"مشکل اساسی یا حداقل یکی از مشکلات معماری امروز ما فاصله گرفتن #ذهن و #دست است."
جمله بالا(با این مضمون) اولین جمله ای است که در اولین برخورد با استاد #محمدرضااولیا در پاییز 1387به خاطر دارم...
اینکه معماران امروز خود سازنده ایده های خود نیستند و نهایتاً طرح ها و ایده ها را تا نقش بستن بر روی کاغذ دنبال می کنند و در مرحله خلق واقعی اثر حضوری به مراتب کمرنگ تر دارند؛ واقعیتی است غیر قابل انکار(در اکثر موارد).
این مساله شاید فی نفسه دچار اشکال نباشد اما در ادامه کار قطعاً مشکلاتی به دنبال خواهد داشت؛
اول اینکه معمار و طراح کمترین شناخت را نسبت به واقعیتها و چالشهای خلق واقعی یک اثر معماری دارد.
دوم اینکه مجری (اعم از استادکاران یا پیمانکاران و حتی کارفرما) ارزش ذاتی ایده های معماری را به دلیل به حاشیه رفتن حضورِ خالقِ اثر به صورت شایسته پذیرا نخواهند بود و بایسته های یک پروژه از روی کاغذ تا اجرا با تغییر و تحول (بعضا تا صددرصد) روبرو خواهد شد. و در نتیجه پیام و هدفِ اثر دچار قلب واقعیت می شود.
این انحرافِ (نشات گرفته از یک پروسه معیوب) به صورت دومینووار موجب بروز مشکلات و بحرانهای بعدی در لایه هایی به جز معماری خواهد شد.
اما در همین لایه اول(معماری) هم این نقیصه در وهله نخست منجر به دلسردی طیف اول (معماران) از جو حاکم بر فضای واقعی کار و ترجیحشان بر ماندن در لاک انتزاعی، و همچنین دور شدن طیف دوم(سازنده و کاربر نهایی) از مفاهیم مستتر در یک اثر معماری می شود. و همچنین عدم اعتماد روزافزون متقابل را به همراه خواهد داشت.
اما با این روند این تازه شروع مشکلات است و در ادامه مسیر با به نتیجه نرسیدنِ مطلوب اثر، مشکلات بعدی که باعث اختلال در سبک زندگی فردی و جمعی شده و بحران آفرینی می کند اهمیت معماری را در لایه های مختلف زندگی نمایان می کند.
در شرایط حاکم بر معماری امروز مرتفع کردن این مساله راه دشواری را می طلبد.
در اینجا شاید و شاید جریان سازی با تکیه بر مبانیِ بومی و ریشه دار به عنوان یک راهکار موثر کارساز باشد.
و بازهم شاید در مرحله عملیاتی، ایجاد و اشاعه یک سبک معماری با ویژگی ها و شاخصهای هویتی(مبتنی بر فرهنگ وداشته های بومی)بتواند در تاثیر و اعمال نظرات کارفرما دریک پروژه معماری توازن منطقی تری ایجادکند.
این سبک معماری در ابتدا می تواند صرفا جداره خارجی و #نما را مد نظر قرار دهد و یا حتی اینکه به #معماری_داخلی بپردازد و در تکمیل فرآیند کلیت بنا (اعم از ساختار و جداره و جزئیات داخلی) بیانگرو شناسنامه آن سبک برشمرده باشد.
ادامه دارد...
پ.ن: عکسها از گروه تلگرامی هفته خوانی دکتر اولیا اخذ شده است.
