🔹سرکار خانم درویش زاده:
قانون باید در میدان باشد؛ به این خاطر که الان مردم جری شده اند. اگر قانون و اهرم های قانونی نباشد تذکرهای لسانی به جایی نمی رسد. در خصوص تربیت نیز، تربیت سه مرحله تعلیم، تزکیه و تذکر دارد. در مرحله تعلیم بحث آموزش و شناخته شدن معروف ها و منکرها است و با شناخته شدن اینها امر و نهی به مردم صورت می گیرد. امر به معروف و نهی از منکر در وادی تزکیه مطرح می شود.
🔹سرکار خانم کمالی:
در خصوص جلسه ای که فرمودید سردار اشتری با آقای دکتر محبی داشتند و طرح مطرح شده رد شده است؛ به نظر من ما نباید نیروهای انتظامی را وارد حیطه تذکر لسانی کنیم. به اندازه کافی بهانه جوها و دشمنان دنبال این هستند که آتو بگیرند و مردم را بر علیه نیروی انتظامی پیش ببرند. کار نیروی انتظامی اجرای قانون است و یک ضابط قانونی است. اگر که تذکر لسانی مربوط به تشکّل ها از قبیل بسیج، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر ارگانها باشد و نیروی انتظامی را وارد نکنیم، شاید کار عاقلانه تری باشد و احتمال اینکه دکتر محبی این را رد کردند، شاید به این دلیل باشد.
🔹سرکار خانم اسلامیه:
اینکه رهبری فرمودند "بگو و برو" نشان می دهد که چقدر امر به معروف و نهی از منکر مهم است. سؤالی در این خصوص دارم و آن اینکه آیا این کارگروه می تواند در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، زمینه و یا فعالیتی را آغاز کند و بعد از چند جلسه اساتید و اعضای حاضر در جلسه به یک توافق و نتیجه ای برسند و جلسات یک خروجی ای داشته باشد که مثلاً راهکارها به افرادی در جامعه ارائه بشود؟
🔹یکی از اعضای حاضر در جلسه:
در خصوص صحبتی که در خصوص به میدان آمدن سپاه مطرح شد، ای کاش وارد میدان نشود و همان مقداری هم که حضور دارد، کمتر شود. چون از کارهایی که دارند انجام می دهند خبرهای بدی می رسد و جبهه گیری های بدی صورت می گیرد. برای نمونه دوستانم در جلسه ای می گفتند که الان سپاهی ها طرحی را دارند که ویژه کشف حجاب هایی که در ماشین صورت می گیرد و خانم هایی در مقابل عدم رعایت حجاب پافشاری می کنند (البته نمی دانم که تاکنون اجرایی شده یا خیر؟). ظاهراً آنها را ملزم به حضور در خانه سالمندان می کنند و این خانم هایی که در ماشین حجاب خود را برداشته اند مجبور می شوند که سه ماه به خانم های سالمند در خانه سالمندان ارائه خدمات بهداشتی و شخصی نمایند. در این مسأله جدای از وجه های تربیتی آن، چه ارتباطی بین عمل انجام شده و تنبیه در نظر گرفته شده آن مطرح است؟ چه خروجی تربیتی می تواند داشته باشد؟ خدا کند که این مسئله بین مردم پخش نگردد و افرادی که با این کار تنبیه می شوند از ترس آبرو و خجالت آن را در جایی مطرح نکنند. در این صورت افراد مذهبی نیز باید در مقابل این گونه تصمیمات واکنشی نشان دهند تا ادامه پیدا نکند. بنابراین ای کاش ارگان هایی که آموزش ندیده اند و نمی دانند که باید چه کار کنند به این مسأله ورود نکنند. چون در این صورت نه تنها امر به معروف صورت نمی گیرد بلکه عین منکر است و هیچ خروجی ای ندارد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔹خانم دکتر اسلامیان:
سؤال آقای دکتر سعیدی رضوانی سؤال پیچیده و مهمی است که تاکنون هیچ یک از افرادی که در این زمینه کار می کنند به جواب مشخصی برای آن نرسیدند و نتیجه ای هم از امر به معروف و نهی از منکر و برخوردهای نظامی نگرفتند و در این زمینه نیاز به تحقیق و تفحص است. اگر بخواهیم که اقدامات ما مؤثر باشد، نیاز به کارهای خلاقانه تری داریم. امر به معروف و نهی از منکر سالها است که اجرا می شود و به نظر می رسد که نتیجه مطلوب را نداشته و از طرفی وقتی هم که بحث قانون و گاهاً برخوردهای نظامی و نیروی قهریه به میان می آید؛ یعنی ارزشهایی که داریم و نفوذ مکتب و آموزه های ما نتوانسته اثربخش باشد. به نظر این چالش بزرگی است که باید از خود پرسید که چرا به اینجا رسیدیم؟ اگر ما بخواهیم که صرفاً بر روی پیامدها کار کنیم، به نظر نتیجه بخش نخواهد بود. ما باید ببینیم که چه اتفاقاتی افتاده که ما فردی بی حجاب و بی اعتقاد داریم که برابر این مسائل می ایستند؟ ما باید ببینیم که چطور این نتایج چه در مردان و چه در زنان حاصل شده است. اگر به فکر ریشه ها باشیم فکر می کنم که موفق تر هستیم وگرنه اگر به دنبال وضع قانون های این مدلی باشیم، جریان های مخالف بیشتری در میان افرادی که با آنها برخورد شده شکل می گیرد و گاهاً ممکن است حاکمیت، سیاست و دین را با این مسائل زیر سؤال ببرند و چالش های اساسی ایجاد بکنند. به نظر باید برخوردها غیرمستقیم باشد. ضمناً تربیت لحظه ای و ثانیه ای نیست و ما نیاز داریم که هم در مدارس و هم آموزش عالی، کار را بسیار حرفه ای انجام بدهیم و تربیت یک انسان هم ابعاد مختلفی دارد و اگر بدون توجه به مسائل اجتماعی و سیاسی و ... فقط بگوییم که این کار را بکن و یا نکن، کار عملاً بی فایده ای به نظر می رسد.
