بازپیرایی مسجد جامع محله یخدون در شهر میبد در سال ۹۶ با ساماندهی نمای داخلی سمت قبله شروع شد.
در سال ۹۹ گنبد اصلی مرمت گردید و در سال ۱۴۰۰ بازپیرایی #سردر آن به نتیجه رسید.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
#گوشه_سازی
یکی از تکنیکهای تبدیل پخی به زاویه گونیا و اتاق کامل 👌
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
خانه دوست ۱۴آبان۱۴۰۲
#کتیبه_نقش_برجسته
علاوه بر ظاهر زیبای آجری، نکتهای که باید به آن توجه شود، کیفیت آجر می باشد؛ به این معنا که علاوه بر ظاهر بدون ایراد و استقامت مناسب در برابر فشارهای وارده، باید در برابر عوامل طبیعی مانند برف و باران و رطوبت و … ماندگاری داشته باشند و تحت تاثیر قرار نگیرند.
#کتیبه
#نقش_برجسته
#فیروزهای
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
ترابیران "طراحیتولیداجرا"
نام پروژه: #خانه_دوچنار #بازپیرایی_نمای_سمت_حیاط 👇👇👇 بازطراحی بر اساس وضع موجود و سازه ساخته شده مس
#خانه_دوچنار
۱۷آبانماه۱۴۰۲
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
تلفیق آجر با کاشی و آجر با نقوش مهری و برجسته از مشخصههای #معماری_ایرانی در قرن هشتم هجری است. به طور کلی در این دوره آجرکاری جای خود را به تزئینات گچبری داد. در این زمان در تکنیکهای اجرا پوششهای طاقی آجری نیز تحولی گسترده پدید آمد. مثالی که در این زمینه میتوان ذکر کرد، گنبد سلطانیه در زنجان است.
خانه دوست
۲۱آبان۱۴۰۲
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
ترابیران "طراحیتولیداجرا"
#کتیبه_نقش_برجسته علاوه بر ظاهر زیبای آجری، نکتهای که باید به آن توجه شود، کیفیت آجر می باشد؛ به ا
بسم الله الرحمن الرحیم
#کتیبه_نقش_برجسته
#کتیبه
#نقش_برجسته
#سفال_نقش_برجسته
#آجر_نقش_برجسته
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ترابیران "طراحیتولیداجرا"
مشبک یا شبکه آجری که در #معماری_سنتی ایران به #فخرمدین هم شهرت دارد. 🔸🔸🔸 طرح: #شمسه کد محصول: ۳۰۴ #ت
#فخر_و_مدین به شبکه های درون حصار و دیوار باغ ها و اماکن مذهبی گفته می شود که به صورت مشبک های تکرار شونده میسازند تا از بیرون درون زیبای آن را بتوان نگریست.
اینگونه دیوارها را با قطعات گل پخته به اشکال هندسی و غیر هندسی میسازند و چون در فواصل آنها حفره هایی پدید میآید می کوشند که شکل سوراخ ها نیز زیبا باشد.
فخر به معنای گل پخته ( در عربی نیز فخوری و سازنده آن فخار و همچنین در قرآن مجید خلق الانسان من صلصال کالفخار آمده است ) و مدین مانند مادگی، حفره و فروررفتگی و روی هم رفته به چیزی اطلاق شده است که قسمتی از آن را گل پخته و سفال یا کاشی و باقی را فرورفتگی و روزنه های کوچکی تشکیل داده است.
🔸🔸🔸
نام طرح: #شمسه
کد محصول: ۳۰۴
#ترابیران ارمغان #معماری_ایرانی
#شبکه
#آجر_مشبک
#شبکه_آجری
#شباک
🔸🔸🔸
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
سفارش:
@TORAB91
ترابیران "طراحیتولیداجرا"
نام پروژه: #موزه_دفاع_مقدس_اردکان مسؤلیت: طراحی کاربری: فرهنگی موقعیت: اردکان کارفرما: هیات امناء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کتیبه
کتيبهنگاری پيشينهی بسيارکهنی دارد و به عنوان يکی از مهمترين منابع تاريخی نقش مهمی در آشکار نمودن هويت فضاهای معماری، روش ساخت، اداره، حاميان و... اين بناها دارند و ارائه دهنده آگاهیهايی هستند که شناخت تاريخی ما را نسبت به مسائل اقتصادی، سياسی و اجتماعی اصلاح و تکميل میکنند که توانسته است نقش رسانهای را ازگذشته تاکنون به انجام رساند و در #معماری_ايران به مثابه رسانه تبليغاتی نقش تعيين کنندهای در ساختمندی فرهنگی و مذهبی جامعهی ايران داشتهاند و از لحاظ ارتباط با بيننده حاوی پيامهای مختلفی هستند و به فرمها و اشکال گوناگون، با خطوط متفاوت در زبانهای مختلف، نوشته میشوند.
