ترابیران ... معماریظرفزندگی
عضویت در کانال: @YAZDTORAB ارتباط، انتقاد و پيشنهاد: @TORAB91
یکی از آسیب های جدی اقتصاد تک محصولی از جمله اقتصاد وابسته به نفت آسیب پذیری از همان نقطه (در صورت تلاطم در تولید، فروش و صادرات) است.
بیایید جمله بالا را مجدداً مرور کنیم و به جای کلمه نفت کلمه #گردشگری را جایگزین کنیم.
به همان اندازه که تاریخ معاصر ایران بوی نفت به خود گرفته، این روزهای کشور و به خصوص شهر یزد رنگ و بوی #گردشگری به خود دارد.
در بازه ای از زمان که پروسه ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی در دست اقدام بود این استدلال در حال شکل گیری بود که ساختار مالی و پولی کشور توان پرداخت تسهیلات و یارانه به بخش تولید را ندارد و بهترین راه، گسترش هرچه تمام تر بخش گردشگری با هدف جبران کاستی ها در این زمینه است. تا با این راهکار بتوانیم باری از دوش نحیف اقتصاد کشور در فضای نابرابر جهانی برداریم.
با این روند می رویم تا در دنیای به ظاهر باز اما به شدت بسته امروز از چاله نفت بیرون نیامده وارد چاهی شویم که ممکن است بیرون آمدن از آن با سالها مشقت همراه باشد. شاید هیچ زبانی رساتر از کرونا نمی توانست این مهم را گوشزد کند.
در تعریف تمدن گفته می شود؛ جامعه ای به مرحله تولید تمدن رسیده که: بتواند تمام نیازهای جامعه، از نیازهای مادی تا نیازهای معنوی را از طریق ظرفیت هایی که خود در اختیار دارد تامین کند.
اقتصاد هم به عنوان یکی از پیشران های جامعه باید در اکثریت هرچه ممکن عرصه ها وارد میدان شود.
در یک نگاه ایمن به اقتصاد، گردشگری نیز باید یک جزء از اجزاءِ اقتصاد و فرهنگ باشد. تا از این نقطه ضعف رهایی یابیم. انشاالله
نقطه ضعفی که خاستگاه آن فرهنگی است و ممکن است در معیشت افراد جامعه آشکار شود، ولی در نهایت فضائل فرهنگی را به تاراج می برد.
پ.ن: در تعریف تمدن وقتی صحبت از نیازهای جامعه می شود تمام نیازی های اولیه تا نیازهای روحی روانی از جمله؛ نیاز به شادی و حتی غم، نیاز به ارتباط با خالق و نیازهای عاطفی و... را شامل می شود.
"رضا ترابی نژاد"
#جهش_تولید
https://www.instagram.com/p/B_GxvpQHzwf/?igshid=1nhu3eer6ffmc
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
"مشکل اساسی یا حداقل یکی از مشکلات معماری امروز ما فاصله گرفتن #ذهن و #دست است."
جمله بالا(با این مضمون) اولین جمله ای است که در اولین برخورد با استاد #محمدرضااولیا در پاییز 1387به خاطر دارم...
اینکه معماران امروز خود سازنده ایده های خود نیستند و نهایتاً طرح ها و ایده ها را تا نقش بستن بر روی کاغذ دنبال می کنند و در مرحله خلق واقعی اثر حضوری به مراتب کمرنگ تر دارند؛ واقعیتی است غیر قابل انکار(در اکثر موارد).
این مساله شاید فی نفسه دچار اشکال نباشد اما در ادامه کار قطعاً مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؛
اول اینکه معمار و طراح کمترین شناخت را نسبت به واقعیتها و چالشهای خلق واقعی یک اثر معماری دارد.
دوم اینکه مجری (اعم از استادکاران یا پیمانکاران و حتی کارفرما) ارزش ذاتی ایده های معماری را به دلیل به حاشیه رفتن حضورِ خالقِ اثر به صورت شایسته پذیرا نخواهند بود و بایسته های یک پروژه از روی کاغذ تا اجرا با تغییر و تحول (بعضا تا صددرصد) روبرو خواهد شد. و در نتیجه پیام و هدفِ اثر دچار قلب واقعیت می شود.
این انحرافِ (نشات گرفته از یک پروسه معیوب) به صورت دومینووار موجب بروز مشکلات و بحرانهای بعدی در لایه هایی به جز معماری خواهد شد.
اما در همین لایه اول(معماری) هم این نقیصه در وهله نخست منجر به دلسردی طیف اول (معماران) از جو حاکم بر فضای واقعی کار و ترجیحشان بر ماندن در لاک انتزاعی، و همچنین دور شدن طیف دوم(سازنده و کاربر نهایی) از مفاهیم مستتر در یک اثر معماری می شود. و همچنین عدم اعتماد روزافزون متقابل را به همراه خواهد داشت.
اما با این روند این تازه شروع مشکلات است و در ادامه مسیر با به نتیجه نرسیدنِ مطلوب اثر، مشکلات بعدی که باعث اختلال در سبک زندگی فردی و جمعی شده و بحران آفرینی می کند اهمیت معماری را در لایه های مختلف زندگی نمایان می کند.
در شرایط حاکم بر معماری امروز مرتفع کردن این مساله راه دشواری را می طلبد.
در اینجا شاید و شاید جریان سازی با تکیه بر مبانیِ بومی و ریشه دار به عنوان یک راهکار موثر کارساز باشد.
و بازهم شاید در مرحله عملیاتی، ایجاد و اشاعه یک سبک معماری با ویژگی ها و شاخصهای هویتی(مبتنی بر فرهنگ وداشته های بومی)بتواند در تاثیر و اعمال نظرات کارفرما دریک پروژه معماری توازن منطقی تری ایجادکند.
این سبک معماری در ابتدا می تواند صرفا جداره خارجی و #نما را مد نظر قرار دهد و یا حتی اینکه به #معماری_داخلی بپردازد و در تکمیل فرآیند کلیت بنا (اعم از ساختار و جداره و جزئیات داخلی) بیانگرو شناسنامه آن سبک برشمرده باشد.
ادامه دارد...
پ.ن: عکسها از گروه تلگرامی هفته خوانی دکتر اولیا اخذ شده است.
https://www.instagram.com/p/B_dw4DRnCLm/?igshid=1cbxifxffzp01
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
نقد،نظر و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
یاد و خاطره متفکر شهید #مرتضی_مطهری گرامی باد
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
#نقشبند_تراب_مهر
دعوت به همکاری #یزد
#تلفن: 09131592183
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی جداره بیرونی #گنبد
#مسجدجامع یخدان، میبد
_______________
طراحی: #علی_محمد_سرداری
نظارت: #علی_محمد_کارگر
مدیر پروژه: #میثم_کارگر_شورکی
_______________
#نقشبند_تراب_مهر
مطالعه،طراحی و تولیدِ
#مصالح_معماری_ایرانی
https://www.instagram.com/p/CCpdt8LnlcG/?igshid=1pih9fh1qg1i6
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
نمای جانبی #موزه ایثار و شهادت اردکان
________________
طراحی.مدل سازی.رندر:
#محمدکارگر_بیده #محسن_آزاد
________________
#قطارمقرنس_آجری #آجر_نقش_برجسته
________________
#نقشبند_تراب_مهر
مطالعه،طراحی و تولید مصالح معماری
با رویکرد #ایرانی_اسلامی
https://www.instagram.com/p/CCt4n4dHStP/?igshid=iy9h3wfy5pxo
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91