eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
228 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
هنوز یک هفته از اخبار جنجالی مربوط به ساخت در مثل نگذشته بود که نابازار طلا و ارز معیشت مردم را نشانه گرفته است. مادامی که درِ اقتصاد بر پاشنه نئولیبرالیسم بچرخد، و در منافع سرمایه داری ارجحیت داشته باشد، مطالبه گری ها در سطح مطالبه باقی خواهد ماند. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
و به ویژه 👈 معماری آن، بر پنج پایه؛ (مدول) و بنا شده است. 📌 محمدکریم پیرنیا کتاب آشنایی با معماری اسلامی، صفحه ۳۷ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
‏اگر غرب یک نمونه از تو را داشت سینماهایشان دنیا را خبر دار می کرد 🖋️ داریوش ارجمند @torabiran
تصاویری از پیشرفت پروژه اقامت‌گاه ۱۲دی‌ماه۱۴۰۱ @torabiran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشی که با یک پیمانه یک پیمانه یک پیمانه یک قاشق و با چاشنی در دیگ کلانشهری و به نام به خورد "همه مردم ایران" داده‌ایم. جناب آقای متولی شهر در ۲۵متر فضا گوسفند هم فربه نمی‌شود، توقع دارید انسان به غایت خلقت خویش برسد!!؟ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
سه سوت درباره زندگی در شعارهای «خانه، ماشینی برای زندگی» و «زن زندگی آزادی». زمان لازم برای مطالعه: سه دقیقه - سوت اول و شعار خانه، ماشینی برای زندگی: لوکوربوزیه (معمار مشهور فرانسوی و پدر معماری مدرن)، حدود ۹۰ سال قبل، با طرح شعار «خانه، ماشینی برای زندگی»، سبک زندگی جدیدی را تئوریزه کرد که در آن، فضاهای شهر به چند بخش اصلی تقسیم شدند: سکونت، کار و تفریح. در نتیجه، خانه که تا قبل از آن، هم فضای کار و تولید بود و هم فضای تفریح و هم فضای سکونت و استراحت، به سرپناهی صرفاً برای خواب و استراحت تقلیل یافت. لذا همان طور که ماشین شبها در گوشه پارکینگ، پارک میشود تا فردا مجدد روشن شود و مورد استفاده قرار گیرد، کارکرد خانه نیز به پارکینگ شبانه انسانهایی بدل شد که بعد از فعالیت روزانه، صرفاً شب را در این سرپناه، پارک میکنند تا برای فعالیت فردایشان دوباره آماده شوند. تا به حال ماشینی دیده اید که مثلا برای مهمانداری و تعاملات اجتماعی فضا داشته باشد؟! لذا چون خانه ماشین زندگی شد، به تدریج همه چیزش ازش گرفته شد؛ تربیت و تفریح کودکان به مهد کودکها واگذار شد، مهمانداری به تالارها و کافه ها، تفریح به پارکها و شهربازیها و طبخ غذا نیز به بیرون برها و رستورانها سپرده شد و به این ترتیب، از خانه، فقط سلولی ماند برای خواب شبانه. دقیقاً شبیه به همین سلولها و قفسهای پنجاه شصت متری که در کلانشهرها میسازیم و اسمش را خانه گذاشته ایم. به این ترتیب، مفهوم خانه های نُقلی و سلولی پدیدار شد، زیرا طبیعی بود که خانه ای که دیگر نه فضای کار و تولید است و نه فضای مهمانی و نه فضای تفریح، نیازی به وسعت چندانی ندارد و به این ترتیب، سلولهایی پدیدار گشت که بایستی همچون ماشین، اقتصادی باشند؛ و طبیعی بود که در این نگاه اقتصادی، کیفیتهای خانه سنتی (نظیر حوض و درخت و ایوان و غیره) فدای مفاهیم کمّی نظیر متراژ و زیربنا و غیره شود. - سوت دوم و شعار زن، زندگی، آزادی: وقتی همه چیز خانه را از آن گرفتیم، آنگاه چه بلایی بر سر زن خانه آوردیم؟ خانه تبدیل شد به سلولی برای حبس او؛ سلولی که دیگر نه فضایی داشت برای تربیت و تفریح کودکانش و نه فضایی برای تولید خانگی و نه فضایی مناسب و وسیع برای مهمانداری. پس برای آزادی از چنین قفسی، لازم شد که زن، خانه را رها کند و آزادی را در محیط بیرون خانه و فضای شهری جستجو کند و چنین شد که فضای شهری تبدیل شد به فضایی برای تبرّجات زنانه و تامین نیازهای روحی، روانی و عاطفی او. لذا مفهوم خانه داری که تا قبل از آن و در فرهنگ سنتی، مفهومی مثبت تلقّی می شد به مفهومی منفی بدل شد و به زن چنین القا شد که حتی اگر شده، با حقوقی نصف حقوق مردان در محیط بیرون خانه کار کند ولی انگ خانه داری را تحمل نکند! پس خانه که تا قبل از مدرنیسم، برای زن هم فضای زندگی بود و هم فضای آزادی، به سلولی تبدیل شد برای حبس او و فرزندانش. به این ترتیب زن را از خانه به کارخانه کشاندیم و فضای خانه های باصفای سنتی را به سلولهایی قفس گونه برای زندان کردن زنان تبدیل کردیم و او را مجبور کردیم که آزادی را نه در کانون خانه و خانواده بلکه در فضاهای شهری و بیرون خانه جستجو کند. در نتیجه، به او القا کردیم که خانه داری، چیزی نیست به جز مفهوم کرختِ خانه نشینی و لذا برای رهایی و آزادی از این کرختی، دل او را از خانه میکنیم تا چرخ کارخانه ها ارزانتر بچرخد. در چنین سبک زندگی، کودکان بایستی طعم محبت را در مهد کودکها جستجو نمایند و پیران بایستی طعم حمایت را در خانه های سالمندان گدایی نمایند و همسران نیز بایستی طعم عشق و محبت همسرانه را در فضای مجازی و فضای شهری و هر فضای دیگری به جز کانون خانه بجویند. چه نتیجه شومی! تخریب بنیان خانه و خانواده به قیمت چرخاندن هر چه ارزانتر چرخهای نظام سرمایه داری! - سوت سوم برای آقایان و خانمهای مسئول: آیا چنین خانه ای می تواند بستر تحکیم خانواده و تعالی معنوی و حقیقی انسان باشد؟ چنین خانه ای، "اُدْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آمِنِين: با سلامت و ايمنى داخل آنجا شويد" است (حجر/۴۶) و یا سلولی است جهنم گونه؟ "قِیلَ ادخُلوُا أبوابَ جَهنّم: به آنها گفته شود از درهای جهنم وارد شوید" (زمر/۷۲). مدیرانی که دائم شعارهای انقلابی میدهند بدانند که شرط لازم برای تعالی جامعه، طراحی درست ظرف آن جامعه است و هر مظروفی، ظرف متناسب با خود را می طلبد. شهرسازی متراکم و عمودی با سلولهای پنجاه شصت متری، ظرف نظام سرمایه داری است که مظروف شعارهای اسلامی و انقلابی در آن نمی گنجد. پس لطفا یا شعارهایتان را عوض کنید و دیگر دم از اسلام و انقلاب نزنید و یا اگر بر این شعارهای اسلامی اصرار دارید، دست از تقلید از شهرسازیِ متناسب با نظام سرمایه داری بردارید و مسکن و ظرف متناسب برای زیست و زندگانی حقیقی انسانها را تدبیر نمایید. @baladetayyeb @torabiran
