💢امام خمینی و آیتالله حکیم فرمودند تلاش علمی و اجتهاد برای طلبه مستعد واجب عینی است
✔️آیتالله شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد برجسته خارج حوزه علمیه مشهد:
🔹معنای واقعی فقه معنای عام آن در سه حوزه احکام و اعتقادات و اخلاق است و علمای قدیم که موفق بودهاند، در هر سه حوزه تلاش میکردند و متمحض در فقه و اصول نبودهاند.
🔹شیخ انصاری در دَوَران بین تحصیل علم و تکسُّب، تحصیل علم را ترجیح میدهد. سختیهای زندگی همیشه بوده است بلکه مطلوب است.
🔹طلاب نباید برای رشد خود منتظر برنامه و خط و مشی حوزه باشند، راه رشد در حرکت و اقدام خود افراد با بهره از معلمان اخلاقی و علمی است. تحول حوزه توسط بزرگان خوب است اما نباید معطل آن بود.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/yeUxD
@tollabolkarimeh 🌷
💢فقه مقاومت در حوزه تبیین شود
http://yon.ir/0JOrb
✔️آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی:
🔹حوزههای علمیه باید فرمایش رهبری در مورد مقاومت را عمیقاً دنبال کنند، آیات قرآن در مقاومت، روایات در مقاومت، دین به نحو کلان در مقاومت چه میگوید؟ و اینکه فقه در مقاومت چه میگوید؟
🔹بحث مقاومت در بحث جهاد ذبی، جهاد ابتدایی، دفاع، امر به معروف و نهی از منکر و حتی لزوم تشکیل حکومت اسلامی، اینها را باید یک فقیهی بحث کند. مقاومت واجب است، چقدر وجوب دارد؟ بر همه واجب است یا بر یک عده خاصی واجب است، به نحو کفایی است یا غیر کفایی؟
🔹من یکی از چیزهایی که در فرمایشات امام دیدم، همین روزها هم دیدم و قبلاً ندیده بودم اینکه ایشان میفرماید حفظ نظام اسلامی بر هر کسی، اولاً میگویند از اوجب واجبات است و بعد هم یک چیز دیگری دارند که میگویند واجب عینی است، این خیلی عجیب است، یعنی مسئله را مهم میکند، باید امام را بیشتر بشناسیم.
🔹یکی از کارهایی که باید بشود این است که ما تا حالا فکر میکردیم جهاد دو نوع است یک جهاد ابتدایی و یک جهاد دفاعی. ما یک جهاد سوم داریم، یک جهاد داریم نه دفاعی است و نه ابتدایی. جهاد دفاعی دفاع از خود آدم است، از مال و جان و ناموس و … . این جهاد ذبی یک بعدش دفاع است اما دفاع از اسلام است، بحث خود آدم مطرح نیست! و عجیب این است که در کتاب فقها که وقتی مراجعه میکنیم چقدر شواهد خوبی داریم، این حرکت ملت عراق، فتوایی که مرجعیت عراق در مقابله با داعش دادند بر اساس جهاد ذبی است، یعنی نه جهاد دفاعی بود، نه جهاد ابتدایی بود، این بر اساس جهاد ذبی است.
@tollabolkarimeh 🌷
داستان ملاعلی همدانی.mp3
1.98M
نمونه یک امر به معروف و نهی از منکر صحیح
علامه #مصباح_یزدی
@tollabolkarimeh 🌷
🚫بازی مریم و ارتباط با ارواح و شیاطین پنهان٬ تهدید روانی و تشویق به خودکشی..
⛔️بازی مریم یک بازی ترسناک است که برای سیستم عاملهای اندروید و ios طراحی شده است.
📵اما این بازی مانند سایر بازیهای ترسناکی که در اپاستور و گوگل پلی مشاهده میکنید٬ نیست.
❗️افرادی که تا مراحل پایانی این بازی را پیش رفتهاند٬ شدیدا تمایل به خودکشی و پایان دادن به زندگی خود را دارند. اما چه چیزی سبب بروز این مشکل در گیمرها میشود؟
❌نوجوان ۱۲ ساله در کشور ترکیه که خود را به دار آویخته است٬ خود گویای تاثیر وحشتناک این بازی بر روح و روان بازیکنان است. توصیه موبایلستان به خوانندههای عزیز اینست که از انجام بازیهای این چنینی دوری کنند و زمانی که میخواهند یک بازی جدید نصب و بازی کنند اطلاعات کاربری و اجازهی دسترسی به محیط گوشی را برای این این گونه بازیها صادر نکنند.
