سخرانی معظم له.mp3
43.18M
صوت نشست تبیینی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی-ایرانی
بیانات آیت الله اراکی
#آیت_الله_اراکی
#معماری_اسلامی
#شهرسازی_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#خانه_روستایی کالایی اقتصادی نیست. روستایی خانهاش را میسازد یا به ارث میبرد؛ اما هرگز آن را نمیفروشد یا از کسی نمیخرد.
#خانه
#خانه_پدری
#خانه_به_مثابه_هویت
رجوع شود به پست "فرهنگ معماری" یا "صنعت ساختمان"
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
پرده اول؛ من پولدارم پس [عاقبت به خیر] هستم! پرده دوم؛ من پولدارم پس [بالانشین شهر] هستم! پرده سوم؛
خدا رحمت کنه خانم قاسمپور را
جهت شادی روح ایشان فاتحهای قرائت کنید.
@torabiran
ترابیران ... معماریظرفزندگی
خدا رحمت کنه خانم قاسمپور را جهت شادی روح ایشان فاتحهای قرائت کنید. @torabiran
پرده اول؛ من پولدارم پس [عاقبت به خیر] هستم!
پرده دوم؛ من پولدارم پس [دارای سهم بیشتری از شهر] هستم!
پرده سوم؛ من پولدارم پس [راننده خطرآفرین برای سایرین] هستم!
🎬پرده اول
پذیرش توبه و آمرزش گناه در مسیحیت اولیه از مسیر اعتراف به گناه در محضر عموم انجام می شد که به دلایلی بعدها به اعتراف در محضر کشیش و به دور از انظار عموم تبدیل شد.
کشیش و روحانی در مسیحیت قرون وسطی نیز واسطه بین خدا و خلق تلقی میشد.
اما در قرون وسطی موضوع متوقف به همین جا نماند و پاپ و کلیسای کاتولیک اقدام به #فروش_بهشت و #بخشش_گناهان در ازای دریافت پول نمودند، این رفتار کلیسا تا جایی پیش رفت که گفته شده کلیسا اقدام به چاپ فرمهایی نمود که هر گناه و مبلغ آمرزش آن در داخل فرمها درج شده بود و اینها در اختیار پیروان کلیسا قرار می گرفت.
این رفتار کلیسا باعث اعتراض و انشقاق رهبران کلیسای کاتولیک شد که مهم ترین خروجی آن ظهور پروتستانتیسم در اروپای غربی و شمالی و واتیکانیزه شدن مسیحیت کاتولیک بود.
🎬پرده دوم
با ورود خودرو به شهرهای قرن نوزدهم و مخصوصا قرن بیستم و افزایش سرعت عبور و مرور در شهرهایی که پیاده محوری به عنوان یک اصل مسلم تلقی می شد، مدیران شهری را بر آن داشت تا با وضع جریمه و طراحی #فرم_های_پرداخت_در_مقابل_انجام_عمل_خلاف به کنترل هرج و مرج حاصل از ورود خودرو به #بافت_شهری بپردازند که تا به امروز هم به عنوان یک اصل خدشه ناپذیر ادامه دارد.
🎬پرده سوم
در همان قرنهای نوزدهم و بیستم، با هرچه صنعتی تر شدن جوامع، شهرها فربه تر و روستاها انگیزه کمتری برای ادامه زیست داشتند. افزایش $تراکم جمعیت در شهرها، افزایش #تراکم_ساختمانی را هم در پی خواهد داشت و رشد افقی و عمودی شهرها حتی در دورانی که با کاهش نرخ باروری روبرو هستیم دامن گیر شهرها شده است.
اما در ابتدا مدیریت شهری برای کنترل و به سامان کردن این #افزایش_تراکم، جریمه با همان روش کلیسایی را در دستور کار قرار داد و رفته رفته ساختن بر خلاف مقررات شهری و اخذ جریمه به منبع درآمد شهرداری ها تبدیل شد و برای پاک کردن صورت مساله اصطلاح #فروش_تراکم در ادبیات شهری رواج یافت. خلافکار به خلاف ساز و در نهایت به خریدار تراکم تبدیل ماهیت داد.
📌اما در این بین با پرداخت جریمه حریم مخدوش شده همسایگی برنگشت!
📌با پرداخت جریمه حق تضییع شده همسایه در برخورداری از آفتاب و باد و نور مناسب احقاق نشد!
📌با این کار عدالت اجتماعی در سایه اعمال قدرت و ثروت طبقه بالادست در کنار بهره وری بیشتر از خدمات شهری روز به روز کمرنگ تر شد!
📌و دهها بحران دیگر از جمله بحران محیط زیست در کلانشهرها
📌اگر در جامعه مسیحیِ کاتولیک، گناه و به دنبال آن بخشش، متعلق به افراد ثروتمند و طبقه بورژوا بود!
📌اگر در جامعه شلخته مدرن، جولان و تبرج با اتومبیل آخرین قیمت فقط متعلق به طبقه نوکیسه است!
📌اگر در شهرهایی (که در تعریف #شهرمدرن بودن، فقط مصرف زدگی را دارند) سهم بیشتر از زندگی فقط متعلق به همان طبقه نوکیسه شده است!
📌تنها یک دلیل دارد: من پولدارم پس هستم!
#بازنشر همراه با ویرایش
✍️ تحریریه ترابیران
عضویت در کانال:
@TORABIRAN
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویر شهری در چین گرفتار در سیل
اما نکته قابل توجه وجود نرده و حفاظ تمامقد در تمام طبقات ساختمانها است. در ایران به جز طبقه همکف (با هدف جلوگیری از سرقت احتمالی) سایر طبقات نیازی به نرده و حفاظ ندارند.
اما در کشور چین یا دزدها به شدت حرفهای هستند یا خودکشی به معضلی برای ساختمانهای چندطبقه تبدیل شده.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش. باز جوید روزگار وصل خویش
#هویت
#فارسی
#زبان_فارسی
#زبان_تمدن_ساز
@torabiran
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
در معماری سنتی اندازهها، اشکال هندسی، اجزا و الگوهای هندسی همه به هم وابسته هستند و با پیوستگی و همآهنگی باهم هندسه اصلی بنا را تکمیل میکنند. به عبارت دیگر هندسه مانند نخ تسبیح در راستای برقراری ارتباط بین ساختمان و هر آنچه معمار در ذهن خود دارد، عمل میکند. و از کل به جزء و از جزء به کل در رفت و برگشت است و یک وحدتی در کثرت اندامها و اجزاء میآفریند.
#ورودی_بوستان_دانش
#اندازه
#هندسه
#کفسازی
#شمسه
#ترابیران ارمغان #معماری_ایرانی 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
نفس خود را هر که قربان میکند
تیغ آتش را گلستان میکند
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30