eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
240 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند جای باران سیل در این شهر جاری می‌کند ‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش عزم خود را جزم و دارد گریه زاری می‌کند
صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را برای همه کسانی که بعد او بیایند کرد. چه کسی توان این همه و دلبستگی به ، در عین را دارد که پایانش باشد؟ این شهادت از اینجا به بعدِ قصه بلند و حماسی انقلاب اسلامی را بسیار خواندنی تر کرد. ✍️ حسین مهدی‌زاده
کوچه به کوچه خرمشهر تا آخرین قطره خون‌شان جنگیدند تا خرمشهر، خرمشهر بماند و ماند. سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر @torabiran
لیبرال‌سرمایه‌داری به شما خریدن تلویزیون هرچه بزرگتر، مصرف اینترنت هرچه بیشتر و خوردن غذای هرچه آماده‌تر را توصیه می‌کند. اما در مقابل شما را مجبور به زندگی در خانه_لانه ۲۵ متری می‌کند. چرا؟ چون خانه بزرگ و حیات‌دار می‌تواند یک خانواده را در خود جای دهد اما لانه‌های ۲۵ متری به دلیل اینکه محل زیست انسان‌های فردگرا و مصرف‌گراست مطلوب نظام سرمایه‌داری است. همان انسانی که همزمان با خرید تلویزیون ۶۰ اینچی رویای تلویزیون ۱۰۰ اینچی را در سر می‌پروراند و بدون اینکه حتی نیازی به همان تلویزیون ۶۰ داشته باشد و آن را روشن کند از طریق گوشی آخرین مدل خود به دنبال به‌روزترین برند مایکروویو است تا غذای آماده‌ خود را که از طریق اسنپ‌فود سفارش داده گرم کرده مصرف کند. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
در صف اول اگر مرد بمانی هنر است و خودت را به شهیدان برسانی هنر است هنر آن است که دلبسته‌ی خدمت باشی در صف عشق، صف صدق و شهادت باشی زخم‌ها را همه با جان بپذیری، بروی هنر آن است که نشنیده بگیری، بروی... شاعر: میلاد عرفان‌پور @torabiran @torabirann
لطفا به این جملات وارطان هوانسیان، از شاخص‌ترین معماران دوره پهلوی که مروّج سیاستهای پهلوی برای تغییرهویت زنان‌ایرانی بود دقت بفرمایید: "کسانی که آن زمان (دوره قبل از پهلوی) را به یاد دارند به خوبی می‌دانند که ساختمانهای این شهر بزرگ () مانند طبقه نسوان که در زیر چادر سیاه مستور بودند با دیوارهای بلند کاهگلی و یکنواخت محصور و جز با یک در چوبی آن هم به اشکال مختلف که در روی آنها کوبه های آهنی بدقواره‌ای نصب شده بود وسیله ارتباط دیگری با دنیای خارج خود نداشتند. در آن عصر یعنی قبل از رفع مگر کسی می‌توانست آن حصار سیاه و غم انگیز را از گرد منزل مسکونی خود برداشته و از اتاق نشیمن، پنجره‌ای بر روی خیابان باز کند و یا بالکنی در جا و بنای خود احداث نماید؟ آن روزها همانگونه که زن در محبوس و به مثابه یک نفر زندانی زندگی می‌کرد ساختمانها و باغها و سایر اماکن پایتخت ما هم در میان دیوارهای بلند محصور و مستور مانده و باز چنانکه در چهره زن آن روز، جلوه تبسم و صفا دیده نمیشد قیافه ساختمانها نیز در پناه همین دیوارهای گلی سیاه و بعضاً سر به فلک کشیده، عبوس و غمگین به نظر می رسید". 