🔹جناب آقای محمدی مقدم:
به عنوان شاهد مثال برای مباحث مطرح شده، مقاله ای را با عنوان الزام حکومتی حجاب آری یا خیر را نوشته ام که در آنجا به مراتب مختلف امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده ام. مرتبه ابتدایی و نازل آن در روایات این است که فرد با دیدن منکری، قلباً ابراز تنفر بکند. در مرحله دوم تذکر لسانی مطرح است و مرحله سوم بازدارندگی سخت و فیزیکی است. بالاخره آن چیزی که در قانون و اسلام حرام است نباید انجام بگیرد. وظیفه عموم مردم طبق قوانین موجود مرحله دوم است و مرحله سوم جزء وظایف عوامل قانون می باشد. یعنی خود قانونی که در اسلام نوشته شده، مرتبه ای از امر به معروف و نهی از منکر است. اینکه آیا عدم علم ما باعث می شود که قانون اعمال نشود؟ خیر. چرا که در تمام دنیا قوانین راهنمایی رانندگی، برای کسانی که علم داشته باشند و یا نداشته باشند، یکسان است. اگر در قانون آمده که حجاب واجب است و بی حجابی جرم است، باید با آن برخورد شود. 40 سال از انقلاب می گذرد اما هنوز برخی افراد در جامعه نسبت به مسأله جرم بودن بی حجابی ناآگاه هستند. در سال 1359 که حدوداً یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، حضرت امام در خصوص موضوع حجاب که برخی بر این باور بودند که تازه انقلاب شده و فرهنگ شاهنشاهی حاکم بوده و در خصوص حجاب سخت گرفته نشود، به شدت موضع می گیرند و می گویند که این حرف ها حرف های غربی است و اسلام باید پیاده بشود و احکام اجرا شود. الان که 40 سال از این مسئله می گذرد گفته می شود که مردم آگاه نیستند و باید آگاه شوند. آگاه کردن مردم با اعلام قانون به راحتی صورت می گیرد و مشکلی نیست. بنده به مسئله قانون و اعمال آن به شدت معتقدم و تذکر لسانی نیز به عنوان وظیفه مردم در کنار قانون می تواند باشد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔹آقای دکتر صابری فتحی:
در خصوص راهنمایی و رانندگی ما گمان می کنیم که تخلفات خیلی بیشتر است. مدتی پیش خبرگزاری فارس فیلم کوتاهی را در خصوص بررسی و کنترل کل دوربین های سطح کشور منتشر کرد. طبق آن فیلم و دوربین های نصب شده، تنها 5 درصد مردم قوانین را رعایت نمی کنند. اما در ذهن ما شاید 20 درصد مردم قوانین را درست اجرا نمی کنند. دو روز قبل (14 مرداد) خبرگزاری ایسنا خبری را در خصوص اعتقاد زنان ایرانی به حجاب را منتشر کرده است. طبق این پژوهش انجام شده که در قالب پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب بود، 88.9 درصد زنان ایرانی اساساً به حجاب اعتقاد دارند و 72 درصد هم اذعان داشتند که اگر حجاب آزاد شود با حجاب از منزل خارج خواهند شد. برای اطلاع از جزییات این پژوهش می توانید به خبرگزاری ایسنا مراجعه نمایید.
🔹آقای دکتر تقی پور:
پژوهش صورت گرفته نشان می دهد که فاصله اعتقاد تا عمل بسیار زیاد است. آنها که با حجاب موافق بودند باید به گفته آنها شک نمود. چرا که در غیر این صورت، این همه افراد با پوشش های نادرست از کجا آمده اند؟. مورد بعدی اینکه می توان مطالبه ای را از این کارگروه انجام داد که امر به معروف و نهی از منکر چقدر در کتاب های درسی به عنوان یک مفهوم اصلی اشاره شده است؟ یا اینکه شورای امر به معروف استان چقدر به این امر می پردازد؟ اگر بشود که یک کارگروه دانشگاهی حداقل یک سؤال را از مراجع قانونی و نهادهای مسئول داشته باشد خوب است.
🔹آقای دکتر صابری فتحی:
خانم هایی که بیرون هستند، الزاماً همه خانم های جامعه نیستند. مشهد و تهران و شهرهای بزرگ نیز الزاماً کل جمعیت ایران نیستند. با در نظر گرفتن این موارد آمار بیان شده درست است. در شهرهای کوچک مثل کاشمر و تربت حیدریه وضعیت متفاوت است. همچنین خانم هایی که حجاب خود را رعایت می کنند، در برخی خیابان ها، برای مثال خیابان راهنمایی قدم نمی زنند.