📛والدین عزیز نیز نظارت بیشتری بر فعالیتهای فرزندان خود در فضای مجازی داشته باشند تا با اتفاقات ناگواری از این دست مواجه نشوند❗️
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
❇️ کتاب بقیع در بستر تاریخ
‼️بقیع، قطعه زمینی رها شده و مقبرهای همچون مقابر عمومی نیست، گنج تاریخ و مخزن اسراری جاودانه است. تاریخی مملو از حادثه و دنیایی از همه عظمتها، اخلاصها، رشادتها، کرامتها، معناها، جانفشانیها، ایثارها، مظلومیتها، حماسهها و فریادهاست؛ فریادهایی در سکوت، گریههایی در تنهایی.
🔸 نويسنده:پور امینی، محمد امین
🔹مترجم:سجادی پور، حسن - تدوین :پژوهشكده حج و ز يارت
🔸 تعداد صفحات : 468صفحه
🔹موضوعات مرتبط: بقیع - تاریخ – زیارتگاههای اسلامی - عربستان سعودی - مدینه
👇👇👇
@tollabolkarimeh 🌷
🔻غریبستان بقیع؛
«به مناسبت سالروز تخریب بقاع بقیع»
تقویم عاشقی را ورق میزنم ناگاه واژهای عالم را بر سرم آوار میکند و آتشی را در جانم شعلهور...
«یَومُ الهَدم؛ روز تخریب»! واژهای کوچک که مصیبتی بزرگ را در قلب خویش جای داده است.
بغضی گلوگیر، نفسم را در زندان سینه حبس میکند و روح و روانم را روانه مدینه.
کبوترِ دلم شتابان بندهای زمان و مکان را از هم میگسلد و بر گِرد چهار قبر خاکی به طواف بر میخیزد و آنگاه پشت دیوار غریب بقیع آشیان میگزیند.
دوباره واژه در ذهنم مرور میشود، بیاختیار این بغض تلخ میشکند و سیل اشک امانم را میبُرد.
نفسهایم بریده بریده میشود.
وجودم را سرشار از هوای ماتم زده بقیع میبینم.
وای! چه قدر این قبرهای خاکی غربت چادر خاکی مادر را تداعی میکنند.
تداعی عطر یاس، یاسی که در پشت همین دیوار قدش خمیده و رویش نیلی گشت.
آری بقیع شاهد است بر مصیبتهای جانکاهی که در حقّ پیامبر و اولادش روا داشتند.
شاهد است بر غریبانهترین روزهای پیامبر در سوگ عزیزان و یارانش؛
شاهد است بر ندبههای امّ ابیها در هجران بابا؛
شاهد است بر غصب حقّ علی و غربت مولا؛
شاهد است بر جسارت و تازیانه و سیلی؛
شاهد است بر تشییع غریب و شبانه بیبی؛
شاهد است بر اشکهای حسنین؛ بر نالههای زینبین؛
شاهد است بر مویههای زینب در کنار خونابههای جگر؛
و اکنون نیز شاهد است بر انتظار و تنهایی یوسف مادر.
بقیع این مطاف عاشقان در دل، گنجها، رازها و سوزها دارد.
آری گنجینههای ایمان و وفا در این خاک مطهّر خفتهاند.
خاک بقیع نظر کرده است؛ چرا که روزگاری با دم مسیحایی رسول و نجواهای شبانه ایشان مأنوس بود و اکنون نیز در جوار گنبد سبز رسول و خانه بتول چشم انتظار زائرانی است که نگاه ملتمسِ خویش را به دیوارهای بلندش دوختهاند و در آرزوی به آغوش کشیدن این قبور مطهّر میسوزند و بغضهایشان را فرو میخورند و حتی اذن اشک ریختن و ناله سر دادن، ندارند.
و چه جای حیرت! چرا که روزگاری همین نامهربانمردم، پاره تن رسولشان را از گریه و ناله در فراق پدر و مصائب وارده بر وصیّاش بر حذر میداشتند.
بگذریم ...
کاش بقیعِ مظلوم و صبور! لب به سخن بگشایی و بر مَلا کنی رازهای سر به مُهرت را؛
دردهای مرهم ندیدهات را.
