فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_در_نگاه
#حیا_از_خداوند
🔷 ماجرای آیت الله #بهجت و #پرستار_زیبای مسیحی
🔷 خاطره مرحوم آیتالله خسروشاهی از برخورد یک طلبه (ظاهراً آیتالله بهجت) با پرستار زن مسیحی
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
https://eitaa.com/umefafgaraei
📣📣📣 📣📣برگزاری دوره آموزشی
#دوره_تربیت_مربی_و_مدرس_تربیت_و_سلامت_جنسی (خانواده محور با رویکرد اسلامی)
#ویژه_روحانیون_و_مربیان_تربیتی_و_پرورشی
💠 با حضور اساتید تراز اول کشوری
💠 اعطای #گواهینامه پایان دوره
💠 به کارگیری افراد برتر دوره در برنامه های آتی
💠 132 ساعت #حضوری و #غیرحضوری
💠 پذیرش از داوطلبان با مصاحبه
💠 50 درصد #تخفیف ویژه ثبت نام کنندگان تا 20 آذرماه 1398
💠 اطلاعات بیشتر:
09377851329
(داخلی 111)- 05137276826
ارسال عدد 11 به 10000929
https://eitaa.com/umefafgaraei
📣📣📣 📣📣برگزاری دوره آموزشی
#دوره_تربیت_مربی_و_مدرس_تربیت_و_سلامت_جنسی (خانواده محور با رویکرد اسلامی)
#ویژه_روحانیون_و_مربیان_تربیتی_و_پرورشی
💠 با حضور اساتید تراز اول کشوری
💠 اعطای #گواهینامه پایان دوره
💠 به کارگیری افراد برتر دوره در برنامه های آتی
💠 132 ساعت #حضوری و #غیرحضوری
💠 پذیرش از داوطلبان با مصاحبه
💠 50 درصد #تخفیف ویژه ثبت نام کنندگان تا 20 آذرماه 1398
💠 اطلاعات بیشتر:
09377851329
(داخلی 111)- 05137276826
ارسال عدد 11 به 10000929
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت اول:
✅یکی موضوعاتی که کمک می کند تا برای مقابله با ترویج بی حجابی کار کنیم، شناخت #عوامل_بی_حجابی است.
1️⃣ #تنوع_طلبي و #نوگرايي
🔶 تمايل به امروزي شدن و نوگرايي به درجات مختلف در هر فردی وجود دارد و گواه نياز وي به شکستن قالب هاي موجود، فاصله گرفتن از هنجارهاي پيشين و رسيدن به هويّتي متمايز از کساني که پيش از او بوده اند.
🔶 این ویژگی در دختران جوان نمود بیشتری دارد. چراکه جواني، فصل تازه اي در زندگي و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است که غرايز طبيعي در شکل دهي آن، نقش اصلي را بر عهده دارند.
🔶 استقلال طلبي، تنوّع دوستي، هيجان خواهي، نقد گذشته و نوگرايي از جمله ويژگي هاي دوران جواني است که به شدّت، رفتارهاي جوانان را تحت تأثير قرار مي دهد. اين ویژگی، زماني که نمود بيروني به خود مي گيرد و در رفتار جوان منعکس مي شود، به صورت تغییر در #پوشش ظاهر مي گردد.
📚 منبع: مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، تألیف سید حسن موسوی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_روابط
برخی #پندارهای_ناصحیح_متداول در باب مباحث #فرهنگی_دانشگاه
🔴 پندار ناصحیح #دوم:
💢 برای موفقیت شغلی نیازمند یادگیری #ارتباط با #جنس_مخالف و همنشینی با وی هستم.
