عبرتهای اغتشاشات و تابلوهای راهنمایی برای عبور از پیچ تاریخی:
هر چند اغتشاشات به پایان نزدیک شده است اما تحلیل و تأمل پیرامون آن باید تازه مانده و نباید به حاشیه رود. باید با تحلیل جوانب آن درسهای پندآموز برای حرکت در آیندهای پرپیچ و خم برداشت شود. در این صورت است که هزینههای صورت گرفته و خونهای به ناحق ریخته شده، بدل به سرمایهگذاری معرفتی بسیار پر سود برای آینده انقلاب خواهد شد. طی سلسله یادداشتهایی قصد داریم تا به مهمترین عبرتهای این حوادث اشاره نماییم؛ عبرتهایی که میتوانند بسان تابلوهای راهنمایی، جهت نمای ما در عبور از پیچهای تاریخی و تمدنی باشند.
1- پیچ تقابل و ناهمسانی «عینیتها با ذهنیتها»:
اولین پیچ قابل اشاره، گسست میان جهان عینیت از جهان ذهنیت است. این دو هرگز مستقل از هم نیستند؛ اما نمیتوان آنها را یکی دانسته و همواره منطبق بر هم فرض کرد یا اهمیت یکی را به نفع دیگری تخفیف داد. ذهنیتها باید انعکاس واقعیتهای عینی باشند و کسی که عینیتها را نادیده بگیرد، قطعا در باتلاق توهم غرق خواهد شد. اما این جمله روی دیگری نیز دارد و آن اینکه واقعیات عینی میتوانند امتداد و انعکاس ذهنیات باشند. بدان معنا که اگر کسی ذهنها را تسخیر کند، حاکم قلبها شده و به تبع آن میتواند واقعیتها را آنگونه که میخواهد بسازد.
انقلاب اسلامی بدون تردید پیروز میدان واقعیتها بوده است. هر کجای مختصات واقعیت که انقلاب با ضد خود پنجه در پنجه شده است، دشمن را شکست داده است. اما اغتشاشات اخیر نشان داد که ما سرمایهگذاری کمی برای تسخیر ذهنیتها داشتهایم. انقلابی که خود را در وسعت جهانی و با دورخیز تمدنی تعریف میکند، بسیار بیش از این باید اقلیم ذهنها را رصد نموده و هدایت کند. هر چه ما در واقعیت قوت داریم و دشمن ضعیف است، در تسخیر ذهنها دشمن قوی است و ما عقبیم. هر آنچه در این اغتشاشات بر ما تحمیل شد ناشی از ناترازی توجه و حضور ما در جنگ شناختی و تسخیر ذهنها بوده است. هر چه ما در واقعیت پیش رفتهایم دشمن با در اختیار داشتن جادوی رسانه، آن را در ذهنها معکوس نمایان کرده است.
پیشروی نامتوازن در دنیای ذهنها در مقایسه با دنیای واقعی، نمیتواند به پیروزی کامل منتهی شود. این موضوع استثناء بردار هم نیست و اگر جریان حق در میدان ذهن شکست بخورد، در میدان واقعیات عینی نیز شکست بر او تحمیل خواهد شد. حتی روایت پیروزیهایش در میدان واقعیت نیز در قالب و طعم شکست بیان خواهد شد. سرانجام جنگ صفین چیزی جز تقابل ذهنیت با عینیت نبود. در جهان واقع مالک اشتر تا 10 قدمی چادر معاویه پیش رفته بود اما ذهنیت مسموم سپاهیان امیرالمؤمنین، جنگ برده را به شکست بدل نمود و در نهایت از دامان آن خوارج زاییده شد و همانها واقعیترین انسان آن روز را به واسطه ذهنیت غلط، به شهادت رساندند.
اغشتاشات اخیر درس بزرگی برای ما بود. این اغتشاشات این علامت و نشانه را در خود داشت که در سیر و حرکت رو به جلوی خود، به پیچ تقابل عینیت و ذهنیت نزدیک شدهایم. گسست میان ذهنیت و عینیت با نقش فضای مجازی بیشتر نیز خواهد شد. تاجایی که واقعیت را نیز ذهنی و مجازی خواهد کرد.
این اغتشاشات در واقع تابلوی راهنمایی است که بر روی آن با خط درشت چنین نوشته شده است: «رسانه مهم نیست، بلکه بسیار مهم است.» اهمیت رسانه ناشی از کارکرد ویژه و انحصاری آن در تسخیر و حکمرانی بر قلمرو اذهان است. هیچ ابزاری به اندازه رسانه، قدرت کنترل و هدایت تودهای اذهان را ندارد. تا پیش از این «برخی از ماها میدانستیم» که رسانه مهم است اما امروز «همه درک کردهایم» که رسانه خیلی مهم است. فاصله میان «برخی تا همه» و «دانستن» تا «درک کردن» بسیار طولانی است ولی الحمدلله این مسیر پیموده شد. خیلی باید هزینه میکردیم تا جریان انقلابی از آن دانستن به این درک ارتقا یابد و حقا هزینههای صورت گرفته پیش پای این تعالی معرفتی بسیار اندک است.
