💢 نکاتی پیرامون دوستان حزباللهی و فضای مجازی:
🔹۱: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، جنگیدن در فضای مجازی متعلق به دشمن است. اینکه تاکنون نتیجهٔ مطلوب را در زمین دشمن نگرفتهایم، به دلیل آن است که اصول جنگیدن در زمین دشمن را رعایت نکردهایم.
🔻الف) فضای مجازی، مثل توپ و تانک و هواپیما و... نیست. محیطی است که افکارساز است و افکارسوز. وقتی شما با هویت مشخص وارد این بستر میشوید، معلوم است از اول به کنترلکنندگان محیط گرا میدهید که محتوای بنده و خود بنده را مهندسی کن!
➖من را در فیلترینگ حبابی قرار بده!
قریب به اتفاق کنشگران فضای مجازی متعلق به دشمن، با اصل تقیه در این محیط نامانوسند.
➕لازمهٔ اینکار، تهیه دستگاه مجزا، بدون وجود کوچکترین نشانه هویتی کاربر و رعایت اصول تقیه، همانند علی بن یقتین در دستگاه خلافت عباسی است (رمز عبور، ادبیاتِ محتوا، مکان استفاده و...) باید متفاوت باشد.
🔻ب) بسیاری از افراد، امکان تولید محتوای موثر، متناسب با محیط را ندارند و صرفاً کپی-پیستکارند. (اعم از توانِ نگارش متن کوتاه، تولید عکسنوشته، کلیپ و... متناسب با محیط، نیاز، زمان و اقتضای مخاطب)
🔻ج) بزرگترین معضل لاینحلِ ما تاکنون، توان توزیع مؤثر محتوا است.
یعنی جریانسازی کنیم واقعاً؛ نه اینکه دلمان را به ترند شدن فلان محتوا خوش کنیم.
🔺د) شرایط فردی مانند تقوا، نبود احتمال وقوع در گناه، آشنایی با معارف دینی و داشتن تخصص حداقل در یک موضوع لازمه حضور در سرویس دشمن است؛ چقدر از فعالان، این خصوصیات را دارند؟
و مواردی از این دست که باید بدان توجه کرد.
🔸۲: برخی دوستان شرایط را طوری ترسیم میکنند که نشان میدهد ما بیش از ۲۰ سال است که در حال اضطراریم (اکل میته و...). باید از خودمان سوال کنیم چرا دائم در حال اضطراریم و برای خروج از وضعیت اضطراری، چه کردهایم؟
🔹۳: اشکال دیگر آن است که نسبت به فرامین حضرت آقا، نومن ببعض و نکفر ببعضیم. خوب! بالا بردن سواد رسانهای دینی عموم مردم (البته نه سواد رسانهای یونسکو که وضعیت غالب فعلی است)، نیز از مطالبات آقا از جبههٔ انقلابی است. برای تولید سواد رسانهای دینی و ممانعت از ترویج سواد رسانهای غربی چه کردهایم؟
👈مهمترین مطالبهٔ حضرت آقا از جبههٔ انقلابی، تبدیل مطالبات حاکمیتی به گفتمان پذیرفته شدهٔ عموم مردم است. حالا گل سرسبدِ همهٔ اینها، شبکهٔ ملی اطلاعات است. برای تبدیل مطالبات آقا به گفتمان پذیرفته شده عموم مردم، چه کردهایم؟
🔸۴: کتاب ضاله را متخصص متعهد بخواند و رد کند. حال اگر کتاب ضاله دست مردم بود باید چه کرد؟ بگوییم دیگر نمیشود کاری کرد؟ آیا نباید برای محوِ آن و توجیه مردم نسبت به خطرناک بودنِ آن اقدام کرد؟
🔹۵: وظیفهٔ ما در قبال تولید و توزیعکنندگان کتب ضاله چیست؟ اقدام قضایی، روشنگری، تبیین خیانتها و...، جزو بدیهیترین امور است.