✅پاسخ:
🔻 راهنمای موفقیت شغلی شما، اساتید شما هستند. عوامل موفقیت شغلی را از آنها بپرسید. اگر واقعاً عوامل موفقیت شغلی را میشناختید، پس چه دلیلی داشت که به دانشگاه بیایید؟
🔻 موفقیت شغلی یا اشتغال پذیری، کاری پر زحمت است و بر اثر کوشش، زیر سایه سرپرستی استاد پدید میآید، نه با مکالمه و زل زدن در چشم جنس مخالف. در واقع حواس پرتی گاه و بیگاه ناشی از جنس مخالف، مانعی برای تفکر عمیق و لذا موفقیت حرفهای است.
🔻 زن و مرد در جامعه و محیط کار، باید یک انسان عاری از #جنسیت باشند. عواطف و تفاوتهای جنسیتی هر انسان باید مختص فقط یک نفر به نام #همسر و حتی الامکان #پوشیده از باقی مردم باشد.
👤 #دکتر_مغربی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#نه_به_آموزش_جنسی
#نه_به_اجرای_2030_در_مدارس
🔴 لایحه دولت لهستان #آموزش_جنسی در مدارس را برابر با #پدوفیلی میداند.
🔷 حزب حاکم محافظه کار لهستان «آموزش جنسی برای دانش آموزان» را #محکوم کرده و ادعا کرده است که این اقدام تلاش برای «جنسیتزده کردن کودکان» است.
🔷 دولت راستگرای لهستان لایحهای را به پارلمان پیشنهاد کرده است که با #ممنوعیت_آموزش_جنسی در مدارس، این آموزش را معادل «ترویج فعالیت جنسی زیر سن قانونی» در نظر می گیرد.
🔷 به گزارش یورونیوز، در صورت تصویب این لایحه، معلمانی که این ممنوعیت را بشکنند، با مجازاتی تا حداکثر ۵ سال مواجه خواهند بود.
🔷 در پی پیشنهاد این لایحه، معترضان در ورشو پایتخت جمع شدند تا به این لایحه دولت اعتراض کنند. زیرا اگر این لایحه تصویب و به قانون بدل شود، آموزش جنسی در مدارس را معادل «پدوفیلی» در نظر می گیرد.
🔷 به نوشته هفته نامه «وپروست» لهستان، این لایحه که با عنوان «پدوفیلی را متوقف کنید» شناخته می شود، هدفش این است که مربیانی که آموزشهای جنسی را به دانشآموزان ارائه می کنند را به زندان بفرستد.
🔷 قانونگذارند در پی آن هستند تا آموزش جنسی برای دانش آموزان را بعنوان ترویج فعالیتهای جنسی زیر سن قانونی، اقدامی مجرمانه در نظر بگیرند و همچنین ایدئولوژی #ضد_سقط_جنین و #ضد_پیشگیری_از_بارداری در مدارس لهستان #جایگاه قدرتمندتری پیدا کند.
منبع خبر
https://www.asriran.com/fa/news/699666/
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
💢 در ایران باستان زنان رعیت حق گرفتن #حجاب نداشتند و حجاب فقط مخصوص #اشراف بوده است.
💢زنان اشراف روی خود را می پوشاندند و در کجاوه می نشستند و زنان رعیت چنین حقی نداشتند و اگر خود را می پوشاندند، با آنها برخورد می شد.
💢 در ابتدای اسلام نیز حجاب فقط ویژه #آزادگان بود و بردگان و کنیزان اجازه حجاب نداشتند.
💢 حجاب آنها به این معنا بود که هر کسی حق بهره وری از آنان را ندارد، اما کنیزان و بردگان حق این انتخاب را نداشتند.
💢 حجاب در گذشته نشانه #شأن_زنان بوده است...
💢 اما الان نگاه کاملاً عوض شده است!!!
👤استاد #رائفی_پور
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت دوم
2️⃣ #همانندسازي
❇️همانندسازي به فرايندي اطلاق مي شود كه فرد، طي آن نگرش ها و الگوهاي رفتاري شخص ديگري را براي خود سرمشق قرارمي دهد و با #تقليد از نگرش ها و ويژگي رفتاري وي احساس مي كند كه مقداري از قدرت وكفايت او را نيز به دست آورده است.
