رهبر معظم انقلاب «کمک به کارهای خانگی» را به عنوان یکی از راههای مشارکت مردم در تولید معرفی کردند
بزرگترین کمک به کارهای خانگی، تغییر الگوی ساخت مسکن از الگوی عمودی و آپارتمانهای قوطی کبریتی به الگوی افقی و ساخت مسکن ویلایی و مولد میباشد.
🖋حسن عباسی
📎 @hassanabbasi1374
صحبتهای رحیمپور ازغدی در رابطه با #معماری_اسلامی و تاثیر اسلام و #سبک_زندگی اسلامی بر #شهرسازی
برنامه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ را در تلوبیون ببینید
http://www.telewebion.com/episode/0xca2bca3
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
داستان راستان،شهید مطهری،جلد اول:
عائله ی امام صادق و هزینه ی زندگی آن حضرت زیاد شده بود. امام به فكر افتاد كه از طریق كسب و تجارت عایداتی به دست آورد تا جواب مخارج خانه را بدهد.
هزار دینار سرمایه فراهم كرد و به غلام خویش- كه «مصادف» نام داشت- فرمود:
«این هزار دینار را بگیر و آماده ی تجارت و مسافرت به مصر باش».
مصادف رفت و با آن پول از نوع متاعی كه معمولاً به مصر حمل می شد خرید و با كاروانی از تجار كه همه از همان نوع متاع حمل كرده بودند به طرف مصر حركت كرد.
همینكه نزدیك مصر رسیدند، قافله ی دیگری از تجار كه از مصر خارج شده بود به آنها برخورد. اوضاع و احوال را از یكدیگر پرسیدند. ضمن گفتگوها معلوم شد كه اخیرا متاعی كه مصادف و رفقایش حمل می كنند بازار خوبی پیدا كرده و كمیاب شده است. صاحبان متاع از بخت نیك خود بسیار خوشحال شدند، و اتفاقا آن متاع از چیزهایی بود كه مورد احتیاج عموم بود و مردم ناچار بودند به هر قیمت هست آن را خریداری كنند.
صاحبان متاع بعد از شنیدن این خبر مسرت بخش با یكدیگر همعهد شدند كه به سودی كمتر از صددرصد نفروشند.
رفتند و وارد مصر شدند. مطلب همان طور بود كه اطلاع یافته بودند. طبق عهدی كه با هم بسته بودند بازار سیاه به وجود آوردند و به كمتر از دو برابر قیمتی كه برای خود آنها تمام شده بود نفروختند.
مصادف با هزار دینار سود خالص به مدینه برگشت. خوشوقت و خوشحال به حضور امام صادق رفت و دو كیسه كه هر كدام هزار دینار داشت جلو امام گذاشت.
امام پرسید: «اینها چیست؟» گفت: «یكی از این دو كیسه سرمایه ای است كه شما به من دادید، و دیگری- كه مساوی اصل سرمایه است- سود خالصی است كه به دست آمده».
امام: «سود زیادی است، بگو ببینم چطور شد كه شما توانستید این قدر سود ببرید؟»
- قضیه از این قرار است كه در نزدیك مصر اطلاع یافتیم كه مال التجاره ی ما در آنجا كمیاب شده. هم قسم شدیم كه به كمتر از صد درصد سود خالص نفروشیم، و همین كار را كردیم.
- سبحان اللّه! شما همچو كاری كردید؟ ! قسم خوردید كه در میان مردمی مسلمان بازار سیاه درست كنید؟ ! قسم خوردید كه به كمتر از سود خالصِ مساوی اصل سرمایه نفروشید؟ ! نه، همچو تجارت و سودی را من هرگز نمی خواهم.
سپس امام یكی از دو كیسه را برداشت و فرمود: «این سرمایه ی من» و به آن یكی دیگر دست نزد و فرمود: «من به آن كاری ندارم».
آنگاه فرمود:
«ای مصادف! شمشیر زدن از كسب حلال آسانتر است»
«یا مصادف مجالدة السیوف اهون من طلب الحلال». : بحارالانوار ، ج /11ص
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد #محمد_رضا_اولیا گاهی اوقات در لابلای صحبتهایش این نکته را گوشزد میکرد که معمار در طراحی خانه باید حواسش به بازی کودکان هم باشد...
#سبک_زندگی
#بازی
#تربیت
#معماری_سنتی
#کاهگل
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لزوم پرهیز از خسّت در حکمرانی شهری
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از ترابیران ... معماریظرفزندگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
سیاستهای اقتصادی آیتالله خامنهای چه نسبتی با نئولیبرالیسم دارد؟ گفتگو با سید یاسر جبرائیلی
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۰ شب زنده از یوتیوب جدال
https://youtube.com/live/w4wfQ4BNqIw?feature=share
شما هم اگر سوالات و شبهاتی درباره سیاستهای اقتصادی آیتالله خامنهای دارید در کامنتها بنویسید تا در برنامه مطرح شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تولید کوچک مقیاس و غیر متمرکز، بدیل نظام سرمایهداری است که عموم مردم امکان تولید و مشارکت در اقتصاد داشته باشند؛ تنها در این سیستم است که مردم میتوانند از مزدوری برای دیگران خلاص شوند.
