•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» سوره بقره، ۴۴
آيا مردم را به نيكى دعوت كرده و خودتان را فراموش مىنماييد؟ با اينكه شما كتاب (آسمانى) را مىخوانيد، آيا هيچ فكر نمىكنيد؟
نکته ها
دانشمندان يهود، قبل از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، مردم را به ايمان آوردن به آن حضرت دعوت مىكردند و بشارت ظهور حضرت را مىدادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ايمان نياوردند و حتّى بعضى از آنان به بستگان خود كه اسلام آورده بودند، توصيه مىكردند كه مسلمان بمانند، ولى خودشان اسلام نمىآوردند. (تفسیر نمونه، ج 1، ص 214)
در روايات آمده است: دانشمندى كه ديگران را به بهشت دعوت كند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترين وسختترين حسرتها را خواهد داشت. (بحار، ج 2، ص 37)
حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق عليه السلام فرمود: «كونوا دعاة النّاس باعمالكم و لاتكونوا دعاةً بالسنتكم» (تفسیر نورالثقلين، ج 1، ص57) با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد، نه تنها با گفتار.
از حضرت أمیرالؤمنین على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: سوگند كه من شما را به كارى دعوت نمىكنم، مگر آنكه خودم پيشگام باشم و از كارى نهى نمىكنم مگر آنكه خودم قبل از شما آن را ترك كرده باشم. (نهجالبلاغه، خطبه 175)
همچنين آن حضرت فرمود: هر كس خود را امام ديگران قرار داد، ابتدا بايد به تعليم خود بپردازد. (نهجالبلاغه، حكمت 73)
امام كاظم عليه السلام فرمودهاند: «طوبى للعلماء بالفعل و ويل للعلماء بالقول» (بحار، ج 78، ص 299) درود بر عالمانى كه به گفته خود عمل مىكنند و واى بر عالمانى كه فقط حرف مىزنند.
نکته: عالم بىعمل در قالب تمثيل👇
الف: در قرآن: عالم بىعمل، به الاغى تشبيه شده است كه بار كتاب حمل مىكند، ولى خود از آن بهرهاى نمىبرد. (سوره جمعه، 5)
ب: در روايات:
رسول خدا صلى الله عليه و آله: عالم بىعمل، مثل چراغى است كه خودش مىسوزد، ولى نورش به مردم مىرسد.
(كنزالعمّال، ح 29109)
رسول خدا صلى الله عليه و آله: عالم بىعمل، چون تيرانداز بدون كمان است. (بحار، ج 10، ص 100)
عيسى عليه السلام: عالم بىعمل، مثل چراغى است بر پشتبام كه اتاقها تاريكاند. (بحار، ج 14، ص 309)
امام على عليه السلام: عالم بىعمل، چون درخت بىثمر وگنجى است كه انفاق نشود. (غررالحکم)
امام صادق عليه السلام: موعظهى عالم بىعمل، چون باران بر روى سنگ است كه در دلها نفوذ نمىكند. (بحار، ج 2، ص 39)
ج: عالم بىعمل، در كلام انديشمندان:
گرسنهاى است روى گنج خوابيده.
تشنهاى است بر كنار آب و دريا.
طبيبى است كه خود از درد مىنالد.
بيمارى است كه دائماً نسخه درمان را مىخواند، ولى عمل نمىكند.
منافقى است كه سخن و عملش يكى نيست.
پيكرى است بىروح.
پیام ها
1- آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ»
2- اگر مقدّمات فراموشى را خودمان فراهم كرده باشيم، معذور نيستيم. عذر فراموشكارى پذيرفته است كه بىتقصير باشد. «تَنْسَوْنَ، تَتْلُونَ»
3- تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
4- خود فراموشى، نشانهى بىخردى است. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
تفسیرنور، ج۱، ذیل همین آیه
@toubaefaf
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عالم با عمل
یاد کنیم از امام، عالمان و شهیدان با صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان
حجتالاسلاموالمسلمین فرحزاد
#ماه_رمضان
🆔 @hawzah_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چی شده ما این قدر غافل شدیم...
همش سه روز مانده تا ماه مبارک
توصیه شده این دعارو روزهای پایانی شعبان زیاد بخونید
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ
▪️خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز
حجتالاسلاموالمسلمین میرزامحمدی
#ماه_رمضان
🔸 معنای زهرا
هرجا دیدید بدی هست بهخاطر این است که آنجا از محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها) خالی است. در محبت حضرت زهرا (سلام الله علیها) شر، بدی و ظلمت راه ندارد. یکی از معانی زهرا یعنی نورانی و درخشنده . وقتی فضا تاریک بود ملائکه به خداوند گفتند خدایا ما را روشن کن و از این ظلمت نجات بده. خداوند نور حضرت زهرا (سلام الله علیها) را برایشان خلق کرد. نه اینکه نور حضرت زهرا (سلام الله علیها) نبود بلکه این نور را برای ملائکه بروز و ظهورش داد.
آیت الله #تقوایی
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
@ziarat_et
May 11
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
هفت موهبت #روزه_ماه_مبارک_رمضان
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
«هیچ مؤمنی نیست که #ماه_رمضان را به قصد قربت روزه بگیرد مگر
آنکه خدای تبارک و تعالی هفت خصلت را بر او واجب می کند:
اوّل آنکه حرام در بدنش ذوب می شود،
دوّم آنکه به رحمت خدای تبارک و تعالی نزدیک می گردد،
سوّم آنکه با این عمل کفّارۀخطای پدرش آدم علیه السّلام را داده است،
چهارم آنکه خداوند سکرات مرگ را بر او آسان می سازد،
پنجم آنکه سبب امان از گرسنگی و تشنگی روز قیامت است،
ششم آنکه خداوند نامۀ برائت و بیزاری از آتش جهنّم را به او عطا می کند،
و هفتم آنکه خدای عزّوجلّ او را از غذاهای طیّب و پاکیزه بهشت اطعام
می نماید.
مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ اِحْتِسَاباً إِلاَّ أَوْجَبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ: أَوَّلُهَا يَذُوبُ اَلْحَرَامُ مِنْ جَسَدِهِ وَ اَلثَّانِيَةُ يَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ...»
الخصال ج ۲، ص ۳۴۶
@toubaefaf