این درک میتواند با آرایش رزم و صورت بندی صحیح از «جهاد تبیین»، زمینهساز عبور از پیچ تقابل ذهنیتها با عینیت باشد؛ اما به تنهایی کافی نیست. عرصه رسانه علاوه بر درک عمیق از اهمیت آن، نیازمند حضور کسانی در قامت شهید باقریهاست. در جنگ نامتقارنی که دشمن از 300 سال پیش در آن اردو زده و تقریبا تمام ذهنها را اسیر خود ساخته است، نمیتوان با قواعد تعریف شده توسط همانها پیش رفت و بر آنها پیروز شد. راهکار این موضوع آن است که اولا هر فرد خود را مکلف به حضور با تمام قوا در این جهاد بداند و ثانیا همه خود را در قامت شهید باقری فرض کنند. در میان ابتکارات انبوه، باقریها کشف و تربیت خواهند شد. این درک و این اهتمام، سیر تمدنی انقلاب را در عبور از تقابل ذهنیت با عینیت شتاب چشمگیر خواهد داد و پیروزی در جنگ شناختی را نیز همچون پیروزی نظامی و اقتصادی به کارنامه انقلاب خواهد افزود.
ادامه دارد ...
"محمد مفید"
@twiita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دست خدا بر سر ماست خامنه ای رهبر ماست💚
#لبیک_یا_خامنه_ای
" سبحان برکت"
@twiita
در اندلس سابق، مردم مسلمان و حکمای بزرگ بودند، آن قدر اسلام در آنجا گسترش داشت که تعداد ستون های مسجد جامع قرطبه را نمی توانستند بشمارند، اما طولی نکشید که آن مسجد تبدیل به کلیسا و کلیسا تبدیل به موزه شد و هیچ اثری از اسلام باقی نماند و این #خطر همیشه در همه مکان ها وجود دارد!
کشور ما صاحب تمدنی افتخارآمیز است و مردم کشور ما نیز مردمی پاک هستند و در کشور بزرگان و دانشمندان کم نداریم و شما می بینید که هر وقت مردم با انقلاب بودند، عظمت و شکوهی رقم خورد، اما انتظار این است که جلوی #غارت، اختلاس و نجومی بعضی از مسئولین گرفته شود تا این نظام آسیب نبیند.
صرف اینکه کسی آدم خوبی باشد به معنای این نیست که مسئول خوبی هم می تواند باشد، #عقل و تدبیر لازمه مدیریت است.
"جوادی آملی"
@twiita
در سال ۹۵ که تلگرام باز بود و اوج فعالیتش بر اساس گزارش آزمایشگاه شبکههای اجتماعی دانشگاه تهران کل بازدید روزانه آن ۱.۷ میلیارد بود.
اما در وسط فتنه ۱۴۰۱بازدید روزانه کانالهای فارسی تلگرام به بیش از ۴میلیارد رسیده است.
یادمان نرود تلگرام پروژه جریان نفوذ برای براندازی بود!
"سید علیرضا آل داود"
@twiita
رفتم دکتر، معاینه چشم سر صحبت باز شد گفتم سال ها ایران نبودم، بر می گرده میگه آخه این کشوره تو برگشتی، تو دلم گفتم این ها فکر میکنن خارج چیه! بهشته! من چطوری این ها رو توجیه کنم، که اگر مشروب، فحشا، قمار و انحراف جنسی رو از روی خارج برداری، جز جهنم، زجر، بیگاری و پوچی هیچی ازش نمی مونه.
با همین باور ی عمر رفتم دیدم و تجربه کردم و پشیمان با کلی ضرر برگشتم، ایران رو سر تا پاش رو ماچ کردم و بهش گفتم چه غلطی کردم رفتم.
فقط این را می تونم بگم که نادانی، عدم قدر دانستن خیلی می تونه گرون تموم بشه.
نادان و نادانی بدترین دشمن آدمه.
"دیوید"
@twiita
به همه انواع رذالت و پلشتی آلوده هستن و میخوان با انقلابی که با اشک مقدس بر ابا عبدالله آبیاری شده و بهترین جوانان مومن برای حفظش خودشون رو فدا کردند، مقابله کنند.
ممکنه گاهی خطا کنیم ولی از راه حق به جهنم باطل نخواهیم افتاد.
