📚 "سود سرمایه غیرتولیدی از مهمترین عوامل تورم و بالا رفتن نرخها است."
✍️ شهید بهشتی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
49.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌇 شهر اسلامی؛ الگوی تمدنسازی انسانی 🌇
📹 در این کلیپ، آیتالله اراکی از طرح نوین جمهوری اسلامی برای مدیریت جامعه انسانی و جایگاه ویژه فرهنگ اسلامی در عمران شهری سخن میگوید.
ایشان تأکید دارند که:
✔️ تمدنسازی، ساخت برجهای سر به فلک کشیده نیست؛ این سازهها رابطه انسان را با طبیعت قطع میکنند.
✔️ شهری که طلوع خورشید در آن دیده نشود، شهری برای انسان نیست.
✔️ شهر خوب، شهری است که همسایگی و روابط اجتماعی در آن حفظ شود.
✔️ برجسازی، نهتنها روابط اجتماعی را نابود میکند، بلکه بسیاری از بیماریهای جسمی و روحی مردم نیز نتیجه همین سبک ساختمانسازی است.
✔️ ارتفاعسازی به نفع ثروتاندوزان است و هیچ منفعتی برای عموم مردم ندارد.
🏡 افقیسازی، راهی به سوی آرامش
آیتالله اراکی معتقد است که افقیسازی نهتنها از نظر مادی صرفه اقتصادی بیشتری دارد، بلکه به آرامش اجتماعی و اصلاح روابط انسانی نیز کمک میکند. جامعه باید خانوادهمحور باشد، و خانواده باید همسایه داشته باشد.
💔 جنایتی به نام تخریب بافتهای قدیمی
ایشان از تخریب بافتهای قدیمی شهرهای مذهبی مانند مشهد و قم بهعنوان جنایتی فرهنگی یاد کردند و گفتند این محلهها و همسایهها که در طول صدها سال شکل گرفته بود، بخشی از هویت فرهنگی ماست که از بین رفته است.
📝 پینوشت: این سخنرانی در سال ۱۳۹۲ ایراد شده است.
#عمران_اسلامی
#شهرسازی
#تمدن_اسلامی
#آرامش_اجتماعی
#افقی_سازی
#حفظ_فرهنگ
#بافت_قدیمی
#آیت_الله_اراکی
#زیست_شهر
#فقه_عمران
#معماری_اسلامی
♦️زیست شهر نوین مولّد♦️
@zistshahr
44.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
منان رئیسی:
من مدعی هستم که نوع شهرسازی و معماری ما با نرخ طلاق و اختلافات خانوادگی مرتبط است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
.
✅ تاثیر ساختارهای اجتماعی بر هدایت و تربیت انسان ها
🏢 آپارتمان انسان مصرف گرا تربیت می کند!
💠 تربیت شدن و یا هدایت کردن فقط با کلاس درس محقق نمی شود، ساختارهای اجتماعیِ یک جامعه، می توانند روی تربیت و هدایت انسان ها مؤثر باشند. حکومت ها می توانند از طریق ساختارها انسان های مطلوب خود را تربیت کنند. دولت اسلامی باید ساختارهای جامعه را به گونه تنظیم کند که ذات پدیده ها و ساختارها به سمت عبودیّت و آموزه های دینی هدایت کنند. باید از ساختارهایی استفاده کنند که خاستگاه و غایت آن، توحید، عبودیت و آموزه های دین است.
💠 همان طور که هایپرمارکت ها انسان مصرف گرا تربیت می کنند، آپارتمان ها هم انسان مصرف گرا و غیر مولّد تربیّت می کنند. یعنی زندگی آپارتمانی زمینه مصرف گرا شدن را فراهم می کند. در زندگی آپارتمانی تولید و تولید گری بهینه نیست و زمینه برای تولید فراهم نمی باشد!
💠 انسان مصرف گرا یعنی انسانی که فقط می خورد و مصرف می کند ولی در چرخه ی تولید، مشارکتی ندارد، در این زندگی ها اسراف بیشتر است و متأسفانه برکت کمتر است.
در چنین محیط زندگی، تلاش و عرق ریختن برای بدست آوردن نیازها خیلی کمتر رخ می دهد. خدا دوست دارد انسان تولید کند، تولیدگر باشد. متأسفانه زمینه زندگی مطلوب دینی و عمل به دستورات الهی در آپارتمان و شهر مدرن وجود ندارد ضمن اینکه نیازهای مادی هم به خوبی برطرف نمی شود!
