eitaa logo
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
235 ویدیو
11 فایل
گروه ترابیران در سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را با مشارکت متخصصین معماری با هدف احیاء الگوهای موجود در معماری اسلامی و بهره گیری از این هنر غنی در معماری معاصر آغاز نمود. ارتباط: @TORAB91
مشاهده در ایتا
دانلود
عمارت شمس‌العماره دارای پنج طبقه و ۳۵ متر ارتفاع است که در زمان ساخت، بلندترین ساختمان آن دوره در تهران بوده‌ است، موضوعی که سابق براین سابقه نداشته و ساختمانی (حتی حکومتی) بلندتر از ساخته نمی‌شد. شمس‌العماره اولین ساختمانی بود که از در سازهٔ آن استفاده شد و کلیهٔ ستون‌های طبقات بالا و حفاظ‌ها چدنی هستند. مشهور است ناصرالدین شاه هر روز به بالای شمس العماره می رفت و از آنجا شهر را تماشا می کرد. اما شمس العماره اولین بنایی بود که به غیر از دیگر خانه های بلندتر بود و به خانه آنها اشراف داشت. همین احساس ناامنی مردم، بلای خوش گذرانی های شاه شد. مردم دور هم جمع شدند و شکایت خود را پیش امام جمعه بردند و او هم شاه را باخبر کرد. در خاطرات ناصرالدین شاه آمده است که شکایت مردم باعث شد که بسیار کمتر برای تماشای شهر به شمس‌العماره برود. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تقارن در معماری یکی از مهمترین اصولی که کمک می کند تا شخص ببینده آثار و اصول زیبایی‌شناسی استفاده شده در این هنر را بهتر و دقیق تر لمس کند، رعایت تقارن است. در در نظر گرفتن این نکته یک اصل جدا ناشدنی در طراحی‌ها می باشد. برای مثال می توان به یکی از معروفترین المان های موجود در معماری ایرانی که پنجره های ارسی است، اشاره کرد. پنجره های ارسی علاوه بر رعایت قوانین تقارن در هندسه کلی، تقارن رنگ‌ها را نیز در خود پوشش می دهد و ترکیب این دو جزء با یکدیگر در کنار ترکیب منطقی از رنگ‌های مکمل آثار زیبا و چشم نوازی را در منظر مخاطب بوجود می آورد. 📌 پروژه خانه ۵۵ بهمن۱۴۰۲ ارمغان 👌 عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
✍️ حسین مهدیزاده یه کارگاه سبزی پاک کنی توی اطراف کرج با روزی 50 تن سبزی بسته بندی شده، 110 تا خانم را از 7 صبح میاره سر کار! حالا اگه این سبزی را توی خونه پاک کنن، میشه عقب موندگی! مثال در ، بخش بزرگی از مشاغلی است که زنان ما را از کرده است! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
در مسئله‌ی مسکن، ما وابستگی نداریم به خارج؛ زمینش مال خودمان است، مصالحش مال خودمان است، طرّاحی اینها مال خودمان است. بنابراین، به مسئله‌ی مسکن باید رسید. ما در قضیّه‌ی مسکن خیلی عقبیم، نتایجش را هم دارید. اگر تعریف اجمالی از را: تامین نیازهای جامعه (اعم از نیازهای مادی، خوراک، پوشاک، مسکن تا نیازهای علمی، معنوی و روانی و حتی نیاز به شادی و تفریح...) با استفاده از ظرفیت‌های درونی بدانیم، باید گفت عمده مدیران ارشد باوری به ظرفیت‌های تمدنی جامعه ندارند. و این موضوع نه به جریان‌های سیاسی ارتباطی دارد نه به شخص حناچی یا زاکانی! عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
بخش عمده بهینه‌سازی مصرف سوخت (چه در سرمایش تابستان و چه در گرمایش فصول سرد) با تعمیق و تجدید نظر در و محقق خواهد شد، مساله‌ای که طی یک قرن اخیر با سرکوب و تحقیر داشته‌های تمدنی به حاشیه رفته است. کسانیکه خانه‌های سنتی کاشان و اصفهان، و ساباط‌ها و کوچه‌های یزد میبد را درک کرده باشند این مساله را لمس کرده و رد نمی‌کنند. 📎 حداقل ۲۵ درصد مشکلات فرهنگی، بهداشت و سلامت، اقتصادی، اعتقادی مربوط به معماری است. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
