eitaa logo
طوبای عفاف
642 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
461 فایل
قرآن، زندگی، اندیشه ارتباط با مدیر @mfathi135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
توصیف عالم، حضرت عج در أَلا إنَّ خاتَمَ الأَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی بدانید که آخرینِ امامان، از ماست، أَلا إنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدّینِ اوست غالب بر ادیان، أَلا إنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ اوست انتقام گیرنده از ظالمین، أَلا إنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَ هادِمُها اوست فاتح قلعه‏ ها و منهدم کننده آنها، أَلا إنَّهُ غالِبُ کُلِّ قَبیلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْکِ وَ هادیها اوست غالب بر هر قبیله‏ای از اهل شرک و هدایت کننده آنان، أَلا إنَّهُ الْمُدْرِکُ بِکُلِّ ثارٍ لأوْلِیاءِ اللّه‏ِ بدانید که اوست گیرنده انتقام همه خون‏های اولیای خدا، أَلا إنَّهُ النّاصِرُ لِدینِ اللّه اوست یاری دهنده دین خدا، أَلا إنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمیقٍ بدانید که اوست استفاده‌کننده از دریایی عمیق، أَلا إنَّهُ یسِمُ کُلَّ ذی فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ کُلَّ ذی جَهْلٍ بِجَهْلِهِ اوست که هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه می‌‏دهد، أَلا إنَّهُ خِیرَةُ اللّه‏ِ وَ مُخْتارُهُ اوست انتخاب شده و اختیارشده خداوند، أَلا إنَّهُ وارِثُ کُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحیطُ بِکُلِّ فَهْمٍ اوست وارث هر علمی و احاطه‌دارنده به هر فهمی، أَلا إنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَ الْمُشَیدُ لِأمْرِ آیاتِهِ بدانید که اوست خبردهنده از پروردگارش و بالابرنده آیات الهی، أَلا إنَّهُ الرَّشیدُ السَّدیدُ اوست هدایت‌یافته محکم بنیان، أَلا إنَّهُ الْمُفَوَّضُ إلَیهِ اوست که کارها به او سپرده شده است، أَلا اءنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ مِنَ الْقُرُونِ بَینَ یدَیهِ اوست که پیشینیان به او بشارت داده‌‏اند، أَلا إنَّهُ الْباقی حُجَّةً وَ لا حُجَّةَ بَعْدَهُ وَ لا حَقَّ إلاّ مَعَهُ وَ لا نُورَ إلاّ عِنْدَهُ اوست که به عنوان حجت باقی می‏‌ماند و بعد از او حجتی نیست و هیچ حقی نیست مگر همراه او و هیچ نوری نیست مگر نزد او، أَلا إنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنْصُورَ عَلَیهِ بدانید او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او کمک نمی‏‌شود، أَلا وَ إنَّهُ وَلِی اللّه‏ِ فی أَرْضِهِ وَ حَکَمُهُ فی خَلْقِهِ وَ أَمینُهُ فی سِرِّهِ وَ عَلانِیتِهِ اوست ولی خدا در زمین و حکم‌کننده او بین خلقش و امین او بر نهان و آشکارش... @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعیّت زیادی دور حضرت علیه السّلام حلقه زده بودند... 🌱مرد اوّل پرسید: ! علم بهتر است یا ثروت؟! علیه السّلام در پاسخ فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و شدّاد. 🌱مرد دوّم؛ ! سؤالی دارم، می‌توانم بپرسم؟ علم بهتر است یا ثروت؟! علیه السّلام فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا علم تو را حفظ می‌کند، ولی مال و ثروت را تو مجبوری حفظ کنی. نفر دوّم که از پاسخ سؤالش قانع شده بود، همان جا که ایستاده بود نشست. 🌱در همین حال سوّمین نفر وارد شد، علم بهتر است یا ثروت؟! حضرت علیه السّلام در پاسخش فرمودند: علم بهتر است، زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است، ولی برای ثروتمندان دشمنان بسیار! 🌱نفر چهارم؛ ! علم بهتر است یا ثروت؟! علیه السّلام در پاسخ به آن مرد فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا اگر از مال انفاق کنی کم می‌شود، ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی، بر آن افزوده می‌شود. 🌱نوبت پنجمین نفر بود... علم بهتر است یا ثروت؟! مولا علیه السّلام در پاسخ به او فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل می‌دانند، ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند. 🌱نفر ششم؛ ! علم بهتر است یا ثروت؟! عليه السّلام نگاهی به جمعیّت کردند و فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا ممکن است مال را دزد ببرد، امّا ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد. مرد ساکت شد. 💢نگاه متعجّب مردم گاهی به حضرت علیه السّلام و گاهی به تازه‌واردها دوخته می‌شد... 🌱در همین هنگام نفر هفتم وارد شد و پرسید، ! علم بهتر است یا ثروت؟! مولی علیه‌السلام فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مال به مرور زمان کهنه می‌شود، امّا علم هر چه زمان بر آن بگذرد، پوسیده نخواهد شد. 🌱در همین هنگام هشتمین نفر وارد شد و سؤال دوستانش را پرسید که حضرت در پاسخش فرمودند: علم بهتر است؛ برای اینکه مال و ثروت فقط هنگام مرگ با صاحبش می‌ماند، ولی علم، هم در این دنیا و هم پس از مرگ همراه انسان است. 💥همه از پاسخ‌های امام شگفت زده شده بودند که نهمین نفر هم وارد مسجد شد و در میان بهت و حیرت مردم پرسید: 🌱یاعلی! علم بهتر است یا ثروت؟! علیه‌السلام فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا مال و ثروت انسان را سنگ‌دل می‌کند، امّا علم موجب نورانی شدن قلب انسان می‌شود. 🌱نفر دهم: آقا علیه السلام فرمودند: علم بهتر است؛ زیرا ثروتمندان تکبّر دارند، تا آنجا که گاه ادّعای خدایی می‌کنند، امّا صاحبان علم همواره فروتن و متواضع اند. فریاد هیاهو و شادی و تحسین مردم مجلس را پر کرد. سؤال کنندگان، آرام و بیصدا از میان جمعیّت برخاستند. ⚡️هنگامی که آنان مسجد را ترک می‌کردند، صدای حضرت را شنیدند که می‌فرمودند: «اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من می‌پرسیدند، به هر کدام پاسخ متفاوتی می‌دادم.» 📚کشکول بحرانی، ج ۱، ص ۲۷، به نقل از امام علی بن ابی طالب(ع)، ص۱۲٤ «الحمداللّه الّذی جعلنا من المتمسّکین بولایة و الائمّة المعصومین علیهم السّلام.» @toubaefaf
علیه السلام فرمود: «چقدر مشتاق ديدار آنها (منتظران و زمینه‌سازان ظهور و و یاران ایشان) هستم، در آن زمان كه در دولت‌شان به سر می‌برند.» كافی، شیخ كلينی، ج ۱، ص ۲۳۵،ح ۳ @toubaefaf
صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نوشتن، نگاه‌کردن و گوش‌دادن به فضائل حضرت علی علیه السلام، نوعی عبادت است و باعث آمرزش گناهان می‌شود. و نیز فرمود: حکمت و معرفت و علم و عرفان را قسمت نمودند به ده قسم، پس عطا کرده شد به علیه السلام نُه جزء و یک جزء را به جمیع مردمان دادند. و نیز فرمود: داناترین امت من بعد از من، علی بن ابی طالب علیه السلام است. اسرار آل محمد صلی الله علیه وآله @toubaefaf
16.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علی‌در‌کلام‌علی‌علیه‌السلام (فرازی از خطبه۸۷) 🔸امیرالمؤمنین علیه‌السلام مظهر کرائم‌الاخلاق 🎤دکتر محمد علی ⏱زمان 4:57 💎کانال نهج‌البلاغه 💎 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روضه خانگی - امام علی(ع) - 931.mp3
8.36M
اولِ ابتدا علی آخرِ انتها علی ... علیه السلام حْـآجْ‌مَــهٓـــدے‌رَســٓـولـےْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃خطابه (۱۰): روشنگری‌های حضرت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ترسیم نقشه راه امت و پرهیز از جبهه (1) مَعاشِرَ النّاسِ، «آمِنُوا بِاللّه‏ِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوها فَنَرُدَّها عَلی أدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کَما لَعَنّا أَصْحابَ السَّبْتِ» بِاللّه‏ِ ما عَنی بِهذِهِ الاْآیةِ إلاّ قَوْما مِنْ أَصْحابی أَعْرِفُهُمْ بِأَسْمائِهِمْ وَأَنْسابِهِمْ، وَ قَدْ أُمِرْتُ بِالصَّفْحِ عَنْهُمْ. فَلْیعْمَـلْ کُلُّ امْرِئٍ عَلی ما یجِدُ لِعَلِی فی قَلْبِهِ مِنَ الْحُبِّ وَ الْبُغْضِ. ای مردم، « آورید به خدا و رسولش و به نوری که همراه او نازل شده است، قبل از آنکه هلاک کنیم وجوهی را و آن صورت‏‌ها را به پشت برگردانیم یا آنان را مانند اصحاب سبت لعنت کنیم» به خدا قسم، از این آیه قصد نشده است مگر قومی از اصحابم که آنان را به اسم و نسبشان می‏‌شناسم، ولی مأمورم بر آنان پرده‌پوشی کنم. پس هر کس عمل کند مطابق آنچه در قلبش از حب یا بغض نسبت به علی می‏‌یابد. (2) مَعاشِرَ النّاسِ، النُّورُ مِنَ اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ مَسْلُوکٌ فِیّ، ثُمَّ فی ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إلَی الَّذی یأْخُذُ بِحَقِّ اللّه‏ِ وَبِکُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا، لِأنّ اللّه‏َ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ جَعَلَنا حُجَّةً عَلَی الْمُقَصِّرینَ وَ الْمُعانِدینَ وَ الْمُخالِفینَ وَ الْخائِنینَ وَ الاْآثِمینَ وَ الظّالِمینَ وَ الْغاصِبینَ مِنْ جَمیعِ الْعالَمینَ. ای مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در بن ابی‏‌طالب و بعد در نسل او تا قائم، که حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد می‏‌گیرد، چرا که خداوند عزوجل ما را بر کوتاهی‌کنندگان و بر معاندان و مخالفان و خائنان و گناهکاران و ظالمان و غاصبان از همه عالمیان حجت قرار داده است. (3) مَعاشِرَ النّاسِ، أُنْذِرُکُمْ أَنّی رَسُولُ اللّه‏ِ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِی الرُّسُلُ، أَفَإنْ مِتُّ أَوْ قُتِلْتُ انْقَلَبْتُمْ عَلی أَعْقابِکُمْ ؟ وَ مَنْ ینْقَلِبْ عَلی عَقِبَیهِ فَلَنْ یضُرَّ اللّه‏َ شَیئا وَ سَیجْزِی اللّه‏ُ الشّاکِرینَ الصّابِرینَ. أَلا وَ إنَّ عَلِیا هُوَ الْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَالشُّکْرِ، ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ. ای مردم، شما را می‏‌ترسانم و انذار می‏‌نمایم که من رسول خدا هستم و قبل از من پیامبران بوده‏‌اند. آیا اگر من بمیرم یا کشته شوم شما عقب‏گرد می‏‌نمایید؟ هر کس به عقب برگردد به خدا ضرری نمی‏‌رساند و خداوند به زودی شاکرین و صابرین را پاداش می‏‌دهد. بدانید که است توصیف شده به و و بعد از او فرزندانم از نسل او چنین‌اند. (4) مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَمُنُّوا عَلَی بِإسْلامِکُمْ، بَلْ لا تَمُنُّوا عَلَی اللّه‏ِ فَیحْبِطَ عَمَلَکُمْ وَ یسْخَطَ عَلَیکُمْ وَ یبْتَلِیکُمْ بِشُواظٍ مِنْ نارٍ وَ نُحاسٍ، إنَّ رَبَّکُمْ لَبِالْمِرْصادِ. ای مردم، با اسلامتان بر من منّت مگذارید، بلکه بر خدا منت نگذارید که اعمالتان را نابود می‏‌نماید و بر شما غضب می‏‌کند و شما را به شعله‌‏ای از آتش و مس گداخته مبتلا می‌‏کند. پروردگار شما در کمین است. (5) مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّهُ سَیکُونُ مِنْ بَعْدی أَئِمَّةٌ یدْعُونَ إلَی النّارِ وَ یوْمَ الْقِیامَةِ لا ینْصَرُونَ. مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّ اللّه‏َ وَ أَنَا بَریئانِ مِنْهُمْ. ای مردم، بعد از من امامانی خواهند بود که به آتش دعوت می‏‌کنند و روز قیامت کمک نمی‏‌شوند. ‌ای مردم، خداوند و من از آنان بیزار هستیم (6) مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّهُمْ وَ أَنْصارَهُمْ وَ أَتْباعَهُمْ وَ أَشْیاعَهُمْ فِی الدَّرْکِ الأسْفَلِ مِنَ النّارِ وَ لَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرینَ ‌ای مردم،آنان و یارانشان و تابعینشان و پیروانشان در پایین‌‏ترین درجه آتش‌‏اند و چه بد است جای متکبران. (7) ألا إنَّهُمْ أَصْحابُ الصَّحیفَةِ، فَلْینْظُـرْ أَحَدُکُمْ فی صَحیفَتِهِ!! قال: فذهب علی الناس ـ إلاّ شرذمة منهم ـ أمر الصحیفة. بدانید که آنان «اصحاب صحیفه» هستند، پس هر یک از شما در صحیفه خود نظر کند. راوی می‏‌گوید: وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نام «اصحاب صحیفه» را آورد اکثر مردم منظور حضرت از این کلام را نفهمیدند و برایشان سؤال‌انگیز شد و فقط عده کمی مقصود حضرت را فهمیدند... @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍سلام. با استفاده از آموزه های دینی خوبه از فرهنگ اصیل و شادی آفرین در طول همه زندگی استفاده کنیم و همیشه روحیه و داشته باشیم؛ با ترویج اطعام، سنت قرض الحسنه، اهتمام به حل مشکلات برادران دینی به ویژه یتیمان، ازدواج، امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد اتحاد، صله ارحام، زدودن کینه و کدورت ها از دل، استفاده از سیره و مرام علیه السلام در زندگی فردی و اجتماعی و... و این فرهنگ از روایات و دعاهایی است که از اهلبیت علیهم السلام به ما رسیده است، از جمله یکی از دعاهایی که روز خواندیم و اهمیت و والایی فرهنگ را به همه ما یاد می دهد: «... وَ أَنْ تَجْعَلَنِی فِی هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی عَقَدْتَ فِیهِ لِوَلِیِّکَ الْعَهْدَ فِی أَعْنَاقِ خَلْقِکَ وَ أَکْمَلْتَ لَهُمُ الدِّینَ مِنَ الْعَارِفِینَ بِحُرْمَتِهِ(خدایا مرا از عارفین به حرمت این روز قرار بده) وَ الْمُقِرِّینَ بِفَضْلِهِ مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ لا تُشْمِتْ بِی حَاسِدِی النِّعَمِ(شر حاسدان را از من دور کنی) اللهُمَّ فَکَمَا جَعَلْتَهُ عِیدَکَ الْأَکْبَرَ وَ سَمَّیْتَهُ فِی السَّمَاءِ یَوْمَ الْعَهْدِ الْمَعْهُودِ وَ فِی الْأَرْضِ یَوْمَ الْمِیثَاقِ الْمَأْخُوذِ وَ الْجَمْعِ الْمَسْئُولِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَقْرِرْ بِهِ عُیُونَنَا وَ اجْمَعْ بِهِ شَمْلَنَا(تفرقه ما را به برکت به اتحاد مبدل سازی) وَ لا تُضِلَّنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَ اجْعَلْنَا لِأَنْعُمِکَ مِنَ الشَّاکِرِینَ(مرا از شاکران قرار دهی) یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی عَرَّفَنَا فَضْلَ هَذَا الْیَوْمِ وَ بَصَّرَنَا حُرْمَتَهُ وَ کَرَّمَنَا...» مفاتیح الجنان، اعمال روز @toubaefaf
علیه السلام: «اعمال و عبادت‌ها حتی اگر پاک باشند قابل اطمینان نیستند و حتی اگر درست باشند نجاتبخش نیستند مگر با (داشتن) ولایت علیه السلام و پیروی از او و اقرار به فضائل او و پذیرفتن سخنان کسانی که بر فضائل او آگاه هستند و تسلیم شدن در برابر کسانی که فضائل او را روایت می‌کنند لَا أَثِقُ بِالْأَعْمَالِ وَ إِنْ زَكَتْ وَ لَا أَرَاهَا مُنْجِيَةً وَ إِنْ صَلَحَتْ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الِايتِمَامِ بِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِفَضَائِلِهِ وَ الْقَبُولِ مِنْ حَمَلَتِهَا وَ التَّسْلِيمِ لِرُوَاتِهَا» مهج الدعوات، ص۲۳۳ بیستم ذی الحجه سالروز ولادت حضرت علیه السلام مبارک باد. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا و رحمةالله و برکاته 🍃تقدیم به ساحت منور حضرت علیه السلام تلاوت کنیم همراه با صد @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 | تحلیل امام‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره مجاهدت امام کاظم عليه‌السلام 🍃🌹🍃 سالروز ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد http://eitaa.com/meyarpb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(۱۱) (۱) مَعاشِرَ النّاسِ، إنّی أَدَعُها إمامَةً وَ وِراثَةً فی عَقِبی إلی یوْمِ الْقِیامَةِ، وَ قَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْلیغِهِ حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَ غائِبٍ، وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ، ««لْقِیامَةِ»» ای مردم، من امر خلافت را به عنوان و وراثتِ آن در نسل خودم تا روز قیامت به ودیعه می‏‌سپارم و من رسانیدم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده‌‏اند یا نیامده‌‏اند. . (۲) وَ سَیجْعَلُونَ الإمامَةَ بَعْدی مُلْکاً وَ اغْتِصاباً، ألا لَعَنَ اللّه‏ُ الْغاصِبینَ الْمُغْتَصِبینَ وَ عِنْدَها سَیفْرُغُ لَکُمْ أَیهَا الثَّقَلانِ مَنْ یفْرُغُ وَ یرْسَلُ عَلَیکُما