🔸۶: برخی دوستانِ ما به تمام معنا در زمین دشمن تنفس میکنند؛ مثلا در واتساپ با دوستان نزدیک و همنظر خود، ارتباط میگیرند و... . این خلاف بدیهیات قاعده اضطرار است.
🔹۷: ایجاد انحصار محتوایی هم از دیگر مصائب است؛ بارها با افرادی برخورد کردهام که میگویند، صرفاً برای دیدن محتوای فلان طلبه، فلان کانال خبری و...، از تلگرام یا اینستاگرام استفاده میکنم.
➕ خب برادر عزیز! شما باید محتوای خود را در سرویس بومی قرار بدهید و به نفع دشمن انحصار محتوایی درست نکنید.
🔸۸: باید دستگاهها و مراکز دولتی و انقلابی موازنهای در تخصیص بودجه نسبت به فضای مجازی موجود ایجاد گردد؛ متاسفانه ۹۹ درصد بودجه برای حضور در زمین دشمن هزینه میشود و برای سایر موارد، با تخفیف، یک درصد.
🔹۹: حضرت آقا در جلسهٔ قرب بقیهالله، اول به دوستان گفتند همت را بر سلب سلطه بگذارید و دشمن را از فضای مجازی بیرون کنید، بعد در ادامه بر حضور در سرویس دشمن با رعایت ضوابط، تصریح کردند. منتها انقلابیون، آن حرف را وانهادند و به این چسبیدند.
🔸۱۰: جنگ در زمین دشمن کَمّی نیست؛ لشکر نمیخواهد. کیفی است. مدیریت واحد میخواهد و رزمندهٔ توانمند و آموزشدیده. مطالبهسازی و گفتمانسازی لشکر میخواهد. اما به عکس، آنطرف لشکری و با تأکید بر کمیت عمل میشود (و واقعاً بدون کیفیت) و اینطرف، عدهای تنها با دستان خالی.
🔹۱۱: اکنون اطلس سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و...، بهدلیل حضور بیضابطه در سرویس دشمن و بیتوجهی به سایر مطالبات حضرت اقا، در اختیار دشمن است. این اطلس روزبهروز، کاملتر میشود. چقدر این خطر بزرگ را برای مراجع، مدیران حوزه، مسئولان سپاه، اعزه صداوسیما و... تبیین کردهایم؟
حجت الاسلام محمد کهوند
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ راه عمیق خودسازی در کلام حضرت آیت الله تحریری
🔸 به مطالب این کلیپ علمای اخلاق همگی تاکید ویژه ای دارند ...
@tollabolkarimeh 🌷
🍃ریزبینی های تربیتی علما🍃
👈عبای پاره میرزا جواد تبریزی
@tollabolkarimeh 🌷
🔰 درباره اظهار نظر و قضاوت در فضای مجازی، همه مراقب باشند ...
🔹... حالا که #فضای_مجازی یک چیز خیلی رایجی است و خیلیها اظهار نظر میکنند، #قضاوت میکنند در فضای مجازی؛ و با بیانهای خودشان، با نوشتههای خودشان، در واقع در موضع یک #قاضی قرار میگیرند و رأی میدهند و بر اساس این رأی عمل میکنند؛ گاهی دشنام میدهند، گاهی #تهمت میزنند و کارهایی مانند اینها میکنند؛ همه مراقب باشند، ...
بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه
۱۳۹۹/۰۴/۰۷
@tollabolkarimeh 🌷
📗طلاب، پیشتاز در خدمت رسانی
✅طلبه ها اولین گروهی بودند که رسما اعلام کردند حاضرند در خط مقدم مقابله با کرونا به کمک کادر درمانی بیمارستان ها بشتابند. طلبههای فراوانی بعد از گذراندن دورههای آموزشی تحت نظر کادر درمانی بیمارستان، مشغول خدمت به بیماران کرونایی شدند. بسیاری از مردم حتی از حضور طلبههای جهادگر در بیمارستان ها بیاطلاع بودند تا زمانی که خبر ناگوار فوت همسر باردار یکی از این همین طلبههای جهادگر به نام «حجت الاسلام محمد مداح»همهی ذهنها را به سمت خود جلب کرد.
