جملات مقام معظم رهبری خطاب به روحانیون رزمنده
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنانش خطاب به روحانیون و حضورشان در جبهههای جنگ میفرمایند:
"یکی از شماها روحانیون، گاهی یک لشکر را به جهاد و سلاح معنوی مجهز میکند. ...جبهههای ما امتیازش بر همه جبهههای عالم این است که محراب عبادت است و در آن معنویت وجود دارد ..."
"این بچهها را میبینید که وقتی میروند و میآیند چقدر منور میشوند. این با حضور شما تأمین خواهد شد."
هدایت شده از مدارس امین
تقویم تبلیغی نسیم نور بزودی نسخه 2 با کلی امکانات تقدیم شما
https://cafebazaar.ir/app/com.mobaleghan.nasimnoor/?l=fa
@tth_ir
🗓 تقویم تاریخ
💥 10دی
🔴 شهادت «ثقه الاسلام ميرزا علي آقا تبريزي» توسط قواي متجاوز در تبريز (1290ش)
◽️ ميرزا على آقا تبريزى معروف به ثقه الاسلام، در سال1239 ش رجب 1277 ق در تبريز به دنيا آمد. وى در 23 سالگى راهى عتبات عاليات گرديد و در محضر شيخ محمد حسين فاضل اردكانى، ميرزا حبيب اللّه رشتى و شيخ زين العابدين مازندرانى در تكميل معارف اسلامى خود كوشيد تا به مقام اجتهاد نائل آمد. ثقه الاسلام تبريزى پس از هشت سال به تبريز مراجعت كرد و با نطق و موعظه، در هدايت افكار مردم مى كوشيد.
◽️ پس از استقرار نظام مشروطه و پايان يافتن دوره استبداد صغير در ايران، روسيه كه حامى استبداد بود، در صدد اعاده استبداد در كشور برآمد و به دنبال بهانه بود. استخدام مورگان شوستر آمريكايى توسط مجلس شوراى ملى براى خزانه دارى كل كشور، بهانه را به دست آنها داد. روس ها از اين عمل برآشفته شدند و طى اولتيماتوم شديدى، خواهان اخراج شوستر شدند. در اين زمان بين مجلس و دولت بر سر اين اولتيماتوم، بحث هاى زيادى درگرفت كه در اين حال، نيروهاى روسيه نيز بخشى از مناطق غرب و شمال ايران را به اشغال خود درآوردند.
◽️ با ورود سپاهيان روس به تبريز، بسيارى از مردم به دست آنان قتل عام شدند و ثقة الاسلام تبريزى نيز سعى مى كرد باگفتگو مانع از كشتار مردم گردد. در نهايت، روس ها ثقة الاسلام را در روز نهم محرم 1330 ق برابر با نهم دى ماه 1290 ش دستگير كردند. آن ها از ثقة الاسلام خواستند كه براى حفظ جان و مقام خود، مجاهدان تبريزى را آغازگر جنگ و كشتار معرفى كند ولى وى اين تقاضا را به شدت رد كرد. بنابراين قواى جنايت پيشه روس، اين عالم مجاهد را پس از اهانت و هتك حرمت، به دار كشيده و در دهم دى ماه 1330 ش برابر با عاشوراى سال 1330 ق به شهادت رساندند.
💞 امام حسن مجتبیٰ (ع):
🌸 عادت های [بد] مغلوب كننده اند. پس، هركس در نهان و خلوتهاى خود
به چيزى عادت كند، آن چيز او را
در آشكار و ميان جمع رسوا سازد.
📗تنبيه الخواطر : 2/113
〰➿〰➿〰➿
💞امام_حسین_علیه_السلام :
🌸 بدترين خصلت هاى فرمان روايان،
ترس از دشمنان، سنگ دلى با ناتوانان و بخل ورزيدن هنگام عطاست.
📚 المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۵
http://www.doctv.ir/products/889967-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-20 لینک سایت ایران 20 جهت دانلود مستند ایران 20
بیانات #مقام_معظم_رهبری در ابتدای جلسهی درس خارج فقه
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔰الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
🔰عن النّبیّ صلَّى اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلىٰ عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّهِ.(۱)
🔹لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه
این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛
[رسول اکرم (ص)]فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر #ریاست_و_امارت داشته باشد هر کسی که بر ده نفر، نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ «اِلّا جیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند، دست او را به گردنش بستهاند؛ یعنی دستبسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را.
🔹در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت پُست نگهبانی ما است دیگر یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعداً،و ضایع شد، فوت شد.اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً اینجوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد.بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً (۲) میآورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
🔹فاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عنتقصیرٍ نباشدگاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عنتقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کردهایم، زحمتمان را کشیدهایم، آخرش این [نتیجه] درآمده این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه.
🔹و اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه
امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است هرجور بدعملیای که فرض کنید اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند.
🔹اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن]چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشدعقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
🔹بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم (۳) بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است هر دو را گفتند
گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم ورفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»(۴)بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.
📚پی نوشت ها:
۱)امالی طوسی، مجلس دهم،ص ۲۴۶؛
۲)دستبسته
۳)کسی که ارادهی قطعی به انجام کاری کند.
۴)سورهى اعراف، بخشى از آیهى ۱۴۵؛ «... آن را به جد و جهد بگیر ...»
هدایت شده از آیه نما
❤️ امام باقر علیه السلام ❤️
❤️ « سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَعْظَمُ حَقّاً عَلَی الرَّجُلِ قَالَ وَالِدَاهُ » ❤️
از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله سؤال شد: چه کسی بیشتر از همه بر مردم حق دارد؟ فرمود: پدر و مادرش.
🌻 وسائل الشيعة، شیخ حر عاملی، ج20، ص157 🌻
🌷هر روز با عکس نوشته های زیبای قرآنی در آیه نما🌷
👉 👉 👉 @ayehnama