نقشه ی جهان اسلام در سال ۱۵۱۰ میلادی
🟢دولت صفوی به رهبری شاه اسماعیل
🔴امپراتوری عثمانی به رهبری سلطان بایزید دوم
⛎دولت ممالیک به رهبری قانصوره غوری
@tonnel_zaman
16.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی بسیار زیبا و آموزنده،
حیوانات انسان نما و انسانهایی که چون حیوان با آنها برخورد می شود ؛
🆔 @tonnel_zaman
سه شکست سختی که بر مسلمانان در تاریخ خود وارد شد:
1. #جنگ_قطوان: در سال 536 هجری قمری در نزدیکی سمرقند در مقابل بوداییان: چینی ها توانستند سلجوقیان را در یک شکست سخت شکست دهند. تعداد زیادی از آنها کشته شدند و توانستند شاهزاده سنجر را نیز بگیرند و کشور آن سوی رودخانه را تصرف کنند. "نبرد قطوان" نقطه تعیین کننده ای در آغاز سقوط دولت سلجوقی بود و مسلمانان در آسیای مرکزی مدافعان این نبرد شدند. به جای اینکه مورد حمله قرار بگیرد.
2 . #جنگ_العقاب: در سال 609 هجری قمری در اندلس در مقابل اسپانیایی ها و صلیبی های اروپایی: اسپانیایی ها آن را جشنی می دانستند که به عید پیروزی 333 معروف است. واقعه عذاب برای اندلس و دولت موحدین فاجعه بود و پس از آن همه شهرهای اسلامی سقوط کرد. در دست اسپانیایی ها چیزی برای اسلام در اندلس باقی نمانده بود جز غرناطه که در پشت قلعه های تسخیر ناپذیر خود ایستاده بود. بنی الاحمر تا سال 1492م بر آن حکومت کردند. پس از سقوط دولت موحدین در اندلس به دست مسیحیان و سقوط اکثریت آنها بخشهای آن در آفریقا به دست نیروهای محلی بود. دولت مرینی در سرزمینهای ایالت موحدین تأسیس شد و چندین نبرد در آن انجام دادند ، اما پیروزی در آنجا از آن آنها نبود.
3 . #جنگ_وین: در سال 1094 هجری قمری در اتریش در برابر اتریش ها و کشورهای مشترک المنافع لهستان و لیتوانی: نبرد نقطه عطفی بود. تغییر در یک مبارزه 300 ساله بین نیروهای اروپای مرکزی و امپراتوری عثمانی. پس از نبرد، اتریش به تدریج توانست در مدت شانزده سال نیروهای عثمانی را از سرزمین های جنوبی تخلیه کند. مجارستان و ترانسیلوانیا امپراتوری عثمانی با شکست قبل از وین، پویایی حمله و گسترش در اروپا را از دست داد و این شکست نقطه توقف در تاریخ عثمانی بود. ارتش ائتلاف مسیحی برای تصرف برخی از مناطق عثمانی در اروپا حرکت کرد و دولت برخی از مواضع خود را از دست داد. مهم به دلیل شکست آن در مقابل وین، که شکست سنگینی بود.
علت این شکست های کوبنده برای مسلمانان دوری آنها از دین و اختلافاتشان در بین خودشان است.
@tonnel_zaman
داستان داعی مسلمان در ژاپن
عبدالرشید ابراهیم اف
عبدالرشید ابراهیم در سال 1857 در «اُمسک»، واقع در جنوب غربی سیبری در نزدیکی روسیه، در یک خانواده تاتار-ترک به دنیا آمد و در سن هفت سالگی به تحصیل در مدرسه پرداخت.
عبدالرشید در سال 1880 وارد مدینه شد و در آنجا به مدت چهار سال در رشته علوم اسلامی تحصیل کرد
او برای ادامه تحصیل به استانبول رفت و پس از بیش از چهار سال تحصیل در رشته علوم اسلامی در سال 1884 به استانبول بازگشت.