🚛محمد مداح با وجود بیماری همسرش روزهای زیادی مشغول خدمت در بیمارستانهای قم بود، همسرش نیز دوقلو باردار بود و به علت بیماری قلبی و تنفسی در همان بیمارستانی بستری بود که همسرش مشغول به خدمت رسانی بود. این اتفاق بسیار ناراحت کننده سبب شد تا مردم بیشتر از حضور این طلبهها در بیمارستانها مطلع شوند و از زحمات این عزیزان قدرشناسی کنند.
✂️برشی از یادداشت کمیل محسنی در نشریه فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
⚪️علمای شیعه و خدمات اجتماعی به مردم
(بخش اول)
◻️یکی از کارهای مهم و اساسی علمای شیعه در طول تاریخ، کمک به مردم خصوصا اقشار ضعیف جامعه بوده است. روحانیون و علمای شیعه همیشه در صف اول خدمت رسانی به مردم بودهاند. این خدمات اجتماعی به صورت کاملا خودجوش و بدون هیچ چشم داشتی از سوی حکومت بوده است. در بلایای طبیعی؛ مانند سیل و زلزله نیز روحانیون ملجا و پناه مردم بودهاند. صفحات تاریخ معاصر نیز گویای خدمت صادقانهی علما به مردم است.
📢آیت الله شهید حاج ملامحمد خمامی، عالم مشروعه خواه عصر مشروطه، حاکم شرع در خطهی گیلان و شهر رشت، از ملازمان شهید شیخ فضل الله نوری و از حامیان مردم بوده است. ایشان علاوه بر حفاظت از دیانت مردم و اجرای حدود، در جهت رفاه و معیشت مردم نیز از هیچ کوششی دریغ نکردند. یکی از فعالیتهای ایشان کمک در احداث جادهی رشت - قزوین است.
💬کوتاهی دولت در ساخت این جاده و اهمال کاری مهندسان خارجی موجب شد تا مردم بعد از مدتها درگیری، اعتراض خود را نزد مجتهد بزرگ گیلان که درب خانهاش همیشه به روی مردم ضعیف و کشاورز باز بود ببرند. آیت الله خمامی به اتفاق علمای شهر تلگرافی را به صدراعظم ارسال کردند. پیگیریهای آیت الله خمامی تا بدان جا پیش رفت که شخصا با کنسول روس و شرکت سازنده وارد مذاکره شد و در نهایت با عقد قراردادی مشکلات مردم رفع شد.
✂️برشی از یادداشت کمیل مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
⚪️علمای شیعه و خدمات اجتماعی به مردم
(بخش دوم)
🖇البته نمونههای زیادی از این دست خدمات اجتماعی از سوی علما و روحانیون به مردم را میتوان در طول تاریخ دید که ذکر همهی آنها در اینجا ممکن نیست. نمونههایی از ساخت مریض خانه، احداث راه و جاده، ساخت مکتب خانه، ساخت حمام عمومی و... را میتوان به آن اشاره کرد.
🔍نمونههای بارزی از این خدمات را در سالهای اخیر در کمک طلاب و روحانیون به مردم در سیل و زلزله و... میتوان دید. حتی در دوران حکومت پهلوی که دستگاه سلطنت، علما را از شهر و دیار خود به نقاط دور دست تبعید میکرد، حضور آن عالمان در آن نقطه از کشور سرآغاز خدمات اجتماعی فراوانی به مردم می شد. به عنوان مثال هنگامی که ساواک آیت الله خامنهای را از تهران به ایرانشهر تبعید کرد، ایشان از این فرصت استفاده کردند و زمینههای کمک رسانی به این منطقهی محروم را فراهم کردند.
