#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
گزارش مختصری از #مناظره_حجاب
🔻مناظره علمی با موضوع "#حدود_شرعی_حجاب؛ بازخوانی نظریه حجاب حداقلی"
با حضور امیرحسین #ترکاشوند، نویسنده کتاب جنجالی "حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)" و دکتر علی #وطن_دوست، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
در تاریخ دوشنبه ۱۱ آذرماه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
🔻در این نشست که با حضور جمع قابل توجهی از اساتید، دانشجویان و فعالان فرهنگی برگزار شده بود، آقایان ترکاشوند و وطن دوست در سه بخش به ارائه مبحث و پاسخگویی پرداختند که خلاصه ای از آن نشست ارائه می گردد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻ترکاشوند که معتقد به حجاب حداقلی می باشد بحث خود را این چنین آغاز نمود که امروزه میان حجاب با عفاف رابطه تنگاتنگی وجود دارد، اما باید بگویم که این ارتباط کاملاً لرزان است و ما باید از این حساسیتها کم کنیم. حجاب حداقلی به معنای کاستن از حساسیت بین عفاف و حجاب می باشد. حجاب فراتر از حداقل هرچه که باشد، اگر قرار باشد که مبنا قرار بگیرد حاصل بدفهمی از متن ها است. در جامعه عصر پیامبر (ص) در خانه تک تک امامان ما در سطح جامعه زنانی وجود داشتند که غیرآزاد و غیرمسلمان بودند، که به آنها مملوک می گفتند. به دلیل درگیری های پیاپی عصر پیامبر مرتب به تعداد مملوک ها (کنیزها) اضافه می شد. حجاب این زنان غیرآزاد روسری، جوراب و آستین بلند نبود. اینها میتوانستند و بلکه مجبور بودند که روسری نداشته باشند. برخی از این زنان در خانه ائمه ما هم حضور داشتند و برخی از آنها منکوحه امامان ما بودند.
🔻این زنان که حجاب حداقلی داشتند، نماز و روزه را هم نیز انجام می دادند. اما امروزه ما در زیارت عتبات عالیات و حتی برای ورود به حرم حضرت معصومه، اصرار داریم که بانوان بدون چادر و روسری ظاهر نشوند! آیا ما حق داریم که به زنان نمازخوان غیر آزاد که در زمان پیامبر و در خانه ائمه، فاقد روسری و لباس آستین دار بودند بگوییم که بی عفت هستند؟! آیا اجازه داریم که به زنان حاضر در خانه ائمه بگوییم که عفاف ندارند و خیابانی هستند؟! برخی از زنان مملوکی، مادر امامان ما شدند. همان کنیزان سر برهنه، در سطح اجتماع و در کنار امام و در بازار تردد می کردند و اینگونه رفتارها گواه گویایی بر این است که ارتباط تنگاتنگی بین حجاب حداکثری با عفاف برقرار نبوده است. اما ما امروزه همه فشار را بر روی زنان آزاد گذاشتهایم و حجاب آنها را مرتبط با عفاف آنها می دانیم! حتی اگر به پیش از انقلاب نگاه کنیم افراد مذهبی، افرادی را که چادری نبودند به چشم گناهکار نگاه میکردند!.
🔻نکته دوم برای کاستن از حساسیت ها این است که حتی اگر بپذیریم زنان غیرعادی آزاد حذف شوند و تنها زنان آزاد را فرض بگیریم و قائل به درست بودن رأی سنتی در مورد زنان باشیم، باید پرده نشینی زنان را در نظر بگیریم. با فرض درست بودن رأی فقها برای حجاب حداکثری، ما می توانیم توضیح بدهیم که این حجاب متناسب با آن دوران بوده است. حجاب حداقلی برای مردان تنها ستر عورتین است، اما غالباً این امر را امروزه خصوصاً خانم ها نمی پذیرند. در زمان پیامبر برهنگی مرسوم بوده است و آنها برهنگی را بد نمی دانستند و حجاب امروزی که در ذهنمان نقش بسته، در آن زمان وجود نداشته است. حجاب حداقلی برای خانمها نیز از زیر گردن تا روی زانو درنظر گرفته شده بود.
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻آقای دکتر وطن دوست در اولین بخش از صحبت خود گفتند: از آنجایی که تنها نظریه پرداز حجاب حداقلی، آقای ترکاشوند میباشند و من تنها کتاب ایشان را مطالعه کردهام، صحبتهایم در خصوص ادعاهای ایشان در این کتاب می باشد. اینکه ما بیاییم و صرفاً به حجاب کنیز اکتفا نماییم آیا صحیح است؟!