از ملاقات در استانبول با بسیاری از شخصیتهای روشنفکر آن دوران مانند احمد وفیق پاشا ، معلم ناجی و اسماعیل حقی ازمیری به زادگاه خود بازگشت سپس دوباره عازم استانبول شد و این بار با منیف پاشا وزیر دانش (آموزش و پرورش) امپراتوری عثمانی در آن زمان ملاقات کرد
ابراهیم پس از آشنایی با روشنفکرانی چون «احمد وفیق پاشا» و «معلم ناجی»، مقالههایی با عنوان «آینده مسلمانان روسیه» نوشت.
ابراهیم در سال 1897 استانبول را ترک و از فلسطین، حجاز و مصر بازدید کرد. او سپس به ایتالیا، اتریش، فرانسه، بلغارستان، یوگسلاوی و روسیه غربی سفر کرد و از طریق قفقاز و سیبری به ژاپن رفت.
ابراهیم در توکیو، با برقراری ارتباط با خانواده امپراتوری، به تبلیغ اسلام در میان دولتمردان ژاپنی پرداخت. او انجمن «پارلمان آسیا» (Ajia Gikai) را برای ترویج اسلام در ژاپن تاسیس و تلاش کرد مسجدی نیز در توکیو بنا کند.
پس از برکناری سلطان «عبدالحمید دوم عثمانی»، پادشاه عثمانی، ساخت مسجد را به تعویق انداخت و در سال 1909 به کره سفر کرد.
عبدالرشید ابراهیم افندی بعدها یک چاپخانه در سن پترزبورگ تأسیس کرد و مجله ای به نام «الفت» را با هدف متحد کردن صفوف مردمان ترک تحت حاکمیت روسیه تزاری در جنگ 1905 علیه روسیه تزاری منتشر کرد در جوامع اسلامی که از آزادی بیان محروم شده بودند، غوغایی برانگیخت. هویت آن تحت کنترل روسیه است. ابراهیم افندی در این دوره کتاب «جهان اسلام» خود را منتشر کرد که شامل یادداشتهای سفرهایش بود و در کتاب شرحی از ارزشهای اخلاقی ژاپنیها و رازهای رنسانس ژاپن ارائه کرد. عبدالرشید ابراهیم افندی از طریق کتابهای خود - مانند «جهان اسلام» و «گسترش اسلام در ژاپن»، پلی بین جهان اسلام و ژاپن ایجاد کرد. کتابهای او اولین مطالعات جدی درباره ژاپن در امپراتوری عثمانی به شمار میروند نخبگانی که بعداً برای تحقق رویای عبدالرشید ابراهیم در تأسیس یک مسجد در توکیو تلاش کردند.
مسجد توکیو؛ نماد اتحاد جوامع مسلمان
او در سال 1910 به استانبول بازگشت و مردم عثمانی را در مورد ژاپن آگاه کرد.
شیخ عبدالرشید ابراهیم در جنگ طرابلس در سال 1911 ، با لیبیاییها بر ضد ایتالیاییهای متجاوز شرکت کرد
در آلمان
در سال 1915 پس از اشغال روس ها در جنگ سریاقامیش شرکت کرد و سپس توسط گروه های مخصوص ارتش عثمانی به آلمان رفت تا در کنار اسرای ترک در جنگ جهانی اول باشد
در چین
یکی از کشیشان که در چین کار می کرد به وزارت امور خارجه کشورش نوشت که مسیحیت از تلاش های دشمنی که با نیروی او به آن دست درازی می کند رنج می برد پاسخ شگفتانگیز این بود که این عبدالرشید ابراهیم بود که در چین در برابر مسیحیت خزنده به دستاوردهایی دست یافته بود . آن مرد به چین سفر کرد و در آنجا با مسلمانانی آشنا شد و در آنجا تلاشهای خوبی کرد.
او از طریق سیبری ، اوکراین ، آلمان ، لیتوانی ، ترکستان شرقی و روسیه سفر کرد، سپس در سال 1933 به ژاپن بازگشت و در سال 1934 شروع به ساخت مسجدی کرد که امروزه به نام «مسجد توکیو» در پایتخت ژاپن شناخته می شود.
این مسجد در سال 1938 با حمایت مالی ژاپنیها تکمیل و ابراهیم به عنوان اولین امام جماعت مسجد منصوب شد.
مسجد توکیو، میراث معنوی ابراهیم که 78 سال پیش در 17 آگوست 1944 درگذشت، هماهنگی و وحدت جوامع اسلامی ژاپن را ترویج میکند.
