ت؟ به آنها گفته مىشود: خداوند، نه چيزى را كم و نه چيزى را فراموش مىكند، بلكه كارهاى خوب شما به خاطر غيبتى كه كردهايد از بين رفته است. در مقابل افراد ديگرى، كارهاى نيك فراوانى در نامهى عمل خود مىبينند و گمان مىكنند كه اين پرونده از آنان نيست، به آنها مىگويند: بهواسطهى غيبتشدن، نيكىهاى كسى كه شما را غيبت كرده، براى شما ثبت شده است. (بحار، ج 72، ص 259)
سؤال: چرا در روايات كيفر يك لحظه غيبت كردن، محور نابودى عبادات چند سالهى انسان بيان شده است؟ آيا اين نوع كيفر عادلانه است؟
پاسخ: همان گونه كه غيبت كننده در يك لحظه، آبرويى را كه مؤمن سالها به دست آمده مىريزد، خداوند هم عباداتى را كه او سالها بدست آورده از بين مىبرد. بنابراين محو
عبادات چندساله، يك كيفر عادلانه است.
#رسول_خدا صلى الله عليه و آله در آخرين سفر خود به مكّه فرمودند: خون و مال و آبروى مسلمان، محترم است، همان گونه كه اين ماه ذىالحجة و اين ايام حج محترم است. (شرح #نهجالبلاغه، ابنابىالحديد، ج 9، ص 62.)
در روايات، نام غيبت كننده در كنار كسى آمده كه دائماً شراب مىخورد. «تحرم الجنة على المغتاب و مدمن الخمر» (بحار، ج 72، ص 260 ) كسى كه غيبت مىكند و شراب مىنوشد، از بهشت محروم است.
بر اساس روايات، كسى كه عيوب برادر دينى خود را پىگيرى (و براى ديگران نقل) كند، خداوند زشتىهاى او را آشكار مىكند. (محجّة البيضاء، ج 5، ص 252 از سنن ابىداود ج 2، ص 568)
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: يك درهم ربا، از سى و شش زنا بدتر است و بزرگترين ربا، معامله با آبروى مسلمان است. (بحار، ج 72، ص 222)
در حديث مىخوانيم: نشستن در مسجد به انتظار نمازِ جماعت، عبادت است البتّه مادامى كه منجر به غيبت نشود. (كافى، ج 2، ص 357)
پيامبر صلى الله عليه و آله در آخرين خطبه خود در مدينه فرمودند: اگر كسى غيبت كند، روزهى او باطل است. (محجّةالبيضاء، ج 5، ص 254) يعنى از بركات وآثار معنويى كه يك روزهدار برخوردار است، محروم مىشود.
اگر از بدن انسان زنده قطعهاى جدا شود، امكان پر شدن جاى آن هست، ولى اگر از مرده چيزى كنده شود، جاى آن همچنان خالى مىماند. غيبت، بردن آبروى مردم است و آبرو كه رفت ديگر جبران نمىشود. «لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً»
جبران غيبت
براى جبران غيبتهايى كه در گذشته مرتكب شدهايم، در صورتى كه غيبتشونده زنده و در قيد حيات است؛ اگر به او بگوييم كه ما غيبت تو را كردهايم ناراحت مىشود، به گفته بعضى مراجع تقليد(از حضرت آيةاللَّه گلپايگانى قدس سره پرسيدم: آيا لازم است به ديگران بگوييم كه ما غيبت شما راكردهايم تا ما را حلال كنند؟ فرمود: نه، زيرا او ناراحت مىشود و ناراحت كردن مسلمان، خود گناه ديگرى است. پس جبران غيبت، استغفار است و حلاليّت خواستن در همه جا لازم نيست)، نبايد به او گفت، بلكه بايد بين خود و خداوند توبه كرد و اگر امكان دسترسى به شنوندگان غيبت است، به گونهاى با ذكر خير و تكريم آن فرد، تحقير گذشته را جبران كنيم و اگر غيبتشونده ناراحت نمىشود، از خود او حلاليّت بخواهيم؛ اما اگر غيبت شونده از دنيا رفته است، بايد توبه كرده و از درگاه خداوند عذرخواهى كنيم كه البتّه خداوند توبهپذير و بخشنده است.
#شيخ_طوسى در شرح تجريد، بر اساس حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: اگر غيبت شونده، غيبت را شنيده است، جبران آن به اين است كه نزد او برويم و عذرخواهى كرده و حلاليّت بخواهيم، امّا اگر نشنيده است، بايد هرگاه يادى از غيبت شونده كرديم، براى او استغفار نماييم. «ان كفارة الغيبة أن تستغفر لمن اغتبته كلما ذكرته» (وسائل، ج 8، ص 605)
موارد جواز غيبت:
در مواردى، غيبت كردن جايز است كه به بعضى از آنها اشاره مىكنيم:
1. در مقام مشورت در كارهاى مهم؛ يعنى اگر شخصى دربارهى ديگرى در مورد ازدواج و گزينش و مسئوليت دادن و ... مشورت خواست، ما مىتوانيم عيبهاى آن فرد را به مشورت كننده بگوييم.
2. براى ردّ سخن و عقيدهى باطلِ اشخاصى كه داراى چنين اعتقاداتى هستند، نقل سخن و عيب سخن آنها جايز است، تا مبادا مردم دنبالهرو آنها شوند.
3. براى گواهى دادن نزد قاضى، بايد حقيقت را گفت گرچه غيبت باشد.
4. براى اظهار مظلوميّت، بيان كردن ظلم ظالم مانعى ندارد.
5. كسىكه بدون حيا و آشكارا گناه مىكند، غيبت او مانعى ندارد ندارد.
