🔰چگونه به تفکر فلسفی بپردازیم؟
✍️سید یحیی یثربی
🔸فلسفه، اندیشیدن است. اندیشیدن یک خاصیت دارد و آن اینکه مدام برای ما پرسش ایجاد میکند و برای پرسشهایش جواب میخواهد. بکوشید هرچه میشنوید و هرچه مطالعه میکنید را نخست خوب بفهمید، چون تا چیزی را نفهمید، نمیتوانید دربارهاش فکر کنید! آنگاه به سراغ علل و عوامل آن بروید و دربارهاش فکر کنید: من باید درس بخوانم! چرا؟ این سؤالی است که آن را تفکر ایجاد میکند و پاسخ این چرا را باید خودتان با تفکر پیدا کنید.
🔹تفکر فلسفی دو کار میکند؛ یکی اینکه، حوزه آگاهی انسان را توسعه میدهد و دیگر اینکه، گزارههایی را که میدانید با توجیه عقلی همراه میسازد، یعنی چراهای شما پاسخ پیدا میکنند. در نتیجه، تفکر فلسفی علم را توسعه میدهد. از اینجاست که فلسفه پیشگام علم است.
1️⃣جرئت اندیشه داشته باشید. یعنی فقط چشم به راه دیدگاه دیگران نباشید. بکوشید تا خودتان دیدگاهی داشته باشید.
2️⃣در همه تلاش خود، فهمیدن را اساس کارتان قرار دهید. ببینید آنچه را که قصد اندیشیدن دربارهاش دارید، میفهمید یا نه؟ بیشتر مردم چیزهایی را میخوانند، اما آنها را نمیفهمند. حتی گاهی یک جمله یا یک بیت معروف را یک عمر تکرار میکنند، بیآنکه هرگز معنیاش را بفهمند!
3️⃣ وقت بگذارید. کار و زندگی خود را به گونهای تنظیم کنید که در هر شبانه روز چند ساعتی به مطالعه و بحث و گوش دادن بپردازید.
/تاملات
@tollabolkarimeh 🌷
◾️حسینی باش نه هیاتی! تکذیب شد
◾️توسل به جعل و اخبار ساختگی، تکنیک این روزهای #لشکر_فیک_سازان است.
◾️ محرم، عاشورا و نهضت حسینی #قدرت_نرم_شیعیان است و هر ساله نزدیک ایام سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) شاهد موج رسانهای علیه این باور از سوی رسانه های غربی و معاند هستیم. یک سال با تکنیک #تقابل_خوبی_ها (قرار دادن دو کار خوب در برابر یکدیگر) و اینکه چرا نذری، در عوض به فقرا کمک کنید، یکسال دوگانه «یا عزاداری»_ «یا سلامت» و ...
◾️اصل خدشه در باورها برای کاهش تاثیرات نهضت حسینی در بین شیعیان است.
◾️حواسمان به کلیدواژه های پرتکرار، بازنمایی ها، تصاویر و کلیپ های تقطیع شده و... باشد. #راستی_آزمایی محتوا اولین وظیفه مخاطب عصر رسانه است.
معصومه نصیری_مدرس سواد رسانهای
@tollabolkarimeh 🌷
📌 مدال احسن القصص
🔹حیاء فضیلتی پایهای است که بسیاری از فضائل اخلاقی و بلکه تمام آنها به نحوی به آن وابستهاند، چنانکه از صادق آل محمد (جانم به فدایش) نقل شده: لا ایمان لِمَن لا حیاء له. (الکافی/۴۶۰/۶) اگر حیاء از رسانهگری حذف شود، هرچقدر هم که هدف رسانه متعالی باشد، محصول رسانهای جز تفالهای مسموم نخواهد بود.