🔗همچنین مشهور است که در همان ایام تبعید ایشان به ایرانشهر، سیل ویرانگری آمد که زندگی مردم را مختل را کرد. دولت وقت نیز کمترین کمک و مساعدتی را به مردم نکرد تا این که سیدعلی خامنهای، روحانی جوان تبعیدی، دست به کار شد و به مبارزه با سیل رفت.
💭همچنین در زلزله ویرانگر طبس در شهریور 57 اگر کمک طلاب و روحانیون و فرستادگان از سوی امام خمینی (ره) و زحماتی علمایی؛ همچون شهید آیت الله صدوقی نبود، معلوم نبود چه بلایی بر سر مردم بیاید.
✂️برشی از یادداشت کمیل مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ تلاش عربستان برای گسترش وهابیت در افغانستان
♨️در حال حاضر عربستان برای جلب و جذب جامعه اهل تسنن افغانستان برای گرویدن به #وهابیت تلاش میکنند و بطور مستقیم بخشی از هزینه نفتی خود را برای ترویج این فرقه در افغانستان تزریق میکنند.
🔸وقتی که نبض اقتصادی علمای افراطی در جامعه اهل تسنن به دست عربستان باشد طبیعی خواهد بود که این کشوربرای تحقق اندیشه #سلفی خود در سایرکشورهای اسلامی سرمایهگذاری کند. گروههای تکفیری در افغانستان جایگاهی بین مردم ندارند و به همین دلیل است که عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی در تلاش برای ایجاد پایگاه فکری برای این نیروها هستند.
❗️در کتابهای این مدارس اسلامی، به دانشآموزان گفته میشود که در جهان اسلام دو نوع مسلمان وجود دارد؛ یکی، #مسلمانان واقعی و هدایت شده است که عبارت از وهابیون هستند. دوم، مسلمانانی هستند که در ظاهر مسلمانند و کشتن برخیها از آنها با وجود اعتقاد به خدا و رسول و معاد و ادای فرایضی نماز، روزه،حج و ....، واجب و خونشان مباح است.
/فرق و ادیان
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ (پشت پردهی اینستاگرام)؛
📛 با دیدنِ این کلیپ میتوانید با بعضی از پشت پردههای اینستاگرام آشنا شوید. این کلیپ میتواند دیدگاهتان را نسبت به فضای مجازی تغییر دهد
📌 جنجالهای اینستاگرامی بهخاطر چیست؟
🔹️ هر دفعه که #اینستاگرام رو باز میکنید، میبینید یه جنجال تازه برپا شده؛ یا فلان خواننده به فلان رپر حمله کرده یا فلان سلبریتی کار عجیب و غریبی کرده؛ هر دری رو که ببندید، سلبریتیهای یکشبهمعروفشدهٔ اینستاگرامی از پنجرهی دیگری وارد میشن... ماجرا چیه؟
🔸آدمهای معروف اینستاگرام (و دیگر شبکههای اجتماعی) چرا دست به هر کاری میزنند تا دیده شوند؟!
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
فیلترینگ، آری✔️ یا نه❌
🔻آیا فیلترینگ جلوی جریان آزاد اطلاعات را میگیرد؟
🔻آیا ما در بحث فضای مجازی، باید قائل به آزادی مطلق باشیم؟
✅ بیانات مقام معظم رهبری👇
🔻مسأله «آزادی» یکی از مقولاتی است که در قرآن کریم و در کلمات ائمّه علیهمالسّلام بهطور مؤکّد و مکرّر روی آن تأکید شده است. البته تعبیری که در اینجا از آزادی میکنیم، مرادمان آزادی مطلق نیست که هیچ طرفداری در دنیا ندارد. فکر نمیکنم کسی در دنیا باشد که به آزادی مطلق دعوت کند.