✅منبع اصلي همانندسازي در دوران كودكي #والدين هستند؛ زيرا #كودك، اولين و بيشترين برخورد را در زندگي با والدين خود دارد؛ اما در دوران #نوجواني كه فرد از والدينش فاصله مي گيرد، الگوهايي را كه خود را با آنها شبيه كرده است، از دست مي دهد و در درون او خلائي به وجود مي آيد. چنين خلأیي مي بايد از طريق يافتن الگوهاي ديگر و همانندسازي هاي جديد با ديگري، پر شود.
✅به اعتقاد روان شناسان، همين خلاء و احساس ناامني ناشي از آن باعث مي شود كه #نوجوان در مسير خود به راه حلهايي متوسل شود كه اين راه حلها از طريق همانندسازي با شخصيت هايي است كه الگوي او قرار مي گيرند. اين شخصيت ها ممكن است #سلبریتی ها و یا گروه های معروف (#شیطان_پرست ها و #همجنس_بازان) باشند و جوان خود را از نظر ظاهري شبيه آنها ساخته، در شيوه لباس پوشيدن و طرز رفتار با آنان همانندسازي كند؛ لذا وقتی پوشش زنان #هنرپیشه های زن و یا #ورزشکاران به سمت بی حجابی سوق پیدا می کنند، اقشار مختلف جامعه زنان به خصوص نوجوانان نیز به این سمت و سو کشیده می شوند.
✅ بهترین راه حل برای رفع این مشکل، تبیین و معرفی الگوهای واقعی به بانوان و به خصوص نوجوانان است تا خود را سرسپرده هر کس و ناکسی نکنند.
📚 منبع: مد و مدگرایی، تألیف سید حسن موسوی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
🚩 کارگردان و تهیهکننده «ایکسونامی»: غرب برای #انقلاب_جنسی در ایران دست و پا میزند.
🔹درباره مسائل مهم جنسی حرف بسیار داریم و کار کم.
🔹ما میتوانستیم با ورود به فضای اخلاقی و دینی و مباحث اینچنینی، فیلم را جلو ببریم ولی قطعاً نمیشد مخاطب را به تعامل واداریم؛ زیرا این مستند دغدغه خاصی دارد که باید با مخاطبش راه آمد.
🔹اگر ملاک برای جواز فرهنگی این است که یک کار #مسمویت_فرهنگی نداشته باشد و تخریبی صورت ندهد، این مستند بدون هیچگونه مشکلی در کنار فیلمهایی که الان با #مشکلات_اخلاقی و شوخیهای جنسی دارد اکران میشود، میتواند روی پرده برود.
🔹مستند «ایکسونامی» با نگاهی به تاریخ آمریکا، با تبیین فراز و نشیبهای جنسیت و مسائل جنسی میپردازد. نکته برجسته فیلم اما گفتوگو با یکی از بازیگران فیلمهای غیراخلاقی آمریکایی است که در مصاحبههای سابق خود علیه این صنعت و حرفه کثیف صحبت کرده و نسبت به آن مواضع تندی را گرفته است. این حرفها باعث شد تا عوامل فیلم بتوانند با وی وارد مکاتبه اینترنتی شوند و از او تقاضا کنند تا با آنان در مستندی درباره هرزهنگاری و رخدادهای مرتبط با آن همکاری کند.
✅ گفتگوی تسنیم را اینجا بخوانید:
👉 https://tn.ai/2146212
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 یادآوری 💠
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 بیست و نهمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
💬 با عنوان: "مطالبه گری در حوزه کنشگری اجتماعی"
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر سید مجید حسینی
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران
⏰زمان: چهارشنبه 6 آذر رأس ساعت 15:15
🎥 و اکران مستند "آنا" ساعت 14:45
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#ازدواج_در_وقت_نیاز
#اهمیت_ازدواج_در_عفاف_ورزی
#وظیفه_والدین_در_ازدواج_فرزندان
☑️از #تأخیر_ازدواج تا #گناه و #مکر_شیطان و #اختلالات_روحی
♦️با ازدواج، نیاز روحی و عاطفی افراد نیز تأمین می گردد که در صورت #تجرد، به #خطا رفتن و #گناه امر بعیدی به نظر نمی رسد.