جوامع مسلمان ژاپن یاد و خاطره عبدالرشید ابراهیم را هر ساله در سالگرد تولد و فوتش در قبرستان تاما گرامی میدارند.
@
8.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بغداد خلافت عباسی در دوران تمدن اسلامی
هوش مصنوعی بغداد 870 میلادی را بازسازی کرده
مقاله گاردین:
When Baghdad was centre of the scientific world
https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/books/2010/sep/26/baghdad-centre-of-scientific-world
@tonnel_zaman
نقشه ی پراکندگی شاعران تاریخ ادبیات فارسی
نکته: برخی از این شاعران به چند زبان دیگر عربی و ترکی هم شعر میسرودند.
@tonnel_zaman
آشوریها، نه ولاد دراکولا که عثمانیها را به میخ کرد!!
آشوری های باستان اولین کسانی بودند که از رویه هولناک به چوب بستن و میخ زدن علیه دشمنان خود استفاده کردند.
گرچه به میخ زدن معمولاً با ولاد مخوف والاچیا و عثمانیها مرتبط است، اما منشأ آن به آشوریها برمیگردد که این روش وحشیانه را بهعنوان شکلی سخت از مجازات و تاکتیکی برای ارعاب روانی به کار میگرفتند.
در دوران اوج خود از قرن نهم تا هفتم پیش از میلاد، فرمانروایان آشوری مانند آشورنصیرپال دوم برای ایجاد ترس در دشمنان خود و سرکوب قیامها از چوب بست استفاده میکردند و اغلب اجساد به چوببستهشده را به عنوان هشداری ترسناک به نمایش گذاشتند.
در حالی که ولاد دراکولا بعداً به خاطر این عمل بدنام شد، این عمل قبلاً توسط تمدنهای باستانی مختلف از جمله بابلیها بسیار قبل از زمان او انجام شده بود.
@tonnel_zaman
@tonnel_zaman
شباهتهای ژنتیکی میان فارسها و عربها: نگاهی به تاریخ و علم ژنتیک
@tonnel_zaman
@tonnel_zaman
شباهتهای ژنتیکی میان فارسها و عربها: نگاهی به تاریخ و علم ژنتیک
مقدمه
فارسها و عربها دو گروه فرهنگی و زبانی برجسته در خاورمیانه هستند که از نظر تاریخی، جغرافیایی، و فرهنگی در تعامل نزدیک بودهاند. این مقاله به بررسی شباهتهای ژنتیکی میان این دو گروه پرداخته و نقش عوامل تاریخی، مهاجرتها، و تبادلات فرهنگی را در ایجاد این شباهتها تحلیل میکند.
---
1. تاریخ مهاجرتها و تبادلات جمعیتی
ایران و شبهجزیره عربستان از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، محل مهاجرتهای گستردهای بودهاند. مطالعات ژنتیکی (۱) نشان میدهد که مهاجرتهای سامیان به مناطق ایران، بهویژه در دوران هخامنشیان و پس از اسلام، نقش کلیدی در نزدیکی ژنتیکی فارسها و عربها داشته است.
---
2. تأثیرات ازدواجهای میانقومی
ازدواجهای میان فارسها و عربها بهویژه پس از گسترش اسلام و در دوره خلفای عباسی بسیار رایج بود. پژوهشی که توسط Ralph و Coop (۲) انجام شد، نشان میدهد که تبادلات ژنتیکی میان مردم خاورمیانه و ایران در طول تاریخ تأثیر عمیقی بر ترکیب ژنتیکی این مناطق داشته است.
3. شباهتهای ژنتیکی در هاپلوگروپها
تحقیقات ژنتیکی اخیر نشان دادهاند که فارسها و عربها در هاپلوگروپهای کروموزوم Y، مانند J1 و J2، اشتراکات زیادی دارند. این هاپلوگروپها به مردمانی تعلق دارند که در دوران نوسنگی (Neolithic) از خاورمیانه به سایر نقاط مهاجرت کردند (۳).