🔻زنان کنیز موضوع اول و زنان آزاد موضوع دوم هستند. تعدد موضوعات، تعدد احکام را در بر دارد. آیا از نظر فقهی می توان حکم یک موضوع را به موضوع دیگر داد؟ پس چرا برعکس عمل نمی کنید تا محدوده حجاب را تعیین نمایید؟ چرا از حکم زنان آزاد استفاده نمی کنید؟ مخصوصاً اینکه در زمان ما داستان زنان آزاد مطرح است! شما به کرات اشاره کردید که کنیز در مقابل امام حجاب نداشت! کنیزی عامل محرمیت است و همسر منکوحه هم محرم است. کنیزها از حجاب منع نشدند بلکه به آنها گفته شده که برای حجاب مختار هستند. گفته شد که مادر امام سر برهنه بوده است! این واضح است که اگر کنیزی از مرد مسلمان آزاد صاحب فرزند شود، حجاب بر آن کنیز واجب می شود و آن کنیز ام ولد می شود. ضمناً حجاب حداقلی فقط به حجاب حداقلی مردان ربطی ندارد. اگر بر این ادعا که برهنگی در زمان پیامبر امری رایج بود نقد وارد شود، کل برداشتها فرو می ریزد.
🔻اشعار در یک زمان خاص می تواند نشان دهنده فرهنگ آداب و رسوم آن جامعه باشد. چند شعر جاهلی را با هم می خوانیم تا ببینیم که اصل بر پوشش بوده است یا برهنگی؟! در طواف عریان که یکی از علت هایی است که طرفداران حجاب حداقلی از آن استفاده می کنند، طبق مستندات موجود، کسی که قادر بود لباسی از دوستان و خویشان خود در مکه بگیرد نباید برهنه طواف می کرد و هر کسی که یک بار طواف عریان می کرد، دیگر دلیلی برای طواف عریان نبود. ماجرای طواف عریان شبانه زنان نیز حاکی از حیای زنان آن زمان بود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻اگر 90 یا 100 سال پیش این جلسه برگزار میشد به دلیل اینکه حجاب متدینین در صد سال گذشته چادر و روبنده بود و زنان نیز غیر از آن هیچ حجاب دیگری نداشتند، بیشتر بحث بر روی موضوع پوشیه بود و یک طرف مناظره از این امر طرفداری میکرد و دیگری هم بر این باور بود که نمیتوانیم ادعا کنیم که پوشیه حکم قطعی اسلامی است!. حال کتاب حجاب حداقلی و سایر پژوهش ها را کنار می گذاریم؛ ما می مانیم و روشهای سنتی؛ آیا میتوان امروزه با این روش های سنتی تصمیم گیری نمود؟
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔻رأی های سنتی به اندازهای دور از واقعیت است که در طی تاریخ اسلامی فرصتی برای اینکه تمام احکام آنها رعایت شود، عجیب به نظر میرسد. پس با این وجود باید گفت که طبق رأی سنتی که وجود دارد، اکنون زنانی که در این جلسه حضور دارند بر خلاف رأی فقهای سنتی هستند!، چرا که طبق رأی سنتی، زنان حق ندارند در هیچ جلسهای حضور داشته باشند و به نوعی پردهنشینی جزء لاینفک این رأی سنتی است. امروزه از حجاب وجه و کفین برداشت خوبی نشده و آن دسته از علمایی که نظرشان پردهنشینی بوده بر این باور بودند که در صورت اضطرار، زن باید از منزل خارج شود و برای خروج نیز باید با روبنده باشند و برخی دیگر هم با اکراه بیان می دارند که با حجاب وجه و کفین هم میتوان از منزل خارج شد. طبق رأی سنتی زنان نباید در مسجد نماز بخوانند و همچنین شرکت زنان در مراسم اعتکاف اشکالی نداشته، اما به دلیل اینکه مقدمه این امر خروج از خانه بوده، آن را اشکال میدانستند. حتی در خصوص تشییع جنازه نزدیکان نیز، برخیها بر این باور هستند که برای این امر هم زنان نباید از خانه خارج شوند. در کتاب "حجاب شرعی در زمان پیامبر (ص)" به موضوعات مختلفی اشاره کردهام که با مطالعه آن میتوانید بسیاری از موارد را درک کنید.
