eitaa logo
مدرسه تولید محتوا
1.7هزار دنبال‌کننده
445 عکس
180 ویدیو
2 فایل
آموزش #ایده_پردازی #سناریو_نویسی و #فیلمنامه #تصویربرداری #تدوین #کارگردانی #سواد_رسانه #معرفی و #نقد_فیلم @mostafagoodarzi تلگرام https://t.me/+iAWtk-Y2Cz9iMTRk اینستاگرام instagram.com/madrese_toolid_mohtava instagram.com/mostafagoodarziofficial
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢خودم خندم گرفت ▪️در مورد نور پردازی حرف میزدم و میخواستم یه کار خفن انجام بدم، همه نور هارو خاموش کردیم بعد نورهای صحنه که کلیدش زیر پام بود رو یک دفعه روشن کردم و خودم از این کار خندم گرفته بود 😂😂😂😂😂 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢برایش دست تکان داد ✍️فاطمه دماوندی ▪️قد بلندی کرد.می خواست در بین فشار جمعیت دستش را هر طور شده برساند.اما سن کم و کوتاه بودن قدش نمی گذاشت.تصمیم گرفت از همان جا برایش دست تکان دهد.می دانست شهدا می بینند... 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢قلم برداشتن شجاعت می‌خواهد ▪️به قول آقای مک‌کی شهامت می‌خواد نوشتن، می‌دونید چرا؟ ▪️چون کسانی که جرات قلم برداشتن ونوشتن رو ندارن منتظرن تا شما چیزی بنویسید و اون نوشته شما رو به باد نقد بگیرن و ابراز فضل کنند. 🔻 اما نگران نباشید و بنویسید چون همین نوشتن‌ها و نقد شدن‌ها و دوباره نوشتن‌ها قلم ما رو پخته میکنه و بعدا تبدیل به یک نویسنده می‌شیم ✅ پس بنویسیم، بنویسیم و بنویسیم 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢دلبستگی؛ دلتنگی 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢مکاشفه در سینما ▪️حرف از این بود که جایگاه عرفان در سینما چیه و استاد نائیجی تبیین جالبی از عرفان و سینما و مطابقت این دو با هم داشتن ▪️جالب بود که هم حوزوی بودن، هم فلسفه و عرفان میدونستن و هم سینماگر ▪️در انتها به مستشکل گفتن اگر میتونید ورود کنید و حرفتون رو در مدیوم سینما بزنید نه فقط از دور 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به وقت انتظار وقتی دلت برای کسی(عج) تنگ می‌شود عاشقانه‌ترین لحظه‌ها برایت رقم می‌خورد 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢مراحل داستان ▪️داستان شما جزییات چینش موانع و چگونگی گذر شخصیت از اونهاست. ▪️داستان شما باید روایت‌گر و تصویرگر این جزییات باشه، پس پیچیدگی‌ها رو بیشتر کنید و تا رسیدن به نقطه اوج اون رو پیش ببرید. هر داستان آغاز، میانه، و پایان داره. ▪️ داستان شش مرحله داره: 🔻تشریح وضعیت( مقدمه)، بر هم زدن وضعیت پایدار، گره افکنی و ایجاد مشکل و تعلیق، رسیدن به نقطه اوج و بعد گره گشایی و در انتها رسیدن به نقطه پایانی و ایجاد وضعیت پایدار دیگر. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢گم‌شده‌کیست؟ ▪️وقتی حواست به خودت نیست و نمیدونی کی هستی، کجایی و چکار می‌خوای کنی در واقع گم شدی. ▪️دنیای امروز پره از آدم هایی که فقط مسیری رو طی می‌کنن تا زندگی رو به آخر برسونن و حواسشون نیست این مسیر دیگه تکرار نمیشه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢 تشریح و بیان موقعیت( مقدمه) ▪️شخصیت اصلی را معرفی کنید. ❓اون کیه؟ ❓کی و کجا زندگی می‌کنه؟ ❓ آرزوی مهم و یا چالش اصلیش چیه؟ 🔻در حقیقت این مرحله رو می‌شه یک جلسه معارفه قلمداد کرد که در اون شخصیت اصلی رو با مخاطبان آشنا می‌کنیم ▪️ در همین مرحله هم آرزو ویا چالش پیش روی شخصیت مطرح می‌شه. ▪️شخصیت اصلی هدف‌مند می‌شه و هدف همون مقصدیه که شخصیت اصلی اون رو دنبال می‌کنه تا تعادل رو به زندگی خودش برگردونه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢 بر هم زدن وضعیت پایدار (گره افکنی) ▪️در این مرحله شرایطی که وجود داره توسط یک اتفاق دگرگون می‌شه. 