دانشگاه تربیت مدرس، ۱۳۷۷/۶/۱۲
🔻ضرر فلانجور فیلم یا فلانجور کتاب یا فلانجور بازی رایانهای یا امثال اینها را کسی جرئت نمیکند بگوید که نبادا متّهم بشوند به اینکه جلوی آزادی اطلاعات و جریان آزاد اطلاعات را گرفته اند...
به مجرّد اینکه [در اینجا] یک فیلمی را ممنوع کردند یا فرض کنید که یک جریان رایانهای را مثلاً محدود کردند یا ممنوع کردند، فوراً آنها سروصدا بلند میکنند، ما هم باورمان میآید؛ ما هم باور میکنیم که واقعاً کار خطایی کردهایم.
نه آقا، باید مراقبت کرد!
وظیفهی ما تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از کالای فرهنگیِ مضر است. بنده در این زمینه احساس یک ولنگاریای میکنم؛ باید این را شماها در نظر داشته باشید و اهمّیّت بدهید.
در جمع نمایندگان مجلس، خرداد ۹۵
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تناقضی که به آن عادت کردهایم!
◀️ برای #فلسطین جان میدهیم اما حاضر نیستیم، در طول یک سال (بخوانید ۳۶۵ روز)، برای #مسئله_اول_جهان_اسلام، قدمی هم برداریم!
🔸 حزبالهی و غیرحزبالهی، اصلاحطلب، اصولگرا و انقلابی، رسانهای و غیررسانهای هم ندارد، همه #عادت کردهایم...
🔺 این عادت کی شکسته میشود، معلوم نیست؛ اما خوب واضح است، تا این عادت از بین نرود، مسئله فلسطین حل نخواهد شد.
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ پیام مقام معظم رهبری خطاب به «هنیه»
🔸شبکه المیادین محتوای پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را منتشر کرد.
🔹رهبر معظم انقلاب در این پیام خطاب به هنیه خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران به حکم وظیفه دینی و انسانی خود هرگز از هیچ تلاشی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین در راستای بازپس گیری حقوق خود و دفع شر رژیم صهیونیستی فروگذار نخواهد کرد.
@tollabolkarimeh 🌷
🔴حماس: پیام رهبر ایران نشان دهنده حمایت راهبردی از ملت فلسطین است
🔸«اسماعیل رضوان» عضو ارشد حماس: پیام رهبر ایران نشان دهنده حمایت راهبردی از ملت فلسطین و نیز حمایت مداوم از این مسأله است.
🔸ما به مسیر مقاومت تا شکست برنامههای «الحاق» (اشغال) ادامه میدهیم.
🔸 حمایت سیاسی، نظامی و مادی ایران، در مقابله با اشغالگر انعکاس مستقیم در مقابله با اشغالگر خواهد داشت.
🔸 موضع اصولی و حمایتی ایران، این امید را برایمان به وجود آورده که آینده از آن ماست.
🔸 طرح اشغال اراضی کرانه باختری اجرایی نخواهد شد و تمامی گزینهها برای مقابله روی میز است.
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 تفکر انتقادی
✅ #تفکر_انتقادی یکی از مهم ترین مهارت های زندگی در عصر حاضر است. عصری که ذهن در هر دقیقه و ساعتش مورد هجوم پیام های رنگارنگِ رسانه ایست...
/نصر
@tollabolkarimeh 🌷
💢 نگاهی به روایت سازی این روزها علیه کشور
برای دشمن، حجمِ خسارت ناشی از خرابکاری ها مهم نیست. مهم نفس اقدام است و بقیه ماموریت برعهده رسانه ها و بوق های تبلیغاتی اوست.
مثلا فقط کافی است یک خائن مزدور، سطل زباله دستشویی یک پادگان نظامی را آتش بزند و دودی بلند شود، رسانه های دشمن اعلام خواهند کرد:
"انفجار در یکی از مراکز نظامی اتمی ایران. مسئولان مربوطه طبق معمول این خبر را تکذیب کرده و این حادثه را یک آتش سوزی کوچک و بدون هرگونه تلفات و خسارت عنوان کرده اند!!!"
