باعرض سلام و ادب خدمت متولیان امر در حوزه های علمیه خواهران استان البرز
از آنجا که مدارس در نحوه برگزاری امتحانات تابستانی اختیارِ عمل دارند ، خواهشمندیم جهت حفظ سلامتی طلاب ، خانواده ها و فرزندان خُردسال این عزیزان از مبتلا شدن به ویروس منحوس کرونا ؛ امتحانات تابستانی را به صورت مجازی برگزار نمایید.
باتشکر از همکاری شما سروران گرامی.
#صندوق_نظرات
﷽
🍃مَنِ ازدادَ عِلماً ولَم يَزدَد هُدًى، لَم يَزدَد مِنَ اللّهِ إلّا بُعداً
هر كس بر دانش خويش افزود،
ولى بر هدايت اش نيفزود،
جز بر دورى اش از خدا نيفزود 🍃
❤️ #پیامبر_اکرم_ص
📚ميزان الحكمه جلد8 صفحه117
@tollabolkarimeh 🌷
💠قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۱/۳۰
✅شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آنچنان دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفرینندهتر است؛ دورانی که ملتها با یکدیگر نمیجنگند؛ دستهای جنگافروز عالم - همانهایی که جنگهای منطقهیی و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند - دیگر نمیتوانند جنگی به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیتِ کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست. در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان میشوید؛ فشار داده میشوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفىِ مهدی موعود(ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است؛
@tollabolkarimeh 🌷
🌀 خلأ هدایت سیاسی، نتیجه نبود آموزش عمومی
🖋 محمد حقپرست
🔹 اگر هدایت سیاسی در کنار سایر هدایتهای اعتقادی و معرفتی، مهم و ارزشمند است پس به همان اندازه باید برای علما و کادر مدیریت حوزه نیز مهم و دغدغه باشد. نمیشود در عصر انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی (ره) طلبه شد، اما هیچ آشنایی عمیقی با اندیشهها و نگاههای امام هم نداشت. طنز تلخی است، که از طرفی انتظار هدایت سیاسی داشته باشیم، و از طرفی برنامه و آموزش خاصی هم نداشته و همه مسئولیت را بر عهده خود طلبه بگذاریم.
🔹 فرق است بین طلبهای که سیاست را از راه درست آموخته باشد، با طلبهای که تحلیل سیاسیاش را به وسیله خُرده اطلاعات شبکههای اجتماعی به دست آورد. و بدتر آنکه گمان میکند با ظاهر این اطلاعات دسته چندم، میتواند باطن قضایای مختلف را ببیند و تحلیل کند. امروزه اثر این نوع تحلیل ضعیف سیاسی را در برخی طلاب میبینیم که بدون پشتوانه علمی، تحقیقی و مبنایی، در فضای مجازی با آبروی حوزه بازی میکنند و خود را نماد روحانیت انقلابی معرفی میکنند.
🔹 قبل از انقلاب و سالهای ابتدای انقلاب، حوزه علمیه قطب سیاسی کشور بود و مردم از روحانیت، خط سیاسی میگرفتند. اما در این سالها که حوزه در وظیفه هدایت سیاسی خود کمرنگ شده و کمتر خروجی مؤثری در این زمینه داشته است، مدیریت از دست حوزه خارج شده و عملا دیگران بر این فضا غالب شدند. یکی از علتهای این رویکرد آن است که حوزه علمیه در زمینه آموزش تحلیل سیاسی، ضعیف عمل کرده است. اینکه دغدغه آموزش تحلیل سیاسی به طلاب، بارها از سوی مقام معظم رهبری به شورای عالی و سایر مسئولین حوزوی مطالبه شده، آیندهنگری معظم له نسبت به امروز است.
🔹 آری، همیشه عدهای قلیل به دنبال چنین مسائلی میروند، اما این حرکت خودجوش هیچ ایده، برنامه و آیندهنگری در طراز کلان حوزه علمیه ندارد. از این رو، حوزه بر ایشان مدیریتی ندارد تا بتواند در برابر تحریفها و انحرافهای سیاسی، به صورت منسجم عمل کنند.
/مناهج
#مبارزه_با_تحریف
@tollabolkarimeh 🌷
16.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تغییر باز هم در لحظه آخر !!
تدبیر را هم شرمنده کردید..