🔻این دگرگونی بر اساس خصوصیت شخصیت و یا وضعیت و یا موقعیت دچار تغییر می‌شه. ▪️یک مثال: چند هفته پیش نصف شب زلزله‌ای اومد. قبل از اون یعنی ساعت 12 شب همه چیز عادی بود و همه در خواب بودند، یک زلزله همه رو از خواب پروند و عده‌ای سراسیمه از خانه بیرون رفتند. 🔻زلزله در اینجا حکم همون حادثه محرک و یا رویدادی که شخصیت اصلی را از تعادل خارج می‌کنه، یا گره افکنی به زندگی معمولی شخصیت تا وضعیت پایدار و همیشگی رو بر هم بزنه. ▪️این مرحله می‌تونه یک حادثه و یا یک بحران درونی برای شخصیت باشه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 💢 دوره مقدماتی مستند سازی (اتمسفر مستند) با حضور: ▫️استاد مجید رستگار ▪️حسین مزینانی ▫️مصطفی گودرزی 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 ایتا | روبیکا | اینستاگرام 🆔@savad_rasaneh
💢 کشمکش: ▪️این مرحله جدال و ومقابله‌ست؛ اما جدال و مقابله چه کسی و یا با چه کسانی؟ 🔻جدال و مقابله یعنی رویارویی. ▪️در داستان، فیلمنامه و یا نمایشنامه کشمکش و مقابله شخصیت‌ها و یا نیروها با هم دیگست. ▪️شخصیت اصلی مهمترین عنصر در داستانه؛ اما این شخصیت باید در روند داستان و اتفاقات با نیروها و شخصیت‌هایی که با منافع و اهدافش هماهنگ نیستند بجنگه و روبرو بشه. 🔻این جدال می‌تونه از مجادله شخصیت اصلی با شخصیت و یا شخصیت‌های دیگر بوجود بیاید و یا جدال شخصیت با خودش و یا حتی جدال شخصیت با عوامل طبیعی و یا در داستان‌های تخیلی با موجودات دیگر... ▪️هرچی هست چیزی یا مانعی وجود داره که باید شخصیت با اون روبرو بشه. ✅رویارویی شخصیت و کشمکش او با نیروهای متضاد تا رسیدن به نقطه اوج ادامه داره. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢نقطه اوج یا بزنگاه: ▪️لحظه‌ای که در داستان، فیلمنامه، نمایشنامه و... بحران و رویارویی شخصیت با نیروهای مخالفش به نهایت خود می‌رسه. این برخورد، برخورد اصلیه. چیزی که شخصیت رو تا مرز از پا افتادن پیش می‌بره. 🔻در این مرحله‌ست که شخصیت اصلی در راه رسیدن به هدف خود پیروز می‌شه یا شکست می‌خوره. نقطه اوج یا بزنگاه اصلی باید نتیجه منطقی همون علت و معلولی باشه که بذرش از مقدمه تا الان کاشته شده. ▪️شخصیت اصلی رو در یک طوفان قرار می‌دیم. این نقطه، نقطه تلاقی تمامی حوادثهاست. 🔻در حقیقت در این مرحله شخصیت باید بحران «دشوارترین، و اغلب آخرین تصمیمی که شخصیت اصلی برای فائق آمدن بر موانع می‌گیره» رو پشت سر بذاره. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢گره گشایی: ▪️این مرحله، همون جایی که خواننده داستان یا بیننده فیلم؛ متوجه ماجرا و اتفاقات می‌شه. 🔻همون لحظه کشف معماست. 🔻همون جایی که با خود می‌گیم: آهان ...حالا فهمیدم. ▪️رشته حوادث و وقایعی که تا حالا به هم گره خورده بودند حال باز می‌شن. 🔻رازها، معماها و توطئه‌هایی که مطرح کرده بودیم و یا زمان بر طرف شدن تمامی ‌رازها و سوءتفاهم‌هایی که باعث همه حوداث شده در این مرحله از هم باز می‌شن. ▪️شخصیت و یا سایر شخصیت‌های داستان سرنوشت‌شان در این مرحله مشخص می‌شه. ✅گره گشایی به نوعی تعادل دوباره است که در نتیجه نقطه اوج حاصل می‌شه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢رسیدن به نقطه پایانی و ایجاد وضعیت پایدار دیگر ▪️شخصیت رو از ابتدا که وضعیت پایدار داشت تا لحظه ناپایداری و بهم خوردن تعادل دنبال کردیم. 🔻در آخرین مرحله یعنی رسیدن به نقطه پایانی شخصیت تغییراتی کرده، این تغییرات می‌تونه رسیدن به آرزو و پشت سر گذاشتن چالش و یا هر آنچه شخصیت دنبال کرده، ‌باشه. ▪️نکته مهم اینه که شخصیت معمولا دیگه همون شخصیت اول داستان نیست و تغییر کرده. ▪️ پایان داستان هم می‌تونه نقطه پایان به شکل مطلق نباشه شاید پایانی باشه برای شروع دیگه. 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
