فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「﷽」 #استاد_فروغی سلمه الله
♥️ حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها، لیلة القدر نظام آفرینش است!
#حضرت_فاطمه_زهرا
#ماه_رمضان
#شب_قدر
◦◦◉🌼 ۩#فروغ_توحید۩ 🌼◉◦◦
🔆 @forooghetohid
﷽
شب عاشقانگی است و من شده ام گدای تو #یاعلی
به امید آن که صدای من برسد به اهل سما #علی
چه کنم اگر که در آن میان نرسد صدا به صدا #علی؟
تو کهای که نام بلند تو به خدا رسانده مرا #علی؟
به #خدا که با تو رسیده ام به زلال [اسم] خدا #علی
تو کهای که فراتری از مکان و چنین گذشتهای از زمان؟
تو کهای که از تقید تن، زده پل به مرکز بی کران؟
تو همان که در تو به حیرتم، تو همان که إنس و فرشتگان
تو همان که درک اهل جهان شده در صفات تو ناتوان
تو همان که قبلهی اهل دل، تو همان که قبله نما #علی
نه عجب که #درّ_نجف شود قطرات اشک زلال تو
ظلمات بود و تو آمدی، «کَـشَـفَ الدّجی» به جمال تو
تو #محمد ی و به این سبب «بَـلَـغَ العُلی» به کمال تو
#حسنی و #حسین و #فاطمه ، «حَـسُـنَـت جمیع خصال» تو
#صلوات بر تو و آل تو، همه وقت، در همه جا #علی
تو چگونه آمدهای بگو که نه حاضری و نه غایبی؟!
چه بگویم از جلوات تو، تو که جلوه گاه عجایبی ...
تو #ابوتراب و ابوالیمی و طلوع کل مطالبی
پدر مکرّم زینبی و شریک هرچه مصائبی
برسان مرا به جوار خود، پس از آن به کربوبلا #علی
به خدا قسم که بدون تو همه جا همیشه مشوّشم
به بهشت بی تو نمیروم که بدون تو پُر آتشم
نخورم می از خُم دیگران که خمار #کوثر بی غشم
به کدام شیوه بیان کنم که چه می کشم که چه میکشم؟!
نفسی اگر نظر نکنی به گدای بی سر و پا #علی
چه خوش است در تصور من که تو «نون» بین «لـنـا» شوی
چه خوش است ای شه لافتی که شکوه نقطه با شوی
تو رسیده ای به وصال حق که امیر هر دو سرا شوی
همه ترس من بود از همین که خدا نکرده خدا شوی
شده ذکر هر شب قدر من «بِکَ #یاعلی بِکَ #یاعلی »
نه فرشتهای و نه آدمی، تو فقط تجلّی ایزدی
تو نگین حلقهی انبیا و شکوه حضرت سرمدی
چه در آسمان و چه در زمین تو سرآمدی، تو زبانزدی
تو عزیز خانهی #فاطمه تو عزیز جان #محمد ی
و تویی که وقت مباهله شده شرح «أنفسنا» #علی
علیست «یَـحکُـمُ ما یُـرید»، علیست «یُـثبِـت ما یشاء»
که علیست کُنه سوره «روم» و علیست معنی «هَـل أتی»
که علیست «مُـنتَـهِـیُ الهِـمَـم»، که علیست سایهی ماسوا
که علیست سعی به سوی حق و علیست مروهی با صفا
نشود قبول حج کسی به خدا بدون ولا #علی
به خدا به اذن خدا فقط ابدی شدی، ازلی شدی
و به کام مردم میکده می ناب لم یزلی شدی
ملکوت نابِ غزل شد و تو در آن عجب غزلی شدی
خبری رسید و در آن خبر تو فقط امیر و #علی شدی
لِـتُـرابِ مَـقدَمِـکَ الفِـدا دل و جان عاشق ما #علی
بنشین دوباره رجز بخوان که زمان کف زدن آمده
در قلعهای که تو کنده ای ز هراس در سخن آمده
بروید از سر راه او که امیر بت شکن آمده
چه بد است عاقبت کسی که به جنگ تن به تن آمده
به سپاهیان و یلان بگو بدهند آب طلا #علی
شده اند در مقابل تو همه شیرِ بی سر و یال و دُم
همه گفته اند و شنیده ام که شدند «مُـعتَرِفٌ بِـکُـم»
نگران آن همه «مرحبم» که فرار کرده و گشته گم
دل بی قرار و هواییام شده رهسپار #غدیر خُم
به چهارده خُم می قسم احدی نرسیده تا #علی
اسداللها، اذن اللها، به شب بلند عبادتت
به کدام رتبه رسیده ای که خداست شاهد رتبتت
به #نجف رسیده مسافری که رسد به فیض زیارتت