حالا اگر دشمن بتواند این آتش بازی ها را در نقاط مختلف کشور تکرار کند (که البته کار خیلی سختی هم نیست) هجمه رسانه ای چند برابر خواهد شد.
نتیجه اما چیزی نیست جز القاء ناامنی در کشور و زیر سوال بردن اقتدار و کارآمدی نظام و نیروهای مسلح.
🔺مراقب باشیم در میان سیل اخبار، بازی رسانهای نخوریم ...
✍️"قاسم اکبری"
@tollabolkarimeh 🌷
🔷رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان مورخ ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ فرمودند :
✔️نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید.
اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد.
رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیمگیرى کنید؛ منتها معیار عبارت باشد از تقوا....
@tollabolkarimeh 🌷
💬علامه مصباح یزدی:
♻️در برابر هر فتنه ای باید درست فکر کنیم و ببینیم مصلحت اسلام در چیست.
⚠️نتیجه هر چه شد، به #همان_عمل_کنیم.
#به_هر_قیمتی_که_باشد.
@tollabolkarimeh 🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ چرا ملت خدانشناس و ملحد گاهی به اهداف خود میرسد ولی ملت خدا شناس خیر؟؟؟؟
#ایمان
@tollabolkarimeh 🌷
📌 دشمنشناسی عالمان شیعه
💠 آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر از مراجع تقلید شیعه و حفظ کننده میراث شیخ عبدالکریم حائری یزدی در حوزه علمیه قم که فرزندان ارجمندی چون آیات سید رضا و سید موسی صدر را تربیت کرد.
🔹 صدرالدین صدر فرزند سیداسماعیل صدر شاگرد آیات عظام نایینی، محمدکاظم خراسانی و آقاضیاءالدین عراقی بود و در سال 1332 در شهرقم رحلت نمود.
👈 وی 110سال پیش، در رساله ای با عنوان «انگلیس در مستعمرات» در تبیین شیوه های نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی نگاشت که هیچ اثری از آن در میان انبوه مطالب تاریخی موجود نیست.
📣وی در این رساله ده روش انگلیس برای کامیابی در استعمارگری را اینگونه فهرست می کند:
جلب نظر طبقه با نفوذ
ترویج فساد و فحشا
در دست گرفتن کشاورزی و صنعت
مهیاکردن مقدمات رفاه
القاء اختلاف
ممانعت از رشد علوم و معارف
ترسانیدن مردم
فقیر نمودن اهالی
کنترل قوای نظامی
نشر مذهب بی دینی
📣 پ.ن: متاسفانه این روزها برخی از مدعیان مرجعیت هیچ ابایی از دیدارهای مخفی و آشکار با عناصر استعمار ندارند و با نورمن لامونت الفیه میخوانند❗️
📗 نشریه 15خرداد، شماره 58/59، زمستان97وبهار98.
@tollabolkarimeh 🌷
جعل دعا و حرز پیشگیری از کرونا با چاشنی کینه و دشمنی با انقلاب اسلامی
♦️دعایی که در تصویر مشاهده می فرمایید از سوی مدعی مرجعیت رستگار جویباری انشاء و توسط دفتر وی منتشر شده است.
🔺️ در متن این دعاء جعلی و غیر ماثور آمده است: «اعیذ نفسی ... و من شر هذه الحکومه الجابره و من شر اشرارها...» خدایا به تو پناه می برم از شر این حکومت ظالم و شر اشرار این حکومت» ‼
♦️جالب اینجاست که یکی از کانال های حوزوی نیز اقدام به انتشار این دعا نموده است.
