eitaa logo
طوبای عفاف
665 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.8هزار ویدیو
459 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🍃🌷آیه ۲۱ سوره بقره و نکاتی از تفسیر نور (استاد حاج آقامحسن قرائتی) «يا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌» سوره بقره، ۲۱ اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد. نکته ها در كتاب‌هاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بيان مى‌شود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بيان دستورات، خطاب مى‌كند. البتّه خطاب‌هاى قرآن مختلف است. گاهى براى عموم مى‌فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ»*، امّا براى هدايت‌يافتگان فرموده است: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»* هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسان‌هاست. يعنى هدف از آفرينش هستى، بهره‌گيرى انسان‌هاست‌ «1» وتكامل انسان‌ها در گرو عبادت‌ «2» واثر عبادت، رسيدن به تقوا «3» و نهايت تقوى، رستگارى است. «4» سؤال: چرا خدا را عبادت كنيم؟ پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ اين پرسش چنين آمده است: چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ» «5» «1». «سَخَّرَ لَكُمْ» جاثيه، 13. «خَلَقَ لَكُمْ» بقره، 29. «2». «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» ذاريات، 56. «3». «... وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ ... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» بقره، 21. «4». «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بقره، 189. «5». مشركان خالقيّت را پذيرفته ولى ربوبيّت را انكار مى‌نمودند، خداوند در اين آيه دو كلمه‌ «رَبَّكُمُ» و «خَلَقَكُمْ» را در كنار هم آورده تا دلالت بدين نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست. چون تأمين كننده رزق و روزى و امنيت شماست. «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ» «1» چون معبودى جز او نيست. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي» «2» عبادت انسان، هدف آفرينش انسان است نه هدف آفريننده. او نيازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمين كافر شوند او بى‌نياز است: «إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ ...» «3» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشيد خانه بسازند يا پشت به خورشيد، در خورشيد اثرى ندارد. با اين‌كه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر اين اداى تكليف، پاداش مى‌دهد و اين نهايت لطف اوست. آنچه انسان را وادار به عبادت مى‌كند امورى است، از جمله: 1. توجّه به نعمت‌هاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست. 2. توجّه به فقر و نياز خويش. 3. توجّه به آثار و بركات عبادت. 4. توجّه به آثار سوء ترك عبادت. 5. توجّه به اين‌كه همه هستى، مطيع او ودر حال تسبيح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستى باشيم. 6. توجّه به اين‌كه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزيم. سؤال: در قرآن آمده است: «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ» «4» يعنى عبادت كن تا به يقين برسى. پس آيا اگر كسى به يقين رسيد، نمازش را ترك كند؟! پاسخ: اگر گفتيم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنايش اين نيست كه هرگاه دستت به شاخه رسيد، نردبان را بردار، چون سقوط مى‌كنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فَكَأَنَّما خَرَّ مِنَ السَّماءِ» به علاوه كسانى كه به‌ «1». قريش، 3- 4. «2». طه، 14. «3». ابراهيم، 8. «4». حجر، 69. يقين رسيده‌اند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظه‌اى از عبادت دست برنداشتند. بنابراين مراد آيه، بيان آثار عبادت است نه تعيين محدوده‌ى عبادت. آيات وروايات، براى عبادت شيوه‌ها وشرايطى را بيان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون اين آيه، اوّلين فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصل‌هايى را بيان مى‌كنيم تا مشخّص شود عبادت بايد چگونه باشد: 1. عبادت مامورانه، يعنى طبق دستور او بدون خرافات. 