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻گاهی ادعا و دلایلی مطرح میشود و بعد گفته می شود که منظور این نبوده است! به دلیل عدم حساسیت حجاب بر روی کنیز، نمی توان به عدم حساسیت برای حجاب زنان امروز رسید! همیشه باید از صغرا و کبرا به نتیجه رسید و احکام فقهی همیشه تابع شرایط نیستند! شما باید اثبات کنید که نظریه حجاب حداقلی چگونه الان جای ارائه دارد! افراد باید برای نتیجه گیری از آیات و روایت استخوان بشکنند. کجای روایات گفته شده که بر اساس رأی سنتی، زنان نمی توانند از منزل خارج شوند؟ خانه نشینی زنان، ادعای بدون دلیل است! شما در ادعاهای خود اشاره داشتید که لباسهای دوخته نشده در عصر پیامبر رواج داشته، اما در اشعار و روایات به وجود صنعت خیاطی اشاره می شود و روایتی مبنی بر اینکه عایشه میگفته پیامبر (ص) لباس و کفش خود را خودشان میدوخته، از کجا آمده است؟ لطفاً برای حرفهای خود به آیات قرآن و منابع موثق استناد کنید و عوام فریبی نفرمایید.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 امیرحسین ترکاشوند
🔻لطفاً بدون هیچ پیش داوری، فایل pdf رایگان کتاب "حجاب حداقلی حجاب شرعی در عصر پیامبر" را بخوانید. چرا که این مسئله جدی ترین مسئله مسلمانان است. تاریخ گفته شده را از قرآن استخراج کردم و واقعیات منجر به نزول آیات حجاب را از خود حجاب استخراج کردم. اگر بپذیریم حرفهای فقهای سنتی در خصوص زنان درست است، اینها علتی دارد و علت آن بی بند و باری های عمیق و وسیع آن زمان بوده است. آن موقع مردم با آلودگی جنسی و زنا همسایه دیوار به دیوار بودهاند و روابط نامشروع بلای شایع آن زمان بوده است. آنها هنوز به این زشت بودن این پدیده پی نبرده بودند و مخفیانه انجام دادن آن را زرنگی می پنداشتند و عدم خروج زنان از منزل، به دلیل عدم انجام این کار آنها بوده است. اما الان میتوان گفت که زنان مسلمان به این عمل زشت وارد نشوید!!
🔻بنده کتاب را با حوصله نوشتم و بی توجه از آن نگذرید. امروزه فقدان روسری را به فقدان حیا و عفاف نسبت میدهند که صحیح نیست. فرهنگ پرده و پرده نشینی در گذشته بوده است که طبق آیه قرآن آمده است که اگر از زنان مؤمن چیزی خواستید از پس پرده بخواهید. ترکاشوند در پاسخ به سؤالی که آیا نقدهای وارد شده به کتاب شما در طی این سالها قابل تأمل نبود، پاسخ داد، تاکنون هیچ یک از نقدهای وارد شده در جلسات و نشست های مختلف باعث نشده که فکر کنم اشتباهاتی در کتاب داشتم. فقط نقدها باعث شده که مطالبی را بخواهم در پاسخ به برخی ابهامات، به کتاب اضافه کنم.
https://eitaa.com/umefafgaraei
👨 دکتر علی وطن دوست
🔻ادعاها بسیار زیاد می باشد و برای همین باید اهم و مهم شود. شما یک نقل ضعیف تاریخی را آورده اید که با نقل های دیگر تاریخی معارض است. روش فقهی ما چیست؟ اگر روایت و نقدی واحد، با روایات دیگر معارض هستند، باید چه کرد؟ باید کدام را پذیرفت؟ شما برای برهنگی آدم و حوا به تورات اشاره کرده اید! در صورتی که در روایات موثق از شیعه داریم که آدم و حوا لباس بر تن داشتند، ولی با خوردن میوه ممنوعه لباسها فرو ریخت. شما به کتابی که اعتبارش زیر سؤال است استناد میکنید و روایات شیعه را نادیده می گیرید؟!؟
🔻شما در کتاب کلمات را به معناهای دلخواه ترجمه کرده اید! کلماتی همچون حجاب، تبرج، نکاح، جلباب و ... معنای کلمات را باید بر اساس حروف اصلی و هیئت آن کلمه ترجمه نمود. مگر فهم قرآن به همین سادگی است؟ گذاشتن زمان بر روی نوشتن یک کتاب، دلیلی بر درست بودن مطالب ان نیست. شما ادعا دارید که ۱۰۱۷ صفحه کتاب نوشته اید و آن را در فضای مجازی نشر داده اید! این کار صحیح نیست! چرا که افرادی که علوم فقهی را نخواندهاند نمیتوانند صحت موارد مطرح شده در این کتاب را تشخیص بدهند. اگر برداشت از آیات به سلایق فردی باشد که سنگ بر روی سنگ بند نمیشود. شأن نزول ها را باید کاملاً درک نمود و نمی توان صبح که از خواب بلند شد مجتهد شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#عفت_در_گفتار
#زندگی_عفیفانه
🔴روایت #تکان_دهنده ازبانویی که، آیت الله #بهجت (ره) به تشییع جنازه و خاکسپاری او رفتند و همه را شگفت زده کردند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_روابط
برخی #پندارهای_ناصحیح_متداول در باب مباحث #فرهنگی_دانشگاه
🔴 پندار ناصحیح #سوم:
💢 اختلاط با جنس مخالف، راهی برای #ازدواج پایدار است.