🔸انتقاد حجتالاسلام کاشانی از تغییر تصمیم ستاد کرونا
🔹معاون بهداشت وزیر بهداشت گفته بود عزاداری در مساجد و حسینیههایی که دارای سقف بالای ۶ متر هستند مصداق فضای باز است و مشکلی نخواهد داشت، اما تنها دو روز مانده به محرم مثل برخی از تصمیمات دیگر، دوباره ناگهان نظر خود را تغییر دادند و برگزاری جلسه در فضای سربسته از سوی ستاد کرونا مطلقا ممنوع اعلام شد.
🔹این کار در این زمان عملاً به این معناست که فقط این جلسات را تعطیل کنید چون زمانی برای تمهید در فضای باز وجود ندارد.
🔻ما قطعا! تابع پروتکل ستاد کرونا هستیم اما از ستاد به خدا شکایت میبریم و آنها را به سیدالشهدا علیه السلام واگذار میکنیم.
@tollabolkarimeh 🌷
🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟
✍️سید یحیی یثربی
🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد میکند و برای پرسشهایش جواب میخواهد. بکوشید هرچه میشنوید و هرچه مطالعه میکنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمیتوانید دربارهاش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و دربارهاش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد میکند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید.
🔹تفکر فلسفی دو کار میکند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه میدهد و دیگر اینکه، گزارههایی را که میدانید با توجیه عقلی همراه میسازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا میکنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه میدهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است.
1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید.
2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن دربارهاش دارید، میفهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را میخوانند، اما آنها را نمیفهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار میکنند، بیآنکه هرگز معنیاش را بفهمند!
3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونهای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید.
/تاملات
@tollabolkarimeh 🌷
◾️حسینی باش نه هیاتی! تکذیب شد
◾️توسل به جعل و اخبار ساختگی، تکنیک این روزهای #لشکر_فیک_سازان است.
◾️ محرم، عاشورا و نهضت حسینی #قدرت_نرم_شیعیان است و هر ساله نزدیک ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) شاهد موج رسانهای علیه این باور از سوی رسانه های غربی و معاند هستیم. یک سال با تکنیک #تقابل_خوبی_ها (قرار دادن دو کار خوب در برابر یکدیگر) و اینکه چرا نذری، در عوض به فقرا کمک کنید، یکسال دوگانه «یا عزاداری»_ «یا سلامت» و ...
◾️اصل خدشه در باورها برای کاهش تاثیرات نهضت حسینی در بین شیعیان است.
◾️حواسمان به کلیدواژه های پرتکرار، بازنمایی ها، تصاویر و کلیپ های تقطیع شده و... باشد. #راستی_آزمایی محتوا اولین وظیفه مخاطب عصر رسانه است.
معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
@tollabolkarimeh 🌷
📌 مدال احسن القصص
🔹حیاء فضیلتی پایهای است که بسیاری از فضائل اخلاقی و بلکه تمام آنها به نحوی به آن وابستهاند، چنانکه از صادق آل محمد (جانم به فدایش) نقل شده: لا ایمان لِمَن لا حیاء له. (الکافی/۴۶۰/۶) اگر حیاء از رسانهگری حذف شود، هرچقدر هم که هدف رسانه متعالی باشد، محصول رسانهای جز تفالهای مسموم نخواهد بود.
🔹رعایت حیاء در روایت مستند یا داستانی بیش از آنکه به موضوع روایت مرتبط باشد، به سبک و سیاق روایتگری مربوط است؛ میتوان امری غیر عفیفانه را حیاءمند روایت کرد و در مقابل میتوان از موضوعی خنثی، روایتی ناسازگار با حیاء داشت. ماجرای حضرت یوسف (ع) در قرآن مثال شگفتانگیزی برای این قاعده است. بخشی از داستان، ماجرای عشق گناهآلود یک زن نسبت به جوانی است که به مثابه فرزندش در خانه او بزرگ شده است. قرآن این رفتار غیر عفیفانه را به طور کامل و بدون حذف و تحریف روایت میکند، اما روایتی چنان عفیفانه که ذرهای رنگ بیحیایی در آن نیست. علامه طباطبائی ذیل آیه سوم سوره یوسف (ع) در توضیح عبارت "احسن القصص" در آیه میگوید: "کلمه قصص اگر به معناى مصدر (قصهگویی) باشد، باز هم سرایيدن قصه يوسف به آن طريق كه قرآن سروده بهترين سرائيدن است، زيرا با اينكه قصهاى عاشقانه است، طورى بيان كرده كه ممكن نيست كسى چنين داستانى را عفيفتر و پوشيدهتر از آن بسرايد." بنابراین طبق این وجه تفسیری، داستان یوسف به مدال "بهترین نوع روایتگری" مفتخر شده است.