♦️چرا سنین ازداواج به #تأخیر می افتد؟ این مسئله ناشی از فرهنگ غربی می باشد.
♦️چه زمانی این فرهنگ جامعه ما عوض می شود؟!؟
♦️اگر لازم است که نظام آموزش و پرورش تغییر پیدا کند، این امر صورت بگیرد و سن دیپلم کاهش پیدا کند؛ تا مردم تکلیف زندگی خود را زودتر مشخص کنند.
♦️فرهنگ برخی از والدین نیز در زمینه ازدواج فرزندان بسیار ناپسند است. چرا که اجازه #ازدواج را به فرزندان خود تا اخد مدراک تحصیلی بالاتر را نمی دهند. این #مکر_ابلیس است. عین فرمان ابلیس است.
#حجت_الاسلام_پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تشکیل_خانواده
#فزرندآوری
#تداوم_نسل
🔹نرخ زاد و ولد در سال ۹۸ به #کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده است.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی در گزارشی آورده است که تخمین زده میشود در سال ۱۳۹۸ نرخ زاد و ولد با ۱۴.۵ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت به کمترین حد خود طی ۵۰ سال گذشته رسیده باشد.
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از وضعیت فعلی جمعیت و میزان موالید کشور در 6 ماهه اول سال 98 منتشر کرد.
🔹در این گزارش آمده است که از سال 1380 تا سال 1394 در کشور افزایش موالید در حال رخ دادن بوده است اما پس از سال 1394 به علت خالیشدن توان درونی جمعیت تعداد #تولدها با شیب تقریباً تندی شروع به کاهش کرده و در سال 1397 میزان موالید کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از 8 درصدی مواجه شده است که در دو دهه اخیر بیسابقه بوده است.
🔹ضمن آنکه در 6 ماهه اول امسال (1398) نسبت به 6 ماهه اول سال 1397 این تعداد با 13 درصد کاهش مواجه بوده که کاهش بیش از 92 هزار تولدی را به همراه داشته است.
🔹تخمین زده میشود در پایان امسال میزان تولد کشور به رقم ۱.۲۰۵.۹۵۴ تولد برسد که کاهش بی سابقهای نسبت به سالهای گذشته داشته است.
🔹بر مبنای نتایج سرشماری، جمعیت ایران در پایان نیمه اول سال جاری برابر ۸۲.۷۷۶.۲۷۰ نفر رسیده است.
http://khabarfoori.com/detail/1540534/
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_بی_حجابی
قسمت سوم
3️⃣رقابت و #چشم_و_همچشمي
🔶انگيزه رقابت و چشم و همچشمي با ديگران، از ديگر عوامل دور شدن بانوان از حجاب اسلامی و گرایش به بی حجابی و پوشش های نامناسب محسوب مي شود.
🔶اين انگيزه، در همه افراد به ویژه در بين #جوانان و #نوجوانان وجود دارد و به گونه هاي مختلف بروز مي کند. رقابت اگر در زمينه هاي مثبت جهت داده شود، باعث پيشرفت و رشد و تکامل معنوي فردي مي شود؛ اما اگر جهت گيري آن به سوي امور مادّي و #مدپرستي باشد و فرد، سعي کند از لحاظ ظاهري (مثلاً در سبک و شيوه لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجام به بی حجابی ختم خواهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#غیرت
آیتالله #جوادی_آملی:
#غیرت چیست؟
🔰"و عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ"؛ این کلمه غیرت از آن واژههای کمنظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم.
👌 غیرت از پرفضیلتترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر (ع) میفرماید به اینکه #عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژهای است که از سه عنصر دقیق تشکیل میشود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمیکند.