✅پاسخ:
🔻یک نفر به نام #همسر آینده است، که اختلاط گذشته شما با جنس مخالف را برنمیتابد. بدون شک و با هر نوع عرف خانوادگی که داشته باشید، اختلاط امروز شما با جنس مخالف (اعم از این که افشا شود یا نشود) موجب سردی رابطه شما با همسرتان خواهد شد.
🔻جذابیت جهت ازدواج یک فرد در چشم جنس مخالف، به واسطه ارزان و در دسترس بودن وی نیست. بلکه برعکس، تودار بودن شما و پنهان بودن احساسات شخصی شما، کنجکاوی جنس مخالف را برای کشف شما در طی یک #زندگی_مشترک درازمدت افزایش میدهد.
👤 #دکتر_مغربی
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
💢سلام بر تو ای پاک سرشت، پاک روش و پسندیده...
🔶 ما به #شرافت پایبندیم؛
🔶 در مقابل #حیا زانو میزنیم؛
🔶 با #نجابت راه میآییم؛
🔶 و در قبال #عفت، تمکین میکنیم.
🔶 ما در تفکر، منش و اعتقاد، با بیدینان شرق و لاقیدان غرب، فاصله داریم.
🔶 ما معتقدیم که #خدا هست، معاد و قیامت هست و چشمهایی همیشه نگران ماست.
🔶 ما #حیا میکنیم از حضور ولی نعمتمان و اين که در منظر نگاهش #گناه کنیم.
🔶 ما ساقههای ترد و نازک زلف را به دست گرزهای آتشین، نمیسپاریم.
#دهم_ربیع_الثانی، جهان اسلام، در غم از دست دادن بانوی بزرگ #عفت_و_حیا به سوگ نشست.
#وفات_حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها_بر_عفافگرایان_تسلیت_باد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_گرایش_به_بی_حجابی
قسمت ششم
6️⃣ #خودنمایی
✅برخی افراد نیروی متراکم آزاد نشده ای در درونشان احساس می کنند که نمی دانند از چه راهی باید آن را آزاد کنند و دیگران را از وجود آن با خبر سازند؛ بنابراین از بخشی از نیروی آماده و آشکار خود استفاده می کنند تا شاید بتوانند راهی برای نفوذ در دلها بیابند و قدرت و استعداد خود را به اثبات رسانند.
✅تمایل به برانگیختن احساسات دیگران و اشتیاق به پسندیدگی و پذیرفتگی، شاید نیرومندترین محرک زندگی این دسته از افراد باشد.
✅لذا با کاهش #حجاب و تعويض و تغيير هر روزه #لباس و #آرايش خود و خريدن لباس هاي گران قيمت و مُدِ روز، در صدد #جلب_توجه ديگران برآمده و نگاه هايي را به خود معطوف مي دارند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
🔷خلاصه ای از بیست و هشتمین نشست تخصصی #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی در سال 1398
🔷در تاریخ چهارشنبه 29 آبان 1398
🔷با عنوان: "گام های #افول_عفاف_و_حجاب در دانشجویان پزشکی؛ مطالعه زمینه ای (Grounded Theory)"
🔷ارائه دهنده: خانم دکتر معصومه #محمدحسین_زاده، دکتری علوم تربیتی و کارشناس آموزشی دانشگاه علوم پزشکی
https://eitaa.com/umefafgaraei
به نام خدا
💠 دکتر محمدحسین زاده در این نشست، به بیان بخشی از یافته های رساله دکتری خود با عنوان "تبیین برنامه درسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده علوم پزشکی مشهد" پرداخت. در این رساله تلاش گردیده بود که با مطالعه زمینه ای، فرآیند برنامه درسی پنهان #عفاف_ و_حجاب کشف گردد. ایشان دلیل انتخاب دانشگاه علوم پزشکی و پژوهش پیرامون آن را، اقتضائات کاری آن و اهمیت بیشتر مباحث محرم و نامحرم، بین دو گروه اساتید و دانشجویان و پزشکان و بیماران عنوان نمودند.