2. عبادت آگاهانه، تا بدانيم مخاطب و معبود ما كيست. «حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ» «1» 3. عبادت خالصانه. «وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» «2» 4. عبادت خاشعانه. «فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ» «3» 5. عبادت عاشقانه. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» «4» و خلاصه مطلب اين‌كه براى عبادت سه نوع شرط است؛ الف: شرط صحّت، نظير طهارت وقبله. ب: شرط قبولى، نظير تقوا. ج: شرط كمال، نظير اين‌كه عبادت بايد آگاهانه، خاشعانه، مخفيانه وعاشقانه باشد كه اينها همه شرط كمال است. «5» پیام ها 1- دعوت انبيا، عمومى است و همه مردم را دربر مى‌گيرد. «يا أَيُّهَا النَّاسُ» 2- از فلسفه‌هاى عبادت، شكرگزارى از ولى نعمت است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ» 3- اوّلين نعمت‌ها، نعمت آفرينش، و اوّلين دستور، كُرنش در برابر خالق است. «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ
الَّذِي خَلَقَكُمْ» «1». نساء، 43. «2». كهف، 110. «3». مؤمنون، 2. «4». بحار، ج 70، ص 253. «5». براى تفصيل بيشتر به كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسير نماز نوشته مؤلف مراجعه نماييد. 4- مبادا بت‌پرستى يا انحراف نياكان، ما را از عبادت خداوند دور كند، زيرا آنان نيز مخلوق خداوند هستند. «وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» 5- عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوا ايجاد نكند، عبادت نيست. «اعْبُدُوا ... لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» 6- به عبادت خود مغرور نشويم كه هر عبادتى، تقوا ساز نيست. «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» منابع تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام‌، 1378 ش‌، چاپ دوم‌ تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃ویژگی های قرآن در نگاه أهل عصمت ۱.اولین مهمان خدای سبحان ۲.برترین مخلوق خداوند ۳.کتاب نجات بخش ۴.راهنمای بهشت ۵.راه ربانی شدن انسان ۶.عامل صعود بهشتیان ۷.درجه ای از نبوت ۸.عامل نورانیت ۹.راه دستیابی به ثواب شاکران ۱۰.عامل حشر با پیامبران ۱۱.مایه خرمی دل ها ۱۲.دریای بی کران معرفت ۱۳.یگانه عامل توانگری تفسیر تسنیم(آیه الله جوادی آملی)، ج۱، ص۲۵۴_۲۴۱ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃همه هستی ام در لحظه های وقت افطار، دعای افتتاح، سحر، نماز صبح و ذکر صلوات ها... کاش مرا مست حضورت کنی... https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 خوبی چیست؟ جواب را در جامع ترین آیه قرآن ببینید. «لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‌ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينَ وَ ابْنَ السَّبِيلِ وَ السَّائِلِينَ وَ فِي الرِّقابِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‌» نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده و مال (خود) را با علاقه‌اى كه به آن دارد به خويشاوندان و يتيمان و بيچارگان و در راه‌ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پيمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى‌ها، محروميّت‌ها، بيمارى‌ها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى‌دهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اينان همان پرهيزكارانند. واژه ها:بر: (بكسر باء) نيكى و خوبى، به فتح اول به معنى نيكوكار و نيز به معنى خشكى مقابل دريا است (قاموس قرآن). ملائكة: فرشتگان. مفرد آن ملك، به عقيده اكثر علماء آن از ماده «الوك» به معنى رسالت است. قربى: قربى و قرابت به معنى خويشاوندى و نزديكى نسبى است. ابن السبيل: پسر راه، يعنى درمانده دور از وطن. الرقاب: جمع رقبه، آن در اصل به معنى گردن است، استعمال آن در بنده و انسان از باب ذكر جزء و اراده كل است. بأساء: بأس بؤس بأساء هر سه به معنى سختى و ناپسند است، بأساء را سختى شديد نيز گفته اند. به معنى عذاب، خوف و جنگ نيز آيند كه همه مصداق سختى مى باشند. ضراء: ضرر شديد. بأساء و ضراء اگر يك جا ذكر شوند مراد از اولى سختيهاى خارج از وجود است مثل ضرر مالى و از دومى گرفتارى وجود مثل بيمارى. اين هر دو كلمه اسم مؤنث و مفرد هستند. (قاموس قرآن) شأن نزول: «شیخ طوسی» گوید: هنگامى كه قبله به طرف خانه كعبه قرار گرفت. همه متوجه منسوخ شدن قبله پيشين گرديدند، مخصوصاً يهود و نصارى زياد اين