🔹رعایت حیاء در روایت مستند یا داستانی بیش از آنکه به موضوع روایت مرتبط باشد، به سبک و سیاق روایتگری مربوط است؛ میتوان امری غیر عفیفانه را حیاءمند روایت کرد و در مقابل میتوان از موضوعی خنثی، روایتی ناسازگار با حیاء داشت. ماجرای حضرت یوسف (ع) در قرآن مثال شگفتانگیزی برای این قاعده است. بخشی از داستان، ماجرای عشق گناهآلود یک زن نسبت به جوانی است که به مثابه فرزندش در خانه او بزرگ شده است. قرآن این رفتار غیر عفیفانه را به طور کامل و بدون حذف و تحریف روایت میکند، اما روایتی چنان عفیفانه که ذرهای رنگ بیحیایی در آن نیست. علامه طباطبائی ذیل آیه سوم سوره یوسف (ع) در توضیح عبارت "احسن القصص" در آیه میگوید: "کلمه قصص اگر به معناى مصدر (قصهگویی) باشد، باز هم سرایيدن قصه يوسف به آن طريق كه قرآن سروده بهترين سرائيدن است، زيرا با اينكه قصهاى عاشقانه است، طورى بيان كرده كه ممكن نيست كسى چنين داستانى را عفيفتر و پوشيدهتر از آن بسرايد." بنابراین طبق این وجه تفسیری، داستان یوسف به مدال "بهترین نوع روایتگری" مفتخر شده است.
🔹چندی پیش با اکراه فراوان بالاخره بخشی از مستند انقلاب جنسی را دیدم. فارغ از محتوا (که مثال خوبی برای اثبات سطحی بودن مشاهدهی غیر مبتنی بر نظریه است) نوع روایتگری بیحیاء آن و مخصوصا آن شوخیهای سخیف در هنگام مصاحبهها، به شدت آزاردهنده و بلکه مهوّع بود. میتوان با بیحیایی، بیحیایی غرب را نقد کرد؟ این دیگر رسما یک پارادوکس است و حتی قاعده "هدف وسیله را توجیه میکند" هم آن را گردن نمیگیرد. این بیحیایی در سبک روایتگری را مقایسه کنید با مجموعه "خِرَد جنسی" یاسر عرب که به مسائل جنسی بسیار حساستری میپردازد، اما بسیار حیاءمندتر است. (تاکید میکنم که هیچ قضاوتی نسبت به محتوای این مجموعه ندارم و صرفا سبک روایت آن مورد توجهم بوده است.)
🔹و چه کنیم که رسانه ما سرشار از این تناقضهاست. "آقازاده" میآید تا با سریالهای ایرانی شبکه نمایش خانگی که بر الگوی ترکیهای بناء شدهاند، مقابله کند، اما خودش به شدت مبتلا به همان الگوست و بر همان عناصر جذابیت تکیه دارد؛ لوکیشنهای لوکس، بزکهای کذایی بازیگران زن، عشق شبه مثلثی و غیره. باز هم تاکید میکنم مساله، "هدف وسیله را توجیه میکند" نیست، بلکه مساله، یک پاردوکس مضحک است؛ همان که سید مهدی شجاعی در یکی از نمایشنامههای کتاب "آیینه زار" برایمان به تصویر میکشد؛ معلم دینی که میخواهد با ناسزا گفتن، دانشآموزان را ادب بیاموزد و فریاد میکشد: "فلانی خفهشو! مودب باش."
باور کنید خدای متعال چنان ظرفیت عظیمی در فطرت الهی انسانها قرار داده که میتوان بدون تمسک به جذابیتهای حیوانی، از درب زلال فطرت وارد شد و با انسانها سخن گفت. به خدا اعتماد کنیم..
/دین و رسانه
@tollabolkarimeh 🌷
#غلط_تر_از_مشهور
👈 متاسفانه امسال در آستانه ماه محرم ، شاهد پخش یک حدیث جعلی در فضای مجازی هستیم و از آن بدتر اینکه باز هم کانال های مذهبی و حتی پر تعداد، بدون بررسی روایت، در حال پخش آن هستند!
🔰 این روایت که در تصویر می بینید و تشویق به زدن پرچم مشکی بر در خانه ها میکند هیچ سندی ندارد و جعلی هست و در هیچ منبع حدیثی ای نیامده است
❇️ البته قطعا نصب پرچم سیاه ،نمادی مهم از عزاداری هست و امری مطلوب، کسی منکر این نشده یا نگفته پرچم سیاه نزنید،
بلکه بحث سر این است که چرا باید برای ترغیب مردم به چنین کاری، حدیث جعل کنیم و به اهل بیت، جمله دروغ نسبت دهیم ؟؟؟
👈 دوستان مذهبی، سخنرانان عزیز، مداحان محترم، دقت دقت دقت
انشالله با نشر گسترده این پست، دیگران را متوجه این اشتباه و حدیث جعلی بکنیم تا آن را پاک کنند
✍ احسان عبادی/ مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ /ما و او
#محرم
@tollabolkarimeh 🌷
💠 حجتالاسلام پناهیان:
🔻در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است:
⚠️ یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگیها این فضا نفس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینکه نظم و زمانبندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیمغ زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بینظمی در زمان است و بهدلیل آنکه هر لحظه در اختیار ماست، میتواند از سر کنجکاوی یه به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بههم بزند.