💠 جامعه پژوهش انجام شده، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده علوم پزشکی مشهد بودند که داده های گردآوری شده، پس از تجزیه و تحلیل، یافته های ارزشمندی را نشان دادند. یافته ها حاکی از آن بود که، دانشجویان دانشکده علوم پزشکی، در خلال یادگیری و در پی 7 سال آموزش پزشکی، درگیر فرآیند #هویت_یابی_عفافگرایی هستند. یعنی به طور مداوم و حداقل به طور ذهنی و فکری، درگیر مسأله نوع تفکر، نوع رفتار، نوع پوشش، نوع تعامل و ... هستند که بعضاً با پیش زمینه های قبلی آنها منافات دارد. آنها درگیر پاسخگویی به این سؤالات هستند که معیارهای پزشکی در جامعه اسلامی، برای موفقیت چگونه است و چه مواقعی با تضادها و تعارض هایی مواجه خواهند شد و در این مواقع باید دید حرفه ای را لحاظ قرار دهند و یا دید مذهبی غالب گردد. بنابراین هویت یابی عفافگرایی در این دانشجویان، دچار یک نابسامانی، اختلال و ناهماهنگی می شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
دکتر محمدحسین زاده:
💠 در رساله ارائه شده، به تبیین برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد پرداخته شده است. "آنومی هویتیابی عفافگرایی" تئوری ذاتی ظهور یافته و درواقع طبقه مرکزی پدیدارشده از دادههای این پژوهش در خصوص تبیین فرایند برنامهدرسی پنهان عفاف و حجاب دانشکده پزشکی مشهد بود. ماحصل این "آنومی هویتیابی"، در مراحل مختلف تحصیل و بهتبع آن در رویارویی با ابعاد، ویژگیها و مقتضیات خاص هر مرحله به شیوههای مختلفی تجلی مییافت. در این پژوهش این ظهور و بروز در سه مرحله کلی عیان و با عناوین "#هویت_عفافگرایی_هنجاری"، "#برمودای_هویت_عفافگرا" و "#هویت_عفافگرایی_حرفهای_سکولاریستی" نامگذاری شد. دانشجویان پزشکی در مواجه با "آنومی هویتیابی" کنش و واکنشهایی را از خود نشان میدهند که تحت تأثیر #شرایط_زمینهای مانند در سن ازدواج قرار داشتن، جو سیاسی – اجتماعی جامعه، باورها و ارزشهای فرهنگی جامعه و بهویژه #شرایط_مداخلهای نظیر ویژگیهای فردی و خانوادگی دانشجو، منابع اطلاعاتی مورداستفاده وی و نحوه استفاده از شبکههای اجتماعی در دسترس، قرار دارند. این کنش و واکنشها بهصورت بهم ریختگی #طرحواره_های_ذهنی موجود آنها در رابطه با عفاف و حجاب و نیز تلاش ایشان برای سازگاری با جو پزشکی تجلی مییافت. پیامد این فرایند "#اباحه_گری_در_عفاف_و_حجاب" بود.
💠 فرایند هویتیابی عفاف گرایی، تجربهای است که تقریباً از ابتدا تا انتهای دوره تحصیل در دانشکده پزشکی را شامل میشود و دانشجویان لااقل از لحاظ ذهنی و فکری در تمام محیط آموزشی با آن درگیر هستند و دستوپنجه نرم میکنند. این هویتیابی بهصورت مستقیم رفتار دانشجویان در زمینة #عفاف_و_حجاب را هدایت میکند. با توجه به اینکه نوعی نابسامانی و آشفتگی در این فرایند مشاهده شده، که منجر به کاستیهایی درزمینة رعایت عفاف و حجاب در دانشجویان شده، به آن استعاره "#آنومی_هویت_یابی_عفافگرایی" اطلاق شد.