---
4. ریشههای مشترک تاریخی
شواهد ژنتیکی حاکی از آن است که فارسها و عربها از جمعیتهای باستانی خاورمیانه نشأت گرفتهاند. مطالعهای توسط Nasidze et al. (۴) نشان داد که مردم ایران و عربستان سعودی دارای شباهتهای ژنتیکی در نشانگرهای میتوکندریایی (mtDNA) هستند که به دورههای ماقبل تاریخ بازمیگردد.
---
5. تأثیرات تاریخی مشترک
فتح ایران توسط مسلمانان در قرن هفتم میلادی و استقرار حکومتهای اسلامی مانند عباسیان، به گسترش فرهنگ و تبادلات ژنتیکی میان فارسها و عربها کمک کرد. پژوهشی که در مجله Human Genetics منتشر شد، نشان داد که ترکیب ژنتیکی مردم خاورمیانه نتیجه قرنها تعامل فرهنگی و تجاری است (۵).
---
6. تأثیرات مدرن
در دوران مدرن، تجارت و تعاملات فرهنگی میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان نقش مهمی در پیوستگی ژنتیکی این مناطق دارد. مناطق جنوبی ایران، مانند خوزستان و بوشهر، بیشترین شباهت را به عربهای خلیج فارس نشان میدهند (۶).
نتیجه گیری
از نظر ژنتیکی فارسها و عربها شباهتهای قابل توجهی دارند که ناشی از تاریخ طولانی تعامل مهاجرتها و ازدواجهای میان قومی است. اگرچه تفاوتهای مشخصی نیز وجود دارد که نشان دهنده اهمیت بر تنوع داخلی هر گروه است، این شباهتها پیوستگی تاریخی و فرهنگی میان دو ملت تأکید می.کند. تحقیقات آینده در زمینه ژنتیک میتواند درک بیشتری از این ارتباطات تاریخی فراهم کند.
منابع
1. Lazaridis, I., et al. (2016). "Genomic insights into the origin of farming in the ancient Near East." Nature.
2. Ralph, P., & Coop, G. (2013). "The Geography of Recent Genetic Ancestry across Europe." PLOS Biology. 3. Chiaroni, J., et al. (2010). "The emergence of Y-chromosome haplogroup J1e among Arabic-speaking populations." European Journal of Human Genetics. 4. Nasidze, I., et al. (2006). "Mitochondrial DNA and Y-chromosome variation in the Caucasus." Annals of Human Genetics. 5. Haber, M., et al. (2013). "Genome-wide diversity in the Levant reveals recent structuring by culture." PLOS Genetics. 6. Alshamali, F., et al. (2009). "The Genetic Structure of Arabian Populations." BMC Evolutionary Biology.
@tonnel_zaman
@tonnel_zaman
⭕دانش های عقلی در ایران و انتقال آنها به کشور های مجاور و دوران ترقی و توسعه نهایی دانش های مذهبی دوازده امامیان در قلمرو دولت صفوی است،هنگامی که شاه اسماعیل اول در رسمی کردن عقیده مذهبی شیعه کوشش میکرد ،جمعی از دانشمندان ایرانی،که میراث دار دانش های عقلی باز مانده از دوران تیموری و بایندری بودند
و حاضر به ترک اعتقاد مذهبی(اسلام -سنی) خود نمی شدند ، به قتل رسیدند،و گروه بزرگی از آنان از ترس جان شان از ایران فرار کردند ؛ چنانکه دانشمندان خراسان به فرارود و به سرزمین هند پناه بردند و عالمان آذربایجان به خاک عثمانی و یسری از دانایان فارس و کرمان و خوزستان به عربستان فرار کردند
📚منبع: تاریخ ادبیات در ایران ،ذبیح الله صفا جلد ۵ صفحه ۲۲۹
#صفوی
⭕It is the period of decline of intellectual knowledge in Iran and their transfer to neighboring countries and the period of advancement and final development of religious knowledge of Shiites in the territory of the Safavid state, when Shah Ismail I was trying to formalize his religious belief, a group of Iranian scientists, who inherited They had intellectual knowledge left over from the Timurid and Bayndari eras, and they refused to leave their religious belief (Islam-Sunni), they were killed, and a large group of them fled from Iran for fear of their lives. As the scientists of Khorasan fled to Fararod and to the land of India, and the scholars of Azerbaijan fled to the Ottoman soil, and some of the scientists of Fars,...