#لبیک_یا_خامنه_ای
"وحید یامین پور"
@twiita
••
💢باید جلوی خانمهایی که تو پارک #سگ_گردانی میکنند، سوسک بالدار گردانی کرد و بعدش اگر اعتراض کردند بگیم: #بین_حیوانات_فرق_نذارید
😁
"Hady Shakery"
@twiita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جاسوسها وسر لیدر های فرانسوی رو گرفتن اقای محمود صادقی بازم بگو
دست خارجی نبوده
"محدث🇮🇷"
@twiita
رابرت مرداک(۲۰ سال قبل): برای نابودی ایران باید درخصوص کلمه مقدسی بنام خانواده هزینه کرد و من قصددارم تاموضوع مادر رادر دستورکار خود قراردهم درایران مادر خانواده همه چیز رامدیریت میکند و اگر مادر رابه لجن بکشیم تمام این جامعه به لجن کشیده خواهدشد
#زن_عفت_افتخار
#لبیک_یا_خامنه_ای
"@melika_hoseini313"
@twiita
هدایت شده از با شهدا گم نمی شویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخن #سردار_دلها در مورد امام خامنهای:
ایشان سرآمد همه علما شیعه و سنی هست
#لبیک_یا_خامنه_ای
#با_شهدا_گم_نمی_شویم
@Sedaye_Enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم یه جواب جالب به اونایی که میگن چرا تو ایران برای مشروعیت نظام رفراندوم نمیذارن؟ پس تو ایران دیکتاتوریه! 😜
" رضا دارابی"
@twiita
سید علی آزمون ماست برای ظهور امام مهدی باید دید چقدر پشتیبان این مرد الهی خواهیم
ماند...
#سلام_يا_مهدی
#لبیک_یا_خامنه_ای
" آقــا مـحــمـــد "
🌱یکبار که دستم بند بود
چادرم را درآوردم
مادربزرگ گفت
چادری ، چادرش را از سر نمی کشد
گفتم دستم بند است
گفت پس با دندان بگیر
🍃سالها میگذرد
من چادرم را با چنگ و دندان سخت گرفته ام
دستم بند است..
میخواهم عالم را برای ظهورت به هم بریزم❤
#لبیک_یا_مهدی 🌸
"مینا کاشی"
@twiita
اینا رو بذارید کنار هم
مهسا امینی: کرد
نیکا شاکرمی: لر
شایعه تجاوز به دختر ۱۴ ساله: بلوچ
خنثی شدن بمبگذاری در هواپیما با مسافرین ترک
خنثی سازی نقشه ترور چند تن از بزرگان عشیرهها در خوزستان: عرب
آیا این چینش اتفافی رخ داده؟
ما واقعا با یه فتنه برنامه ریزی شده که گسلهای قومیتی رو نشانه رفته بود مواجه بودیم.
خاک بر سر کسی که هنوز فکر میکنه مهسا امینی علت این اغتشاشات بوده.
"محمد مفید"
@twiita
آن هنگام که در مدارس، با رقص و موسیقی مبتذل خطشکنی کردند و تجاهل کردیم، و آن گاه که بر معضل اینستاگرام و هشدارهای رهبر انقلاب چشم بستیم و ولنگاری مجازی را منافی حضور خیابانی پنداشتیم، باید فکر امروز را میکردیم.
کوتاهی کردیم و به تعبیر حضرت علی(ع) جنگ را به داخل خانه کشاندهایم.
"احمدقدیری"
@twiita
فوری؛
ایران به اقلیم کردستان عراق هشدار داده اگر تجزیه طلبان رو از اقلیم خارج نکند دست به حمله زمینی به خاک عراق خواهد زد.
گفته بودیم تصمیم گرفته ایم کار تجزیه طلبان رو یک سره کنیم.
#لبیک_یا_خامنه_ای
"فربد ابراهیمی"
@twiita
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توییتا
عبرتهای اغتشاشات و تابلوهای راهنمایی برای عبور از پیچ تاریخی: هر چند اغتشاشات به پایان نزدیک شده ا
ادامه از یادداشت پیشین با عنوان «عبرتهای اغتشاشات و تابلوهای راهنمایی برای عبور از پیچ تاریخی»:
۲- گذار از پیچ «تبرج جاهلی»:
عصر حاضر را میتوان شکل جهش یافتهای از فرهنگ تبرّج جاهلی دانست. مقصود از تبرج، خودنمایی با تکبّر است. خاصیت ویژه این فرهنگ غلبه ظاهر بر باطن و ماده بر معناست. در این فرهنگ چشم، پادشاه وجود انسان شده و بر جای عقل تکیه زده و عقل را اسیر و خادم خود میکند.