✍ استاد مهران فر
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🔻کیبوتصها یکی از مهمترین و شناختهشدهترین پدیدههای اجتماعی و اقتصادی در تاریخ اسرائیل هستند. این کلمه عبری به معنای "جمع" یا "گروه" است و به جوامع اشتراکی اشاره دارد که اصول اولیه آن بر پایه کار مشترک، برابری اقتصادی، و زندگی گروهی بنا شده است.
کیبوتصها در اوایل قرن بیستم و عمدتاً از دهه ۱۹۱۰ به وجود آمدند. نخستین کیبوتص، «دگانیا»، در سال ۱۹۱۰ در نزدیکی دریاچه جلیل (طبریه) تأسیس شد. این حرکت توسط اشغالگران یهودی جوان که از اروپای شرقی آمده بودند آغاز شد. این افراد عمدتاً صهیونیستهای سوسیالیست بودند که هدفشان احیای سرزمین یهودی و بازگشت به کار کشاورزی بهعنوان بخشی از آرمان ملی و اجتماعی صهیونیسم بود.
ویژگیهای کیبوتصها
۱. اشتراک منابع: همه چیز در کیبوتص به اشتراک گذاشته میشد، از زمین و درآمد گرفته تا مسئولیتها و امکانات زندگی. هیچکس مالک خصوصی زمین یا منابع نبود.
۲. برابری اقتصادی: درآمد حاصل از کشاورزی، صنعت، یا خدمات بین اعضا به صورت مساوی توزیع میشد.
۳. زندگی جمعی: اعضا در خانههای کوچک زندگی میکردند، اما بیشتر جنبههای زندگی، از غذا خوردن تا تربیت کودکان، بهصورت جمعی انجام میشد.
۴. کار کشاورزی: کیبوتصها در ابتدا عمدتاً بر کشاورزی متمرکز بودند و اغلب در مناطق دورافتاده و بیابانی ایجاد میشدند تا این زمینها را احیا کنند.
نقش کیبوتصها در تشکیل اسرائیل
کیبوتصها نقشی کلیدی در ساختار اقتصادی و اجتماعی اسرائیل ایفا کردند:
آنها پایگاههای اصلی برای گسترش شهرکسازی یهودیان در دوران قبل از تشکیل دولت اسرائیل بودند.
در توسعه کشاورزی مدرن و نوآوریهای فناوری کشاورزی نقش مهمی داشتند.
بسیاری از رهبران اولیه اسرائیل، از جمله بن گوریون، تجربه زندگی در کیبوتص داشتند و ارزشهای آن را به سیاستهای ملی وارد کردند.
تغییرات در کیبوتصها
در دهههای اخیر، کیبوتصها دچار تغییرات عمدهای شدهاند:
بسیاری از آنها از مدل اشتراکی فاصله گرفتهاند و به سمت خصوصیسازی و اقتصادی شدن حرکت کردهاند.
برخی از آنها اکنون بهجای کشاورزی، بر صنعت و گردشگری متمرکز هستند.
بسیاری از جوانان دیگر علاقهمند به زندگی در این جوامع نیستند، که باعث کاهش جمعیت برخی کیبوتصها شده است.
کیبوتصهای مدرن
امروزه، کیبوتصها به نوعی تغییر کردهاند تا با واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی جدید تطبیق یابند. آنها همچنان بخشی از تاریخ و فرهنگ رژیم صهیونسیتی را تشکیل میدهند و نمادی از روحیه جمعی و همکاری هستند که نقش مهمی در شکلگیری دولت نامشروع اسرائیل ایفا کردند.
کیبوتصها محصول پیوند ایدئولوژی صهیونیسم با آرمانهای سوسیالیستی بودند. آنها نه تنها بهعنوان ابزار عملی برای تحقق اهداف صهیونیسم (مثل احیای سرزمین و تقویت حضور یهودیان) عمل کردند، بلکه خود به نمادی از تلاش برای ایجاد جامعهای برابر و اشتراکی در چارچوب ایدئولوژی ملیگرایانه یهودی تبدیل شدند.