موضوع را بر زبان مي‌راندند خداوند اين آيه را فرستاد كه نپندارند برّ و نيكوكارى فقط مخصوص به نماز خواندن رو به قبله است بلكه طاعات ديگرى نيز هست كه برّ و نكوكارى محسوب مي‌شود. چنان كه ابن عباس و مجاهد گويند، قتاده و ربيع و جبائى گويند: نیكوكارى آن نيست كه نصارى از براى نماز خود متوجه مشرق شوند و يهود متوجه مغرب گردند بلكه برّ چيزهاى ديگرى هم هست كه در آيه مذكور گرديده است. منابع: شیخ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌1، ص 111 در تفسير جامع البيان و تفسير ابن المنذر از قتادة و در تفسير ابن ابى حاتم از ابوالعاليه روايت گرديده كه شخصى نزد پيامبر آمد و از برّ سؤال كرد سپس اين آيه نازل گرديد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
1_1537500489.pdf
46.12M
📚 احکام نموداری نماز و روزه مسافر 🔻 بر اساس نظر آیات عظام: ▫️امام خمینی (ره) ▫️آیت‌الله خامنه‌ای ▫️آیت‌الله سیستانی ▫️آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره) ▫️آیت‌الله مکارم شیرازی ▫️آیت‌الله وحیدخراسانی 🌺روابط عمومی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان🌺 🕌@emameaskarimasjed https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فقه خانواده ١.mp3
16.68M
💠 فقه خانواده 1️⃣ جلسه اول ◀️ اهمیت خانواده و مسائل مربوط به آن ◀️ کثرت آیات قرآن در مورد خانواده ◀️ هزاران روایت در مورد خانواده ◀️ محبوب ترین، عزیزترین و بهترین بنا نزد خداوند متعال ◀️ حج خانه خدا یا تشکیل خانواده 🥀 مصیبت گرسنگی علاوه بر تشنگی در حادثه کربلا(روضه). 🌷اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ولعن أعدائهم اجمعین🌷 http://eitaa.com/ahkamharam
🌼روزه کله گنجشکی ✍امام باقر علیه السلام: « ما پسرانمان را از ۵ سالگی امر به نماز می کنیم و شما از هفت سالگی امر کنید و برای روزه از ۷ سالگی امر می کنیم به اندازه‌ای که در روز طاقت دارند هرچند نصف روز یا بیشتر و یا کمتر باشد و وقتی تشنگی گرسنگی بر ایشان غالب شد افطار می کنند تا به روزه عادت کند و توانایی بیابند و شما پسر بچه ها را از ۹ سالگی به روزه امر کنید هر مقدار از روز را که می‌توانند روزه بگیرند و وقتی تشنگی بر ایشان غلبه کرد افطار کند 📚کافی، ج۲، ص۴۰۹ ☜【طب شیعه】 🍏 @tebshia20🌿 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
...خدایا ببخش عبد گنه کارت دلش بی قراره بنده ات بغیر از تو کسی را نداره... https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 حکم تزریق سرم تقویتی برای روزه‌دار چیست؟ ▫️آیات عظام خمینی، سبحانی، خامنه‌ای، خوئی، تبریزی، وحید: احتياط واجب آن است كه روزه‌دار از استعمال سرم تقویتی خودداری کند. ▫️آیات عظام فاضل، زنجانی، بهجت: باید از استعمال سرم خودداری کند. ▫️آیات عظام اراکی، سیستانی، گلپايگانی، صافی، نوری، مظاهری: استفاده از سرم اشکالی ندارد. ▫️آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى یا دوایى دارد، بنابر احتیاط واجب باید از تزریق آن خوددارى کرد ولى اگر عضو را بى‌حس مى‏کند، تزریق آن اشکال ندارد. 📚 توضیح المسائل ۱۶ مرجع ، مسأله ۱۵۷۶ 📎 📎 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اعمال مشترک ماه رمضان ✅ دعاهای هر روز 🔸 خواندن دعای: «اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ وَافْتَرَضْتَ على عِبادِكَ فيهِ الصِّيامَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنى حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرامِ فى عامى هذا وَ فى كُلِّ عامٍ وَ اغْفِرْ لى تِلْكَ الذُّنُوبَ الْعِظامَ فَاِنَّهُ لا يَغْفِرُها غَيْرُكَ يا رَحْمنُ يا عَلاّمُ» 🔸 خواندن این تسبیح: سُبْحانَ اللهِ بارِئِ النَّسَمِ سُبْحانَ اللهِ ... 🔸 خواندن دعای صلوات روزانه ماه رمضان 🔸 گفتن صد مرتبه: «سُبْحانَ الضّآرِّ النّافِعِ سُبْحانَ الْقاضی بالْحَقِّ سُبْحانَ الْعَلِی الاْعْلی سُبْحانَهُ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالی» ✅ دعاهای پس از هر نماز 🔹 پس از هر نماز این دعاها خوانده شود: «یا عَلِی یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ ... » 🔹 «اللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللَّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، ... » 🔹 «اللّهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیتِک الْحَرامِ فِی عامی هذا وَ فی کلِّ عامٍ ... » ✅ هنگام افطار 🔸 افطار با خرما 🔸 افطاری دادن و صدقه 🔸 هنگام افطار این دعاها را بخواند: «اَللّهُمَّ لَک صُمْتُ وَ عَلی رِزْقِک اَفْطَرْتُ وَ عَلَیک تَوَکلْتُ.» 