کاش لختی برای ما از رسول عشق و عاشقانههایت با او بگویی.
از وصال با دلبر جانان.
از عطرِ دیدارهای دمادمت با او.
از ترنّم استغفار و دعاهای او برای اهلت؛
از حضرت حیدر کرّار؛
از جان پیامبر؛ علی و غربتش؛
از مدافع جان پیامبر؛ علی و سکوتش.
از آن بیحیا انصاری که در غدیر بر تبریک و بیعت، سبقت گرفتند و چندی بعد بیشرمانه برای غصب حقّش پیشی جستند.
از آن مردمان ناسپاس و بیبصیرتی که امام زمانشان را در کوران نفاق و فتنه تنها گذاشتند و از ترس جان و مالشان غدیر را با آن همه تدبیر و تأکید پیامبر از یاد بردند و سکوت اختیار کردند؛ تا آنجا که حتّی جواب سلام علی و همسرش را نمیدادند.
بگو بقیع از نازنین دخترِ پهلو شکسته پیامبر؛ زهرای بصیر اطهر.
از داغی و تیزی مسمار؛
از آن بینشان مزار؛
از غربتی که یادگار مادر است؛
از مادران آرمیده در این خاک؛
از فاطمه بنت اسد مادرِ علی مرتضی؛
از فاطمة بنیکلاب، مادر سقّای کربلا؛
از آن چهار گوهر خفته در خاکت؛
از سرور جوانان بهشت؛
از کریم غریب بقیع؛
از مجتبای نبی، حسن؛
از پارههای جگر سوختهاش؛
از تیرهای جفایی که بدن مبارک حضرت را بیرحمانه به تابوت دوخت.
از زینالعابدین، سیدالسّاجدین، قهرمان معنویت؛
از سید العابدین، زین الصالحین؛
از وارث علم النبیّین، وصی الوصیین؛
از امام الأمّة، ابو الائمة؛
از «مَنَارُ القَانتین» و سید المجتهدین؛
از زینت اهل سجود و محراب اهل قعود؛
و از باقرالعلوم، دریای دانش و آموزگار دهر؛
از امانتدار اسرار الهی؛
از شبیه رسول؛
و از ذاکر بتول.
و از صادق آل محمّد، نور حق، مقتدای راستین؛
از فاضل و کامل و صابر و طاهر؛
از «کلمةُ الحَقِّ وَ لِسَانُ الصِّدق».
و از شهادت غریبانه آنها، که همگی با زهر عداوت و کینه، مسموم گشتند.
از خباثت بیپایان وهّابیت ملعون؛
از گنبد و بارگاهی که همچون خار در چشم، آن کوردلان را میآزُرد.
از آن واقعه دردناک و بیحرمتی به حریم عشق؛
از آن نامسلمانانِ مسلماننما، که به بهانه احیای سنّت رسول بر آن مضجع شریف وحشیانه تاختند و آن را ویران و شمع و چراغش را خاموش کردند.
همان کوردلان تاریکاندیشی که گمان میکردند با خاموشی شمع و چراغ بقیع، نور ولایت در دلها رو به زوال میرود.
آن مدّعیان جاهل، غافلاند که حتّی در زمانهای که طوفان نفاق و فتنه و تکفیر عالم را فرا گرفته است، مشعل «نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاء؛ روشنىِ بر روى روشنى است. خدا هر كه را بخواهد با نور خويش هدايت مىكند» به اذن خدا خاموش نمیشود که پر فروغتر میگردد و از نور وجود آن امامان غریب نه فقط ناسوتیان که ملکوتیان و لاهوتیان نیز متنعّم میشوند.
راستی خوشا به حال تو ای بقیع!
تو که محرم اسرار مادری و برای دمیدن صبح بیداری، هم نوا با نالههای علیوارِ مولایمان مهدی دست به دعا میشوی.
خوشا به حالت که بر جاي جاي تربتت، قدمگاه مولایمان مهدی است و خاکت از اشکهای غریبانه حبیبمان معطّرشده است.
و چه زیبا میگوید سیّد شهیدان اهل قلم که «اي كاش ما بجاي خاك تو بوديم و هنگامي كه آن يار غايب از نظر به زيارت قبور ميآمد بر پاي او گل بوسه عشق ميزديم.»