🔹آقای دکتر گلدانی:
عرض بنده این است که امر به معروف و نهی از منکر یک طیف خیلی وسیعی است؛ ولی ما در هر جلسه ای که می نشینیم می گوییم حجاب و یا اینکه حجاب لازمه و یا بستر عفاف است و روی آن بحث می کنیم. باید در امر به معروف و نهی از منکر تخصصی وارد شد. به فرمایش برادرمان اگر در این 40 سال موفق نبودیم، یک دلیل آن این بود که تخصصی وارد نشدیم. یعنی طرز برخورد و نحوه صحبت را نمی دانستیم. آیا لازم است که با لبخند باشد، با اخم باشد و یا با تشر باشد و ...؟ در نهایت اینکه دانش این کار را داشته باشیم. فکر می کنم یکی از جنبه های عدم موفقیت همین تخصصی وارد نشدن است. حجاب و عفاف در جای خودش بسیار ارزشمند است؛ اما امر به معروف و نهی از منکر طیف وسیعی دارد. آشغال نریختن در طبیعت، آتش خاموش کردن در طبیعت، آسیب نرساندن به پرندگان و حیوانات، کمک به پیرمردان و پیرزنان، همه معروف است. با انجام صحیح امر به معروف در سایر زمینه ها می توانیم در امر به معروف در حجاب و عفاف هم موفق باشیم. در شهرهای بزرگ خصوصاً تهران که گفته شده که دیگر از دست خارج شده است، چه خوب است که انرژی خود را بیشتر روی اشتغال زایی، کارآفرینی و محرومیت زدایی متمرکز نموده و سرمایه گذاری کنیم. اگر به این معروف ها نیز پرداخته شود مؤثر است. عرض بنده این است که امر به معروف و نهی از منکر را به جنبه های اقتصادی و اجتماعی نیز توجه داشته باشیم. در طول این 30 سالی که در دانشگاه هستم، گردش های علمی و کلاس ها و جلسات مختلفی را رفتم؛ باید بگویم درصد کمی از خانم ها و آقایان (چرا که حجاب متعلق به هر دو گروه است) به ظاهر مذهبی و خانم هایی که چادر سر می کنند در گردش های علمی، رفتارهای نادرستی دارند و اگر بدتر از بدحجابها نباشند، بهتر نیستند. متأسفانه در چنین فضاهایی که خود را محدود نمی بینند خود را نشان می دهند.
🔹جناب آقای محروقی:
منظور بنده از ورود سپاه، جنبه نظامی گری آن نبود. این بود که یک نیروی سپاهی، یک روحانی و یا هر فرد آموزش دیده، به این عرصه ورود پیدا کند. سپاه دوره های مختلف آموزشی دارد و کسانی که می خواهند وارد میدان شوند حتماً باید آموزش های لازم را ببینند و معروفات و منکرات را بشناسند. در ضمن بحث عفاف و حجاب بحثی چند بعدی است و شامل حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می گردد و از ابعاد مختلف باید بررسی گردد. برخی بدحجابی ها به دلیل عدم ازدواج به موقع، مطلقه بودن و ... است. حتی خود پیغمبر اکرم نیز نتوانستند همه را آدم کنند. ابوجهل و ابولهب در مقابل ایشان ایستادند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔹آقای دکتر سعیدی رضوانی:
ضمن تشکر از تمامی اعضای محترم کارگروه، این کارگروه نوعی اتاق فکر است. اینکه می توانیم بیانیه بدهیم یا ندهیم قابل عرض نیست. شاید این بیانیه دادن و مطالبه گری مربوط به سایر نهادها باشد. با این حال باید از مسئولین پژوهشکده سؤال شود که تا چه حد می توانیم ورود کنیم. ضمناً موضوع جلسه صحبت در خصوص امر به معروف و نهی از منکر در زمینه مبحث حجاب بود. آقای محبی و آقای میرزایی حرف های خوبی در آن جلسه زدند و تنها انتقاد ما به آن جمله ای بود که در ابتدای جلسه مطرح گردید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
❌🚨❌ دبیرکل کمیسیون ملی #یونسکو در ایران، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی شد!!
#اجرایی_شدن_2030_ممنوع
🔸 سعدالله نصیری قیداری، که متصدی اصلیِ پیادهکردن #سند۲۰۳۰یونسکو از طرف سازمانملل در ایران بود، حالا سرپرست دانشگاه شهید بهشتی شده است!!!
🔻 مبتنی بر آنچه ژولین هاکسلی، مؤسس یونسکو در کتاب "مذهب بدون وحی" نوشته است و بعد کتاب وی، مبنای فعالیتهای یونسکو شد، (نقل به مضمون) میگوید: "ما ادیان را جمع میکنیم و طبیعتگرایی را جایگزین دین میکنیم!!"
🔸 نصیری قیداری که از طرف حزب اعتماد ملی کاندیدای مجلس هشتم شده بود، پس از راهیابی به مجلس، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات شد.
🔸 در شهریور ۱۳۹۲ جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، نصیری قیداری را به عنوان معاون حقوقی و پارلمانی منصوب کرد و در ۲۸ آذر ۱۳۹۲ نیز حمید میرزاده، او را به عنوان نماینده وزیر علوم و عضو هیأت امناء دانشگاه آزاد منصوب کرد.