🎙️سیدیاسرجبرائیلی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
12 میلیون جمعیت در تهران ساکن هستند و برخی از آنها حتی برای #اجاره یک #خانه 50 متری مشکل دارند، در حالیکه #زمین بسیاری در بخشهای دیگر کشور وجود دارد و امکان #تولید هم فراهم است ولی این بستر برای آنها ایجاد نمیشود.
با این دست فرمان چهار نعل به سمت #تمدن_غربی میرویم.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
یک تذکر هم در باب مسائل مربوط به فروردین عرض کنیم: اولاً این تعطیلات طولانی و بیدلیل، هیچ منطق عقلایی ندارد. وضع خوبی نیست که اوّلِ سال، روزهای متوالی -گاهی دو هفته و گاهی بیشتر- همه چرخهای فعّالیت در کشور از حرکت بیفتد. خلاف مقرّرات هم هست، طبق مقرّرات تعطیلیها محدود است. ما در ایّام سال، تعطیلی زیاد داریم که این به زیان کشور است. در بعضی از کشورهای دنیا، طبق فهرستی که مشاهده میکردم، همه تعطیلات رسمی در طول سال از پنج، شش روز تجاوز نمیکند. لکن ما تعطیلیهایمان بسیار زیاد است. علاوه بر آن هم عدّهای با بیتوجّهی و بیاعتنایی خود به کار، علم، تحصیل و به اشتغالات روزمرّه زندگی و کارهای اداری و سازندگی، بر این تعطیلات اضافه هم میکنند؛ آنهم در آغاز سال. بالاخره در اوّلِ سال، اوّلِ یک دوره جدید مالی و کاری است. توصیه مؤکّدِ بنده این است که هم مسؤلین و هم آحاد مردم عزیزمان تصمیم بگیرند این تعطیلات را کم کنند. این همه تعطیلاتِ پیدرپی، زیانهایی به بار میآورد که هر چند در اوّل کار محسوس نیست، لکن نتایج آن برای همه زیانبار است.
در باب تعطیلی شنبه
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ما برای مشارکت دادن مردم در اقتصاد -که راز جهش تولید است- یک بدیل برای نظام سرمایهداری میخواهیم. این بدیل، یک «سیستم تولید کوچک مقیاس فناوری پایه» است.
سرمایهداری، بردهداری نوین است؛ و فناوری میتواند کاتالیزور گذار از #سرمایهداری به #آزادی باشد.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@syjebraily
کوچک_مقیاسها هم مقوِّم #محله_محوری است، هم شهرسازیِ طرح نهضت ملی #مسکن باید پاسخگوی تولیدات خانگی و کارگاهی باشد.
درصورت تحقق
از یک طرف سفرهای درونشهری کاهش مییابد، از طرف دیگر شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود، از طرف دیگر با افزایش تعرُّفِ حاصل از اقامت بیشتر در #محله شاهد افزایش سطح امنیت و پویایی اجتماعی محلات خواهیم بود.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از آفتاب گستر؛زندگی سالم
📣 پویش همگانی | نذر صلوات و حدیث کساء
به نیت سلامتی خادم بارگاه امام رضا(ع) رئیس جمهور مردمی و همراهانش
در شب ولادت امام رئوف🌹
#نذر_صلوات
#حدیث_کساء
#امام_رئوف
#خادم_امام_رضا
#خادم_مردم
هدایت شده از ترابیران "طراحیتولیداجرا"
#شهید_رئیسی صندلی ریاست جمهوری اسلامی ایران را برای همه کسانی که بعد او بیایند #صندلی_داغ کرد. چه کسی توان این همه #پرکاری و دلبستگی به #محرومین، در عین #تواضع را دارد که پایانش #شهادت باشد؟
این شهادت از اینجا به بعدِ قصه بلند و حماسی انقلاب اسلامی را بسیار خواندنی تر کرد.
✍️ حسین مهدیزاده
کوچه به کوچه خرمشهر تا آخرین قطره خونشان جنگیدند تا خرمشهر، خرمشهر بماند و ماند.
سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر
@torabiran
لیبرالسرمایهداری به شما خریدن تلویزیون هرچه بزرگتر، مصرف اینترنت هرچه بیشتر و خوردن غذای هرچه آمادهتر را توصیه میکند. اما در مقابل شما را مجبور به زندگی در خانه_لانه ۲۵ متری میکند.