به عنایتت به کرامتت به محبتت به شفاعتت
تو بگو به غیر حریم تو به کجا رود به کجا #علی ؟
همه شب نشسته خیال تو سر راه من، سر راه من
چه شود اگر که نگاه تو برسد شبی به نگاه من
به دو چشم غرق خیانتم، به دو چشم غرق گناه من
و تو ای سپیده نظر کنی به من و به روی سیاه من
چه غم از عذاب خدا اگر که تویی شفیع جزا #علی
#ثقلین مدح دو چشم تو شده روشنایی دفترم
که علیست ذکر مداومم، #صلوات قند مکرّرم
به جهان مرید ابوذرم، مدیون مالک أشترم
نروم به زیر بیرق کس که غلام خادم قنبرم
همه عمر بندهی حیدرم به حقیقت «إنّـما» #علی
شاعر: احمد علوی
@toubaefaf
طوبای عفاف
✍سلام. ما به چند هدف #صحیفه_سجادیه را تحفه تبلیغی امسال قرار دادیم، یکی آشنایی با معارف ناب، و دیگری
﷽
دعای آن حضرت است هنگامی که خطری از او میگذشت یا حاجتش به سرعت برآورده میشد
«اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِكَ، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّي مِنْ بَلَائِكَ، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّي مِنْ رَحْمَتِكَ مَا عَجَّلْتَ لِي مِنْ عَافِيَتِكَ فَأَكُونَ قَدْ شَقِيتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَيْرِي بِمَا كَرِهْتُ
خدایا! تو را سپاس بر سرنوشت خوبی که مقرر میکنی و بر بلا و مصیبتت که از من میگردانی، پس بهرهام را از رحمتت در این تندرستی و سلامتی که در زندگی دنیا به من عنایت کردهای منحصر مکن؛ که در نتیجه به سبب آنچه که دوست دارم، بدبخت شوم؛ و دیگری به خاطر آنچه که خوش ندارم، خوشبخت شود.
وَ إِنْ يَكُنْ مَا ظَلِلْتُ فِيهِ أَوْ بِتُّ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِيَةِ بَيْنَ يَدَيْ بَلَاءٍ لَا يَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لاَ يَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِي مَا أَخَّرْتَ وَ أَخِّرْ عَنّي مَا قَدَّمْتَ
و اگر تندرستی و سلامتی که روز را در آن به شب میرسانم یا شب را در آن به روز میرسانم، مقدّمه بلایی است که قطع نمیشود و پیشاپیش بار سنگینی است که برطرف نمیگردد، پس آنچه را برایم به تأخیر انداختهای، پیش انداز؛ و آنچه را پیش انداختهای به تأخیر افکن
فَغَيْرُ كَثِيرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ وَ غَيْرُ قَلِيلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ وَ #صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِهِ
زیرا چیزی که پایانش فنا و نابودی است، بسیار فراوان به حساب نمیآید؛ و آنچه عاقبتش همیشگی است، اندک و کم نمیباشد؛ و #برمحمّدوآلش_درود_فرست.»
دعای هجدهم، #صحیفه_سجادیه
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
﷽
حقیقت #توحید
#رسول_خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «#یاعلی حبک ایمان و بغضک کفر» (بحارالانوار)
دوستی #علی علیه السلام عین ایمان به خدا و رسول است.
در حدیث سلسلة الذهب که کلمه لا اله الا الله حصنی است، نظیر آن روایة #علی_بن_ابیطالب_حصنی نیز رسیده نه اینکه دو مطلب باشد، بلکه حقیقت ایمان و توحید در ولایت #أمیرالمؤمنین علیه السلام گنجانیده شده است، نه حب دنیا و نه حب شهوات بلکه حب خدا و آخرت و دوستان خدا.
حب حق و #علی علیه السلام با حق است و حق با علی علیه السلام (علی علیه السلام مع الحق و الحق مع علیعلیهالسلام) نماینده خدا و رسول علی علیه السلام است.