🔸 در هنگام خوردن لقمه اول بگوید: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی» ✅ اعمال هر شب 🔹 خواندن دعای افتتاح 🔹 خواندن صد مرتبه سوره دخان در هر شب 🔹در هر شب دو رکعت نماز بخواند که در هر رکعت حمد و توحید سه مرتبه و چون سلام داد بگوید: «سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لا یغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لا یعْجَلُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لا یسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لا یلْهُو سُبْحانَک سُبْحانَک سُبْحانَک یا عَظیمُ اغْفِرْ لِی الذَّنْبَ الْعَظیمَ.» 🔹 خواندن دعای: «اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِي أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلَى عِبَادِكَ فِيهِ الصِّيَامَ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي هَذَا الْعَامِ وَ فِي كُلِّ عَامٍ وَ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُهَا غَيْرُكَ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ.» 🔹 خواندن دعای: «اللَّهُمَّ بِرَحْمَتِک فِی الصَّالِحِینَ فَأَدْخِلْنَا وَ فِی عِلِّیینَ فَارْفَعْنَا وَ بِکأْسٍ مِنْ مَعِینٍ مِنْ عَینٍ سَلْسَبِیلٍ ...» مفاتیح الجنان ✅ اعمال سحر 🔸 خواندن دعای سحر 🔸 خواندن دعای ابوحمزه ثمالی 🔸نماز شب 🔸خوردن سحری @balagh_ir https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بشتابید... «وَ سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‌» سوره آل عمران، ۱۳۳ براى نيل به آمرزشى از پروردگارتان وبهشتى كه وسعت آن به قدر آسمان‌ها و زمين است و براى پرهيزكاران آماده گرديده، بشتابيد. نکته ها گروهى از دانشمندان اسلامى، عقيده دارند كه بهشت و دوزخ هم اكنون وجود دارند و يكى از دلايل آنان همين آيات‌ «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» يا «أُعِدَّتْ لِلْكافِرِينَ» است. آمرزش گناه، كار الهى است و مراد از سرعت به سوى مغفرت، سرعت به سوى كارى است كه مغفرت را بدنبال داشته باشد. در اين آيه، كلمه‌ى «عَرض» به معناى وسعت است. «1» حضرت على عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «سارعوا الى أداء الفرائض» براى انجام تكاليف الهى بر يكديگر سرعت بگيريد.«2» «1». عرب وقتى مى‌خواهد وسعت چيزى را تعريف كند مى‌گويد: عرضش فلان اندازه است و از عرض وسعت طول هم مشخص مى‌شود. «2». تفسير مجمع‌البيان. پیام ها 1- سرعت در كار خير، ارزش آن را بالا مى‌برد. «سارِعُوا» 2- سرعت در توبه و جلب غفران الهى، لازم است. «سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ» 3- آمرزش گناهان، از شئون ربوبيّت است. «مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» 4- اوّل بخشيده شدن، سپس بهشت رفتن. «مَغْفِرَةٍ ... جَنَّةٍ» 5- لازمه‌ى سرعت به سوى بهشت متّقين، قرار گرفتن در زمره‌ى متّقين است. «جَنَّةٍ ... أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ» تفسیر نور، ج۱ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
بشتابید...(۲) «سابِقُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ «سوره حدید، ۲۱» از هم سبقت بگيريد و براى رسيدن به مغفرتى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش همچون پهناى آسمان و زمين است و براى كسانى آماده شده كه به خدا و پيامبرانش ايمان دارند، اين فضل خداست، به هر كه بخواهد مى‌دهد و خداوند صاحب فضل و فزون بخشى بزرگ است. نکته ها در آيه قبل، سخن اين بود كه نتيجه كارهاى دنيوى يا عذاب شديد است و يا مغفرت و رضوان، در اين آيه بر سبقت و پيشى‌گرفتن از يكديگر جهت رسيدن به فضل و رحمت الهى، تأكيد شده است. مسابقه معنوى در قرآن‌ با كمى تأمل در آيه به شرايط و ويژگى‌هاى مسابقه معنوى پى‌مى‌بريم، از جمله: شركت براى همگان آزاد است. «سابِقُوا» مورد مسابقه معنويات است. «مَغْفِرَةٌ» برگزار كننده آن، خداوند است. «سابِقُوا» جوايز آن از قبل تعيين شده است. «أُعِدَّتْ» زمان و مكان خاص ندارد. «سابِقُوا» مطلق است. نوع جايزه و ويژگى‌هاى آن روشن است. «جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ» جايزه بر اساس فضل الهى است. «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ» در جوايز هيچ گونه محدوديّتى نيست. «ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» پیام ها 1- هنگام طرد يك امر ناپسند، بايد جايگزين مناسبى ارائه داد. مَتاعُ الْغُرُورِ ... سابِقُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ ... به جاى اين‌كه به سوى تفاخر و تكاثر (كه در آيه قبل بود) سبقت بگيريد به سوى مغفرت و بهشت سبقت بگيريد. 