب آنجهانی و ...
@tollabolkarimeh 🌷
📝 نظر اسلام و امام درباره ثروتمندان ظاهرالصلاحی که ثروتشان به نظر حلال می آید چیست؟
- همه را به پای میز محاکمه می کشیم..
👇👇👇
@tollabolkarimeh 🌷
📝 نظر اسلام و امام درباره ثروتمندان ظاهرالصلاحی که ثروتشان به نظر حلال می آید چیست؟
- همه را به پای میز محاکمه می کشیم..
🖌حجه الاسلام #محمدرضا_هدایتی
🔹وقتی در جامعه ای اختلاف سطح زندگی افراد از حدی بیشتر میشود، ثروتمندان یا از راه حرام ثروتشان را به دست آورده اند و یا ساختار عادلانه ای بر جامعه حاکم نیست که امکان جمع آوری چنین ثروتی را به وجود آورده است. این مطلب از برخی روایات قابل برداشت است:
👈🏻 خداوند روزى تهيدستان را در ثروت اغنيا واجب نموده، تهيدستى گرسنه نماند جز با منع ثروتمند، و خداوند والا مقام گرسنگى فقيران را از ثروتمندان باز خواست خواهد كرد. (حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه)
👈🏻 اگر عدالت اجرا شود، همه مردم بی نیاز میشوند و آسمان روزی اش را بر مردن نازل میکند و زمین برکتش را بیرون میآورد. (کافی ج۳ ص۵۶۸)
🔹جامعه ما به هر دو مورد مبتلا است؛
1⃣ هم ثروتهایی که بر اساس احکام صریح فقهی از حرام به دست آمده اند،
2⃣ و هم ثروتمندان ظاهرا متدینی که علی الظاهر مالشان حلال است و لذا هیچ دغدغه ای نسبت به فاصله خود با دیگران ندارند.
🔸مورد دوم یعنی مناسبات غیرعادلانه اقتصادی، کمتر در فقه مرسوم مورد توجه قرار میگیرد و لذا معمولا علما و روحانیت کمتر به آن حساسیت نشان میدهند و بعضا از آن حمایت هم می کنند. در نتیجه، وجدان این افراد هم آسوده میشود!
🔹افرادی که از راهی ظاهرا بدون اشکال، اما از قِبَل ساختارهای ناعادلانه، ثروت های کلان جمع کردهاند! البته در این بحث، مطلق اختلاف در سطح زندگی منظور نیست، اما به طور قطع بر بسیاری از اختلافات نامتعارف صدق میکند.
🔸بر خلاف فضای رایج فقهی، امام راحل به هر دو وجه توجه داشته اند:
💬 «مالکیت بدان صورت که در امریکا مطرح است اصولاً در اسلام وجود ندارد. اسلام مالکیت را قبول دارد، ولی قوانینی در اسلام هست که مالکیت را تعدیل کند. اگر به قوانین اسلام عمل شود هیچ کس دارای زمینهای بزرگ نمی شود. مالکیت در اسلام به صورتی است که تقریباً همه در یک سطح قرار می گیرند. و وقتی این چنین باشد چرا پای دولت را به میان کشیم و زمینها و صنایع را به دست مردم نسپاریم. در مورد ملی کردن، وضع در ایران به صورتی بوده است که حقوق کارگران و رعایا را سرمایه داران بزرگ و مالکین بزرگ برده اند و امروز هم دارند می برند. بدین جهت آنان مالک کارخانه ها و زمینهای خود نیستند. ما همۀ آنان را پای #میز_محاکمه می کشیم و مایملک و سرمایۀ آنان را مورد بررسی قرار می دهیم و حقوق حقۀ مردم محروم را که عمری است مالکین بزرگ و سرمایه داران بزرگ خورده اند به محرومین باز پس می دهیم. و در این صورت است که نه اختیار را از آنان سلب کردهایم و نه کسی حق دیگران را میتواند بخورد و نه کسی زندگی اش با اشکال کمبود مالی مواجه خواهد شد. (صحیفه امام، جلد۵، ص۲۹۱)
#بازنشر
@tollabolkarimeh 🌷
عکاسی از دخترکی دستفروش که زیرباران جوراب میفروخت عکسی گرفت…
آن عکس بهترین عکس سال شد…
عکاس بهترین عکاس سال شد و جایزه گرفت…
کتابی درمورد آن عکس نوشته شد… نویسنده اش بهترین نویسنده شد و جایزه ای گرفت…
از آن کتاب فیلمی ساخته شد…آن فیلم پر بیننده ترین فیلم شد…
تمام عوامل سازنده آن فیلم جوایزی گرفتند و تحسین شدند…
ولی آن کودک دستفروش هنوز دستفروشی میکند!!!!!