منبع:
بررسی و تحليل نوشتار(کتيبه نگاری) به مثابه رسانه تبليغاتی در معماری ايران
#کتیبه_نقش_برجسته
#آجر_لعابدار
#نقش_برجسته
#سفال_نقش_برجسته
#آجر_نقش_برجسته
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
عضویت در کانال 👇
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
#موزه_دفاع_مقدس_اردکان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آب به عنوان نماد شفافیت، زلالی، پاکی و همچنین پاککنندگی، علاوه بر نقش خنک کنندگی و ایجاد طراوت در فضای معماری اسلامی، محمل معانی عمیق عرفانی می گردد و با آینه در ویژگی انعکاس نقوش و تصاویر اشتراک می یابد.
مفهوم آینه در عرفان اسلامی بسیار پردامنه طرح گردیده و نحوه به کارگیری آن در معماری اسلامی و معانی که این نوع کاربرد بر دوش می کشد نیز بسیار عمیق و قابل تأمل است.
همانگونه که انعکاس تصاویر اطراف در آب با وزش کوچکترین بادی دچار شکست میشود، تکنیک آینهکاری و به کاربردن آینههای ریز هر دو حامل این پیام است که هیچ چیز در این دنیای فانی ماندگار و قابل دل بستن نیست.
باید در نظر داشت مرکزیت آب در معماری ایران به طور کلی در دوران قبل از #اسلام و مشخصاً در آتشکدههای دوران ساسانی آغاز شده است. اما این عنصر چنان در معماری و ساخت بناها وارد شده که نمیتوان آن را از فرم ساخته شده جدا کرد بنابرای آب در #معماری_اسلامی علاوه بر نقش تطهیر جنبه نمادین نیز دارد.
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
تصاویر مربوط به پروژه چایخانه بوستان شادی در شهر یزد است
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/torabiran/767
این نحوه آجرکاری، اعم از؛
نهازونخیر
خوونچینی
خفتهراسته
#آجر_نقش_برجسته
و یا آجر مهری
بخصوص در مناطق مرکزی و جنوب غربی ایران، علاوه بر مبحث زیبایی، دلایل دیگری نیز داشت که از جمله میتوان به شکستن جریان تندبادها و بادهای فصلی در گذرها و کوچه ها و معابر خاکی و همچنین ایجاد سایه بر بدنه ساختمان در فصول گرم سال اشاره کرد.
هرقدر نقوش متراکم تر و فشرده تر اجرا میشدند، سایهی بیشتری ایجاد کرده در نتیجه موجب تعدیل دما بر بدنه ساختمانها شده ، با توجه به فقدان سیستمهای تهویه در گذشته، راهکاری موثر برای کاهش دما در بدنه سازه ها محسوب میشد.
.
استفاده از این تکنیک اجرایی هنوز هم میتواند تاثیر زیادی در مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان و صرفهجویی در مصرف انرژی علی الخصوص در مناطق مرکزی و جنوبی و نواحی گرمسیری داشته باشد.
.
علاوه بر آن در شهرها و خیابانهای پر ازدحام و شلوغ میتواند باعث شکستن صوت بویژه در ساختمانهای مجاور معابر اصلی شود و بعنوان عایق صوت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
@AsrTarikh
@torabirann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#به_وقت_تولید
#آجر_قزاقی از آخرین نمونههای آجر دستساز در ایران می باشد. در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی، با ورود سازمان رزم قزاق به ایران، نیروهای روسیه سربازخانهها را با نوعی آجر با ابعاد تقریبی 5*10*20 میساختند. بعد از آن این آجرها به آجر قزاقی معروف شد و در معماری ایران در آن دوران تا به امروز رواج یافت.