به دوستان 🖌 «نوشتن» را یک مسأله فطری می دانیم برای این که به آن نزدیک بشویم باید از دیگران بیاموزیم چگونه از این موهبت الهی استفاده کرده اند؛ بد یا خوب البته! لوازم نویسندگی، کتابی است که برای اهل قلم ضروری می‌نماید. @HOWZAVIAN 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا 🌕عناوین برگزیده حجت الاسلام عبدالله حسن زاده آملی، پیشکسوت عرصه نشریات دینی در بیستمین گعده نویسندگان رسانه فکرت: ✔️مخاطب‌شناسی و ساده‌نویسی از رموز مهم توفیق در نشریه‌داری است.مقاله‌سازی و کتاب‌سازی آفت روزگار ماست. ✔️مسأله مهم در واقع آن است که پیش از هر چیز دیگری مخاطب خود را به خوبی بشناسید و بدانید برای چه کسی قرار است تولید محتوا داشته باشید. ✔️از رموز موفقیت آن است که نیروهای تحریریه اول درک و زبان مشترکی برای فعالیت رسانه‌ای داشته باشند و دوم هم این که بر اساس توانمندی‌ها و علائق، تقسیم کار خوبی بین آنها صورت بگیرد. ✔️اگر در حوزه اندیشه و علوم انسانی قلم می زنید مساله مهم این است که حرف دیگران را به درستی بفهمید و زود دست رد بر اندیشه و تفکر دیگران نزنید، بلکه در نوشتن مطالب یا خودمان پربار باشیم و یا اگر چیزی را نمی‌دانیم سریع قضاوت نکرده و رد نکنیم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💢شش سوال مهم و کلیدی رو از خودتان بپرسید: ❓کی؟ چی؟ کی؟ کجا؟ چرا؟ چگونه؟❓ ▪️این رو بارها در طی این مدت بهش اشاره کردیم ❓کی؟ ▪️شخصیت‌تون کیه؟ روی شخصیت داستانتون متمرکز بشید. ❓چی؟ ▪️داستان درباره چیست؟ چرایی داستان، هسته و بذر اولیه داستان درباره چیست؟ ❓کِی؟ ▪️داستان در چه زمانی اتفاق می‌افته؟ در گذشته، حال، آینده؟ ❓کجا؟ ▪️محل وقوع داستان کجاست؟ ظرف محیطی و مکانی داستان شما کجاست؟ ❓چرا؟ ▪️چرا این شخصیت و اتفاقاتش مهمه؟ چرا باید دیگران اون رو بخوانند؟ ❓چگونه؟ ▪️شخصیت اصلی چگونه مسیر ابتدایی تا انتهایی که براش طرح ریزی و پیرنگ ریخته اید رو طی می‌کنه؟ آیا این مسیر می‌تونه راهنمایی برای خواننده باشه و اون هم با تکیه به داستان شما و شخصیت داستانت همون مسیر رو طی کنه؟ 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢راز خون را جز شهدا در نمی‌یابند. گردش خون در رگ‌های زندگی شیرین است، اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر است و نگو شیرین‌تر، بگو بسیار شیرین‌تر است. راز خون در آنجاست که همه حیات به خون وابسته است. هر کس می‌خواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند. ▪️شهید سید مرتضی آوینی 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
✋سلام همراهان عزیز روزتون بخیر یکی از عزیزان زحمت کشیده و در مورد کپشن نویسی مطالبی رو جمع آوری کرده و برای من فرستاده تا با شما به اشتراک بذارم از زحماتشون تشکر میکنم و مطالب رو با شما به اشتراک میذارم