@tollabolkarimeh 🌷
هدایت شده از طلاب الکریمه
🔻خاتمی، ظریف به را به مقام «امامت» رساند.
🔸او پیش از این هم در زمان انتخابات ۹۶، وقتی جهانگیری به عنوان کاندید پوششی برای لجن مال کردن سایر کاندیداها و دولت قبل حضور پیدا کرد، از تعاریف دینی و قرآنی سواستفاده کرده بود.
/مکتوبات
@tollabolkarimeh 🌷
📝 تسلیط برای تسلط؟
🔻لزوم بازنگری بر قوانین فقهی و حقوقی مالکیت و انباشت ثروت
✍ امیرحسین نوربخش
🔸مدام در دانشكده حقوق و حتی حوزه علميه در كتاب های فقهی و حقوق اسلامی قاعده معروف "الناس مسلطون علی اموالهم" يا همان اصل "تسليط" را به ما آموزش می دادند و در توضيحش با لحنی تقديس گونه می گفتند كه: "هر شخصی حق دارد هر گونه دخل و تصرفی در اموالش بنمايد!"
🔹يعنی اصلا مهم نيست كه اين تصرفات چه اثری بر منافع عمومی و ملی و جهانی داشته باشد؟! يا حتی نمی گفتند كه اگر سبب خدشه به خير عمومی و سعادت جمعی گردد، چه كسی بايد جواب گو باشد؟ مگر سعادت امری شخصی است؟ مگر ممكن است كه خارج از زندگی جمعی به رستگاری رسيد؟
🔸 باری در همان متن مقدس مسلمانان بارها سوگند ياد شده كه زمين در نهايتا به مستضعفين به ارث خواهد رسيد: "وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَ عَلَى الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین"
🔹حال ممكن است سرمايه داران پس از غارت همه چيز و مسافرت به مريخ چنين كنند. پس قدرت عمومی (و نه لزوما دولتی) می تواند جلوی هر گونه تصرف بی حساب و كتابی را بگيرد. صرف رقابت برای به دست اوردن سرمايه نمی تواند گناه يا جرم باشد اما انباشت بيش از اندازه سرمايه تمركز گرايی اشيا به نحوی بيمار گونه است كه بی شك سبب فساد خواهد شد.
🔸 هر گونه ايدوولوژی سياسی بايد تكليفش را با اقتصاد سياسی كاملا روشن كند و گرنه فقط يک شوخی بوده و رو به نابوديست!
🔹 جالب كه قاعده فقهی "لاضرر" يا همان "لا ضرر و لاضررا في الاسلام" در متون فقهی را نيز كه برگرفته از حديث نبوی بود، به اشكال عجيبی برای ما تفسير می كردند كه آخرش به تاييد خشونت های قانونی در مدح مالكيت های خصوصی با منشاهای نا معلوم منجر می شد!
🔸 مكتب نئو ليبرال حاكم بر اكثر حقوق دانان دانشكده حقوق دانشگاه بهشتی و نيز مكتب نومحافظه كار حاكم بر اكثر حقوق دانان دانشگاه تهران يک سر همين موضوع را مورد تاييد قرار می داد و وجود هر گونه اقتصاد سياسی را نفی می كرد.