📚 گردآوری: عبدالله پوراحمد| فرهنگ پویا
@tollabolkarimeh 🌷
👓 مکتب حسین، مکتب انسانسازی است نه مکتب گنهکارسازی.
حسین سنگر عمل صالح است نه سنگر گناهکاری.
/حوزه توییت
💬 استاد شهید مطهری ره
(کتاب حماسهٔ حسینی ج اول)
@tollabolkarimeh 🌷
6.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺چه میشود که مردم زمانهای اینقدر اشتباه میکنند؟
👈اگر کسانی برای حفظ جانشان، راه خدا را ترک کنند و آنجا که باید حق بگویند، نگویند، چون جانشان به خطر میافتد، یا برای مقامشان یا برای شغلشان یا برای پولشان یا محبّت به اولاد، خانواده و نزدیکان و دوستانشان، راه خدا را رها کنند آن وقت حسینبنعلیها به مسلخ کربلا خواهند رفت و به قتلگاه کشیده خواهند شد. آن وقت، یزیدها بر سرِ کار میآیند و بنیامیّه، هزار ماه بر کشوری که پیغمبر به وجود آورده بود، حکومت خواهند کرد و امامت به سلطنت تبدیل خواهد شد!
بیانات در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسولالله (ص)، ۱۳۷۵/۰۳/۲۰
#محرم
#دنیا_گرایی
@tollabolkarimeh 🌷
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند: اسلامِ اماراتی!
🔹از مهمترین کارویژههای حکومت امارات مبارزه با هرگونه اسلام سیاسی، چه از نوع ایرانی چه سلفی و چه اخوانی، است. این مبارزه چندسالی است که ابعاد وسیعتری به خود گرفته و شامل سرمایهگذاری بسیار و نهادسازی درجهت ترویج نوع خاصی از دیانت اسلامی میشود. اسلامی منحصر به فرد که باید آن را «اسلام اماراتی» نامید!
🔹در این مستند به ابعاد مختلف این نوع اسلام و فعالیتهای که امارات برای ترویج و گسترش آن انجام میدهد پرداخته شده است. این مستند توسط شبکه الجزیره تولید و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
/شعوبا
📌 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/791395
@tollabolkarimeh 🌷
ناخودآگاه تسخیرشده، کنشگری مدیریت شده
رسانه امروز ما را مطلع می خواهد ولی محقق نمی خواهد، ما را کنجکاو میخواهد ولی عمیق نمیخواهد، به احساسات ما احترام می گذارد ولی به شعور و عقلانیت ما بها نمی دهد. خود را دلسوز ما می داند ولی ما را اسیر خود می خواند.
آری #ماجرای_قفس_آهنین در عصرجدید و دنیای رسانه شاید همین باشد که اگر رسانه را لحظه ای دست کم بگیریم و درحدسرگرمی با آن برخورد کنیم و مواجهه هوشمندانه نداشته باشیم، راه مفرّ و دررویی را از قبول عوارض و نتایج آن، پیش پای خود نخواهیم داشت و بدلیل ناخودآگاه تسخیر شده، کنشگری مدیریت شده در عرصه فردی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود.
با این اوصاف مجبوریم که از وضع موجود با تمام کم و کاستی هایش لذت ببریم و اگر نبریم بازنده نامیده می شویم و در تنازع بقا نیز از حذف شدگان دنیای رسانه از ما اسم برده خواهد شد.
اگر چندگام جلوتر و چندگام عقب تر از ماجرای رسانه ها را ندانیم و نخوانیم، همراه رسانه خواهیم بود و روایت خواهیم شد و بدون اینکه هژمونی حاکم و #سرکوبگری_رضایتمندانه آن را متوجه شویم همدل و همصدای رسانه نیز خواهیم شد.