📌 غیرت یعنی:
🔻آدم در حریم غیر دخالت نکند،
🔻غیر را به حریم خود دخالت ندهد و
🔻مجموع این جمعها هم متفرع است بر اینکه حریمشناسی کند.
این سه عنصر که جمع شد، این مرد میشود #اهل_غیرت.
🔷 اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه داد، غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد!
📌 این است که حضرت در نهجالبلاغه فرمود: "مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ"؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را #نگاه نمیکند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز میکند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
✍🏻 #کارگاه_آموزشی_تربیت جنسی کودکان (مشاوره کودک آسیب دیده و آموزش خانواده در حوزه تربیت جنسی کودکان)
🔹همراه با اعطای گواهی معتبر
🔹 21 و 22 آذر ماه، اصفهان
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#سبک_زندگی_عفیفانه
#چشم_و_هم_چشمی_در_رفتار_غیرعفیفانه
🔶 سؤال: عرف جامعه ای که حضرت زهرا (س) در آن زندگی می کردند با جامعه فعلی متفاوت است؛ بنابراین در جامعه الان، توقعات از رعایت #عفاف و #حجاب کمتر نخواهد بود؟ آیا عرف جامعه در روز حساب و کتاب، برای ما راه فراری خواهد بود؟
🔹 متأسفانه دینداری ما کج و کوله است و بخشهایی از دین را قبول می کنیم که کار را سخت نکند.
🔹 پس آن آیه قرآن که می فرماید: "از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای هراس ندارند"، چه می شود؟
🔹 ما همیشه نگران قضاوت های خود از سمت مردم هستیم. هرچند ارتباط نداشتن با نامحرم، نشانه عقب ماندگی باشد!
🔹 مبنا و میزان ما باید دوستان و اطرافیان باشند؟
🔹 جواب اطرافیان مهم است یا خداوند؟
🔹 اگر بخواهیم برای مردم زندگی کنیم، باید به تعداد آدمها اخلاق خود را عوض کنیم.
🔹 به آینده خودمان فکر کنیم و از تمسخر نهراسیم. جوری زندگی کنیم که ماندگار بمانیم. ☺️
#زندگی_عفیفانه
استاد#رائفی_پور
https://eitaa.com/umefafgaraei
💢 خلاصه ای از بیست و هفتمین نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد
💢 در تاریخ چهارشنبه 22 آبان 1398
💢 با عنوان: پیش برنده ها و بازدارنده های #عفاف_و_حجاب در #دانشکده_پزشکی مشهد
💢 ارائه دهنده: دکتر معصومه #محمدحسین_زاده
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻مباحثی که در این جلسه ارائه می گردد، ارائه بخشی از یافته های بدست آمده از رساله دکتری اینجانب با عنوان "تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد مبتنی بر نظریه زمینه ای" می باشد که سال گذشته با راهنمایی آقای دکتر #سعیدی_رضوانی صورت گرفته است.