برنامهدرسی پنهان دانشگاه:
💠 علیرغم اینکه یکی از اهداف مهم برنامهدرسی رسمی دانشگاه در دوره پزشکی عمومی، نهادینهسازی ارزشهای اسلامی و ایرانی ازجمله عفاف و حجاب برشمردهشده است، اما #تجارب_زیسته_دانشجویان حاکی از شکلگیری و نقش بسیار مهم برنامهدرسی پنهان دانشگاه در فرایند هویتیابی عفاف گرایی دانشجویان بود. بهعبارتدیگر گویا بعد پیشبینینشده برنامههای درسی نقش مهمتری را در این زمینه ایفا مینمود. بهگونهای که گویا بهموازات برنامه درسی رسمی پزشکی، برنامه درسی دیگری بهصورت #غیررسمی و پنهان در زمینة عفاف و حجاب در این دانشکده در جریان است که بر هویتیابی عفاف گرایی دانشجویان و بهتبع آن بر رفتار دانشجویان در خصوص عفاف و حجاب بسیار تأثیرگذار بوده است. تمامی عوامل مربوط به برنامهدرسی پنهان دانشگاه که شرکت کنندگان بیان نموده بودند، در #چهار_طبقه عوامل مربوط به #محیط_شناختی، عوامل مربوط به #محیط_فیزیکی، عوامل مربوط به #محیط_اجتماعی و عوامل مربوط به #محیط_دیوانسالاری دسته بندی شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 بهطورکلی میتوان همه عوامل مؤثر بر ایجاد پدیده آنومی هویت گرایی عفاف و حجاب در دانشجویان را بهمثابه برنامهدرسی پنهان دانشکده پزشکی مشهد درزمینة عفاف و حجاب، در #چهار_عامل کلی درزمینة رعایت عفاف و حجاب نشان داد. این 4 عامل شامل #دانشگاه، #فرد، #جامعه و #خانواده بود که هر یک دربردارنده عوامل مختلف دیگری بودند. عوامل مرتبط با فرد (دانشجو) که به ویژگیهای شخصی (سن، وضعیت تأهل، وضعیت بومی بودن، وضعیت سکونت)، ویژگیهای روانی (مثل انگیزههای ورود به دانشگاه، عزتنفس و...) و ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی (نوع تربیت فرد، گروه دوستان، منابع اطلاعاتی اش و...) دانشجویان مرتبط است. عوامل مرتبط با جامعه به فرهنگ جامعه عمومی و فرهنگ جامعه تخصصی پزشکی تقسیمبندی شده که البته یافتههای پژوهش حاکی از تأثیرگذاری بیشتر جامعه تخصصی پزشکی نسبت به جامعه عمومی است. عوامل مرتبط به خانواده دانشجو نیز به ویژگیهای اجتماعی-فرهنگی خانواده افراد، میزان نظارت شان و سبک تربیتی و به عبارتی سبکهای فرزندپروری والدین دانشجویان اشاره داشت. عامل دانشگاه نیز در چهار طبقه عوامل مربوط به محیط شناختی، محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و محیط دیوانسالاری دسته بندی شد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 برخی از موارد قابل توجه بهمنظور نهادینهسازی عفاف و حجاب در دانشگاه علوم پزشکی:
1. باید کوشید این امر تبدیل به گفتمانی ذهنی در فضای غالب جامعه پزشکی شود تا سپس بتوان آن را تبدیل به رفتار نمود و به یاد داشت که رشتههایی مانند طبابت، قضاوت و روحانیت ازجمله حرفههایی هستند که از دیرباز جامعه انتظارات ویژهای از آنان داشته و در قبال آن امتیازات خاصی به آنها میداده است که این انتظارات جامعه با عنوان اصول پروفشنالیسم مطرح میشود. در تدوین این اصول پروفشنالیسم می باید مسائل عفاف و حجاب اسلامی در آن جایگاه ویژهای یابد.
2. در دانشگاه باید ویژگیهای رفتار مطلوب یک پزشک در بعد عفاف و حجاب مشخص شود تا افراد شاغل در این دانشگاه بهویژه دانشجویان، انتظارات واقعی دانشگاه اسلامی را در خصوص پوشش و تعامل بدانند.
3. آموزشهای لازم درزمینة آموزش و نهادینهسازی این رفتارها در قشر دانشجو موردتوجه قرار گیرد.