#ترابیران
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
#مقرنس یا آهوپای یکی از عناصر تزئینی #معماری_ایرانی است. مقرنس نوعی تزئین حجمی و طبقهبندی است که در زیرگنبدها یا نیمگنبدها و سردرهای ورودی استفاده میشود. در ساخت مقرنس از آجر، گچ، کاشی، چوب یا فلز استفاده میشود که در هر رده از تاقچهها از رده زیرین خود پیش مینشیند تا درگاه به هم آید.
اما اگر این ایده به صورت خطی بر روی بدنهای یا بدنههایی از بنا اجرا شود #قطارمقرنس نام میگیرد.
#قطار_مقرنس ها معمولا برای انتقال تدریجی و پلهپله از یک سطح عمودی یا افقی به سطحی بالاتر و یا تبدیل سطح عمودیِ دیوار به سطح افقیِ سقف (آسمانه) به کار میرود.
#قطار_مقرنس_آجری
نام طرح: #هفت_تراب
کد محصول: ۵۰۴
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ششضلعی یکی از انواع چندضلعیها است که شش ضلع و شش زاویه(ششگوش) دارد.
به مفتولهای دارای سطحمقطع ششضلعی، ششپهلو یا مسدس نیز میگویند.
در بین هندسههای اصلی (مربع، مثلث، دایره) و حتی سایر چندضلعیهای منتظم هیچکدام مثل ششضلعی یک ساختار در هم تنیده و منسجم را تشکیل نمیدهد. به همین دلیل در کندوی زنبورعسل نیز ششضلعی دیده میشود.
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
آجرفرش #ششضلعی
کدمحصول:۱۰۴
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
آجر #نقش_برجسته
ابعاد:۲۰×۲۰ cm
کد محصول:۱۰۳
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط:
@TORAB91
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آجر پزی یعنی گرفتن آب شیمیایی خاک رس به صورتی که هیدرو سیلیکات آلومینیوم به سیلیکات آلومینیوم تبدیل شود و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و نیروی فشاری تا حدود ۱۰۰ کیلو گرم در سانتی متر مربع را تحمل کند.
این عمل به وسیله حرارت در حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد انجام میشود.
#به_وقت_تولید
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
آجر #نقش_برجسته
ابعاد:۱۵×۱۵ cm
کدمحصول: ۱۰۱
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 معرفی پروژه:
#خانه_شماره۲۴
🔸 مسؤلیت:
طراحی، نظارت
🔸 کاربری:
مسکونی
🔸 موقعیت:
یزد
🔸 کارفرما:
آقای آخوندی
🔸 سال طراحی و اجرا:
۱۳۹۸
#معماری_به_سبک_ترابیران 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
ارتباط، انتقاد، پیشنهاد:
@TORAB91
45.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه گل و تولید خشت به روش دستى
منظور از آماده کردن و تهیه
گل، فراهم نمودن گلى همگن، یکدست و عارى از کلوخه و مواد اضافه است.
در روش #سنتى پس از تامین خاک مناسب و انتقال آن به محل، آخوره (آبخوره) درست مىکنیم و حدود
30 تا 35 درصد وزن خاک به آن آب اضافه مى نماییم. پس از آن باید چند روز صبر کرد تا آب به تمام دانههای #خاک_رس برسد و سپس با ورز دادن گل آن را همگن و یکدست میکنیم.
بدون آن که فشار زىادى لازم باشد، گل را در قالب ریخته و با فشار دست و زدن چند ضربه کوچک #خشت_زنى انجام میشود.
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تهیه گل و تولید خشت به روش دستى
این قسمت: واکوب کردن
به دلیل اینکه در تولید آجر به روش دستی و سنتی درصد بالایی از حجم گل را آب تشکیل میدهد هنگام قالب زدن و خشک شدن ممکن است فرم خشت از حالت گونیا خارج شود.
بنابراین واکوب کردن عملیاتی است که بر روی خشت خام به منظور تسطیح و تصحیح سطوح و گوشههای خشت قبل از پخت آن صورت میگیرد.
این عملیات پس از خشت زدن و دو نم شدن خشتها صورت میگیرد تا بدین وسیله کیفیت آجر پس از پخت بهتر گردد.
#ترابیران ارمغان#معماری_ایرانی 👌
عضویت در کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3045720169C6f840ce41c
قسمت اول:
https://eitaa.com/torabirann/646