حب یعنی علاقمندی به علی علیهالسلام به مسجد و خدا و آخرت است #ولایت_علی علیه السلام یعنی فرار از شیطان و تبعیت رحمن، اهل لا اله الا لله شدن، از هوای نفس فرار کردن از گناه پرهیز کردن رفتن در حکومت و #ولایت_علی علیه السلام است.
لذا مستحب است در (عروة الوثقی آمده)بر کفن این دو حدیث نوشته شود: «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»
و روایت «ولایة #أمیرالمؤمنین علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی».
هر دو روایت از حضرت #امام_رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش، از جبرئیل، از لوح از قلم از ذات مقدس ربوبی است.
این دو روایت در حقیقت یکی است هر چه در ولایت است در توحید است هر کس در ولایت #أمیرالمؤمنین است در حصن توحید است.
شکوه عشق، ز ایثار لشکرش پیداست
گواه من ز شهیدان سنگرش پیداست
اسیر عشق ز بند تعلق آزاد است
چه درگه است؟ که حُریت از درش پیداست
کمال عشق خدا در #علی تبلور یافت
صفات و ذات الهی ز مظهرش پیداست
سر نیاز من و آستان عشق #علی
کسی که منزلش نزد داورش پیداست
#علی است محور #توحید و مرکز #ایمان
که نور وحدت از پای تا سرش پیداست
#علی تجلی ذات #پیغمبر است و #خدا
کز صفات خدا پیغمبرش پیداست
کرامات العلویه، علی میر خلف زاده، نشر مهدی یار به نقل از دانش نامه امام علی علیه السلام، ج۱
@toubaefaf
﷽
«قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزاماً» سوره فرقان، 77
بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگار من براى شما وزن و ارزشى قائل نيست (زيرا سابقهى خوبى نداريد). شما حقّ را تكذيب كردهايد و به زودى كيفر تكذيبتان دامن شما را خواهد گرفت.
نکته ها
كلمهى «عبأ» به معناى وزن و سنگينى است و جملهى «ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي» يعنى خداوند براى شما وزن و ارزشى قائل نيست، مگر در سايه دعا و عبادت شما.
كلمهى «دُعاؤُكُمْ» دو نوع معنا شده است:
الف: دعا كردن شما به درگاه خداوند، كه همين نالهها و تضرّعها و دعاها سبب عنايت خداوند به شماست.
چنانكه در حديث مىخوانيم: كسى كه اهل دعا باشد، هلاك نمىشود. (كافى، ج 4، ص 228) بعد خداوند از گروه مقابل كه اهل دعا نيستند شكايت مىكند كه شماحقّ را تكذيب كرديد و به جاى نيايش به سراغ بتها و هوسها و طاغوتها رفتيد وحقّ را تكذيب نموديد كه كيفرتان را خواهيد ديد.
ب: دعوت خداوند از مردم، زيرا سنّت الهى دعوت از مردم براى پذيرفتن حقّ و اتمام حجّت بر آنان است و اگر اين دعوت نباشد؛ «لَوْ لا دُعاؤُكُمْ» مردم ارزشى ندارند. آنچه آنان را موجود برتر و ارزشمند مىكند، همان پذيرش دعوت خداوند مىباشد، ولى شما دعوت الهى را نپذيرفتيد و تكذيب نموديد، پس اميد خيرى در شما نيست وبه كيفر عملتان مىرسيد.
خداوند در يك جا مىفرمايد: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» (ذاريات، 56) بشر را براى عبادت آفريدم و در اين آيه مىفرمايد: اگر دعاى انسان نبود، او ارزشى نداشت، بنابراين دعا روح و مغز عبادت است. چنانكه در روايت مىخوانيم: «الدعاء مخ العبادة» (غررالحكم)
پیام ها
1- تكذيب دين، باعث سقوط ارزش انسان است. قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ ... فَقَدْ كَذَّبْتُمْ
2- دعا وسيلهى تحصيل ارزشهاست. ما يَعْبَؤُا بِكُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُكُمْ
3- انسان منهاى هدايت و عبادت ناچيز است. ما يَعْبَؤُا بِكُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُكُمْ
4- دعوت به حقّ، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ»
5- محور هستى معنويات است. ما يَعْبَؤُا بِكُمْ ... لَوْ لا دُعاؤُكُمْ زيرا هستى براى انسان آفريده شده است و انسان براى پذيرشحقّ و عبادت خداوند.