🔹چندی پیش با اکراه فراوان بالاخره بخشی از مستند انقلاب جنسی را دیدم. فارغ از محتوا (که مثال خوبی برای اثبات سطحی بودن مشاهدهی غیر مبتنی بر نظریه است) نوع روایتگری بیحیاء آن و مخصوصا آن شوخیهای سخیف در هنگام مصاحبهها، به شدت آزاردهنده و بلکه مهوّع بود. میتوان با بیحیایی، بیحیایی غرب را نقد کرد؟ این دیگر رسما یک پارادوکس است و حتی قاعده "هدف وسیله را توجیه میکند" هم آن را گردن نمیگیرد. این بیحیایی در سبک روایتگری را مقایسه کنید با مجموعه "خِرَد جنسی" یاسر عرب که به مسائل جنسی بسیار حساستری میپردازد، اما بسیار حیاءمندتر است. (تاکید میکنم که هیچ قضاوتی نسبت به محتوای این مجموعه ندارم و صرفا سبک روایت آن مورد توجهم بوده است.)
🔹و چه کنیم که رسانه ما سرشار از این تناقضهاست. "آقازاده" میآید تا با سریالهای ایرانی شبکه نمایش خانگی که بر الگوی ترکیهای بناء شدهاند، مقابله کند، اما خودش به شدت مبتلا به همان الگوست و بر همان عناصر جذابیت تکیه دارد؛ لوکیشنهای لوکس، بزکهای کذایی بازیگران زن، عشق شبه مثلثی و غیره. باز هم تاکید میکنم مساله، "هدف وسیله را توجیه میکند" نیست، بلکه مساله، یک پاردوکس مضحک است؛ همان که سید مهدی شجاعی در یکی از نمایشنامههای کتاب "آیینه زار" برایمان به تصویر میکشد؛ معلم دینی که میخواهد با ناسزا گفتن، دانشآموزان را ادب بیاموزد و فریاد میکشد: "فلانی خفهشو! مودب باش."
باور کنید خدای متعال چنان ظرفیت عظیمی در فطرت الهی انسانها قرار داده که میتوان بدون تمسک به جذابیتهای حیوانی، از درب زلال فطرت وارد شد و با انسانها سخن گفت. به خدا اعتماد کنیم..
/دین و رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
#غلط_تر_از_مشهور
👈 متاسفانه امسال در آستانه ماه محرم ، شاهد پخش یک حدیث جعلی در فضای مجازی هستیم و از آن بدتر اینکه باز هم کانال های مذهبی و حتی پر تعداد، بدون بررسی روایت، در حال پخش آن هستند!
🔰 این روایت که در تصویر می بینید و تشویق به زدن پرچم مشکی بر در خانه ها میکند هیچ سندی ندارد و جعلی هست و در هیچ منبع حدیثی ای نیامده است
❇️ البته قطعا نصب پرچم سیاه ،نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب، کسی منکر این نشده یا نگفته پرچم سیاه نزنید،
بلکه بحث سر این است که چرا باید برای ترغیب مردم به چنین کاری، حدیث جعل کنیم و به اهل بیت، جمله دروغ نسبت دهیم ؟؟؟
👈 دوستان مذهبی، سخنرانان عزیز، مداحان محترم، دقت دقت دقت
انشالله با نشر گسترده این پست، دیگران را متوجه این اشتباه و حدیث جعلی بکنیم تا آن را پاک کنند
✍ احسان عبادی/ مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ /ما و او
#محرم
@tollabolkarimeh 🌷
💠 حجتالاسلام پناهیان:
🔻در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است:
⚠️ یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگیها این فضا نفس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینکه نظم و زمانبندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیمغ زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بینظمی در زمان است و بهدلیل آنکه هر لحظه در اختیار ماست، میتواند از سر کنجکاوی یه به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بههم بزند.
📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