#خانه_ایرانی
خانه صدقیانی، تبریز
این خانه ارزشمند دارای بخش های اندرونی و بیرونی است که متاسفانه بخش اندرونی خانه به هنگام خیابان کشی از بین رفته است. همچنین به مانند خانه مشروطه تبریز شامل ایوان کشیده و ایوان های دو طبقه مشرف به حیاط است. این خانه حدود ۷۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و شامل کوشک، باغ، خانه باغ، ساختمان و بخش پهلوی است و در سال ۱۳۲۰ بخشی از خانه به هنگام ایجاد خیابان ارتش تخریب و جزو خیابان شد؛ اما در اواخر پهلوی بخشی که شامل تالار و حوض خانه و نیز جبهه شرقی با ایوان و سه دری بود به این ساختمان اضافه شد.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
هدایت شده از انتفاضه فلسطین، محسن فایضی
تصاویر:
جسارت و حضور بن گویر در صحن مسجدالاقصی
جسارت یک سرباز به تصویر مسجدالاقصی در ساختمان وزارت دادگستری شهرغزه
❌پ.ن: اگر دقت کرده باشید، همه تصاویر و پوسترهای اعلامیه حضور و تجاوز به مسجدالاقصی و... با گنبد طلایی یا همان قبة الصخره است
چون صهیونیست های تندرو معتقدند محل معبد هیکل دقیقا زیر این مسجد است و این گنبد طلایی باید تخریب شود
✳️برخلاف برخی نگاه ها، مکان مهم و اصلی مجموعه مسجدالاقصی، همین گنبد طلایی یا همان قبة الصخره و محل معراج پیامبر است نه آن مسجدگنبد تیره که به مسجد قبلی مشهور است
✅به کل دو مسجد( قبة الصخره و مسجد قبلی) صحن ها، رواق ها، دیوار ندبه و... مسجدالاقصی می گویند
@Thirdintifada
تصویری از مسجدی در غزه قبل و بعد از حمله اسرائیل
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
44.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما در ایران اسلامی زندگی میکنیم، باید طبق زیست بوم و #سبک_زندگی خودمان خانه بسازیم
محمدمنان رئیسی: دولت قانونا مکلف است پروژه های مسکن را ادامه دهد...
حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد از قیمت خانه برای زمین و رانت آن است. زمین و مسکن که باید عاملی برای #جهش_تولید باشد تبدیل به پیشران تورم تبدیل شده است.
در کلانشهرها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد از سبد هزینه خانواده ها مربوط به مسکن است. از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ده و نیم میلیون واحد مسکونی ساخته شده است اما فقط دو و نیم میلیون نفر به صاحب خانه های ما اضافه شده است و مابقی آن با هدف سوداگری و سفته بازی بوده است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
به تقلید از هالیوود
یکی از موضوعاتی که امروزه در مدیریت شهری به عنوان نقص مدیریتی و طراحی دیده می شود، عدم توجه به "ورودی" شهرهاست. موضوع "ورودی" در مدیریت شهری و در معماری دارای اهمیت بالایی است. کیفیت ورودی شهر دارای مولفه های مختلفی از جمله : خوانایی و تشخص و سرزندگی و پذیرندگی است. هر شخصی انتظار دارد که در ورود به یک شهر حس خوشایندی داشته باشد. ورودی، معرف خصوصیت ها و هویت آن شهر باشد. منظر ورودی شهرها باید ترجیحا نمادی ایرانی-اسلامی باشد. سایر عوامل نیز مانند : در بستر طبیعی و بدون عوامل مزاحم بصری و حس خوشامد گویی و خاطره انگیز باشد و در شب نیز دارای نورپردازی مناسب باشد. البته که عوامل مهم دیگری نیز تاثیر گذار هستند اما غرض از نوشتن این سطور، موضوع دیگری است.
مدتی است که برای مشخص کردن نام هر شهر در ورودی اکثر شهرهای ایران ، نام آن شهر را به صورت حروف انگلیسی و در حد و اندازه های بزرگ نوشته اند که هر سواره و پیاده ای در ابتدای شهر بتواند آن را بخواند.
🔸🔸 ادامه مطلب 🔸🔸
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
به تقلید از هالیوود یکی از موضوعاتی که امروزه در مدیریت شهری به عنوان نقص مدیریتی و طراحی دیده می شو
...