نشانه اصلی این فرهنگ دعوت انسان به خودِ مادّی اوست. در این فرهنگ انسان چیزی جز ظاهر مادّی و اندوختههایی مادّی از جنس ثروت نیست و هر فرد که ظاهری جذابتر و ثروتی انبوهتر داشته باشد نه تنها انسانتر است بلکه سهمی از خدا بودن را نیز داراست و دیگران به صورت ناخواسته یا خودخواسته مرید او بوده و با تلاش بر شبیه کردن خود به او، درگیر نوعی پرستش او هستند. در این فرهنگ سلبریتی معنادار شده و رشد مییابد. سلبریتیها در این فرهنگ مصداقی از همان خدایان روم باستان هستند که در شکل و کارویژه جدید باز تولید شدهاند.
ولع خودنمایی، ولع لایک و فالور، ولع شهرت و ... همگی حاشیههایی بر متن فرهنگ تبرج است. رشد و وسعت یافتن شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام را باید در بستر فرهنگ تبرج و نشستن چشم در جای عقل تحلیل کرد و راه مقابله اساسی با آن را نیز از همین دریچه فهم و جستجو نمود.
حتی معماری ویژه شهری ما نیز نه تنها متاثّر از این فرهنگ است بلکه کاملا زائیده این فرهنگ بوده و در آغوش آن تربیت یافته است. برج را از آن رو برج خوانند که سازهای تبرجگونه بوده و خودنمایی میکند. در معماری فعلی، نما و ظاهر سازه موضوعیّت دارد و این در نقطه مقابل معماری اصیل اسلامی قرار دارد که در آن به جای تاکید بر نمای ساختمان بر راحتی اندرونی تاکید میشد، در معماری اسلامی بر وسعت و دیده نشدن تاکید میشود و در معماری کنونی بر ارتفاع و دیده شدن.
در فرهنگی که ظاهر اولویت داشته باشد، ظاهر سازی معنادار میشود و تکنولوژی و علم را برای روتوش چهره و در قالب جراحی پلاستیک و تولید انواع و اقسام محصولات آرایشی به خدمت میگیرد. ولع روز افزون جراحیهای زیبایی همه زائیده فرهنگ تبرج است. در این فرهنگ است که دانشگاه که مهد علم است با اشارههای یک سلبریتی به هیجان میآید و خود را مضحکه او مینماید.
حتی گرایش به بیحجابی و پس زدن حیا در جامعه را نیز باید در این فرهنگ فهم کرد. برداشتن حجاب چیزی جز قرار دادن جذابیّتهای جسمی در مقابل انظار و دعوت به خود با جذب و خیره کردن چشمها نیست. برداشتن حجاب یعنی برداشتن مانع اصلی تبرج زنانه و قرار دادن او در مقابل چشمهای ظاهربینی که از زن جز ظاهر و اندام او را نمیبینند و نمیفهمند. تمایل به دیده شدن است که تمایل به بیحجابی را ایجاد کرده و آن را به نماد تقابل سیاسی بدل نموده است. میل به تبرّج، حجاب را از مصونیت به محدودیت معنا میکند و خواستار نبود آن میشود؛ همچون کسی که دیوارهای خانهاش را با توهّم رسیدن به آزادی ویران میکند.
فرهنگ تبرّج جاهلی مدتهاست که بر جهان سیطره یافته و پدیدهای نو ظهور نیست. اما اغتشاشات اخیر نشان داد که تقابل تمدنی انقلاب با این فرهنگ از حالت همسایگی و همزیستی به تقابل سخت نزدیک شده است و در آینده این تقابل عمیقتر و سختتر هم خواهد بود. انقلاب باید خود را برای مواجهه و عبور از این فرهنگ آماده سازد و الا در پیچ تبرج متوقف و هضم خواهد شد. پیچ تبرج در واقع تقابل انقلاب با هر آن چیز و هر آن کسی است که زندگی را در دیده شدن با هر شکل و شمایلی میخواهند. این تقابل اجتناب ناپذیر است چرا که انقلاب اساسا در پی مفصلبندی تمدنی است که در آن عقل بر احساس، باطن بر ظاهر و معنا بر ماده مقدم است و این دقیقا در نقطه مقابل فرهنگ تبرج است.
امروز این مسئله بیش از پیش مهم است و جریان اصیل انقلاب باید در پی پاسخ به آن باشد و برای عبور از این پیچ چارهاندیشی کند. شاید اگر عمیقتر به اغتشاشات بیندیشیم چاره مقابله با تکرار آن را نه فقط فیلتر اینستاگرام بلکه مطالبات عمیقتری چون معماری اسلامی بدانیم. معماری شهری فرهنگ خود را نیز به شهروندان تزریق و حقنه میکند.
ادامه دارد ...
"محمد مفید"
@twiita