🔸 فرهادی پس از روی کار آمدن در وزارت علوم، قصد جابهجایی نصیری قیداری را داشت اما با فشار عبدالحسین فریدون، پسرعموی رئیس جمهور، نه تنها حکمش را پس گرفت که نصیری قیداری را با حفظ سِمت در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۴ به عنوان دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران منصوب کرد.
🔸 بیشترین حواشی نصیری قیداری مربوط به زمانی است که کمیسیون ملی یونسکو با اجرای #سند۲۰۳۰ در کشور، اعتراض خیلیها را برانگیخت.
🔸 نصیری قیداری که ۵ اردیبهشت ۹۷ از کمیسیون ملی یونسکو خداحافظی کرد، 11 شهریور با حکم منصور غلامی، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی شد!!
https://www.msrt.ir/fa/news/49688/
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گناه_همخانگی
⭕️ اعتراف دختری که با #همخانه_شدن با مردان، آنها را بیهوش می کرد و سپس با کمک دستیارانش، از منزل آنها دزدی می کرد.
🔸 من و همکارانم در سایت دیوار، مردانی را که دنبال همخانه بودند، 😏😏😏 شناسایی می کردیم و بعد از ورود به منزل، به اهداف خود می رسیدیم!.
⭕️حال سؤال اصلی اینجا است که چرا حکومت باید اجازه آگاهی همخانگی را به افراد بدهد؟!؟ 😔
⭕️همخانگی مردان با زنان در یک کشور اسلامی چه معنایی می تواند داشته باشد؟!؟ 😔
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_رفتار
#عفت_در_پوشش
#عفت_در_گفتار
🔻 شرافت زن اقتضا می کند، هنگامی که از خانه بیرون می رود، متین، سنگین و باوقار باشد.
🔻 در طرز رفتار و لباس پوشیدنش، هیچ گونه عمدی که باعث تحریک شود به کار نبرد.
🔻 زباندار لباس نپوشد،
🔻 زباندار راه نرود،
🔻 و زباندار و معنی دار به صدای خود آهنگ ندهد.
🔻 گاهی اوقات ژست ها، سخن می گویند؛
🔻 راه رفتن سخن می گوید؛
🔻 چنین چیزی در حجاب های غیر اسلام بوده است.
📚منبع: کتاب مسأله حجاب
نوشته #استاد_شهید_مطهری
https://eitaa.com/umefafgaraei
#معرفی_کتاب 📚
📖 عنوان کتاب: مروارید💎عفاف
(کاوشی در حیا، غیرت و حجاب)
✏️به قلم: سید حسین اسحاقی
ناشر📝: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
❣️"در این كتاب نخست، مقوله #عفاف و پاكدامنی با استناد به آیات #قرآن، احادیث و روایات تعریف میشود، سپس چگونگی آراسته شدن به این فضیلت بیان میگردد . 💫
و با مطالبی درباره #فواید عفاف، پیامد های ناشی از بی عفتی و احكام فقهی عفاف به پایان میرسد ." ✅
تنظیم شده در 4 فصل: ⤵️
فصل اول: بایسته های پوشش و عوامل بی حجابی 💅
فصل دوم: تأثیر حیا بر پوشش بانوان 😇
فصل سوم: ضرورت ها و بایسته های غیرتمداری 💯
فصل چهارم: عوامل مؤثر در سست شدن فرهنگ حجاب و پیامدهای آن 🚫
فصل پنجم: بایسته ها و راه کارهای ترویج فرهنگ حجاب
فصل ششم: سخنی با زنان و دختران مسلمان 👑
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفت_در_روابط
📌اختلاط با #محارم، ناامنی در حریم محرمیت
🔰اختلاط #زن و #مرد گاهی آنقدر آسیبزا است که اسلام در مورد ارتباط محارم و معاشرتهای خانوادگی هم دقت نظر داشته و اختلاط آزاد و بی قید و شرط با محارم (به جز شوهر)، بیحجابی و آرایش در برابر آنها و رفتارهای #غیرعفیفانه را منع کرده است🚫
🔰تا مردان و زنان به بهانه محرم بودن، گرفتار #گناه و بی بندباری نشوند. چون #غریزه_جنسی حد و مرزی ندارد و #محرم و #نامحرم برای آن فرقی نمیکند و هر کجا زمینهای فراهم بشود ممکن است #تحریک شود.💥
📚منبع: کتاب «حجاب عزت است یا اسارت؟» جلد دوم
نویسنده: محمد صادق ذبیحی
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأثیر #رفتار_مادران بر #رفتار_فرزندان
🔹 اکثر دخترانی که اهل #تبرج و بیبند و بار هستند و بد رفتار میکنند، مادران دهاندریده و بدزبانی در مقابل پدرانشان دارند.
🔸 چرا که وقتی #حرمت_پدر شکست، این دختر نه از توجه پدر لذت میبرد و سیراب میشود و آرام میگیرد و نه این پدر، دیگر به دختر خود توجه خواهد کرد.
🔸 وقتی پدر شکست، دیگر پدر نیست.
🔸 وقتی این دختر از محبت پدر سیراب نشد، به دنبال #جلب_توجه همه مردم در خیابان ها می رود.