چرا؟ چون خانه بزرگ و حیاتدار میتواند یک خانواده #تولید_کننده را در خود جای دهد اما لانههای ۲۵ متری به دلیل اینکه محل زیست انسانهای فردگرا و مصرفگراست مطلوب نظام سرمایهداری است. همان انسانی که همزمان با خرید تلویزیون ۶۰ اینچی رویای تلویزیون ۱۰۰ اینچی را در سر میپروراند و بدون اینکه حتی نیازی به همان تلویزیون ۶۰ داشته باشد و آن را روشن کند از طریق گوشی آخرین مدل خود به دنبال بهروزترین برند مایکروویو است تا غذای آماده خود را که از طریق اسنپفود سفارش داده گرم کرده مصرف کند.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
در صف اول اگر مرد بمانی هنر است
و خودت را به شهیدان برسانی هنر است
هنر آن است که دلبستهی خدمت باشی
در صف عشق، صف صدق و شهادت باشی
زخمها را همه با جان بپذیری، بروی
هنر آن است که نشنیده بگیری، بروی...
شاعر: میلاد عرفانپور
#شهید_جمهور
@torabiran
@torabirann
لطفا به این جملات وارطان هوانسیان، از شاخصترین معماران دوره پهلوی که مروّج سیاستهای پهلوی برای تغییرهویت زنانایرانی بود دقت بفرمایید:
"کسانی که آن زمان (دوره قبل از پهلوی) را به یاد دارند به خوبی میدانند که ساختمانهای این شهر بزرگ (#تهران) مانند طبقه نسوان که در زیر چادر سیاه مستور بودند با دیوارهای بلند کاهگلی و یکنواخت محصور و جز با یک در چوبی آن هم به اشکال مختلف که در روی آنها کوبه های آهنی بدقوارهای نصب شده بود وسیله ارتباط دیگری با دنیای خارج خود نداشتند. در آن عصر یعنی قبل از رفع #حجاب مگر کسی میتوانست آن حصار سیاه و غم انگیز را از گرد منزل مسکونی خود برداشته و از اتاق نشیمن، پنجرهای بر روی خیابان باز کند و یا بالکنی در جا و بنای خود احداث نماید؟ آن روزها همانگونه که زن در #خانه محبوس و به مثابه یک نفر زندانی زندگی میکرد ساختمانها و باغها و سایر اماکن پایتخت ما هم در میان دیوارهای بلند محصور و مستور مانده و باز چنانکه در چهره زن آن روز، جلوه تبسم و صفا دیده نمیشد قیافه ساختمانها نیز در پناه همین دیوارهای گلی سیاه و بعضاً سر به فلک کشیده، عبوس و غمگین به نظر می رسید".
💠 هوانسیان و همفکرانشان با این تفکر که خانه سنتی و درونگرای ایرانی همچون زندان است، مروّج #معماری_مدرن_غربی در این کشور شدند و پیشنهادشان برای رهایی زنایرانی از حصار #معماری_سنتی، تبدیل خانههای درونگرای سنتی به برونگرا بود. نتیجه آن تفکر را امروز شاهد هستیم؛ دیگر نه از حیاط مرکزی در خانههایمان خبری هست و نه از حوض و درخت و نه از ایوان های باصفا و پر از گلدان. به جایش برای آزادی زنانمان، آپارتمانهای قوطی کبریتی ساختهایم که گرچه پنجرههایش به جای #حیاط_مرکزی به سمت کوچه و خیابان باز میشود، ولی آنقدر شهرهایمان را عمودی و متراکم ساختهایم که اگر لحظهای همان پنجره باز شود، حریم خصوصی زن خانه از تیررس دید بلوکهای روبرو در امان نخواهد بود. لذا نه تنها به او آزادی و وسعت دید و منظر ندادیم بلکه زن ایرانی و فرزندانش را در این شهرهای عمودی و آلوده و در داخل این #آپارتمان های سلول مانند، از مواهب طبیعی و باد و نورطبیعی خورشید هم محروم کردیم.
💠 کاش ایشان اکنون در قید حیات بود و #معماری این روزهای شهرهایمان را میدید تا از او میپرسیدیم که اکنون که زنانمان در قفسهای آپارتمانی، نه فضای کافی برای مهمانداری دارند و نه فضای کافی برای بازی با بچه و #تربیت_فرزند و نه فضای کافی برای سرگرمیها و تولیدات خانگی، بیشتر محبوس و محصور هستند و یا آن زمان که زن ایرانی، خانهاش را نه فقط سرپناه، که #مسکن، به معنای محل #آرامش میدید و برای همه این فعالیتها، فضای کافی داشت؟
💠 "وَالله جَعَل لَکُم مِن بُیُوتِکُم سَکَنا: و خداوند برایتان از خانههایتان آرامش قرار داد" (نحل/۸۰)؛ آیا اینکه خدای متعال در این آیه میفرماید از خانههایتان آرامش آفریدیم (و نه در خانههایتان)، معنایش این نیست که فقط برخی خانهها آرامش بخش هستند و نه هر خانهای؟ اگر بله، شرط آرامش بخشی برای معماری خانه چیست؟ خانههای افقی و پوشاننده و یا خانههای عمودی و عریان و بدون حریم؟
🎙️ محمدمنان رییسی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30