برای همین منظور بایستی سه محور مبانی، مسائل و نتایج رسانه ای را ضروری پنداشته و در خاطر داشته باشیم. ضروری است که مبانی(چندگام عقب تر) و نتایج(چندگام جلوتر) هرفعالیت و محتوای رسانه ای را #رمزگشایی کنیم تا بتوانیم از مسائل و موقعیت موجود، تحلیل و ارزیابی درستی داشته باشیم.
#چرایی_ها و چیستی ها و چگونگی ها سوالاتی سخت ولی بنیادین برای فهم و مصرف رسانه ای و البته تولید و فعالیت رسانه ای است که اگر در قبال چنین سوالاتی، دچار تنبلی فکری یا #دیابت_ذهنی باشیم و حوصله یا قدرت پردازش داده ها را سانسور نماییم، قطعا در مدت کوتاهی، عوارض خبرخوانی غیرحرفه ای، از زودباوری در مواجهه با شایعات گرفته تا افسردگی و استرس درقبال خبرهای منفی و ناامیدی و بی رغبتی و سردرگمی بدلیل مواجهه با اخبارمتناقض و... را تجربه خواهیم کرد. /عصر هوشمندی
علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و فرهنگ
@tollabolkarimeh 🌷
طلاب الکریمه
#غلط_تر_از_مشهور 👈 متاسفانه امسال در آستانه ماه محرم ، شاهد پخش یک حدیث جعلی در فضای مجازی هستیم و
برخی افراد برای این حدیث صد در صد جعلی و دروغین ، منبعی ذکر کرده اند به آدرس 👈 📚مقتل مبکی العیون،ص111
💠 باید در جواب بگوییم اولا این منبع برای زمان معاصر هست و به هیچ عنوان جزء منابع متقدم و دست اول و حتی دست دوم حدیثی هم نیست ، ثانیا مطالب غیر معتبر در آن زیاد یافت می شود.
🌀 واقعا تعجب است از افرادی که خود را پیرو امام حسین (ع) می دانند ، اما بعد از اثبات جعلی بودن یک روایت، باز هم دارند متعصبانه آن را نشر و پخش می کنند !!!!
خدا عاقبت ما را ختم به خیر کند
استاد عبادی
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥پاسخ شیخ علی جمعه، مفتی اعظم سابق الازهر مصر به شبهه سلفیها درباره توسل به اباعبدالله الحسین (علیه السلام)
@tollabolkarimeh 🌷
🔴 #جنگ_روایت_ها | روش جدید برای بی اعتبارسازی رسانه های رسمی ایران؟!
🔻 چندی است جریانی با ایجاد اکانت هایی با نام خبرگزاری ها و رسانههای #رسمی ایران اقدام به انتشار فیک نیوزها و شایعات با اسم این رسانه های میکند.
🔹 نمونه هایش لو رفتن سوالات کنکور توسط اکانت فیک باشگاه خبرنگاران جوان، درگذشت شجریان یا پاسخ شدیدالحن وزیر خارجه امارات به ظریف توسط اکانت فیک خبرگزاری #ایسنا، اظهارنظر سعید طوسی توسط اکانت فیک خبرگزاری #فارس و ....
🔹 نکته اینجاست که این اخبار ساختگی در دل اخبار صحیح منتشر می شوند و این یعنی عزمی برای بی اعتبارسازی رسانههای کشور، سردرگمی مخاطبان و سخت شدن شرایط راستی آزمایی محتوا وجود دارد. خط بی اعتبارسازی رسانهای در بزنگاه ها موجب تقویت جریان شایعه شده و مدیریت افکار عمومی را از مسیر صحیح خود خارج میکند.
🔹 به نظر می رسد این بی اعتبارسازی رسانهای تنها مقدمه ای است برای تحقق هدفی بزرگ تر که این گام نخست آن است. در این شرایط رسانه های جریان اصلی باید ضمن مداومت در معرفی صفحات رسمی خود، در راستای صیانت از افکار عمومی، شکایتی را به صاحبان پلتفرم هایی که حساب های جعلی در آنها ساخته و فعالیت می کنند، ارائه کنند.
🔹 اخبار جعلی و شایعات سرمایه اجتماعی جوامع را متاثر کرده و می تواند در مهندسی اجتماعی اثر گذار باشند و این، یعنی صیانت از مخاطبان اهمیت استراتژیک دارد.
🖌 #م_نصیری
@tollabolkarimeh 🌷