شُواظٌ مِنْ نارٍ وَ نُحاسٌ فَلا تَنْتَصِرانِ. و به زودی امامت را بعد از من به عنوان پادشاهی و با ظلم و زور می‏‌گیرند. خداوند غاصبین و تعدی‌کنندگان را لعنت کند. و در آن هنگام است ـ‌ای جن و انس ـ که می‌‏ریزد برای شما آنکه باید بریزد و می‌‏فرستد بر شما شعله‏‌ای از آتش و مس گداخته و نمی‏‌توانید آن را از خود دفع کنید. (۳) مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّ اللّه‏َ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ یکُنْ لِیذَرَکُمْ عَلی ما أَنْتُمْ عَلَیهِ حَتّی یمیزَ الْخَبیثَ مِنَ الطَّیبِ وَما کانَ اللّه‏ُ لِیطْلِعَکُمْ عَلَی الْغَیبِ. ای مردم، خداوند عزوجل شما را به حال خود رها نخواهد کرد تا آنکه خبیث را از پاکیزه جدا کند و خداوند شما را بر غیب مطلع نمی‏‌کند. (۴)مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّهُ ما مِنْ قَرْیةٍ إلاّ وَ اللّه‏ُ مُهْلِکُها بِتَکْذیبِها قَبْلَ یوْمِ الْقِیامَةِ وَ مُمَلِّکُهَا وَ اللّه‏ُ مُصَدِّقٌ وَعْدَهُ. ای مردم، هیچ سرزمین آبادی نیست مگر آنکه در اثر تکذیبِ (اهل آن آیات الهی را) خداوند قبل از روز قیامت آنان را هلاک خواهد کرد و آن را تحت حکومت خواهد آورد، و خداوند وعده خود را عملی می‌‏نماید. (۵)مَعاشِرَ النّاسِ، قَدْ ضَلَّ قَبْلَکُمْ أَکْثَرُ الأوَّلینَ وَ اللّه‏ُ لَقَدْ أَهْلَکَ الأوَّلینَ وَ هُوَ مُهْلِکُ الآخِرینَ. قالَ اللّه‏ُ تَعالی: «أَلَمْ نُهْلِکِ الأوَّلینَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الاْآخِرینَ، کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمینَ، وَیلٌ یوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبینَ» ای مردم، قبل از شما اکثر پیشینیان هلاک شدند، و خداوند آنها را هلاک نمود و اوست که آیندگان را هلاک خواهد کرد. خدای تعالی می‏‌فرماید: «اَلَمْ‏نُهْلِکِ الاَْوَّلینَ...»، «آیا ماپیشینیان را هلاک نکردیم؟ آیا در پی آنان دیگران را نفرستادیم؟ ما با مجرمان چنین می‏‌کنیم. وای بر مکذبین در آن روز. (۶) مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّ اللّه‏َ قَدْ أَمَرَنی وَ نَهانی وَ قَدْ أَمَرْتُ عَلِیا وَ نَهَیتُهُ بِأَمْرِهِ. فَعِلْمُ الأمْرِ وَ النَّهْی لَدَیهِ، فَاسْمَعُوا لِأمْرِهِ تَسْلِمُوا وَ أَطیعُوهُ تَهْتَدُوا وَ انْتَهُوا لِنَهْیهِ تَرْشُدُوا وَ صیرُوا إلی مُرادِهِ وَ لا تَتَفَرَّقْ بِکُمُ السُّبُلُ عَنْ سَبیلِهِ... ای مردم، خداوند مرا امر و نهی نموده است و من هم به امر الهی را امر و نهی نموده‌‏ام و علم امر و نهی نزد اوست. پس امر او را گوش دهید تا سلامت بمانید و او را اطاعت کنید تا هدایت شوید و نهی او را قبول کنید تا در راه درست باشید و به سوی مقصد و مراد او بروید و راه‏‌های بیگانه شما را از راه او منحرف نکند... @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای حارث فهری و سندی بر حقانیت اول مظلوم عالم، قرآن در سوره معارج (هفتادمین سوره قرآن) در سه آیه آغاز آن، به ماجرای عذاب فوری اعتراض کننده به ماجرای غدیر و رهبریت حضرت علی(علیه السلام) اشاره کرده و می فرماید:سَألَ سائِل بِعَذابٍ واقعٍ. لِلْکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِع. مِنَ اللّهِ ذِی الْمعارِج؛ تقاضا کننده ای درخواست عذابی(برای خود) کرد که واقع شد. این عذاب مخصوص کافران است و هیچ کس نمی تواند آن را دفع کند. از سوی خداوندی است که ذی المعارج است. (فرشتگانش برآسمانها صعود می کنند» (سوره معارج، آیات ۳ ـ ۱) بر پیشانی بلند تاریخ همواره یک سری حقایق زیبا و ماندگاری می درخشد که مرور زمان هرگز توان انکار آن را ندارد. از جمله این حقایق؛ سفارش ها و گفته های رسول خدا درباره امام علیه السلام است و آیات نخستین سوره معارج؛ گواه زنده یکی از آن حقایق است که در این مختصر با رویداد آن آشنا خواهید شد. مقام منیع و فضایل امام علی از دیرباز مورد حسادت کینه توزان و زیاده خواهان و جاه طلبان و حسد پیشه گان قرار گرفته است و آنان با انکار حق آن مظلوم، خیال می کردند توان جلوگیری از تابش نور حقایق را نیز دارند. شأن نزول مرحوم طبرسی ره از حسین بن محمد روایت کرده که: از سفیان بن عیینه سؤال کردم، آیه فوق درباره چه کسی نازل شده است؟ مجمع‌البیان، ج۱۰، ص۳۵۲ او جواب داد: از چیزی سؤال کردی که پیش از تو کسی این سؤال را از من نپرسیده است. از پدرانش ـ علیهم السلام ـ مرا خبر داد که چون صلی الله علیه وآله روز دست را گرفت و بلند کرد، در حضور مردم فرمود: «هرکسی من مولای اویم این مولای اوست». آن حضرت را آشکارا به امامت منصوب کرد و در قبائل عرب نیز این خبر منتشر شد. نعمان بن حارث فهری نزد پیامبر آمد و عرض کرد: ای محمد! ما را امر نمودی به گفتن: «لا إله إلاّ اللّه، مُحَمَّد رَسُولُ اللّه» ما قبول کردیم و گردن نهادیم، سپس امر کردی در پنج وقت نماز بگزاریم، پذیرفتیم، امر به زکاة، حج، روزه و سایر واجبات کردی، اطاعت نمودیم. به اینها راضی نشدی تا این که پسر عموی خود ـ علی ـ را به امامت و وصایت منصوب داشتی. آیا این کار را از طرف خود انجام دادی یا خدا به تو دستور داد چنین کنی؟ صلی الله علیه وآله در پاسخ او فرمود: سوگند به آن خدایی که جز او خدایی نیست؛ من به امر و فرمان پروردگار را منصوب نمودم و این دستور از ناحیه خدا است.. نعمان بن حارث فهری روی برتافت و گفت: أللَّهُمَّ إنْ کانَ هذا مِنَ الْحَقِّ فَأمْطِرْ عَلَینا حِجارةً مِنَ السَّماءِ أوِ ائْتِنا بِعَذابٍ ألیمٍ؛پروردگارا! اگر آنچه درباره می گوید از جانب تو و برحقّ است؛ پس از جانب آسمان برسر ما باران سنگ ببار، یا به عذابی دردناک ما را گرفتار کن». مجمع‌البیان، ج۱۰، ص ۳۲۵ نعمان بن حارث فهری هنوز به مرکب خود نرسیده بود که ناگهان سنگی از آسمان فرود آمد و برسر او اصابت کرد و در دم به هلاکت رسید. الغدیر، ج۱، ص ۲۳۹ تا ۲۴۶ جالب است بدانید که مرحوم در کتاب شأن نزول این آیه شریفه را از ۳۰ نفر از علمای معروف اهل سنّت ـ با ذکر مدرک و عین عبارت آنها ـ نقل می کند که مقصود از آیه شریفه همان نعمان بن حارث فهری است. @toubaefaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظرتون عید غدیر چند روزه؟ (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در سه روز از مردم برای ولایت آقا علیه‌السلام بیعت گرفتند. ⭕️ مرحوم آیةالله ملکی تبریزی (ره) ایام غدیر سه شب جشن می‌گرفت: یک شب فامیل، یک شب همسایه‌ها و یک شب علما.