🔸️از کسانی که کینه و دشمنی خود را حتی در دعا و حرز دفع کرونا اظهار می کنند انتظاری نیست، اما از برادرانی که مدعی تفکرات اصلاحی و نواندیشی در حوزه علمیه هستند انتظار چنین غفلت آشکاری نمی رود.
✅ امیدواریم که اداره کنندگان این کانال قبل از انتشار این پست، متن دعا را نخوانده یا متوجه معنی آن نشده باشند و در غیر این صورت وا اسفاه...
/حجره
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ خر نشو!
▪️#ضرورت_سواد_رسانهای در دنیای سرمایهداری
👤 محمد جواد نوروزی
🔻در قسمتی از داستان پینوکیو، او به همراه بچههای دیگر در مسیر رسیدن به مدرسه، باز هم توسط گربه نره و روباه مکار فریب خورده و وارد شهربازی زیبا و هیجانانگیزی میشوند که به راحتی میتوانند هر بازی که دلشان بخواهد، در آن انجام دهند. اما بازی کردن همانا و خر شدن همانا! هرکس بیشتر بازی کند، بیشتر خر میشود! و به خدمت صاحبان شهربازی در میآید.
🔻قصه پینوکیو، همان قصه انسان امروزی در جامعه سرمایهداری است. انسانهایی که طمع (روباه مکار) و شهوت (گربه نره) وجودشان، آنها را به سمت بازی در دنیای رسانهها وسوسه میکند و ذره ذره از مسیر کمال دورشان میکند. اما ناگهان به خود میآیند و میبینند که خر! شدهاند و نه تنها چیزی از انسانیتشان باقی نمانده بلکه به سرمایهداران عالم هم خوشخدمتی میکنند.
🔻در این دریای مواج رسانههای مدرن لازم است، شنا کردن بلد باشیم، تا غرق نشویم. سواد رسانهای همان مهارت شنایی است که لازم داریم.
#سواد_رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
✅سواد رسانه ای
🔸بر اساس نظریه #الیزابت_تامن، سواد رسـانه ای يـک واژه کلی است که سه مرحله پیوستاری را در برمـی گیـرد و منجـر بـه #توانمند_سـازی سـواد رسانه ای ميشود.
✅ مرحله اول؛ اهمیت برنامه ريزی شخصی در نحوه و میزان استفاده از رسانه ها ( #رژيم_مصرف_رسانه_ای ) است. به اين معنا که مخاطب توجه بیشـتری بـه انتخـاب اسـتفاده از انواع مختلف برنامه ها دارد.
✅ مرحله دوم؛ شامل يادگیری مهارتهای ويژه استفاده، #نگـاه_انتقـادی و يـادگیری بـا هدف تحلیل و پرسیدن اين سؤال اسـت کـه ايـن قالـب چگونـه سـاخته شـده و چـه چیزهايی ممکن است حذف شده باشند. مهارت های استفاده انتقـادی، بهتـرين کـاوش علمي برای فعالیت های گروهی يا کلاسـی در آمـوزش سـواد رسـانه ای در خصـوص آفرينش پیامهای رسانه ای هستند.
✅ مرحله سوم؛ در اين مرحله، مخاطب به #جنبه_هـای_نامحسـوس_تـر رسـانه_ای توجـه مي کند، به پرسشها و موضوع های عمیقی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را مي سازد؟
چه هدفي با فرستادن پیام دنبال می شود؟
چه کسي از ارسال پیام سود می برد و چه کسي
ضرر ميکند؟ و ... مـي پـردازد.
🔸آنچـه در ايـن لايـه اهمیـت دارد، شـناخت حقـايق و جنبه هايی از پیام است که حذف شدهاند؛ به عبارت ديگر، فهم متن از سوی مخاطب ، در گرو شناسايی ابعاد جا افتاده پیام است. اين بعد از سواد رسانه ای به اندازه ای اهمیت دارد که هابز از آن با عنوان #فهم_سطح_بالاتر ياد مي کند.