6- انسانِ منهاى هدايت و عبادت، در حقيقت انبيا و دستورات آنان را تكذيب نموده است. «لَوْ لا دُعاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ»
«والحمدللّه ربّ العالمين»
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
﷽
🌦باران رحمت خدا
«وَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً
لِنُحْيِيَ بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً وَ نُسْقِيَهُ مِمَّا خَلَقْنا أَنْعاماً وَ أَناسِيَّ كَثِيراً » فرقان، 49_48
و او خداوندى است كه بادها را مژدهاى پيشاپيش (باران) رحمتش فرستاد و از آسمان، آبى پاكيزهكننده فرو فرستاديم.
تا به وسيلهى آن سرزمين مرده (و پژمرده و خشك) را زنده گردانيم و آن را به چهارپايان و مردمان بسيار از مخلوقات خود بنوشانيم.
نکته ها
«طهور» چيزى را گويند كه هم در نهايت پاكى است و هم پاك كننده مىباشد. كلمهى «بلد» به معناى سرزمين است، خواه شهر باشد يا روستا ومزرعه، به دليل آيهى 58 سوره اعراف كه مىفرمايد: «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» سرزمين نيكو با اذن پروردگارش گياه خود را بيرون مىآورد، و روشن است كه روئيدن گياه مخصوص شهر نيست. كلمهى «أَناسِيَّ» جمع «انسى» مرادف معناى «انسان» است.
چون معنى «بلد» و «بَلْدَةً» يكى است، در توصيف آن فرمود: «مَيْتاً» و نفرمود: «ميتة»
در استفاده از آب، بيشترين سهم به كشاورزى اختصاص دارد، بعد حيوانات بيشترين استفاده را از آن مىبرند و سپس انسانها. به خاطر همين، در آيهى شريفه ابتدا از كشاورزى و احياى زمين ياد شده است، سپس از حيوانات، آن گاه از انسان.
بادها فوايد بسيارى دارند از جمله: هوا را لطيف مىكنند، ابرها را انتقال مىدهند، حرارت را كم مىكنند و گياهان را بارور مىسازند.
پیام ها
1- حركت بادها، به ارادهى خداوند است. «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ»
2- بادها انواع مختلفى دارند و گاهى با باران ملازمند. أَرْسَلَ الرِّياحَ ... أَنْزَلْنا ...
3- نزول باران از ابر با ارادهى خداوند است. «أَنْزَلْنا»
4- آب هم پاك است و هم پاك كننده، جسم آدمى و اشياى ديگر را پاك مىكند و در وضو و غسل نيز مايهى پاكى روح انسان است. «طَهُوراً»
5- زندگى بشر مرهون نباتات و حيوانات است. (زنده شدن زمين و سيرابى چارپايان، قبل از سيراب شدن انسان آمده است)
6- كارهاى خدا از طريق اسباب طبيعى صورت مىگيرد. «أَرْسَلَ الرِّياحَ- أَنْزَلْنا- لِنُحْيِيَ»
تفسیرنور، ج6، ذیل همین آیات
﴿اَلّلهُمَّـ عَجِّل لِوَلیِّڪَ الفَرَج﴾
┄┅┅┅┅❁✨❁┅┅┅┅┄
༺طوبای عفاف༻
https://zil.ink/toubaefaf
🌌شش خواسته و راه رسیدن به آن در شب قدر
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ:
▪️قَالَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَهِي أُرِيدُ قُرْبَكَ قَالَ قُرْبِي لِمَنْ يَسْتَيْقِظُ [اِسْتَيْقَظَ] لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ
▪️قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِي لِمَنْ رَحِمَ اَلْمَسَاكِينَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ
▪️قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلْجَوَازَ عَلَى اَلصِّرَاطِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ
▪️قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ مِنْ أَشْجَارِ اَلْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِيحَةً فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ
▪️قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ اَلنَّجَاةَ قَالَ اَلنَّجَاةُ مِنَ اَلنَّارِ قَالَ نَعَمْ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اِسْتَغْفَرَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ
▪️قَالَ إِلَهِي أُرِيدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَائِي لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند؛ حضرت موسی علیه السلام گفت:
خداوندا! مىخواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود،
گفت: خداوندا! رحمتت را مىخواهم، فرمود: رحمتم از آن کسى است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند.
گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو مىخواهم فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر صدقهاى بدهد.