🔻برنامههای درسی نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف و رسالتهای آموزش عالی از نظر کمی و کیفی دارند. واژه برنامه درسي در معناي وسيع آن «به آنچه مدارس یا دانشگاه ها تدريس ميكنند» اطلاق ميشود. #برنامه_درسی_پنهان یا نامریی به آنچه در خارج از چارچوب برنامه درسی تجویزشده و بهموازات اجرای آن تدریس یا آموخته میشود، اطلاق می گردد. یکی از رسالتهای مهم نظامهای آموزشی از جمله آموزش عالی، تربیت ارزشی و شکلگیری هویت ارزشی در بین فراگیران است و یکی از ارزشهای مهم و حیاتی در اسلام رعایت عفاف و حجاب است. عوامل مختلفی بر میزان رعایت عفاف و حجاب اسلامی در دانشجویان تأثیرگذارند که نظام آموزشی یکی از مهمترین عوامل در این زمینه است. پژوهشها نشان داده که آموزش عالی در این زمینه با چالشهایی روبرو بوده و وضعیت رعایت عفاف و حجاب در جامعه بهویژه در بین نسل جوان تحصیلکرده، چندان مناسب نیست. نتایج مطالعات انجام شده حاکی از این است که تنها برای 23 درصد جوانان، #پوشیدگی لباس مهم است. تحقیقات دیگر نیز کاهش معنادار هویت دینی بهویژه در بحث رعایت عفاف و حجاب و یادگیری انحرافات اخلاقی، جنسی و کاهش حساسیت در مورد #عفاف_و_حجاب ازجمله #یادگیری_های_پنهان دوران دانشجویی قلمداد میشود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔶دکتر محمدحسین زاده:
🔻نقش برنامه های درسی در #عفاف_و_حجاب
🔻به نظر می رسد یکی از عوامل مؤثر در ایجاد این چالشها، نظام آموزش عالی و برنامههای درسی است که یکی از رسالتهای مهم آن ترویج و نهادینهسازی ارزشها (در اینجا التزام به رعایت حریم عفاف و حجاب) میباشند. با توجه به مطالب مطرحشده، ضروری است که مشخص شود چرا وضعیت اینگونه است؟ واقعیت آن است که ماهیت و چیستی برنامه درسی پنهان، همواره محل نزاع بوده است. شاید دلیل اصلی این نزاع را بتوان در مبهم بودن خود واژه برنامه درسی و از سوی دیگر در واژه پنهان آن جستجو کرد. جکسون، برنامه درسی پنهان را یادگیریهای ناشی از جنبههای غیر آکادمیک مدرسه می داند که شامل عناصر قدرت، جمعیت و تشویق بوده و در کلاس درس آموزش داده میشوند. در این پژوهش تلاش شد که به تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد پرداخته شود تا مشخص شود که آموخته های غیررسمی و غیرآکادمیک دانشجویان حاصل از تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه چیست و این یادگیری ها طی چه فرایندی و بر اثر چه عواملی حاصل شده است؟
🔻این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری بود. دانشکده پزشکی مشهد به عنوان محیط پژوهش انتخاب شد. دلیل این #انتخاب، حضور افراد در مشاغل و رشته های علوم پزشکی با توجه به شرایط و الزامات این مشاغل از جمله تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این رشته ها و...، ممکن است رعایت حریم عفاف و حجاب را با یکسری چالش ها مواجه نماید. که از طریق فرهنگ سازی صحیح در این زمینه می توان به رفع این چالش ها کمک نمود.
🔻شرکت کنندگان در پژوهش، دانشجویان پزشکی ای که در سال تحصیلی 97-95 دانشجوی دانشکده پزشکی بودند که از ابتدای دوره پزشکی در این دانشکده بودند، اساتید (و مدیران) و کارکنان این دانشکده، بودند که تجربه مناسبی در زمینه آموزش پزشکی عمومی داشتند. در مجموع با 57 مشارکتکننده شامل 30 نفر دانشجو، 12 نفر عضو هیأت علمی (و مدیر آموزشی) و 15 نفر کارمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد مصاحبه انجام شد.