2- آنچه به كارهاى خير ارزش مى‌دهد، سرعت و سبقت است. سابِقُوا ... 3- بخشش و آمرزش از شئون ربوبيّت است. «مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ» 4- اول بخشيده شدن و سپس به بهشت وارد شدن. مَغْفِرَةٍ ... وَ جَنَّةٍ ... 5- با بالا بردن شناخت و معرفت نسبت به دنيا و آخرت، انتخاب را بر مردم آسان كنيد. فَتَراهُ مُصْفَرًّا ... ثُمَّ يَكُونُ حُطاماً ... جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ ... 6- گذشت از دنيايى كه متاعش اندك و فريبنده است، شما را به بهشتى مى‌رساند كه وسعتش، وسعت آسمان و زمين است. كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‌ ... 7- ايمان به همه‌ى پيامبران، لازمه ايمان به خداست. «آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ» تفسیر نور، جلد۹، ص۴۷۹ https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قمیا یه شیخ فرستادن خارج، بعد ایشون رفتن مردم رو مسلمان کردند؛ الانم ده درصد مردم این کشور بخاطر این شیخ ایرانی مسلمان اند💪 تازه ایشان در کشور مقصد به مقام وزارت هم رسیدند! روش تبلیغش هم جالب بود؛ حوزه قم یاد بگیرید لطفا😅 مگه داریم؟ مگه میشه؟! سلام. بله چرا نشه. جواب:👇 https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
طوبای عفاف
🎥 قمیا یه شیخ فرستادن خارج، بعد ایشون رفتن مردم رو مسلمان کردند؛ الانم ده درصد مردم این کشور بخاطر ا
سلام. با توجه به پیام 👆مبلغ تایلند عرض کنم از قم، واحد بین الملل حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی مبلغان برون مرزی هستند که گمنام مشغول رسالت تبلیغ اند. بعضی از عزیزانی که می شناسم: مانند: شیخ کشکوئی(برزیل)، شیخ کرمی(آمریکا و سوریه و...)، مرحوم آیه الله سید مجتبی لاری(آمریکا و آفریقا) که امروز با کتاب های ایشان و دکتر تیجانی تبلیغ تشیع می شود و ... در ژاپن، روسیه، کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و... نیز مبلغانی از حوزه علمیه قم مشغول تبلیغ اند، اما گمنام. آن ها مانند سلبریتی ها لیدر و شهوت شهرت ندارند و در راستای اهداف انبیای الهی مشغول تبلیغند. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 خبر شدیم که سه طلبه مبلغ و جهادی در صحن حرم امام رضا علیه السلام به دست یک فرد ناشناس و با سلاح سرد مجروح شدند. جزئیات جدید درباره طلبه‌هایی که در صحن رضوی مورد حمله قرار گرفتند: 🔹این ۳ طلبه از طلاب جهادی و مخلصی بودند که سالهاست برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت هستند. 🔹آنها در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیتهای ماه رمضان بودند. 🔹یکی از طلاب با زبان روزه بعد از زیارت حضرت رضا علیه السلام در صحن جامع به شهادت رسید و دو نفر دیگر در بیمارستان هستند. آستان قدس رضوی مشغول بررسی هویت قاتل است که به نظر می رسد وهابی بوده و ایرانی نباشد. https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
❌ اطلاعیه روابط عمومی آستان قدس درباره حادثه در حرم مطهر: 🔺همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، ساعتی پیش دو طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) بافردی که هویت آن در دست بررسی است با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند. 🔺با تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. آستان قدس رضوی ضمن محکومیت این تعرض به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و روحانیت معزز، موضوع را تا حصول نتیجه و شناسایی عوامل پیگیری خواهد کرد و گزارش آن را متعاقبا به اطلاع مردم عزیز خواهد رساند/آخرین خبر @Roshangari_ir https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5