🔸 این صحبت به صورت میدانی نیز تا حد زیادی اثبات شده است.
حجتالاسلام و المسلمین #پناهیان
https://eitaa.com/umefafgaraei
📛 برای اولین بار در آسیا، ازدواج (همباشیِ) همجنسبازان در کشور تایوان، به طور قانونی انجام شد!
📛 در غرب برنامهریزی کردهاند، هر سال در چند کشور، همباشیِ همجنسبازان را تصویب و #گناه_همجنس_بازی را به قانون تبدیل کنند!! گناهی که روزی به خاطر شیوع آن، خداوند متعال، لوط نبی(ع) را برای هدایت #جامعه_سدوم فرستاد، اما آنها سرپیچی کردند و بر آنها عذاب نازل شد!
💢 حالا تمدن غرب با تصویب و قانونی کردن این #گناه_شنیع، رسماً علیه خدا و حضرت لوط (ع) اعلان جنگ کرده است!!
#سدومیان_تایوان
#جاهلیت_مدرن
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_نگاه
#رودخانه_چشم
#مراقبت_از_دل_و_نفس
🔹قلعه ای در سینه های خود داریم به نام #دل...
🔹تمام خوبی ها و زشتی ها برای تسخیر #دل آمده...
🔹تمام واجبات و محرمات برای #آبادانی_و_ویرانی_دل آمده...
🔹#دل همانند #اقیانوسی است که 5 #رودخانه دارد.
🔹یکی از این 5 رودخانه #چشم است.
🔹شهید میثم تمار فرموده که، به عمرم به غیر از واجب، #نگاه نکردم! یک بار در عمرم به #نامحرم نگاه نکردم.
🔹وقتی #زلیخا #یوسف نوجوان را مقابل خود می نشاند، به او می گفت: سر خود را بالا بیاور و به من نگاه کن. می گفت من زیباترین زن مصر هستم. می گفت چقدر چشمها و موهای تو زیبا هستند.
🔹اما یوسف پاسخ می داد: اولین چیزی که در قبر، به زمین می ریزد، موهای سر است و این صورت زیبا را نیز احسن الخالقین در رحم مادرم نگاشته است.
🔹چرا با این همه اشک و سینه و گریه، #پرواز نمی کنیم؟! چرا سنگین هستیم؟!
🔹برای #چشم خود برنامه بگذاریم.
🔹چارچوب محکمی برای #دل خود بسازیم.
🔹برخی #گناه_های_امروزی برای ما گناه محسوب نمی شود! مثل ارتباط با نامحرم
حجت الاسلام #دارستانی
از#ماه_محرم شروع کنیم.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#افول_ارزشها
📛 نابودی ارزش ها و فرهنگ حسینی و عاشورایی
📛 زنجیر زنی #دختران_بی_حجاب و شبیه به #رقص تک دست!
🔹 چه می شود که #مردان فقط نظاره می کنند؟!؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
#سن_ازدواج
#ازدواج_بهنگام
#سبک_زندگی
⛔️ از دروغ تا واقعیت....
1. چیزی که دشمن می خواهد!
2. چیزی که به مردم نشان می دهند!
3. چیزی که میخواهند جلوی آن را بگیرند!
4. و چیزی که واقعیت است....
🔹 واکنش #پیمان_علیشاهی کارتونیست و انیماتور به فضاسازی رسانه ای حول موضوع #کودک_همسری
🔹 آیا می دانید طبق گزارش ثبت احوال سال ۹۶، بیش از یک سوم ازدواج های کشور، زیر ۱۸ سال بوده و سهم طلاق در این گروه، تنها ۱۰ درصد از کل #طلاق ها بوده است و این درصد قابل مقایسه با طلاق ۵۰ درصدی در ازدواج های خانم های بالای سن ۳۰ سالگی، نیست.
🔹 علت مطرح کردن لفظ ازدواج کودکان یا #کودک_همسری، تصویب طرح افزایش سن قانونی ازدواج و همراهی #افکار_عمومی با موافقان تصویب آن بوده است. با تصویب این طرح نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از ازدواج محروم می شدند که این امر عواقب ناگواری برای کشور به دنبال می گذاشت.
🔹 مخالفان طرح افرایش حداقل سن ازدواج معتقدند مشکلاتی در زمینه ازدواج های سنین پایین وجود دارد؛ اما برای حل این مشکلات باید طرح دیگری با نتایج منفی کمتر، جایگزین طرح افزایش سن ازدواج شود تا بتوان مسائل این حوزه را حل نمود.