🔹در صورتی كه رساندن ضرر به اجتماع، سرمايه اجتماعی را تاراج و هستی جامعه را تخليه و تهی می كند.
🔸و نتيجه اين می شود نوعی توحيد بی محتوا و پوچ و متكبرانه كه جز استكبار ره به جايی نخواهد برد.
🔹 حقوق منهای عدالت شاهكار اين اوضاع بود كه توسط مهندسان حقوقی چون وكلا و قضات و مجلسيان رقم خورد. اين ها همه به لطف پرورش فقه مسلط كه تنها به مباحث طهارت و نجاست می پردازد، ممكن شد. چرا كه همه ابزارهای حق طلبی را خلع سلاح كرد.
🔸همين جا خيلی ها به بهانه پيشرفت و توسعه سخن از رقابت آزاد به ميان می آورند حال آن كه قرار بود مومنين تنها در تقوا (عدم رقابت) بر هم پيشی بجويند.
🔹آیا هدف زندگی رشد است يا رقابت و تسلط بر ديگران؟ اصلا چرا بايد بر ديگران پيشی گرفت؟مگر اصل و مبنای همين حقوق بشر امروز امری به نام "ديگری" نيست؟
🔸 پس در كجا بايد ديگری جويی كرد و حقوق ديگران را محترم شمرد؟ در حكم رانی بر ديگری؟
🔹باز می گويند كه حس برتری جويی امری ذاتی و طبيعيست اما اومانيسم مذهبی اين را رد می كند و طی طريقت را تنها بر پايه برابری در فرصت ها ممكن می شمارد.
🔸ميل كاذب به كنار زدن و له كردن ديگری به جای عشق به ديگری هرگز نمی تواند برای ما كنشی طبيعی باشد.
@tollabolkarimeh 🌷
.
💢 اسلام طبیب دوّار میسازد نه علامه ساکن
🔺حجتالاسلام والمسلمین #یحیی_کبیر
🔹در اسلام، شدنِ آدمها (صیرورت) خیلی مهمتر از این است که فرد فقط یک گوشهای بنشیند و مخش را پر از علم کند و هیچ تکانی هم نخورد. ما بعضی وقتها علامههایی داریم که ساکناند؛ [در حالی که] آن علمی خوب است که به فرموده حضرت علی علیهالسلام طبیب دوار باشد.
🔹شما [تمام علوم] شرق و غرب را بدان و علامهی اصطلاحات باش، ولی اگر در مقابل ظلم تکان نخوری چه فایدهای دارد؟ انی ذاهب الی ربی مهم است، نه انی عالم علی ربی.
🔹ممکن است علامهای در حوزه تمام احکام جهاد را هم بلد باشد. من یادم نمیرود وقتی قم بمباران شد، بعضیها رفتند مشهد زیر درخت گیلاسِ شاندیز! به امام(ره) نامه هم دادند که تا کی میخواهی مردمکشی کنی! امام گفت من اگر با صدام بسازم، نمیدانم با اینها چه کار کنم!
🔹آنها که به شاندیز رفتند نوعا کسانی بودند که خیلی هم برای ملت کاری نکردند. درس بلد بودند. نمیگوییم آدمهای بدیاند؛ ولی «شدن» ندارند. شما این همه احکام جهاد خواندید. حالا نمیخواهید جبهه بروید، نروید، لااقل قم را ترک نکنید. حالا رفتید شاندیز زیر درخت گیلاس نشستید، دیگر به امام نامه ندهید! اگر تو جواهر بلدی، امام خودش پدرجدّ جواهر است. شما عرفان هم بلد نبودید، امام مخ عرفان بود. مخ مجاهدت بود. لااقل دیگر برای امام نسخه نپیچید.
🔹پس میشود یک کسی علامهی اطلاعات فلسفی و علمی باشد، ولی حرکت هم نکند. ما این را در اسلام نمیخواهیم.