خداروشکر مطالبات و تولید محتوای خوبی در فضای مجازی در رابطه با و شکل گرفته 👌 اما ذکر چند نکته در پیوست متن بالا: 📌 در بسیاری از نقاط اروپا و در میانه قرن بیستم پس از اوج‌گیریِ معماری مدرن، آسمانخراش‌ها با هدف به رکود نرفتن جریان تخریب شدند. در تاریخ معماری‌_مدرن شروع این تخریب‌ها؛ نقطه افول و تولد جریان‌هایی از جمله معماری و... قلمداد می‌شود. اما تولد هر سبکی از معماری در قرن بیستم، تنفس تازه‌ای بود به و تثبیت هژمونی غرب بر کل عالم. 📌 در فرانسه و نقاط دیگر اروپا با وجود اینکه مجتمع‌های چندهزار نفری تمام امکانات رفاهی و فروشگاهی را در خود جای داده بودند؛ اما افراد ساکن و به ویژه زنان ترجیح می‌دادند خریدهای خود را بیرون از مجتمع مسکونی خود انجام دهند. دلیل این امر را باید در فطرت انسان و روحیه اجتماعی آن جستجو کرد که در جهت تخریب آن گام‌های اساسی برداشت. 📌در بین کشورهای غربی یکی از کشورهایی که در قرن بیستم و در اوج اعتلاء مخالف برج‌سازی و تولید مجتمع‌های مسکونی بود انگلستان است!!! درست مثل معمای مخالفت این کشور با تشکیل کشور اسرائیل در سازمان ملل!!! در این کشور ولیعهد چارلز که امروز جای ملکه الیزابت را گرفته و فارغ‌التحصیل معماری است نقش اساسی در شکل‌گیری این مخالفت داشته است. شاید حالا به این جمله چرچیل که در باب بازسازی بریتانیای ویران شده در پی جنگ جهانی دوم گفته بود بیشتر پی ببریم: "ما شهرها را می‌سازیم و شهرها نیز ما را می‌سازند. " عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
📌 خلوت‌گزینی، گوشه‌نشینی و تنهایی (البته نه به معنای تفرُّد و individualism) اگر متناسب با روحیات انسان و در چارچوب خلقت او باشد نه تنها سازنده است، که می‌تواند این احساس تنهایی را هم برطرف کند. 📌 مثالی که به عنوان دنباله این توییت خوب می‌توان زد معماری مدارس دینی است: 📌 وجود در معماری مدارس‌حوزوی در کنار یک ایوان و پستوی مستقل چه خوب به این نیاز پاسخ داده که فرد طلبه در حالی که در طول روز مراوده اجتماعی دارد شب‌ها در خلوتی مثال زدنی با معبود به سر کند. 📌 حفظ‌حریم‌شخصی مقوم روابط‌خانوادگی‌و‌اجتماعی است، در مقابل هم خدشه‌دار شدن حریم‌فردی‌و‌خانوادگی پاشنه آشیل روابط‌اجتماعی‌سالم خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 و اهمیت آن در ساخت جامعه، متاسفانه موضوعی است که کمتر تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری به آن واقف است. ارتباط، انتقاد، پیشنهاد : @TORAB91
📌 وقتی صحبت از توسعه بی رویه شهر در (ولو با شعار ساخت خانه‌های ویلایی) می‌کنیم؛ می‌گویند حالا که رویکرد دولت اجتناب از آپارتمان‌سازی است گیر ندهید! 📌 وقتی اشاره می‌کنیم؛ "گازرسانی به روستاهای ییلاقی (با پنج و نهایتا ده خانوار ساکن، آن‌هم خانواده دو و سه نفره) بیشتر از اینکه خدمت به روستانشین باشد هدر دادن زیرساخت‌های کشور برای رفاه حال طبقه متوسط به بالایی است که در طول هفته ویلاهای خود را برای آخر هفته گرم نگه می‌دارند" می‌گویند: حالا که خدمات مثبت دولت در گازرسانی ارزان به مردم مورد تشکیک نئولیبرال‌ها است این صحبت‌ها جایگاه و توجیهی ندارد. 