در آیه ۲ سوره مائده خداوند خطاب به مومنین میفرماید: «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ». بر محور بر و تقوا همکاری و معاونت کنید و بر محور اثم و عدوان تعاون نکنید. کیبوتصها مصداق تعاون بر اثم و عدوان هستند. در همین سوره مائده آیه ۶۲، درباره یهود میفرماید ««وَتَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يُسَارِعُونَ فِي ٱلْإِثْمِ وَٱلْعُدْوَٰنِ وَأَكْلِهِمُ ٱلسُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ» بسیاری از اینها در اثم و عدوان و حرامخواری با سرعت پیش میروند!
✍️ امیر گودرزی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
زشت و زشتتر!
🔹امروز چند نفر از همکاران یکی از نهادهای انقلابی (که از ذکر نام آن معذورم) به حقیر مراجعه کرده بودند تا برای حل مشکل یکی از پروژههایشان سفارش کنم. موضوع آن بود که نهاد مذکور، اخیرا زمینی را با کاربری فضای سبز خریداری کرده بود و حالا از حقیر انتظار داشتند که در مرحله اول برای تغییر کاربری از فضای سبز به کاربری مسکونی، و در مرحله دوم برای اخذ مجوز ساخت یک برج مسکونی ۱۲ طبقه در زمین مذکور مساعدت نمایم!
🔹بعد از شنیدن درخواست این عزیزان یک لحظه به خودم شک کردم و از ایشان پرسیدم که برادران گرامی! آیا اساسا مواضع حقیر در خصوص مسائل معماری و شهرسازی را میدانید؟ و آیا از نظرات حقیر هیچ اطلاعی دارید؟ و آیا اگر بنده برای شما چنین رانتی را سفارش کنم اساسا دیگر هیچ اعتباری برایم باقی میماند که از فردا دوباره بتوانم سر کلاسهایم در دانشگاه، با دانشجویانم درباره معماری و شهرسازی اسلامی صحبت کنم؟!
🔹خدمتشان متذکر شدم که به رغم ارادت قلبیام به این نهاد انقلابی و سایر نهادهای مشابه، به هیچ وجه برای تخصیص چنین رانتهایی قدم بر نخواهم داشت و عرض کردم که در صورت چنین اقدامی، خیلی بیش از سودی که از چنین رانتی نصیبتان میشود، ضررهایی متوجهتان خواهد شد که مهمترینش، افت سرمایه اجتماعی شما در افکار عمومی است.
🔹گرچه دست و پا زدن برای برخورداری از رانت برای همه ما زشت و ناپسند است اما این کار برای شخصیتهای حقیقی و یا حقوقیِ دینی و مذهبی و نهادهای انقلابی به مراتب ناپسندتر و زشتتر است به ویژه آنکه اشتباهات اقلیتی از این شخصیتهای حقیقی و یا حقوقی، ممکن است به تخریب سرمایه اجتماعی اکثریت آنها در افکار عمومی منتج شود. اینها را اینجا نوشتم تا انشاالله مِن بعد، هیچ مراجعه مشابهی از سوی هیج بزرگواری به حقیر صورت نپذیرد!
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقت آن رسیده که به معماری طبیعی و پایدار بازگردیم و از مزایای آن بهره ببریم. شاید لازم باشد پژوهشهای بیشتری در این زمینه انجام شود تا زندگی ما بیشازپیش با طبیعت همگام شود.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادر خلیلی معمار خلاق ایرانی مقیم آمریکا بود که پژوهشهای متعددی در زمینه معماری خشتی و خانههای ارزانقیمت انجام داد.
خلیلی در خانوادهای با نُه فرزند در ایران به دنیا آمد. حاصل ازدواج او دو فرزند به نامهای دستان و شیفته است که هماکنون در مؤسسهی CalEarth که او بنیان گذاشت در حال فعالیت هستند.
خلیلی در سال ۱۹۹۱ مؤسسه هنر و معماری خاک (Cal- Earth) را برای آموزش روشهای معماری خود پایهگذاری کرد. وی فارغالتحصیل دانشگاه تکنیک استانبول و مدرس مدرسه معماری کالیفرنیای جنوبی با درجه استادی بود. روش معماری پناه گاهی وی با عنوان ابرخشت به عنوان روشی نو در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران به عنوان روشی ابداعی مورد پذیرش قرار نگرفت.
#ابرخشت
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به ذره گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
ولادت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر تمام محبین اهل بیت علیهم السلام مبارک باد
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30