@tollabolkarimeh 🌷
📝 رسانه ها احمق می سازند..
#همایون_جعفری
🔻خیابان:
🔸۹۵ درصد نیروی کار ایران موقتی است
🔹۱۳۶۳ کارگر در ۹ ماه اول سال ۹۹ در سوانح کارگری کشته شدند
🔸افزایش نزاع و درگیری خیابانی
🔹کرونا جان هزاران کارگر را گرفته است و ده ها هزار نفر را بدون حقوق بیکاری، بیکار ساخته است.
🔻و اما تیتر رسانه:
🔸مهتاب کرامتی ۵۰ ساله شد.
🔹نگار جواهریان در کانادا زایمان می کند.
🔸راز پوست سحر قریشی.
🔹رامبد جوان باز هم طلاق گرفت.
🔸عباس بوعذار نه «ش» دارد، نه «میم».
امروز دیگر مردم "سرکوب" نمی شوند، "سرگرم" می شوند. رسانه ها از مخاطب خود می پرسند که "چه برنامه هایی را بیشتر دوست داری" تا پروژه ی "احمق سازی" خود را تکمیل کنند.
مکتوبات
@tollabolkarimeh 🌷
📝 - «آیا تو ابن ملجم مرادی هستی؟» -«بلی یا امیرالمؤمنین.»
⭕️ بخشی از رمان پس از بیست سال نوشته سلمان کدیور
🔸سلیم به مرد یمنی و یارانش که روبهروی منبر علی رسیده بودند، نگاه کرد. مرد با صدایی رسا گفت:
💬 «سلام بر تو ای امام عادل، ای ماه تمام، ای شیر شجاع میدان نبرد! درود خدا بر تو که از تمام مردم افضلی، درود و صلوات خدا بر تو و بر آل تو... ای علی، شهادت میدهم که تو به حق و صدق امیرالمؤمنینی، و همانا تو وصی رسول خدا و خلیفهی پس از او و وارث علم او هستی.
💬 «ای علی، نفرین خدا بر آنکه حق تو را انکار و مقام بزرگت را انکار نماید... هر آینه عدالت تو جهان را پُر ساخته و چون باران، پی در پی رحمت و رأفتت بر همگان برکت آورده است.»
🔹سپس در حالی که جمعیت از فصاحت و بلاغت مرد به تحسین آمده بود، چند قدم نزدیک شد و نامهی حاکم یمن را به امام داد.
🔸علی نامه را خواند و خرسند شد. مرد دوباره با صدایی رسا و جملاتی فصیح گفت: «من به نمایندگی از تمام اهالی یمن، که جملگی از دوستداران تو هستند، با تو بیعت میکنم. پس هر جا میخواهی ما را بفرست که بیشک ما را مردانی شجاع و با تدبیر خواهی یافت.»
🔹علی لبخندی زد و گفت: «خداوند شما را رحمت کند.»
💬 «ما برای اطاعت از تو به جهان پای گذاشته و به فرمان تو از جهان خواهیم رفت. ما را در هر بلا و فتنهای آزمایش کن تا صدق ما بر تو آشکار گردد.»
🔸مالک به عمّار نگاه کرد که با لبخند تحسینبرانگیز و چشمان به شوقآمدهاش به نمایندهی یمنیان خیره شده بود.
🔹امام سری به تأیید تکان داد و گفت: «نام تو چیست ای مرد؟»
- «عبدالرحمن.»
- «فرزند کدام یک از یمنیان هستی؟»
-«فرزند مجلم.»
🔸سلیم به امام نگاه کرد که ناگهان در هم شده و لبخندش زایل گشته بود.
- «آیا تو مرادی هستی؟»
-«بلی یا امیرالمؤمنین.»
🔹امام سر به زیر افکند و ساکت در حالی که زیر لب آیهی استرجاع را زمزمه میکرد، در هم رفت..
@tollabolkarimeh 🌷