خوشا به حال نسیمی که هر صبح و مساء، تنش را بر خاک تو میساید و از آن قبور آسمانی تبّرک میجوید و آنگاه عطر دلانگیز بقیع را در سراسر گیتی میپراکند.
خوشا به حال کبوترانی که بیهیچ اذن و ترسی از شرطههای مزدور، دیوارهای بلندت را پشت سر میگذارند و یک دل سیر آن قبور مطهّر را در آغوش میگیرند.
و خوشا به حال آن هفتاد هزار انسان پاکی که در روز رستاخیز از خاک تو بر میخیزند حال آن که صورتشان چونان ماه شب چهارده میدرخشد و بهشت بدون حساب آغوش برایشان باز میکند.
اگر با چشم دل بنگری چه زیبا در مییابی که بقیع تنها یک قبرستان نیست که یک سینه تاریخ است بقعهای است از بِقاع بهشت.
مدفن عشق است.
پنجرهای رو به سوی هفت آسمان؛
قطعهای از زمین که گوشهای از دردهای بیکرانه زمان را در خود جای داده است.
خدا میداند خاک بقیع هنوز از رایحه دعا و استغفار پیامبر مسرور است.
هنوز از خون اولاد مظلوم مصطفی گرم و محرور است.
هنوز سرشار از بوی فاطمیه است و برای روضههای مادر و غربت مولا دلش خون است.
هنوز از طنین مرثیههای جانسوز امالبنین، مادر علمدار کربلا محزون است.
و عجیب هنوز حال و هوای کربلا دارد؛ چرا که دو یادگار از حماسه حسین در آن تربت پاک مدفون است.
و جان کلام، هنوز چشم انتظار بزرگ مردانی است تا مدافع حریمش شوند و جان بر کف انتقام تن زخم خوردهاش را از جفای اربابان زر و زور و آل سعودِ مزدور بگیرند.
و منتظر است تا وعده تضمین شده الهی تحقق یابد و در سایه حکومت عدالتگستر جهانیِ امام عصر جماعت خبیث تکفیری و دیگر خبیثان عالم برای همیشه در گورستان تاریخ مدفون شوند.
✍ به قلم #منصوره_مودب
@tollabolkarimeh 🌷
شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاکدامنی است، یکی مردمی بودن و با مردم بودن است؛ حکومت علوی اینها است دیگر؛ زندگی امیرالمؤمنین مظهر عدل است، مظهر زهد است، مظهر مردمی بودن و پاک زیستن است. باید اینها را معیار قرار بدهیم، واقعاً باید در این جهت حرکت کنیم. نمیگویم مثل امیرالمؤمنین بشویم که خب این امکانپذیر نیست؛ امّا قلّه را در نظر بگیریم و بهسمت قلّه حرکت بکنیم؛ حالا گیرم که کسی به قلّه نرسد امّا در این جهت حرکت بکنیم؛ این وظیفهی ما است.
۱۳۹۷/۶/۷
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 رهبرانقلاب: جامعه ما اسراف می کند
🔹 "وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی نیست. ما باید اعتراف کنیم به این مسئله. عادتهای ما، سنتهای ما، روشهای غلطی که از این و آن یاد گرفتهایم، ما را سوق داده است به زیادهروی در مصرف به نحو اسراف"
🔹 "عروسی میگیرند، عزا میگیرند؛ هزینهای که برای این میهمانیها مصرف میکنند، هزینههای گزافی است؛ انواع غذاها! چرا؟ چه خبر است؟ در کشور ما هنوز هستند کسانی که از اوّلیات هم محرومند"
🔹 "میهمانی درست میکنیم، عزا درست میکنیم، هی رخت و برِ روزبهروز دگرگون برای خودمان درست میکنیم؛ چرا؟ چه لزومی دارد؟ عقلای عالم این کار را نمیکنند؛ این فقط سخن دین نیست"
🔹 "باید خودمان را اصلاح کنیم. باید الگوی مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوی مصرفمان غلط است. چه جوری بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟"
🔺 نکته: نفس سخنان اخیر #وزیر_نیرو درباره صرفهجویی، غلط نیست؛ البته به ۲ شرط:
۱- خود آقای وزیر به این مساله عامل باشد
۲- با کلمات و جملات درست، انتقادش را بیان کند
📝 حامد طالبی
@tollabolkarimeh 🌷