گفت: خداوندا! از درختان بهشت و از میوههایش مىخواهم، فرمود: آنها از آن کسى است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد.
گفت: خداوندا! رهایى از جهنم را مىخواهم، فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر استغفار کند.
گفت: خداوندا خشنودى تو را مىخواهم، فرمود: خشنودى من از آن کسى است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
📚تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۸، ص ۲۰
طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱• ✅ هر روز أنس با یک دعای #صحیفه_سجادیه چه خوب است از اول #ماه_مبارک_رمضان، هر روز با اشار
﷽
🌦خدایا! ما را به #باران سیراب کن و رحمتت را به باران پُر آب و فراوان بر ما گسترش بخش...
«اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَيْثَ وَ انْشُرْ عَلَيْنَا رَحْمَتَكَ بِغَيْثِكَ الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِكَ الْمُونِقِ فِي جَمِيعِ الْافَاقِ
خدایا! ما را به باران سیراب کن و رحمتت را به باران پُر آب و فراوان بر ما گسترش بخش؛ از ابری که برای گیاه زیبای زمینت در تمام ناحیهها و اطراف سوق داده شده.
وَ امْنُنْ عَلَى عِبَادِكَ بِإِينَاعِ الَّثمَرَةِ وَ أَحْيِ بِلَادَكَ بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ وَ أَشْهِدْ مَلَائِكَتَكَ الْكِرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْيٍ مِنْكَ نَافِعٍ دَائِمٍ غُزْرُهُ وَاسِعٍ دِرَرُهُ وَابِلٍ سَرِيعٍ عَاجِل
و بر بندگانت با به بار آمدن و رسیدن میوه منّت گذار و سرزمینهای مردهات را با شکفتن شکوفهها زنده کن و فرشتگان بزرگوار نویسندهات را با فرستادن بارانی سودمند و پیوسته، از جانب خودت گواه گیر؛ بارانی که فراوانی و انبوهش وسیع و باریدنش بسیار تند و آمدنش سریع و زود باشد.
تُحْيِي بِهِ مَا قَدْ مَاتَ وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِي الْأَقْوَاتِ سَحَاباً مُتَرَاكِماً هَنِيئاً مَرِيئاً طَبَقاً مُجَلْجَلًا غَيْرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ وَ لَا خُلَّبٍ بَرْقُهُ
تا به آن باران، هر چه از زمین و گیاه مرده است، زنده کنی؛ و به سبب آن از دست رفتهها را بازگردانی؛ و آنچه از دل زمین آمدنی است، بیرون آری و از برکت آن باران، روزیها را وسعت بخشی؛ از ابری انباشته، لذّت بخش، گوارا، فراگیر و غرّان که بارانش اندک نباشد و برقش نفریبد
اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَيْثاً مُغِيثاً مَرِيعاً مُمْرِعاً عَرِيضاً وَاسِعاً غَزِيراً تَرُدُّ بِهِ النَّهِيضَ وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِيضَ
خدایا! برای ما بارانی فریادرس و برطرفکننده قحطی فرست؛ بارانی رویانندۀ گیاه و سرسبز کنندۀ دشت و دمن و بارانی گسترده و فراوان که به وسیلۀ آن گیاه از رشد ایستاده را به عرصۀ رشد و نموّ بازگردانی؛ و در سایۀ آن، مردگی و خشکی زمینی که علف و گیاهش از بین رفته، جبران کنی.
اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا
خدایا! ما را بارانی فرست که به وسیلۀ آن از تپّهها آب سرازیر نمایی و چاهها از آن پر کنی و نهرها را روان سازی و درختان را برویانی و قیمتها را در تمام شهرها ارزان کنی و چهارپایان و مخلوقات را نشاط و قوّت دهی و روزیهای پاکیزه را برای ما کامل کنی و زراعت را برویانی و پستانها را پر شیر سازی و نیرو به نیروی ما بیافزایی
اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَيْنَا سَمُوماً وَ لَا تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَيْنَا حُسُوماً وَ لَا تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَيْنَا رُجُوماً وَ لَا تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَيْنَا أُجَاجاً
خدایا! سایۀ ابر را بر ما باد گرم و زهرآگین مساز و سردی آن را بر ما شوم و نحس مکن و بارانش را بر ما عذاب قرار مده و آبش را برای ما تلخ و شور مگردان.