💠 هوانسیان و همفکرانشان با این تفکر که خانه سنتی و درونگرای ایرانی همچون زندان است، مروّج در این کشور شدند و پیشنهادشان برای رهایی زن‌ایرانی از حصار ، تبدیل خانه‌های درونگرای سنتی به برونگرا بود. نتیجه آن تفکر را امروز شاهد هستیم؛ دیگر نه از حیاط مرکزی در خانه‌هایمان خبری هست و نه از حوض و درخت و نه از ایوان های باصفا و پر از گلدان. به جایش برای آزادی زنانمان، آپارتمان‌های قوطی کبریتی ساخته‌ایم که گرچه پنجره‌هایش به جای به سمت کوچه و خیابان باز می‌شود، ولی آنقدر شهرهایمان را عمودی و متراکم ساخته‌ایم که اگر لحظه‌ای همان پنجره باز شود، حریم خصوصی زن خانه از تیررس دید بلوکهای روبرو در امان نخواهد بود. لذا نه تنها به او آزادی و وسعت دید و منظر ندادیم بلکه زن ایرانی و فرزندانش را در این شهرهای عمودی و آلوده و در داخل این های سلول مانند، از مواهب طبیعی و باد و نورطبیعی خورشید هم محروم کردیم. 💠 کاش ایشان اکنون در قید حیات بود و این روزهای شهرهایمان را می‌دید تا از او می‌پرسیدیم که اکنون که زنانمان در قفس‌های آپارتمانی، نه فضای کافی برای مهمانداری دارند و نه فضای کافی برای بازی با بچه و و نه فضای کافی برای سرگرمی‌ها و تولیدات خانگی، بیشتر محبوس و محصور هستند و یا آن زمان که زن ایرانی، خانه‌اش را نه فقط سرپناه، که ، به معنای محل می‌دید و برای همه این فعالیتها، فضای کافی داشت؟ 💠 "وَالله جَعَل لَکُم مِن بُیُوتِکُم سَکَنا: و خداوند برایتان از خانه‌هایتان آرامش قرار داد" (نحل/۸۰)؛ آیا اینکه خدای متعال در این آیه می‌فرماید از خانه‌هایتان آرامش آفریدیم (و نه در خانه‌هایتان)، معنایش این نیست که فقط برخی خانه‌ها آرامش بخش هستند و نه هر خانه‌ای؟ اگر بله، شرط آرامش بخشی برای معماری خانه چیست؟ خانه‌های افقی و پوشاننده و یا خانه‌های عمودی و عریان و بدون حریم؟ 🎙️ محمدمنان رییسی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
جایگاه و ماهیت واقعی در فرهنگ ایرانی_اسلامی عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
کپر نماد سنت منطقه است؛ نه سمبل محرومیت کپر بخشی از میراث فرهنگی و شیوۀ زیست مردمان جنوب شرق ایران است که بسیاری از مردم محروم یا متمکن تمایل به زندگی در این سازه‌‌های کهن را دارند. 🔸 کپرنشینی ناشی از موقعیت خاص آب‌وهوایی جنوب و جنوب شرق ایران است که معمولاً از ساختمان‌ها و چادرها خنک‌تر هستند و جایی دلپذیر برای زندگی در اقلیمی گرمسیری محسوب می‌شوند. این بنای مخصوص که با تنه، شاخه و برگ درخت نخل به وجود آمده، کپر نامیده می‌شود و قدمتی برابر با تاریخ معماری یکجانشینی دارد. 🔸 افزون بر آسان‌یابی و در دسترس بودن درختان خرما و نخل وحشی شاید انعطاف‌پذیر بودن این نوع معماری از دلایلی است که باعث نگهداری و پایداری آن شده است. زیرا در فصل‌های گوناگون سال این سازه امکان تغییر دارد. در تابستان با برداشتن شاخ و برگ درختان از اسکلت‌بندی اصلی کپر، سازه به ‌صورت مشبک در می‌آید و با ایجاد پنجره‌هایی شبکه‌ای فضای داخل آن تهویه می‌شود. در پاییز و زمستان هم با پوششی از شاخ و برگ و حصیرهای بافته‌شده از برگ درختان نخل وحشی بنا را عایق‌بندی می‌کنند. @AsrTarikh