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍ باسط ‼️ اگر می‌خواهید قلم‌هایتان را برای نوشتن کپشن‌، ورزیده‌تر کنید، از این چهار گام غافل نباشید: ✅ گام اول، یافتن موضوع و طرح اولیه 💢 به یاد داشته باشید هر چیزی می‌تواند موضوع متن شما قرار بگیرد؛ اگر بخواهید در زمینه‌ی مسائل سیاسی یا اعتقادی قلم بزنید، مسائل روز و مبتلا‌به را مرور و شبهات مربوطه را بررسی کنید. ♨️ مرحله‌ی بعدی، فهمِ جانِ کلام یا شبهه است؛ اینکه دقیقا معین کنیم شبهه‌ی مطرح شده، درحال تخریب، تضعیف و یا تحریک درباره‌ی چه مطلبی است. توجه کنید که شبهه را از منبع اصلیِ متعلق به گوینده‌ی آن دریافت کنید چرا که موجب آگاهی یافتن از حذفیات احتمالی آن و فهم بهتر شبهه می‌شود. 💢 مرحله آخر در تعیین موضوع و طرح اولیه، یافتن استدلالات و براهینی است که فرد شبهه افکن از آن استفاده کرده است. این مرحله بسیار حائز اهمیت بوده و نقش تعیین کننده‌ای در نوشته‌ی ما دارد؛ شبهات از دوحال خارج نیستند: ۱. شبهات همراه با دلیل و سند( گرچه آن دلیل و سند، غیر منطقی یا ساختگی باشد) ۲. شبهات بی‌سند و بی‌استدلال ‼️ در پاسخ به شبهاتی که با سند و دلیل همراه است، اولویت، زیرسوال بردن آن دلیل و سند بوسیله‌ی پاسخی منطقی و عقلانی است؛ برخلاف شبهات دسته‌ی دوم که نویسنده مختار است از پاسخ های متنوع ‌تری استفاده کند. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍️ باسط ✅ گام دوم، انتخاب عنوان 💢 بعد از آنکه شبهه را تشخیص دادید و به طور اجمالی پاسخ آن را در ذهن آماده کردید، حالا نوبت انتخاب عنوانی جذاب است تا مخاطب با دیدن آن به خواندن ادامه مطلب ترغیب شود. ♨️ در انتخاب عناوین بهتر است به چند نکته توجه شود: ۱. عنوان باید با نوشته‌ی خود تناسب داشته باشد و مخاطب بتواند ارتباط آن را با نوشته بفهمد. اگر احتمال می‌دهید ساختار و ادبیات نوشته را تغییر خواهید داد، می‌توانید در پایانِ کپشن نویسی، عنوان را انتخاب کنید. ۲. عنوان می‌تواند برگرفته از شبهه‌ی اصلی و یا پاسخ شبهه باشد. ۳. برای ایجاد جاذبه‌ی بیشتر در عناوین، می‌توان از مصرع‌های کوتاه( چه آثار شعراء و چه مصرع‌های ابداعی)، ضرب المثل‌ها و یا عبارات طنز و... استفاده کرد. ۴. اگر کلمه‌ای مدنظر دارید اما حس می‌کنید کاربرد آن در متنِ عنوان، نازیباست، می‌توانید مترادف های آن را جستجو کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. ۵. در خلق یک عنوان، از تمسخر، تحقیر و القاب دهی به مخاطب پرهیز کنید، چرا که نوشتار غیراخلاقی، حتما تاثیر منفی خود را بر ناخودآگاه خواننده خواهد گذاشت. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava
💢چهار‌گام برای کپشن نویسی ✍️ باسط ✅ گام سوم، نوشتن متن اصلی 💢 در نوشتن متن اصلی بهتر است ابتدا در چند جمله کوتاه، شبهه‌ی مورد نظر توضیح داده شود تا مخاطب در جریان ماجرا قرار بگیرد. تبیین شبهه باید طبق حقیقت کلام گوینده‌‌ی آن و به دور از غرض‌ورزی‌ها و رقابت‌های منفی صورت پذیرد. ♨️ مرحله بعد، آوردن پاسخ به شبه است که در قالب جواب‌های سلبی یا ایجابی طراحی می‌شود؛ از زیر سوال بردن استدلال‌های فرد شبهه افکن گرفته تا به کاربردن فنون مناظره، گریزی به داستان‌های ‌کوتاه، طنز، ضرب المثل و... همه و همه می‌تواند ادبیات کپشن شما را جذاب‌تر کند. 💢 در نوشتن کپشن، از کوتاه‌نویسی و پاراگراف بندی نوشته‌ی خود( حداکثر در ۴ یا ۵ پاراگراف) غافل نباشید چرا که خواندن متون طولانی و بهم پیوسته برای مخاطب، ملال‌آور است. 💢 یادتان باشد در پایان کپشن‌ها بهتر است عنوانی را که ابتدا برای مطلب برگزیدید، به صورت مستقیم و یا تلویحی، برجسته کنید؛ این حالت موجب می‌شود تا جان کلام شما در مخاطب ماندگار شده و خلاصه‌ی مطلب برای او مرور شود. ادامه دارد… 👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇 @toolid_mohtava