آب در کنار سایر عناصر اربعه از گذشتگان دور در بین ایرانیان جایگاه ارزشمندی داشته است.
آب در فرهنگ ایرانی نماد پاکی و پاکیزگی است.
بعد از ورود اسلام به ایران و پذیرش آن در بین ایرانیان، به دلیل توجه دین مبین اسلام به بهداشت و پاکیزگی، این فرهنگ و نگاهِ ایرانی نه تنها منسوخ نشد بلکه جایگاه ویژهای یافت.
شاهد این موضوع نیز وجود حوضهای بزرگ، حمامهای کاملا بهداشتی، آبانبارها، پایابها و پاکنه در شهرها و حتی روستاهای مختلف ایران میباشد.
اما نگاه ویژه فرهنگ ایرانی به آب در معماری سنتی ایران به شکل ویژهای خود را به نمایش گذاشته است.
در خانههای سنتی، مدارس دینی و حتی مساجد آب (این نماد پاکی و طهارت و شفافیت)، در مهمترین و شاخصترین قسمت یعنی قسمت محوری و مرکزی ساختمان قرار میگیرد.
با قرارگرفتن آب در میانه حیاط تصویری از ساختمان اطراف در آن منعکس میگردد و زیبایی آن را دوچندان میکند، اما در همین حین و با وزش کوچکتترین باد و نسیمی این تصویر شکسته میشود و به انسان گوشزد میکند که هیچ چیز در این دنیا پایدار و ماندنی نیست.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
ترابیران ... معماریظرفزندگی
#معرفی_کتاب 📚 قابل توجه دانشجویان و دانشآموختگان رشتۀ معماری، مرمت، مطالعات معماری ایران و علاقمندا
کتاب گودالباغچههای یزد - فهرست و صفحات ابتدای کتاب.pdf
490.4K
#معرفی_کتاب
گودالباغچههای یزد
فایل فهرست، معرفی و پیشگفتار کتاب
#معماری_ایرانی
#معماری_اسلامی
#حیاط
#حیاط_مرکزی
#حیات_اندر_حیاط
ترابیران ... معماریظرفزندگی
تخریب بافتهای تاریخی تخریب #فرهنگ است، تحریف #تاریخ است، تضعیف #هویت است. چند روز پیش آیتالله ارا
اگر گنبد و گلدستههای این حرم مقدس و مسجد گوهرشاد را فاکتور بگیریم، چیزی جز یک توسعه_شهری جنونآمیز که بانیان آن هم جز سوداگری سرمایهسالار چیزی در ذهن نداشتند باقی نخواهد ماند.
#امام_غریب_به_روایت_تصویر
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
🎙سخنرانی مهمّ آیتالله میرباقری:
تبیین جایگاه شهر قم در روایات، و انتقاد از الگوی ساختوساز در قم
💠 حرمهای چهارگانۀ اهلبیت (ع) (یعنی: حرم مکه، حرم مدینه، حرم کوفه و حرم قم)، مُکمّل یکدیگر هستند. خدا این حرمها را برای پیشبرد طرح نبیاکرم(ص) در اختیار آن حضرت قرار داده است.
💠 مأموریت الهی نبیاکرم(ص) این است که بر محور این حرمها، یک اُمّت تاریخیِ مُؤمن را سامان دهند و آنها را از میدانهای سخت و درگیریهای تُند و از دلِ طوفانها و گردابهای جبهۀ شیطان، عبور دهند.
💠 حرم مکه و حرم مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین(ع) به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنیامیه و بنیعباس قرار گرفت واهلبیت(ع)، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند. 💠 حضرت معصومه(س)، محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل میگیرد. #قم، غیر از اینکه #مرکز_علمی_فرهنگی میشود، نقشآفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری با جبهۀ باطل خواهد بود 💠 متأسفانه در دو دهۀ اخیر، #
معماری_قمبهسمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهلبیت(ع) نیست!مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد. قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محورِ توریسم صنعتی شکل بگیرد. 💠
این نقد بهمعنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛به این معناست که عُمران و ساختوساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد. #ترابیران @torabiran
جایگاه #معماری و #شهرسازی به عنوان #ظرف_زندگی در اندیشه آیتاللهخامنهای
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
بنا یا تندیس یابود شهدای غزه چه شکلی باید باشد!؟
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعطیلی صداوسیما اگر شدنی بود بزرگترین خدمت آقایان #جبلی و #جلیلی به #فرهنگ کشور میبود.
شما بنا بر مسائل بهداشتی حق نگهداری گوسفند و مرغ را در خانه و در محیط شهری نداری، اما تلویزیون بیتالمال را خرج آموزش نگهداری سگ و گربه میکند!
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
#معرفی_مسجد
#معماری_اسلامی
مسجد امام سجاد(ع) جزو قديمی ترين مساجد تهران است که بيش از نيم قرن از عمر آن میگذرد.
در سال ۱۳۲۳ کار ساخت این مسجد آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ به پایان رسیده و گشایش یافت.
با این حال کل ساختمان مسجد در سال ۱۳۴۲ به انجام رسید. علی آشتیانی ناظر این بنا و طراح آن حسین لرزاده بودند. معمار و ناظر ساخت آن حسین علی ایزدمهر و کار کاشیکاری آن برعهدهٔ محمد گودرزیان بودهاست.
در دو بخش بنا در خیابانهای جمهوری و فخررازی، این ساختمان دارای دو کتیبهٔ سنگی به خط نستعلیق است که در کتیبهٔ خیابان اصلی، ویژگیهای ساختمان حک شده و در کتیبهٔ دیگر شعری در وصف مسجد آمدهاست.
این مسجد، گنبدی آجری با ساقهٔ کاشیکاری شده دارد و ستونهای سنگی داخل بنا و دیوارها، آجری و کاشیکاری
شده است.
@torabiran