https://www.instagram.com/p/B_dw4DRnCLm/?igshid=1cbxifxffzp01
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
نقد،نظر و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی صحن و ورودی حسینیه دارالشفاء یزد
#معماری_مذهبی
#معماری_اسلامی
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
یاد و خاطره متفکر شهید #مرتضی_مطهری گرامی باد
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
#نقشبند_تراب_مهر
دعوت به همکاری #یزد
#تلفن: 09131592183
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
طراحی جداره بیرونی #گنبد
#مسجدجامع یخدان، میبد
_______________
طراحی: #علی_محمد_سرداری
نظارت: #علی_محمد_کارگر
مدیر پروژه: #میثم_کارگر_شورکی
_______________
#نقشبند_تراب_مهر
مطالعه،طراحی و تولیدِ
#مصالح_معماری_ایرانی
https://www.instagram.com/p/CCpdt8LnlcG/?igshid=1pih9fh1qg1i6
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
نمای جانبی #موزه ایثار و شهادت اردکان
________________
طراحی.مدل سازی.رندر:
#محمدکارگر_بیده #محسن_آزاد
________________
#قطارمقرنس_آجری #آجر_نقش_برجسته
________________
#نقشبند_تراب_مهر
مطالعه،طراحی و تولید مصالح معماری
با رویکرد #ایرانی_اسلامی
https://www.instagram.com/p/CCt4n4dHStP/?igshid=iy9h3wfy5pxo
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91
"عصر ساختمانهای بیمار"
زمان مطالعه: سه دقیقه
بحران انرژي در دهه هفتاد ميلادي موجب شد موضوع صرفه جويي در مصرف انرژي به معماري و ساختمان نيز كشيده شود و به دنبال آن راهکارهای متعدد و متنوع در رابطه با کاهش مصرف انرژی چه در فصل سرما و چه در فصل گرما مطرح گردید؛ از جمه این راهکارها نیز به حداقل رساندن تبادل هوا بین داخل و خارج بنا به منظورکاهش تبادل حرارت بود، که تا به امروز نیز با تکنیک ها و مصالح نوین به روز رسانی می شود.
صرفه جویی در مصرف انرژی از ارکان سیاست اقلیمیِ امروزی است، اما غافل از اینکه با این کار آلاینده ها و پاتوژن ها در درون سا ختمان ها انباشته شد و عصر ساختمان های بیمار را رقم زد.
جوزف آلِن ،پژوهشگر حوزه زیست محیطی در دانشگاه هاروارد، در این باره می گوید: "ما راه خود را گم کردیم و از طراحی ساختمان ها برای مردم دست کشیدیم.ساختمانهایی که بیش از همه در معرض تاخت و تاز ویروس قرار دارند آنهایی هستند که جمعیت دهه ها در آن حضور داشته، از جمله زندان ها، سالنهای کنفرانس و..."
ساختمان هایی که هوای آزاد در آن جریان نداشته باشد باعث ماندگاری ویروس شده و میزان ابتلا در چنین بناهایی به شدت بالاتر است.
مردم آمریکا هشتادوهفت درصد وقت خود را در فضاهای داخلی سپری می کنند و این بستری برای گسترش ویروس شد زیرا احتمال سرایت ویروس از فردی به فرد دیگر در فضاهای بسته حدود نوزده برابر افزایش می یابد، در حالی که گردش هوای تازه و تابش خورشید می تواند به عنوان یکی از بهترین گندزداها عمل نماید.
این مساله تا جایی پیش رفته که سهم مردم این کشور از ابتلا به کروناویروس و مرگ و میر ناشی از آن یک_چهارم آمار کل دنیا است در حالی که فقط چهار درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است.
در دهه های اخیر با محروم شدن انسان از هوای تازه و لطیف و همچنین نور طبیعی خورشید و به دنبال آن بهره برداری افراطی از گرمای صنعتی در زمستان و سرمای مصنوع در تابستان علاوه بر دامن زدن به ساختمان های بیمار شاهد ضعف مفرط ابدان و اذهان هستیم که این موضوع باعث شده کروناویروس به راحتی از مرحله اپیدمی به پاندمی برسد.
__________
#هوا_اولین_نیاز_بشر و اولین غذای موجودات ذی حیات
#آب_سید_اشربه_خلقت
__________
پ.ن۱: مشروح مقاله منتشر شده در نشریه شورای آتلانتیک را می تونید در سایت مشرق نیوز مطالعه کنید.
mashreghnews.ir
پ.ن۲: عصر ساختمان های بیمار تعبیری است که جوزف آلن به کار برده است.
پ.ن۳: جایگاه معماران در مواجه با این مساله چگونه تعریف می شود.
پ.ن۴: مبحث نوزدهم را دریابیم.
میثم کارگر شورکی
__________
عضویت در کانال:
@YAZDTORAB
ارتباط، انتقاد و پيشنهاد:
@TORAB91