📌 سالهاست مصرف بالای آب در زیر ذره‌بین است!!! اما نه تنها کسی به ضربه‌ای که صنایع آب‌بر به منابع آبی و وارد می‌کند اشاره‌ای نمی‌کند که از هزارکیلومتر آنطرفتر برایش آب مهیا می‌کنند... عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه آیت‌الله رییسی مبنی بر ساخت خانه‌های یک طبقه و دو طبقهٌ حیاط‌دار عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ورود مسکن به بورس یعنی: قطع ید مردم در ساخت خانه مطابق میل، فرهنگ و سبک زندگی خودشان 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: فاصله گرفتن بیشترِ معماری از فرهنگ 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: تبدیل شدن هرچه بیشتر فرهنگ به کالای مصرفی 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: تبدیل شدن هرچه بیشتر کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: تبدیل کردن بیشتر مردم به مصرف‌کننده و منتفع از سرمایه، تا تولیدکننده 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: نفهمیدن اهمیت و جایگاه و در: فرهنگ، اقتصاد، بهداشت، سبک‌زندگی و... 📌 ورود مسکن به بورس یعنی: یعنی نداشتن راهبرد تمدنی در موضوع معماری و شهر عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91 https://www.aparat.com/v/Fje4w?eitaafly
و دخیل کردن این روش تا کجا!!؟ برای تقریب ذهن: خرداد ۹۲ و در اوج فعالیت‌های انتخاباتی وارد ستاد س.ج شدم. در زیرزمین ستاد بحثی بالا گرفته بود، نزدیک که شدم دیدم شخصی یک طرف جدال نشسته بقیه هم که از اعضای ستاد بودند طرف دیگر... به نظر شما دعوا سر چه بود!؟ آن یک نفر بقیه را متهم می‌کرد که شما و عزیزانی چون آیت‌الله مصباح ۸۴و۸۸ پشت سر م.ا بودید و این شده نتیجه‌اش، حمایت شما از شخص س.ج هم ۸ سال بعد نتیجه بهتری نخواهد داشت!!؟ همه طرف دیگر دعوا هم در دام این مغالطه گیر افتاده بودند و به دنبال انکار حمایت خود بودند و رفته‌رفته محکوم می‌شدند. میان بحث دوستان عرض کردم شما اگر آن سال‌ها مخصوصا ۸۸ از حاج‌محمود حمایت نمی‌کردید گزینه مورد نظرتان چه کسی می‌شد!؟ اینجا بود که دوستان س.ج به خود آمدند که در دام چه مغالطه‌ای افتادند و از اینجا ورق بحث و جدل برگشت. شاید بپرسید این موضوع چه ربطی به و ایضاً دارد!!؟ اخیراً مناظراتی بین مخالفین و موافقین درگرفته و دال مرکزی آن هم بحث درباره هزینه فایده این روش و روش‌های جایگزین است. جدای از اینکه ادعای کدام یک از طرفین مباحثه صحیح است، نکته مهم‌تر این است که چه کسی برای اولین بار منطق را وارد موضوعاتی از جنس کرد!؟ معماری‌ای که از جنس فرهنگ، از جنس سبک‌زندگی از جنس حفظ حریم و حیاء، از جنس ظرف زندگی و از جنس ابزاری جهت نیل به غایت خلقت انسانی است!؟ مگر عقل‌معاد غایت خلقت انسان را باید در تناظر با عقل‌معاش بسنجد ؟ مگر رسوم، فرهنگ‌ها و هویت ایرانی‌اسلامی و حریم و حیاء خانواده ایرانی جنبه کالایی! دارد که برای حفظ و احیاءِ آن ببینیم چند می‌ارزد؟ چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید، و به جای دفاع از ایده ناب خودمان، باید راهکار ضد انسانی طرف مقابل را زیر سوال ببریم. ✍️رضاتراب‌نژاد ۲۹دی‌ماه۱۴۰۱ عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91