💠 بهطورکلی میتوان همه عوامل مؤثر بر ایجاد پدیده آنومی هویت گرایی عفاف و حجاب در دانشجویان را بهمثابه برنامهدرسی پنهان دانشکده پزشکی مشهد درزمینة عفاف و حجاب، در #چهار_عامل کلی درزمینة رعایت عفاف و حجاب نشان داد. این 4 عامل شامل #دانشگاه، #فرد، #جامعه و #خانواده بود که هر یک دربردارنده عوامل مختلف دیگری بودند. عوامل مرتبط با فرد (دانشجو) که به ویژگیهای شخصی (سن، وضعیت تأهل، وضعیت بومی بودن، وضعیت سکونت)، ویژگیهای روانی (مثل انگیزههای ورود به دانشگاه، عزتنفس و...) و ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی (نوع تربیت فرد، گروه دوستان، منابع اطلاعاتی اش و...) دانشجویان مرتبط است. عوامل مرتبط با جامعه به فرهنگ جامعه عمومی و فرهنگ جامعه تخصصی پزشکی تقسیمبندی شده که البته یافتههای پژوهش حاکی از تأثیرگذاری بیشتر جامعه تخصصی پزشکی نسبت به جامعه عمومی است. عوامل مرتبط به خانواده دانشجو نیز به ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی خانواده افراد، میزان نظارت شان و سبک تربیتی و به عبارتی سبکهای فرزندپروری والدین دانشجویان اشاره داشت. عامل دانشگاه نیز در چهار طبقه عوامل مربوط به محیط شناختی، محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و محیط دیوانسالاری دسته بندی شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 برخی از موارد قابل توجه بهمنظور نهادینهسازی عفاف و حجاب در دانشگاه علوم پزشکی:
1. باید کوشید این امر تبدیل به گفتمانی ذهنی در فضای غالب جامعه پزشکی شود تا سپس بتوان آن را تبدیل به رفتار نمود و به یاد داشت که رشتههایی مانند طبابت، قضاوت و روحانیت ازجمله حرفههایی هستند که از دیرباز جامعه انتظارات ویژهای از آنان داشته و در قبال آن امتیازات خاصی به آنها میداده است که این انتظارات جامعه با عنوان اصول پروفشنالیسم مطرح میشود. در تدوین این اصول پروفشنالیسم می باید مسائل عفاف و حجاب اسلامی در آن جایگاه ویژهای یابد.
2. در دانشگاه باید ویژگیهای رفتار مطلوب یک پزشک در بعد عفاف و حجاب مشخص شود تا افراد شاغل در این دانشگاه بهویژه دانشجویان، انتظارات واقعی دانشگاه اسلامی را در خصوص پوشش و تعامل بدانند.
3. آموزشهای لازم درزمینة آموزش و نهادینهسازی این رفتارها در قشر دانشجو موردتوجه قرار گیرد.
4. رصد و ارزشیابی مستمر این رفتار در دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار درگیر در آموزش دانشجویان مدنظر قرار گیرد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 گزیده ای از نظرات برخی اعضای حاضر در جلسه:
🔺 جناب آقای ابوترابیان: نمونه چنین کاری را در مدارس دخترانه نیز داریم و ضرورت دارد که پژوهشی این چنینی در این مدارس نیز انجام شود و یافته های آن می تواند به برنامه ریزی ها کمک کند. متأسفانه دفاع از همسر و خانواده در مدارس دخترانه مورد هجمه قرار می گیرد و در شهرهای بزرگی مثل مشهد، فضای ضد خانواده و ازدواج در دبیرستان ها قوی است.
🔺 آقای دکتر حسنی درمیان: ما سه نوع پوشش عرفی، پوشش قانونی و پوشش دینی داریم. الان به واقع کدام نوع پوشش در ایران غالب است؟ در تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده بود، علل افول ایمان مورد بررسی قرار گرفته بود و نتیجه آن تحقیق نشان داد که آمدن دانشجویان به دانشگاه باعث کاهش رفتارها و الگوهای ایمانی میشود. اما افول در افرادی که در دانشگاه هم نیامده بودند، بیشتر مشاهده شده بود. بنابراین نمی توان قضاوت نمود که دانشجویان دانشکده پزشکی با غیردانشجویان، در مقوله عفاف متفاوت هستند. در جامعه ما پوشش و عفاف یکی از عناصر یک پکیج است که امروزه بیشتر از سایر عناصر مورد توجه قرار گرفته است. تغییر در سلسله مراتب ارزش ها اتفاق می افتد و باز هم به عمق مسئله به درستی پی نبرده ایم.
💠 قبل از آغاز جلسه و در ساعت 14:45نیز، مستند "چرایی اکران ایکسونامی در مشهد" پخش گردید. این مستند به بررسی ابعاد، پیامدها و چالش های اکران عمومی مستند ایکسونامی (خاطرات یک پورن استار از آزادی های جنسی خود در غرب) در روز دوشنبه 20 آبان ماه، در سینما هویزه مشهد، صورت گرفته بود پرداخته بود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی کودک و نوجوان
#تصویر_بدنی
🔷تصویر بدنی، بازنمایی درونی ظاهر بیرونی فرد است، که این بازنمایی ابعاد جسمانی و ادراکی و نگرش نسبت به آنها را در برمی گیرد.
🔷تصویر بدنی می تواند تحت تأثیر عواملی چون رشد جسمانی، تعاملات فرد با محیط اجتماعی، سوانح، آسیب و جراحات بدنی قرار گیرد و نگرانی از #تصویر_تن را در فرد ایجاد می کند.
✅ مرکز جامع مشاوره #آستان_قدس_رضوی
🌸 لینک عضویت و اطلاع رسانی در کانال کلینیک تخصصی #آستان_مهر_رضوی👇👇
https://eitaa.com/astanemehrrazavi
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 سی و یکمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 با عنوان: "بازنمایی تدبیرهای ناکام آموزشی در تربیت مطلوب"
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمود سعیدی رضوانی
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و مدیر گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: چهارشنبه 20 آذر ساعت 15:15
و اکران مستند "بازی" ساعت 14:50
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_گرایش_به_بی_حجابی
قسمت هفتم
7️⃣ #استقلال_طلبی
✅دوره #جواني دوره گذر از #بلوغ و شكل گيري حس #استقلال_طلبي فرد است. از همين رو، جوان سعي دارد با روش هاي مختلف استقلال و هويت خود را به ديگران نشان دهد. به عنوان نمونه #دختران در سن جواني و گاهي در نوجواني دست به آزمون«آرايش» ميزنند تا از گروه سني خود پيشتر باشند.
✅اين دختران به اين سبب، پوشش های نامناسب و #لوازم_آرايش را به کار ميبرند که خود را بزرگتر نشان دهند و از رهگذر جادوي لوازم آرايش، آرزوي خود را براي کوتاه کردن دوره کودکي و نوجواني محقق سازند و به «بزرگسالي» قدم نهاده و به نيازهاي عاطفي خويش پاسخ گويند.
️✳️ببهترین راه برای پیشگیری از این، موضوع هدایت دختران به کارهای مفیدی هست که بتوانند از آن طریق چنین نیازی را پاسخگو باشند. مثلاً اگر دختری در فعالیت های ویژه ای، دارای توانمندی و برتری نسبت به دیگران باشد مواردی همچون توانمندی علمی، توانمندی هنری (خیاطی، آشپزی، عروسک سازی و...)، توانمندی ورزشی و ... چنین دختری دیگر نیاز ندارد برای استقلال طلبی، به اقدامات پرخطری همچون حضور آرایش کرده در جامعه متوسل شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#خویشتنداری
پيامبر صلوات الله علیه
💠 يقولُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: اَلشّابُّ الْمُؤمِنُ بِقَدَرى الرّاضى بِكِتابى ، اَلْقانِعُ بِرِزْقى ، اَلتّارِكُ لِشَهْوَتِهِ مِنْ اَجلى هُوَ عِنْدى كَـبَعْضِ مَلائِكَتى؛
💠 خداوند عزّوجلّ میفرمايد: جوان معتقد به قضا و قدرم، خشنود به آنچه برايش مقدر كرده ام، قانع به روزی ام و رهاكننده هوا و هوس به خاطر من، در نزد من مانند يكى از #فرشتگان من است.
📙 منبع: كنز العمّال ، ح 43107 .
https://eitaa.com/umefafgaraei
#ازدواج
#همسر_گزینی
🔰 میزگرد علمی با موضوع بی اعتمادی در ازدواج
🔸 با حضور خانم دکتر مشائی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه فردوسی
🔸 خانم دکتر سلطانی ، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی
🔸 و آقای دکتر اورعی عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی
📆 زمان: دوشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۲:۰۰
📌 مکان: دانشگاه فردوسی، دانشکده ادبیات، تالار حائری
https://eitaa.com/umefafgaraei
2.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عفافگرایی
#حجاب_افضل
❇️می بینی خواهرم...
❇️برا دفاع از این حرم...
❇️دارم می رم ولی...
❇️به تو وصیتی دارم...
...
#بدون_شرح
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی
#بلوغ_زودرس
🔹 اگر فرزند کودک و نوجوان را در معرض انواع #سموم_محرک در اجتماع قرار بدهیم، او را دچار بلوغ زودرس می کنیم. یعنی نوجوان قبل از به دست آوردن #توان_مقابله با #اژدهای_نفس خود باید به مقابله با او بپردازد.
🔹 قبل از اینکه عقل به قدر کافی تقویت شود، باید بتواند انتخاب درستی بکند و بر #هیجانات_جنسی خود غلبه کند؛ یعنی او را در یک #پیکار_نابرابری قرار میدهیم که در اغلب موارد برنده معلوم است.
🔹 به همین خاطر #نوجوان امروز ما، #تمرکز کافی بر ذهن خود ندارد، به وظیفه اصلی خود در این سنین که همان درس خواندن و علم آموزی است نمیپردازد. چون هم تمرکز از او گرفته شده و هم دوست دارد وقت خود را بر سیر کردن غریزههای حیوانی خود بگذارد، در حالی که این غرایز در واقع سیریناپذیر هستند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#ازدواج_بهنگام
#خویشتنداری
🔰پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ميفرمايند:
ما مِنْ شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَيْطانُهُ: يا وَيْلَهُ، يا وَيْلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُثَى دينِهِ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ الْعَبدُ فِى الثُّلُثِ الْباقى.
💬 هر جوانى كه در سن كم #ازدواج كند، شيطان فرياد بر مى آورد كه: واى برمن، واى بر من! دو سوم دينش را از دستبرد من، مصون نگه داشت. پس بنده بايد براى حفظ يك سومِ باقى مانده دينش، تقواى الهى پيشه سازد.
📗منبع: نوادر راوندى، ص ۱۱۲
🔰پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ميفرمايند: يا مَعْشَرَ الشَّبابِ عَلَيْكُم بِالْباهِ فَاِنْ لَمْ تَسْتَطيعوهُ فَعَلَيْكُمْ بِالصّيامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ.
💬اى گروه جوانان! #ازدواج كنيد. اگر نمى توانيد، روزه بگيريد، كه روزه مهارِ شهوت است.
📙 منبع: كافى، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۲.
https://eitaa.com/umefafgaraei