#اللَّهُمَّ_صَلِّ_عَلَى_مُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَكَاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از برکات آسمانها و زمین روزی بخش؛ همانا تو بر هر کاری توانایی.»
دعای نوزدهم، #صحیفه_سجادیه
@toubaefaf
﷽
«وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً وَ كانَ رَبُّكَ قَدِيراً» سوره فرقان، 54
و او كسى است كه انسان را از آب آفريد و او را داراى پيوند نسبى و سببى گردانيد (و نسل او را از اين دو طريق گسترش داد)، و پروردگار تو همواره تواناست.
«این آیه درباره #رسول_خدا صلى الله علیه و آله و #امام_على_مرتضى علیهالسلام نازل گردید، زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله دختر خود #فاطمه_زهرا علیهاالسلام را براى #على علیه السلام تزویج فرمود و اگر #على_بن_ابیطالب علیهماالسلام نمى بود هر آینه کفو و همسرى از براى #فاطمه سلام الله علیها وجود نداشت.»
البرهان فی تفسیر القرآن
تفسیر ثعلبی(عامه)
نک: تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۲۸
@toubaefaf
﷽
✍ویژگی های شیعیان حضرت #أمیرالمؤمنین علیه السلام و یاوران #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه را در آیات آخر سوره فرقان ببینید؛ آیات ۶۳ تا ۷۳
تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۱۴۶👇
@toubaefaf
💠 حکم غلط خواندن قرآن كريم در حال روزه
💬 آیا کسی که قرآن کریم را غلط میخواند یا بعضی کلمات آن را اشتباه تلفظ می کند، جایز است در حال روزه قرآن بخواند؟
🔹آیت الله خامنه ای: اگر غلط خواندن موجب تغییر معنا شود و آن معنای غلط را بخواهد به خدا و رسول را نسبت دهد حرام است و موجب بطلان روزه می شود.
🔹آیت الله سیستانی: بله، میتواند بدون آنکه قصد حکایت از قرآن مُنزّل را داشته باشد قرآن بخواند و در این صورت روخوانی یا از حفظ خواندن قرآن، هرچند بعضی کلمات را اشتباه بگوید موجب بطلان روزه نمی شود.
🔹آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه قرآن را عمداً غلط بخواند و آن را به عنوان کلام خدا به خدا نسبت دهد روزه او باطل می شود.
🔹آیت الله شبیری زنجانی: غلط خواندن قرآن، اگر عمدی نباشد، روزه را باطل نمی کند.
📚 رهیافت ۶، احکام روزه، انتشارات آستان قدس رضوی.
طوبای عفاف
﷽ ✍ویژگی های شیعیان حضرت #أمیرالمؤمنین علیه السلام و یاوران #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه را در آیا
بازنشر
بزرگان فرمودند: این آیات را بیشتر ببینید.
سوره فرقان در جزء نوزدهم قرآن کریم است. فرقان، یعنی تشخیص حق از باطل و این واژه هفت مرتبه در #قرآن_کریم آمده است.
ده آیه آخر این سوره (شبیه آیات اول سوره مؤمنون) ویژگی های عباد الرحمن را بر می شمرد.
آیه 63: #تواضع مثال زدنی بندگان #خدا
آیه 64: اهل #نماز شب اند.
آیه 65 و 66: #دعا، تضرع برای دوری از آتش دوزخ
آیه 67: #انفاق و پرهیز از اسراف(عدم بهره وری صحیح) و بخل
آیه 68: اهل #معرفت خدای متعال هستند؛ پس اهل خیانت، بی حیایی و قتل نیستند.
آیه 72: شهادت ناحق نمی دهند و از لغو و لعب با بزرگواری می گذرند.
آیه 73: اهل #فهم و تدبر در #قرآن اند.۸
آیه 74: به #خانواده و نسل خویش حساس اند.
خوبست این دعا را در قنوت نماز صبح بخوانیم و همچنین به لقمه حلال و خواندن دعای 25 #صحیفه_سجادیه اهمیت دهیم.
آیه 76: پس با این حساب پاک، جایگاهشان #بهشت برین خداست و این با صبر قابل کسب اسب.
آخرین آیه: البته اگر دعاکردن های شما نبود، از این مواهب الهی هم خبری نبود.
سفارش بزرگان به تلاوت مستمر آیات همین است.
(۴۰)هزار و یک نکته پیرامون #حیاوعفاف
@toubaefaf