4. رصد و ارزشیابی مستمر این رفتار در دانشجویان و اساتید و دیگر اقشار درگیر در آموزش دانشجویان مدنظر قرار گیرد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
💠 گزیده ای از نظرات برخی اعضای حاضر در جلسه:
🔺 جناب آقای ابوترابیان: نمونه چنین کاری را در مدارس دخترانه نیز داریم و ضرورت دارد که پژوهشی این چنینی در این مدارس نیز انجام شود و یافته های آن می تواند به برنامه ریزی ها کمک کند. متأسفانه دفاع از همسر و خانواده در مدارس دخترانه مورد هجمه قرار می گیرد و در شهرهای بزرگی مثل مشهد، فضای ضد خانواده و ازدواج در دبیرستان ها قوی است.
🔺 آقای دکتر حسنی درمیان: ما سه نوع پوشش عرفی، پوشش قانونی و پوشش دینی داریم. الان به واقع کدام نوع پوشش در ایران غالب است؟ در تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده بود، علل افول ایمان مورد بررسی قرار گرفته بود و نتیجه آن تحقیق نشان داد که آمدن دانشجویان به دانشگاه باعث کاهش رفتارها و الگوهای ایمانی میشود. اما افول در افرادی که در دانشگاه هم نیامده بودند، بیشتر مشاهده شده بود. بنابراین نمی توان قضاوت نمود که دانشجویان دانشکده پزشکی با غیردانشجویان، در مقوله عفاف متفاوت هستند. در جامعه ما پوشش و عفاف یکی از عناصر یک پکیج است که امروزه بیشتر از سایر عناصر مورد توجه قرار گرفته است. تغییر در سلسله مراتب ارزش ها اتفاق می افتد و باز هم به عمق مسئله به درستی پی نبرده ایم.
💠 قبل از آغاز جلسه و در ساعت 14:45نیز، مستند "چرایی اکران ایکسونامی در مشهد" پخش گردید. این مستند به بررسی ابعاد، پیامدها و چالش های اکران عمومی مستند ایکسونامی (خاطرات یک پورن استار از آزادی های جنسی خود در غرب) در روز دوشنبه 20 آبان ماه، در سینما هویزه مشهد، صورت گرفته بود پرداخته بود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی کودک و نوجوان
#تصویر_بدنی
🔷تصویر بدنی، بازنمایی درونی ظاهر بیرونی فرد است، که این بازنمایی ابعاد جسمانی و ادراکی و نگرش نسبت به آنها را در برمی گیرد.
🔷تصویر بدنی می تواند تحت تأثیر عواملی چون رشد جسمانی، تعاملات فرد با محیط اجتماعی، سوانح، آسیب و جراحات بدنی قرار گیرد و نگرانی از #تصویر_تن را در فرد ایجاد می کند.
✅ مرکز جامع مشاوره #آستان_قدس_رضوی
🌸 لینک عضویت و اطلاع رسانی در کانال کلینیک تخصصی #آستان_مهر_رضوی👇👇
https://eitaa.com/astanemehrrazavi
https://eitaa.com/umefafgaraei
🌻✾با سلام و احترام
📣📣📣 سی و یکمین نشست کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی در سال 1398
💬 با عنوان: "بازنمایی تدبیرهای ناکام آموزشی در تربیت مطلوب"
👨🏫 ارائه دهنده: جناب آقای دکتر محمود سعیدی رضوانی
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و مدیر گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
⏰زمان: چهارشنبه 20 آذر ساعت 15:15
و اکران مستند "بازی" ساعت 14:50
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#عفت_در_پوشش
#علت_گرایش_به_بی_حجابی
قسمت هفتم
7️⃣ #استقلال_طلبی
✅دوره #جواني دوره گذر از #بلوغ و شكل گيري حس #استقلال_طلبي فرد است. از همين رو، جوان سعي دارد با روش هاي مختلف استقلال و هويت خود را به ديگران نشان دهد. به عنوان نمونه #دختران در سن جواني و گاهي در نوجواني دست به آزمون«آرايش» ميزنند تا از گروه سني خود پيشتر باشند.
✅اين دختران به اين سبب، پوشش های نامناسب و #لوازم_آرايش را به کار ميبرند که خود را بزرگتر نشان دهند و از رهگذر جادوي لوازم آرايش، آرزوي خود را براي کوتاه کردن دوره کودکي و نوجواني محقق سازند و به «بزرگسالي» قدم نهاده و به نيازهاي عاطفي خويش پاسخ گويند.