6. براى ردّ ادعاهاى پوچ، غيبت مانعى ندارد. كسى كه مىگويد: من مجتهدم، دكترم، سيّدم، و ما مىدانيم كه او اهل اين صفات نيست، جايز است به مردم آگاهى دهيم تا فريب نخورند.
شنيدن غيبت:
وظيفه شنونده، گوش ندادن به غيبت ودفاع از مؤمن است. در حديث مىخوانيم: «الساكت شريك القائل» (غررالحكم) كسى كه غيبت را بشنود و سكوت كند، شريكِ جرم گوينده است.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس غيبتى را بشنود و آن را ردّ كند، خداوند هزار باب شرّ را در دنيا و آخرت بر او مىبندد، ول
ى اگر ساكت بود و گوش داد، گناه گوينده نيز براى او ثبت مىشود. و اگر بتواند غيبتشونده را يارى كند، ولى يارى نكند، در دو دنيا خوار و ذليل مىشود. (وسائل، ج 8، ص 606 )
در روايتى، غيبت كردن، كفر و شنيدن و راضى بودن به آن، شرك دانسته شده است. (بحار، ج 72، ص 226)
در آيهى 36 سوره اسراء مىخوانيم: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» هر يك از گوش و چشم و دل انسان، در قيامت مورد بازخواست قرار مىگيرند.
بنابراين ما حق شنيدن هر حرفى را نداريم.
پیام ها
1- ايمان، تعهّدآور است و بايد از يكسرى افكار و اعمال دورى نمايد. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا ... (ايمان، با سوءظن و تجسّس و غيبت سازگار نيست.)
2- براى دورى از گناهان حتمى، بايد از گناهان احتمالى اجتناب كنيم. (بنابراين از آنجايى كه برخى گمانها گناه است، بايد از بسيارى گمانها، دورى كنيم.)
اجْتَنِبُوا كَثِيراً ... إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ
3- در جامعهى ايمانى، اصل بر اعتماد، كرامت و برائت انسانها است. «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ»
4- براى جلوگيرى از غيبت بايد زمينههاى غيبت را مسدود كرد. (راه ورود به غيبت، اوّل سوء ظن و سپس پيگيرى و تجسّس است، لذا قرآن به همان ترتيب نهى كرده است.) اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِنَ الظَّنِ ... لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ
5- گناه، گرچه در ظاهر شيرين و دلنشين است، ولى در ديد باطنى و ملكوتى، خباثت و تنفّرآور است. «يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» (باطن غيبت، خوردن گوشت مرده است و درباره هيچ گناهى اين نوع تعبير بكار نرفته است.)
6- از شيوههاى تبليغ و تربيت، استفاده از مثال و تمثيل است. أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ ...
7- در شيوه نهى از منكر، از تعبيرات عاطفى استفاده كنيم. لا يَغْتَبْ ... أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ
8- غيبت و بدگويى از ديگران حرام است، از هر سنّ و نژاد و مقامى كه باشد. لا يَغْتَبْ ... ( «أَحَدُكُمْ» شامل كوچك و بزرگ، مشهور و گمنام، عالم و جاهل، زن و مرد و ... مىشود.)
9- مردم باايمان، برادر و همخون يكديگرند. «لَحْمَ أَخِيهِ»
10- همان گونه كه مرده قدرت دفاع از خود را ندارد، شخصى كه مورد غيبت قرار گرفته است، چون حاضر نيست، قدرت دفاع ندارد. «مَيْتاً»
11- غيبت كردن، نوعى درّندگى است. «يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً»
12- غيبت، با تقوا سازگارى ندارد. لا يَغْتَبْ ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ
13- تقوا، انسان را به سوى توبه سوق مىدهد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ»
14- در اسلام بنبست وجود ندارد، با توبه مىتوان گناه گذشته را جبران كرد.
لا يَغْتَبْ ... إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
15- عذرپذيرى خداوند، همراه با رحمت است. «تَوَّابٌ رَحِيمٌ»
16- توبه پذيرى خداوند، جلوهاى از رحمت اوست. «تَوَّابٌ رَحِيمٌ»
تفسير نور،ج9، غيبت و پيامدهاى آن، ص190
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
✍سلام. امروز با دیدن جزء بیست و ششم، سوره ق آیه ۱۸ و سوره حجرات آیه ۱۲ در موضوع #زبان نکاتی ارسال شد.
در تفسیر نور #استادقرائتی حفظه الله تعالی ذیل آیه ۱۸ سوره ق آمده است: در ميان اعضاى بدن، زير نظر بودن #زبان مطرح شده است، شايد به خاطر آن كه عمل زبان، از همهى اعضا بيشتر، آسانتر، عمومىتر، عميقتر، دائمىتر و پر حادثهتر است. نکات تفسیری را در ببینید👇
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
فلسطینآزادخواهدشد.
در این هیچ شبهه ای نداشته باشید!
فلسطین قطعا آزاد خواهد شد!
و به مردم فلسطین بر خواهد گشت و در آنجا دولت فلسطینی تشکیل خواهد شد..!
#تازنده ایم_رزمنده ایم.
#روزقدس
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit
🌷 قبله نخستین🌷
✨ پيغمبر اسلام (صلی الله علیه وآله) فرمود: «من أصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم» هر كسى كوشش نداشته باشد كه خدمت بمردم مسلمان نمايد مسلمان نخواهد بود.
علل الشرائع / ترجمه مسترحمى، ص: 131
💫 راهپیمایی روز قدس، حمایت همه جانبه از مسلمانان جهان به ویژه مردم مظلوم فلسطین است.
https://eitaa.com/joinchat/4252696586Ce586060fd5
https://chat.whatsapp.com/Cf6mXNx35WSCf0SdIKuiit