🔺از نظر هـابز، ايـن جنبـه از سـواد رسانهاي، توان پیش بینی کننده زيادی برای شناسايی نیازها و انتظارات مخاطبـان فـراهم ميآورد.
🔹 در نتیجه، با برخورداری از سواد رسانه ای (از #انتخاب_ساده_رسانه_ای_تا_نقد_مـتن ) و رسیدن به مرحله بالاتر آن ( #فهم_و_تفسیر_زمینه_های_متن ) ايـن امکـان بـرای مخاطـب فراهم می شود که در برابر هجوم سرسام آور پیامهای رسانه ای و القای آنها، هويت خود را حفظ کند.
🔸بر ايـن اسـاس، سـواد رسـانه ای، نظامی تفسـیری و ترجیحی، #متـأثر_از_داوری_های_ذهنی_و_اخلاقی است که مواجهـه فـرد را بـا پیـام هـای رسـانه ای (چـه در دسترس و چه جستجوگرانه) شکل مي دهد و موجب مي شود مخاطبان، در استفاده از پیامهـا و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند.
@tollabolkarimeh 🌷
🕯خداوند هرچه به هرکس میدهد امتحان است!
⏳آیت الله جوادی آملی: خدای سبحان هرچه به هرکس میدهد امتحان است. اگر قدرت به کسی داد، امتحان است و اگر قدرت به کسی نداد آزمون است. سلامت و بیماری امتحان است، منتها ما عادت کردیم بیماری را ابتلا میدانیم ولی سلامت را ابتلا نمیدانیم در حالی که برابر آیات قرآن کریم او که در بیمارستان بستری است مبتلا به مرض است و او که بیمار نیست، مبتلا به سلامت است؛ مبتلا یعنی ممتحن.
⌛️فرمود ما بعضی را سالم قرار میدهیم یعنی او مبتلا به سلامت است و در کلاس سلامت نشسته است! یا مالی به او میدهیم، قدرت و منزلتی به او میدهیم، هر چه را خدا به ما داد آزمون است و هر چه را به ما نداد باز هم آزمون است! تا یکی را به شکر بیازماید و یکی را به صبر بیازماید.
@tollabolkarimeh 🌷
⭕️ نقش امپریالیسم در ایجاد فرقهها
🔸برخی، هیچ نقشی برای #امپریالیسم و دول استکباری در این زمینه قائل نیستند که نوعی تفریط است. برخی هم با نگاهی افراطی، معتقدند تکتک جریانهای فرقهای از سمت نظام مزبور، حمایتهای مادی و معنوی میشوند و روابطی با خارج دارند. امری که بعضاً اثبات نشده، چهبسا اصلاً چنین چیزی مطرح نبودهاست. البته این برماست که در خصوص وجود این ارتباطها تحقیق کنیم اما نباید گرفتار افراط و تفریط شویم. چون اگر واقعاً پای توطئه جریان استکبار وسط باشد، بهراحتی میتوان آن را با دستگاههای انتظامی، مورد بررسی و شفافسازی قرار داد. مسئله، این است که غالباً یک جریان فرهنگی، نوعی تحول نامحسوس در فرهنگ مردم ایجاد میکند و استکبار روی آن موجسواری میکند، بنابراین تئوری توطئه، بهسادگی قابل تشخیص نیست.
🔹#فرقهها اصالتاً به تغییر هویتی و تحول فرهنگی مربوط است که ریشه در غرب دارد ولی به هر حال، یک جریان فرهنگی بسیار گسترده در جامعه جهانی جاری است و مستکبران با موجسواری روی آن، سعی در تحقق اهداف خویش دارند؛ عدهای را خریدند، برخیها را تقویت کردند و... . به هر روی، جامعه جهانی تحت این تحول فرهنگی در حال پوستاندازی و تغییر شکل است که همین امر، قطعاً مبارزه با آن را دشوار میسازد.
/فرق و ادیان
@tollabolkarimeh 🌷