🔻پس از مدتها از شروع پژوهش و بهویژه ماهها تلاش جهت حضور در بین دانشجویان، اساتید و کارکنان پزشکی در فضاهای رسمی و غیررسمی آموزشی و مصاحبه با افراد مختلف، پیاده کردن مصاحبهها، مطالعه مستمر آنها، کدگذاری و تحلیل آنها مقولههای متعددی ظهور یافت که ارتباط میان آنها به مرور زمان آشکارتر میشد. در حین و پس از انجام مصاحبههای مختلف این احساس به وجود آمد که یک روح کلی حاکم بر مصاحبههای انجامگرفته و مقولههای ظهور یافته وجود دارد و شرکتکنندگان مختلف به شیوههای مختلف سعی بر آن دارند که توجه پژوهشگر را به آن جلب نمایند، این روح کلی و درک شهودی حاصل از یافتههای پژوهش، به نام "آنومی #هویت_یابی_عفافگرایی" نامگذاری شد و تبیین ارتباط میان مقولهها بر اساس آن انجام گرفت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻چرا "آنومی هویتیابی #عفافگرایی"؟
🔻اصطلاح "آنومی هویتیابی عفاف گرایی" به این دلیل در این پژوهش استفاده شد که این اصطلاح قادر است تجارب زیسته شرکتکنندگان در پژوهش را در مورد برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد، به بهترین وجه به تصویر بکشد. یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان با ورود به دانشکده بهعنوان دانشجو پزشکی از ابتدای دوره تا انتهای دوره، تجارب یادگیری بسیاری را در زمینة مباحث عفاف و حجاب پشت سر میگذرانند که به نگرش و رفتار دانشجویان در این زمینه جهت میدهد. آنها طی دوره دانشجویی از قِبَل قرارگیری در محیط آموزشی جدید و برخورداری از فرصتهای یادگیری حیطه پزشکی ازجمله کسب جایگاه و پرستیژ یک دانشجوی پزشکی، حضور در موقعیتهای بالینی و شرایط و الزامات آن مانند تماس نزدیک با بیماران (اعم از زن و مرد)، شرایط ویژه اورژانسی آنان، حساسیت های خاص این موقعیتها (که رعایت حریم عفاف را ممکن است با یکسری چالشها مواجه نماید) و بهطورکلی تحصیل در دانشکده پزشکی و مواجهه با تمام ابعاد آشکار و پنهان آن، برنامهدرسی ای را تجربه مینمایند و تجارب یادگیری در زمینة عفاف و حجاب را کسب مینمایند که چندان با رسالتهای پیشبینیشده برنامهدرسی رسمی در این زمینه انطباق ندارد. درواقع بسیاری از دانشجویان در مواجهه با سیستم آموزشی جدید متناسب با برداشت شان از دانشکده پزشکی، جو پزشکی، دانشجوی پزشکی بودن، حرفه پزشکی، حرفهای بودن و شأنیت یک پزشک، نوعی تجربه هویتیابی مرتبط با عفاف و حجاب را در موقعیت جدید بهعنوان یکی از پزشکان آینده سپری میکنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻آنها بهعنوان یک دانشجو که در یک جامعه اسلامی مشغول به تحصیل پزشکی هستند، حداقل از لحاظ فکری و تئوریکی میخواهند بدانند که در مواجهه با موقعیت جدید و قرارگیری در فضای پزشکی با تمام اقتضائات خود، چگونه باید خود را با #ارزش_های_جامعه_اسلامی بهویژه در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب وفق بدهند. آنها بهطور مستمر با موقعیتهایی در فضای پزشکی روبهرو میشوند که با پیشفرضهای ذهنی و تجارب زیسته ایشان در خصوص رعایت حد و حدود شرعی (و حتی عرفی) پوشش و تعامل با جنس مخالف تا قبل از دوره دانشجویی #تعارض زیادی دارد. سؤالات و ابهامات زیادی در این زمینه در ذهن ایشان شکل میگیرد و آنان را مجبور به رجوع دوباره به طرحوارهها و پیشفرضهای ذهنی خود در زمینۀ #عفاف_و_حجاب میکند. آنها تلاش و درگیری لااقل ذهنی را بهمنظور جستجوی هویت مناسب با این جو دنبال مینمایند تا بفهمند که شخصیت و تمامیت یکپارچه و یگانهای که ایشان باید در این خصوص داشته باشند، چیست و چگونه میتوانند با آن انطباق یابند. بهعبارتدیگر چنین به نظر میرسد که آنها نوعی هویتیابی عفاف گرایی مبتنی بر حرفه را تجربه مینمایند که برنامهریزی چندانی در خصوص این هویتیابی توسط دانشگاه انجام نشده است.
https://eitaa.com/umefafgaraei