#عدم_تحریک_افکار_عمومی
#نه_به_افزایش_سن_قانونی_ازدواج
#نه_به_افزایش_طلاق
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
حجت الاسلام شاملو
رهبری در سال های مختلف تولید گفتمان هایی دارند؛ مثل توصیه های آزاد اندیشی، اقتصاد مقاومتی و ... اگر بیاییم گفتمان های رهبری را با موضوعات مختلف جمع کنیم و آن ها را با هم مقایسه کنیم، می بینیم که در مورد کتاب خیلی سفارش شده است. کتاب های "کتاب کتاب"، "کتاب و کتابخوانی در آینه رهنمودهای رهبری" و ... رهبری می گویند اگر بدانم با یک ساعت حرف زدن، مردم کتابخوان میشوند؛ روزی یک ساعت و نیم در این خصوص صحبت می کنم. باید مردم به کتاب خوانی اعتیاد داشته باشند و می گویند کتاب و کتاب خوانی یک واجب شرعی است. برای این تأکیدات نیز ۷،۸ دلیل مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی وجود دارد. یکی از این دلایل پخته شدن افراد است. خود شخصیت رهبری به دلیل مطالعه زیاد، دارای این ویژگی هستند. برای نمونه داستان "قمارباز" داستایوفسکی، داستان خوبی است که به ماجرای جوانی می پردازد که ثروت زیادی را از طریق قمار به دست می آورد و بعد آن را از دست می دهد. ویکتور هوگو نیز چهارصد شخصیت را در بینوایان خلق کرده است.
اصولاً در ادبیات تربیت دینی، قرائت کردن و خواندن موضوعیت دارد. اولین کلامی که خداوند به پیامبر وحی میکند اقراء است. ما در ادبیات دینی با یک سری مفاهیم ثقیل سر و کار داریم؛ مثل مقایسه دین با شهوت طلبی و قدرت طلبی و ... اگر اهل تفکر و تعقل نباشیم، نمیشود تصمیم گیری کرد. در خلأ نمی شود تفکر کرد و بستر می خواهد. می توان در حین مطالعه تفکر کرد. بهترین بستر برای تفکر کتاب است. بدون تفکر نمیتوان مؤمن تربیت کرد. گفته شده است که عجیب ترین یقین را مردمی دارند که در آخرالزمان زندگی می کنند. چرا که آن ها ایمانشان به نوشته های کاغذ است. سخنرانی و زیارت و ... همه خوب است؛ اما بدون کتاب خواندن نمی شود. کتاب کیفیت زندگی را بالا می برد. هم به لحاظ فردی و هم اجتماعی. به لحاظ فردی، آدم های کتابخوان قانع هستند و عموماً به کم راضی میشوند. یک کتابخوان با خواندن کتاب مورد علاقه اش، حداقل یک روز و یک هفته خوشحال است و لذت می برد. استوری ها و پست های برخی افراد در اینستاگرام و ... که درخصوص سفر، ماشین و تفریح است، نشان میدهد که آنها لذت را در همان چیزها می بینند.
آدم کتابخوان و کتاب باز اگر بخواهد ازدواج کند، حداقل قبل از ازدواج، یکی دو کتاب در این خصوص می خواند. از کسی که در زندگی شکست خورده است، پرسیده شد که هزینه این شکست چقدر بود؟ پاسخ داد حدوداً ۵۰ میلیون. از او پرسیدند آیا قبل از ازدواج ۵۰ هزار تومان برای خرید کتاب هزینه کرده بودی تا قبل از اینکه وارد این فضا شوی با آن آشنا شوی؟ یک فرد کتاب باز، قبل از فرزندآوری حداقل یکی دو کتاب را مطالعه می کند. طلاق و ازدواج ناموفق با مطالعه کتاب کاهش می یابد. بین سرانه مطالعه و مثلاً خشونت رابطه عکس وجود دارد. بین سرانه مطالعه و مثلاً امید به زندگی رابطه مستقیم وجود دارد. دلیل خیلی از مناظره ها اعم از مناظره های سیاسی و مذهبی این است که همه خود را همه چیز دان می دانند. اما کسی که کتاب دستش می گیرد، ادعای همه چیز دانی نمیکند. اگر این پیش فرض در افراد بیاید، بسیاری از مشکلات کم می شود. چون خودشان را برای شنیدن حرف های جدید آماده کردند.
فرض کنید در حال خواندن یک رمان هستید. نویسنده قهرمان را در دو صفحه، در یک مکانی مثل جنگل، تصویر سازی می کند. تاریکی، صدا، موقعیت و ... ما باید این دو صفحه را بخوانیم تا تصویر سازی صورت بگیرد. اما در غیر کتاب تخیل فرد ورزیده نمی شود و این یک آفت است. چرا که همه ی اختراعات، پیشرفت ها و موفقیت های بشر، نیازمند تخیل است. بچه ای که از کودکی پای تلویزیون بزرگ می شود، خلاقیت و تفکر او کور می شود. تنبلی و بی حوصلگی بچه های نسل الان، به خاطر همین عدم کتابخوانی و گرایش به رسانه ها و موبایل است. کتاب جدی ترین محصول فرهنگی است. سلاح غرب که با ما نزاع فرهنگی می کند، ابزار فرهنگی است. جدی ترین محصول ما نیز، برای مبارزه با تهاجم فرهنگی، کتاب است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔺 ارتباط کتاب خوانی با حجاب و عفاف:
متاسفانه زاویه دید ناصحیحی در مسئولان و برنامهریزان فرهنگی کشور وجود دارد. وقتی مسائل کشور را لیست می کنند، مسائلی همچون طلاق، اعتیاد، حجاب، نماز، تجملگرایی و ... را دارای اولویت می پندارند و به آنها می پردازند و پایین بودن سرانه کتابخوانی را جزء مسائل کم اهمیت تر می پندارند و ترجیح می دهند که برای ازدواج پایدار، برپایی نماز و رعایت حجاب که مهمتر است برنامه ریزی نمایند و آنها را در اولویت برنامههای فرهنگی قرار دهند. مسئله بسیار مهمی مطرح است و آن اینکه مردم چه خوراک فرهنگی دارند؟!؟ یکی از ویژگی های جامعه مدرن این است که اوقات فراغت بسیار زیاد شده است!. دانشآموز، دانشجو، خانم خانهدار، آقای کارمند، کاسب و ... آیا اوقات فراغت برخی از این افراد، با شبکه های بیگانه از قبیل من و تو و جم تی وی پر می شود یا کتاب و هیئت و سخنرانی و ...؟!؟ مسئله اصلی فرهنگی این است که وقت فراغت افراد جامعه با چه چیز پر می شود؟ آیا می شود از کسی که روزانه ۶ ساعت پای شبکه ماهواره ای من و تو می نشیند، انتظار داشت که هیچ گاه به سراغ روابط نامشروع و بی حجابی و شراب خواری نرود؟ در روایات نیز آمده است: کسی که دل به گوینده و ناطقی بدهد، او را عبادت کرده است. مثلاً کسی که پای شبکه ماهوارهای یا موبایلی بنشیند، او را عبادت کرده است. با این دید به مسئله، اهمیت کتاب بسیار زیاد خواهد شد.