️✳️ببهترین راه برای پیشگیری از این، موضوع هدایت دختران به کارهای مفیدی هست که بتوانند از آن طریق چنین نیازی را پاسخگو باشند. مثلاً اگر دختری در فعالیت های ویژه ای، دارای توانمندی و برتری نسبت به دیگران باشد مواردی همچون توانمندی علمی، توانمندی هنری (خیاطی، آشپزی، عروسک سازی و...)، توانمندی ورزشی و ... چنین دختری دیگر نیاز ندارد برای استقلال طلبی، به اقدامات پرخطری همچون حضور آرایش کرده در جامعه متوسل شود.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#خویشتنداری
پيامبر صلوات الله علیه
💠 يقولُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ: اَلشّابُّ الْمُؤمِنُ بِقَدَرى الرّاضى بِكِتابى ، اَلْقانِعُ بِرِزْقى ، اَلتّارِكُ لِشَهْوَتِهِ مِنْ اَجلى هُوَ عِنْدى كَـبَعْضِ مَلائِكَتى؛
💠 خداوند عزّوجلّ میفرمايد: جوان معتقد به قضا و قدرم، خشنود به آنچه برايش مقدر كرده ام، قانع به روزی ام و رهاكننده هوا و هوس به خاطر من، در نزد من مانند يكى از #فرشتگان من است.
📙 منبع: كنز العمّال ، ح 43107 .
https://eitaa.com/umefafgaraei
#ازدواج
#همسر_گزینی
🔰 میزگرد علمی با موضوع بی اعتمادی در ازدواج
🔸 با حضور خانم دکتر مشائی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه فردوسی
🔸 خانم دکتر سلطانی ، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی
🔸 و آقای دکتر اورعی عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه فردوسی
📆 زمان: دوشنبه ۱۸ آذر ساعت ۱۲:۰۰
📌 مکان: دانشگاه فردوسی، دانشکده ادبیات، تالار حائری
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#عفافگرایی
#حجاب_افضل
❇️می بینی خواهرم...
❇️برا دفاع از این حرم...
❇️دارم می رم ولی...
❇️به تو وصیتی دارم...
...
#بدون_شرح
https://eitaa.com/umefafgaraei
#تربیت_جنسی
#بلوغ_زودرس
🔹 اگر فرزند کودک و نوجوان را در معرض انواع #سموم_محرک در اجتماع قرار بدهیم، او را دچار بلوغ زودرس می کنیم. یعنی نوجوان قبل از به دست آوردن #توان_مقابله با #اژدهای_نفس خود باید به مقابله با او بپردازد.
🔹 قبل از اینکه عقل به قدر کافی تقویت شود، باید بتواند انتخاب درستی بکند و بر #هیجانات_جنسی خود غلبه کند؛ یعنی او را در یک #پیکار_نابرابری قرار میدهیم که در اغلب موارد برنده معلوم است.
🔹 به همین خاطر #نوجوان امروز ما، #تمرکز کافی بر ذهن خود ندارد، به وظیفه اصلی خود در این سنین که همان درس خواندن و علم آموزی است نمیپردازد. چون هم تمرکز از او گرفته شده و هم دوست دارد وقت خود را بر سیر کردن غریزههای حیوانی خود بگذارد، در حالی که این غرایز در واقع سیریناپذیر هستند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
#عفافگرایی
#ازدواج_بهنگام
#خویشتنداری
🔰پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ميفرمايند:
ما مِنْ شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَيْطانُهُ: يا وَيْلَهُ، يا وَيْلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُثَى دينِهِ، فَلْيَتَّقِ اللّه َ الْعَبدُ فِى الثُّلُثِ الْباقى.
💬 هر جوانى كه در سن كم #ازدواج كند، شيطان فرياد بر مى آورد كه: واى برمن، واى بر من! دو سوم دينش را از دستبرد من، مصون نگه داشت. پس بنده بايد براى حفظ يك سومِ باقى مانده دينش، تقواى الهى پيشه سازد.
📗منبع: نوادر راوندى، ص ۱۱۲
🔰پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم ميفرمايند: يا مَعْشَرَ الشَّبابِ عَلَيْكُم بِالْباهِ فَاِنْ لَمْ تَسْتَطيعوهُ فَعَلَيْكُمْ بِالصّيامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ.
💬اى گروه جوانان! #ازدواج كنيد. اگر نمى توانيد، روزه بگيريد، كه روزه مهارِ شهوت است.
📙 منبع: كافى، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۲.
https://eitaa.com/umefafgaraei