مدتی است که برای مشخص کردن نام هر شهر در ورودی اکثر شهرهای ایران ، نام آن شهر را به صورت حروف انگلیسی و در حد و اندازه های بزرگ نوشته اند که هر سواره و پیاده ای در ابتدای شهر بتواند آن را بخواند. اما اگر غرض از این کار فقط نوشتن نام شهر هست، که خوب برای ما ایرانیان که فارسی می نویسیم، نیازی به حروف لاتین نیست. برای گردشگران خارجی هم معمولا تابلو ها با زیرنویس لاتین کفایت می کند کما این که آنها معمولا همراه گروه و جمع گردشگر هستند که یک سرپرست و بلد نیز همراه آنان هست. آیا بهتر نیست که نام هر شهری به صورت فارسی و با خطوط زیبا نوشته شود؟ چه بسا که خط و خطاطی در ایران از جایگاهی دیرینه و اصیل برخودار است و امروزه نیز هنرمندان، با تلفیق با هنرهای دیداری و تجسمی و گرافیکی، جلوه های زیبایی خلق کرده اند.
در ایران انواع خط خوشنویسی وجود دارد که تعداد آنها بسیار است اما از بین این خطوط، خط های خوشنویسی تعلیق، نستعلیق و نستعلیق شکسته امروزه بیشتر از سایر خطوط مورد استفاده قرار میگیرند. حتی در گذشته، ابن مقله که خط نسخ را ابداع کرده بود، برای هر رشته و امری، خطی خاص قرار داده بود. مانند : خط ریحان برای نوشتن قرآن و دعاها، خط ثلث برای تعلیم و کتیبه نگاری آیات و احادیث و تزیین در معماری و بناها، خط نسخ برای نوشتن تفسیر و حدیث ، خط محقق برای نوشتن اشعار و قصاید ، و ... .
غنای فرهنگ ایرانی-اسلامی و خط و هنر فارسی بسیار زیاد ، عمیق ، استوار و جذاب است . آیا با وجود انواع خطوط زیبای فارسی ، بهتر نیست که بررسی شود تا نمای ورودی هر شهری، با خط و زبان فارسی باشد؟ تایپوگرافی یا نویسهنگاری، هنر و فن حروفچینی (حروفنگاری) برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری. تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشتار به وجه تصویری. بنابراین از تلفیق هنر حروف نگاری با هنرهای دیداری و الهام هنری، می توان کارهای زیبایی را خلق کرد. ملاحظه بفرمایید که چه خلاقیت های بی نظیری را برای واژگانی مانند ایران ، محمد و علی و حتی بسم الله ، خلق کرده اند. به طور قطع باید از این توانایی ها استفاده بیشتری کرد. همانطور که مستحضر هستید، مقام معظم رهبری نیز خودشان برای پاسداشت زبان فارسی بسیار می کوشند و رعایت می کنند. بنابراین وقتی اینچنین الگویی وجود دارد، بهتر است ما نیز زبان فارسی را در هر زمان و هر مکان پاس بداریم و ورودی شهرهای کشورمان را با واژگان زیبای فارسی تزیین کنیم.
✍️ آرش غفرانی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تصور اینکه در خانه و کنار خانواده با یک دستگاه کوچک تولید انجام بدهی را مضحک و پاکستان سازی ایران میدانند!
ولی اگر بدون هیچگونه تحرکی، فقط با بورس بازی و تریدبازی یا حتی جدیدا با ضربه زدن روی گوشی کسب درآمد کنید را کار اقتصادی میدانند!؟؟!
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ترابیران ... معماریظرفزندگی
تصور اینکه در خانه و کنار خانواده با یک دستگاه کوچک تولید انجام بدهی را مضحک و پاکستان سازی ایران می
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد منان رییسی:
آیا میدانستید که آمار بانوان خانهدار در کشور ما حدود ۲۵ میلیون نفر است که حدود ۶۰ درصد از جمعیت زنان را تشکیل میدهند و میانگین سنی آنها حدود ۴۰ سال است؟!
معنایش آن است که اغلب آنها در سنی هستند که اگر ظرف زندگی آنها درست طراحی شود و برنامه مشخصی برای مشارکت آنها در امر تولید و اشتغال خانگی پیشبینی شود، شاهد جهشی اساسی در امر تولید خواهیم شد. آیا حیف نیست که با سیاستهای اشتباه معماری و ساخت قوطی کبریتهای کوچک مقیاس، از این ظرفیت عظیم محروم شدهایم و خانهدارها را به خانهنشینها تبدیل کردهایم؟!
#خانهداری_یا_خانهنشینی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
از اروپایی ها پرسیدن به مهمانتون غذا می دید یا نه. فقط جنوب اروپا(حاشیه مدیترانه) گفتن آره تقریبا همیشه. اسکاندیناوی و شمال اروپا هم که کلا اهل این کارها نیستند
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
پ. ن:
معماریِ خانههای غربی و حتی تعداد مبلمان هم معمولا بر اساس تعداد افراد خانه شکل میگیرد و معمولا پیشبینیای برای مهمان اتفاق نمیافتد، این را مقایسه کنید با اندرونی و بیرونی در خانههای اصیل ایرانی!