کلی کتاب های خوب داریم که آدم را متحول می کند. مثل کتاب "سلام بر ابراهیم". با اینکه این کتاب ایرادات نگارشی و ویرایشی بسیاری دارد که در چاپ های متعدد بعدی نیز مورد توجه قرار نگرفته است، هزاران نفر را متحول کرده است. یا کتاب "راز درخت کاج" که سرگذشت شهیده زینب کمایی می باشد که تأثیر بسیاری بر روی حجاب خانم ها گذاشته است. ما در یک نبرد نابرابر به سر می بریم. متأسفانه جذابیت های صوتی و تصویری شبکههایی مثل اینستاگرام، تلگرام، ماهواره و ... قابل مقایسه با کتاب نیست.
🔺 ربط موضوع کتاب به حجاب و عفاف:
باید منتظر تغییر پوشش دختری که مدام سرش در گوشی موبایل است، باشیم. چون مدام الگوهای جدیدی به او ارائه می شود. اما دختری که کتاب خوان باشد، عاقل و خوش فکر می شود و درگیر ارتباط نادرست با پسران نمیشود. چون عمدتاً این نوع روابط مبتنی بر سادگی دختران است.
سطوح لذت های انسان: سطح لذت جسمی از قبیل خوردن، پوشیدن، مسائل جنسی و ... سطح لذت انسانی از قبیل هنر، ادبیات، موسیقی، فداکاری، گذشت و ... و سطح لذت الهی از قبیل انس و مناجات با خدا.
کدام سطح لذت قابل تصویرتر است و بهتر می شود آن را به مخاطب شناساند؟ بله سطح لذت جسمی. به سادگی می توان در فضای مجازی، لذات جسمی و دنیوی را به تصویر کشید. اما لذت های انسانی و الهی کمتر قابل تصویر شدن هستند. درست است که فضای مجازی یک ظرف است و می توان محتوای خوب و بد را در آن قرار داد؛ اما اصولاً سینما دارای سوگیری می باشد و به انتقال مفاهیم اومانیستی، نسبت به مباحث الهی راغب تر است. متأسفانه آن اندازه که شهوات در فضای مجازی قابل ترویج است، سایر مباحث خیر.
کتاب بستری برای مفاهیم اخلاقی و دینی می باشد که می توان از آن بهترین استفاده را نمود. آماری به تازگی در خصوص طلاق منتشر شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته، ۸۰ درصد این طلاقها به دلیل نارضایتی جنسی همسران بوده است. مسئله نارضایتی جنسی زوجین، از توقعاتی ایجاد میشود که افراد در فیلم های پورن می بینند. هر چقدر که عالم به سمت تصویری شدن برود، کار سخت تر می شود. هرچقدر که بتوان انسان ها را با کتاب مأنوس نمود و آن ها را از موبایل و ماهواره و این ابزارها و محتواهای ناسالم دور نمود، تأثیر بهتری خواهد داشت.
https://eitaa.com/umefafgaraei
گزیدهای از نظرات برخی از اعضای حاضر در کارگروه:
🔺 آقای دکتر اسلامیان: عنوانی که شما برای این جلسه انتخاب کردید، عمق استراتژیک کتاب و کتابخوانی در تربیت بود که خیلی به عمق استراتژیک نپرداختید. گمان می کنم که هیچ کس منکر اهمیت کتابخوانی نباشد. انتظار می رفت که بیشتر به بحث مورد نظر می پرداختید. شما نفرمودید که بسترسازی ها چگونه باید باشد. شما نقش قوه بصری را فرمودید که البته فکر می کنم این مربوط به ضعف مروجان فرهنگی نیز باشد. اینستاگرام فضایی است که همه گروه ها در آنجا کم و بیش به فعالیت می پردازند. خیلی وقت ها پخش فیلم های جنگی و پایبندی های شهدا، حتی بر روی افرادی که جنگ را تجربه نکرده اند، تأثیرگذار بوده است. متاسفانه دشمنان ما موفق شده اند که از طریق فیلم و کلیپ و رسانه های صوتی و تصویری به خواستههای خود برسند، ولی ما نتوانستیم. چون آنها در این مسئله از ما جلوتر هستند.