اصل ۳۱ قانون اساسی: داشتن متناسب با حق هر فرد و ایرانی است‏. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این را فراهم کند. پ. ن: یک انسان، در خوراک و پوشاک و پرهیز از شرایط سخت اقلیمی خلاصه نمی‌شود. نیاز به ارتباط با دیگران، صله رحم، مهمانی رفتن و مهمانی گرفتن، بازی کودکان، پخت و پز سالم، روضه هفتگی و ماهیانه و سالیانه، عروسی گرفتن، مراسم عزا گرفتن، سرکشی به خانواده متوفی و... همه و همه مستتر در ای است که سده‌ها در تاریخ و هویت این مردم ریشه دوانده و با دو مقاله!! ای که در راستای تامین منافع سرمایه‌داری است به حاشیه نخواهد رفت. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
حذف بدترین انتخاب و تغییر بود برای ادامۀ ... حیاط زیرساخت انجام بسیاری از فعالیت‌های نابازار در بستر نهاد خانواده بود. حیاط مکان تجربه و یادگیری و آموزش بسیاری از مهارت‌های فردی و جمعی برای زیبا زیستن و خودکفا بودن خانواده بود. حیاط بستر ارتباط انسان زمینی با آسمان بود. اینکه نسل جدید ذهنیتی و خاطره‌ای نسبت به حیاط ندارد آسیبی بزرگ و محروم کردن او از زیستن حقیقی است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
ترابیران ... معماری‌ظرف‌زندگی
در دوران پیش از اسلام مناره یا میل راهنما را جهت راحتی مسافران می‌ساختند. این هادیان قافله‌ها و راهن
مناره کلان با ۴۶٫۵ متر ارتفاع به عنوان نماد شهر بخارا شناخته می شود. این مناره در بخش شرقی قرار گرفته است. مناره کلان در سال ۱۱۲۷ میلادی در زمان حکومت قراخانیان و توسط ارسلان خان ساخته شده است. کارکرد اصلی این بنا نشان دادن راه به کاروان‌‌ها و مسافران بوده است. همچنین به‌ عنوان برج دیده‌بانی نیز به کار می‌رفته است. @AsrTarikh @torabiran
لیبرالیسم تا اینجای کار حریف ایرانی نشده، از دریچه‌ای دیگر وارد شده تا شاید با از بین بردن خانواده را در تنگنا و تحدید قرار دهد. عضویت در کانال 👇 https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🔴 الله اکبر یک شعار خشک و خالی نیست؛ الله اکبر شعار توحید است و توحید هم یعنی نفی طبقات اجتماعی و اقتصادی؛ توحید یعنی ای انسان تو برده هیچ انسان دیگری نیستی؛ تو آزادی؛ خدا تو را آزاد آفرید و بندگی زورمندان و قدرتمداران و سرمایه داران را نکن. توحید یعنی هیچ قدرتی شایسته اطاعت نیست بجز خداوند متعال و کسانی که به امر خداوند متعال مأمور تحقق قسط و عدالت شده اند. : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️برج آزادی یک نماد است، در ظاهر نماد انقلاب است، زیرا در روزهای انقلاب شاهد بزرگ‌ترین تجمعات انقلابیون بوده است. ولی انقلاب را اگر صیرورتی به سوی استقرار نظام امامت فهم کنیم، دیگر اصراری بر آن نمی‌کنیم که مقصد راهپیمایی‌های ما به این المان‌ها و نمادهای ذاتاً مدرن و غربی ختم شود. نظام امامت اگر شأن محصل حرکت انقلابی مردم مؤمن ایران بوده است، طبیعتاً مقصد آن‌ نیز باید مساجد جامع شهرها باشد. اگرچه گرد‌وغباری ضعیف از معماری اسلامی و ایرانی بر روی برج آزادی نشسته است، اما اصل نمادینگی چنین بناهایی، جایگاهی در فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی ندارد. برج از اساس محصول دنیای مدرن است، همانگونه که المان، یادمان یا هر نشانه دیگری از این دست نیز محصول فرهنگ ما نیست. نماد اصلی و کانون هویتی شهر اسلامی، مسجد جامع است و تمام حرکت‌ها باید به ساحت آنجا ختم شود تا نمادی از حرکت به سوی باشد. حال در برهوت بی‌هویتی مانند تهران، مسجد جامع تهران کجاست، و چه نقشی در هویت شهر دارد؟ آیا اساساً مردم تهران می‌دانند مسجد جامع تهران کدام است و کجاست؟ آیا مسجد جامع تهران مرکز رهبری ایران و مدیریت پایتخت است؟ آیا مبدأ و مقصد همه حرکتها است؟ آیا قلب تپنده است؟ آیا واقعاً «جامع» است؟ یا نه، چیزی جز نمازخانه کاسبان بازار تهران نیست؟ باید روی این موضوعات فکر کرد. این‌ها مسائل جزئی و بی‌اهمیت نیستند، بلکه بیانگر مبانی اندیشه‌ای و مقاصد تمدنی نهضت ما هستند. ما به شکل اساسی نیاز به تغییر نگرش‌ها در این مسائل داریم. کاش جای این بحث‌ها در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی باز شود. @madineyefazele