در فیلمهای غربی معمولا با این صحنه موجه شدهاید که مثلا اگر پلیس یا هر کس دیگری به خانهای مراجعه کند نمینشیند!! و برای صاحبخانه هم اهمیتی ندارد که شخص مهمان یا غیرمهمان روی پا ایستاده، پذیراییِ مختصر که به کنار...
این رویه مهماننوازی و حبیب بودنش تا جایی پیش رفته که حتی در مهمانیهای همین فیلمها هم میبینید که چندنفر چندنفر یا گوشهای از تالار پذیرای دور هم ایستادهاند یا در حال راه رفتن هم میخورند و هم گپی میزنند:)
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
@AsrTarikh
گنبد عالی ابرکوه یا گنبد علی بنایی است مربوط به سدهٔ ۵ ه.ق که در شهرستان ابرکوه، ابرقو واقع شدهاست. این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدهاست. گنبد عالی از سالمترین ساختمانهای برجای مانده از دوران سلجوقیان و از بناهای ارزشمند معماری ایران است که در شهر ابرکوه در ۱۳۰ کیلومتری یزد جای گرفتهاست. ساختار بنا از سنگ و چاروگ (ساروج) و به شکل هشت گوش است که برروی کرسی چهارگوشی که گوشههایش پخ شده ساخته شده، شکل گنبد دربخش آسمانه مانند عرقچین است بلندای ساختمان ۲۲، هر بدنه دیوار ۵/۴۲ و درآیگاه ۱/۲۰،بلندای آسمانه از درون ۱۲ و بلندای کرسی از روی زمین ۲ متر میباشد.
بر بدنه ساختمان ۳ رج چفدآویز، زیر پایه گنبد قرار گرفتهاست. دو سنگ نبشته به خط کوفی بنایی از آجر برجسته نیز در زیر چفدآویزها و دیگری بر بالای درآیگاه وجود دارد. این آرامگاه، گور امیر عمیدالدین شمس الدوله علی هزار اسب از خاندان دیلمیان و مادرش بوده که به دستور فرزندش فیروزان در سال ۴۴۸ ماهشیدی (قمری) ساخته شدهاست. گنبد عالی ابرکوه در سال ۱۳۱۲ به شماره ۱۹۵ در فهرست آثار ملی ایران نگاشته شد.
ناگفته نماند یکی از کارکردهای آرامگاههای اینچنینی در بیرون از شهرها؛ شاخص و راهنمایی برای مسافران و کاروانها بوده است.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
#المپیک
#غزه
#حقوق_بشر
از انسانِ شرقی تا انساننمای غربی
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
🌸ادای معماری اسلامی
هزار نکتهٔ باریکتر ز مو اینجاست
نه هر که سر بتراشد قلندری داند
حافظ
🌸صحن هایی ساختیم
که زمستان یخ می زنند...
و تابستان داغ می شوند...
به نظر باید برعکس باشد...
🌸هندسه سنگ ها هیچ معنایی ندارد...
رنگ سنگ های هیچ مزاج سالمی ندارد...
.
🌸اما در مقابل صحن مسجد گوهرشاد آنچنان فوق العاده است...که باید سال ها درباره آن نوشت ...
.
@memari_islami
معماری اسلامی
پ. ن: متاسفانه در مدیریت شهری و شهرسازی گرفتار گرفتار آفت بزرگترین شدهایم و در این مسابقه بزرگترینها بسیاری چیزها را از دست دادهایم.
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
عضویت در کانال #ترابیران 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
تصویب و ابلاغ سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی-ایرانی
سرانجام پس از ۶ سال فعالیت منسجم در زمینه تحقیق، هم اندیشی و برگزاری جلسات متعدد مشورتی جمع کثیری از نخبگان و متخصصان حوزه معماری و شهرسازی از دانشگاه های مختلف کشور و با همکاری و مشارکت اندیشکده شهر اسلامی-ایرانی و تلاش های دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، #سند_ملی_شهرسازی_و_معماری_اسلامی_ایرانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و توسط جناب آقای دکتر مخبر به مراجع مربوطه ابلاغ گردید.
امید که این سند سرآغازی بر تحول معماری و شهرسازی کشور مبتنی بر هویت اسلامی-ایرانی باشد.
#سند_ملی
#معماری
#شهرسازی
#شهرسازی_اسلامی_ایرانی
#معماری_اسلامی_ایرانی
#شورایعالی_انقلاب_فرهنگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#اندیشکده_شهر_اسلامی_ایرانی
@iic_thinktank