🔺 جناب آقای وارسته پور: شما چند بار فرمودید که کتاب تنها ابزار ما در مقابل تهاجم فرهنگی است. اما به عقیده من این گونه نیست. فضای مجازی و رسانه و هنر نیز در این زمینه مناسب می باشند. اینکه بخواهیم همه افراد، از کتاب تأثیر بپذیرند، بسیار ایده آل است، اما موسیقی و کلیپ نیز می توانند تاثیرگذاری بسیاری بر روی برخی از افراد داشته باشند. اگر کتاب صرفاً میتوانست خوب باشد، پس چرا خود غربی ها دارای مشکلات فراوانی هستند؟ در آنجا که سرانه مطالعه بسیار بالا است. یعنی محتوا نیز اهمیت دارد و کتاب می تواند شمشیری دو لبه باشد.
🔺 جناب آقای ابوترابیان: رسانه ها بستر هستند؛ کتاب هم همینطور. اگر کتاب به شکلی نوشته شود که هنرمندی ای در آن نباشد، تأثیری نخواهد داشت. همان گونه که فیلمها هم اینگونه هستند. اینکه می فرمایید ذهن ها با مطالعه خلاق و فعال می شود و قابلیت تخیل پیدا می کند، عموماً ذهن ها در گذشته فعال بودند. همان طور که می دانیم اطرافیان امام علی علیه السلام، با اینکه با خواندن کتاب ذهن خود را فعال نکرده بودند، با چه دقتی نسبت به ثبت و ضبط خطبه های امام علی اقدام می نمودند و در آن زمان بحث کتاب و کتابخوانی اصلاً مطرح نبوده است.
🔺 آقای دکتر باقری: از نظر روانشناسی اهمیتی کتاب قابل بررسی می باشد. گفته می شود که بچه ها در سنین ۵ تا ۶ سالگی بلند بلند فکر می کنند. یعنی به کلام می آیند. در خلقت انسانی، فکر و اندیشه و کلام ابزار تفکر می باشد و به همین دلیل افراد نابینا سرآمدتر از افراد ناشنوا هستند. چرا که امام علی علیه السلام می فرمایند: مواظب افکارت باش که گفتارت می شود؛ مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود؛ مواظب رفتارت باش که عادتت می شود؛ مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود؛ مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت می شود. بنابراین اهمیت کتاب با ساختار روانشناسی همخوانی دارد. فارغ از محتوا، کتاب لک لکی در کار نیست نیز، در گذشته ای نه چندان دور، موجی ایجاد کرد که بسیار گسترده شد.
🔺 جناب آقای محمدی مقدم: بنده بسیار راغب به مطالعه کتاب بودم، اما با صحبت های شما راغب تر شدم. اما قابل ذکر است که رسانه های تصویری نیز جایگاه مؤثر خود را دارند و غیر قابل انکار نیست. در کتاب سواد رسانهای محمدی فرید آمده است که فیلم به نوعی متن و کتاب است. بنابراین نمیتوان از نقش تأثیرگذار رسانه های تصویری چشم پوشی نمود.
🔺 آقای دکتر سعیدی رضوانی: فرض کنید شما فرزندی دارید؛ دوست دارید اهل کتاب باشد یا رسانه؟ فرض کنید نه محتوای کتاب را می دانیم و نه محتوای رسانه که در خصوص چه موضوعی است. با این وجود کدام یک دست فرزند شما باشد خیال آسوده تری دارید؟ فضای مجازی غیر قابل کنترل است ولی کتاب قابل پیگیری است. حداقل بعد از اینکه کتاب را مطالعه کرد، می دانید که او چه چیزی را مطالعه کرده است؛ اما نسبت به دیده ها و شنیده های او از فضای مجازی و رسانه مطلع نخواهید شد. چون به راحتی قابل حذف است. بنابراین فارغ از محتوا، کتابخوان شدن بچه ها بهتر از حضور مستمر آنها در فضای مجازی است و بلوغ فکری با مطالعه حاصل می شود و نکته مهمی که نباید فراموش کنیم این است که اگر می خواهیم برای مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی فعالیت کنیم، باید از خود مراقبت نماییم.
🔺 معرفی کانال کتاب رسان:
کانال کتاب رسان که در پیام رسان های ایتا، سروش و بله به آدرس @ketabresanبه فعالیت می پردازد، منبع بسیار خوبی جهت معرفی کتاب هایی با محتواهای مورد قبول می باشد. کتاب های موجود در این کانال، با تخفیفات ویژه عرضه می گردد و به تمام نقاط کشور قابل ارسال می باشد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
⭕️ درکانادا یک نفر نیست که فیلم پورن ندیده باشد😳😐
‼️دانشگاه مونترال قصد داشته است دربارهی اثرات فیلم پورن، به روی مردان تحقیق کند و نیاز به یک مرد داشته است که هیچ وقت فیلم پورن ندیده باشد. بعد از چند هفته جستجو در شهر، به علت پیدا نشدن شخصی که فیلم پورن ندیده باشد، پروژه تحقیقات کنسل شده است 😑😕😂
🔺و در انتها دانشمندان غربی گفتند: یک مرد در این مملکت آرزوست.
https://eitaa.com/umefafgaraei