eitaa logo
کانال ܝ‌وܢܚ݅ܝ̇ߺܭَـــܝ‌ܨ و ܢ̣صــــیܝ‌ࡅ߳ߺߺܙ
1.1هزار دنبال‌کننده
43.4هزار عکس
34.1هزار ویدیو
265 فایل
🌴عرصه ی جنگ نرم، بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشتر وار می طلبد. امام خامنه ای 🍒 🌴 قرارگاه بسوی ظهور 🌷یک لشکر سایبری آتش به اختیار 🌷میباشد. #کانال_روشنگری_و_بصیرت☫ 🇮🇷 #قرارگاه_بسوی_ظهور 🆔 @uphjnv
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ بر این‌ اساس‌، حرکت‌ امام‌ یک‌ حرکت‌ سیاسی‌ – انقلابی‌ برای‌ براندازی‌ حکومت‌ نامشروع‌ موروثی‌ استبدادی و سلطنتی‌ است و می‌توان آن‌ را الگو قرار داد. بر طبق‌ این‌ تحلیل،‌ حرکت‌ ابی‌ عبدالله(ع)‌ کاری‌ عقلایی‌، طبیعی‌ و اساساً سیاسی – انسانی‌ است‌. ◼️ رسالت اصلی که‌ این‌ نوشته‌ بر عهده‌ گرفته، این‌ است‌ که‌، نسل‌ جوان‌ را با عصاره‌ تفسیرهای‌ مختلفی‌ که‌ از جریان‌ عاشورا انجام ‌شده است‌، آشنا سازد تا او به‌ اندیشه‌ واداشته‌ شود و سخنان‌ مختلف‌ را بشنود وخود بهترین‌ را انتخاب‌ کند. هدف‌ این‌ نوشتار این‌ نیست‌ که‌ به‌ صحت‌ و سقم‌ یا بررسی‌ و نقد این ‌دیدگاه‌ها بپردازد چرا که‌ پیش‌ فرض‌های‌ فکری‌، اعتقادی‌، علایق‌ عاطفی‌ و انتظارات‌ هر فرد از یک‌ حادثه،‌ نقش‌ اساسی‌ را در تبیین‌ و تفسیر آن‌ ایفا می کند و نقد هر دیدگاه در مرحله‌ اول‌ مستلزم‌ بررسی‌ و ارزیابی ‌پیش‌فرض‌ها و علایق‌ و انتظاراتی‌ است‌ که‌ پشتوانه‌ هر یک‌ از این‌ نظریه‌هاست‌.
♦️ما تنها در هر تحلیل، سعی در برجسته کردن پیش فرضهای آن تفسیر داشتیم، تا هر کس با قبول آن پیش فرض ها تحلیل مورد نظر خود را از بین آنها برگزیند
◼️ ۱ـ تفسیر اسطوره‌ای‌ – ماورایی‌ 🕯 این‌ تحلیل‌ از زاویه‌ای‌ کاملا ماورایی‌ و اسطوره‌ای [۶]‌ به‌ حادثه‌ کربلا می‌نگرد. ⚫️ این‌ دیدگاه‌ ابعاد اجتماعی‌ – سیاسی‌ حرکت‌ ابی‌ عبدالله‌ را نادیده‌ می‌انگارد و به عنوان پیش فرض این را پذیرفته است،‌ که حرکت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) از قبل‌ توسط خداوند طراحی و برنامه‌ ریزی‌ شده‌ بود و پر از رمز و رازهای‌ ناگشودنی‌ برای بشر است‌ و ابعاد آن حرکت‌ برای‌ او قابل‌ فهم‌ نیست‌. ◾️ در این‌ نگرش‌ تقریباً ویژگی‌ بشری‌ معصومین‌(ع‌) و از جمله‌ سید الشهدا نادیده‌ گرفته‌ می‌شود.
🔻ملاحسین کاشفی، در روضة الشهدا می نویسد: عداوت یزید و امام حسین(ع) دو نوع بود، ظاهری و معنوی. تمام آنچه اتفاق افتاد مثل اختلاف بنی امیه و بنی هاشم، علی(ع) و معاویه، یزید و امام حسین(ع) اختلاف ظاهری بود که ناشی از اختلاف معنوی این اشخاص در سرشت ارواح آنهاست. 🔮 خداوند دو گونه روح آفریده است. ارواح پاک به هم مایل و ارواح ناپاک به هم متمایل هستند و این دو نسبت به هم دشمن هستند که اجتماع و اختلاف آنها در دنیا خود را نشان می دهد و حادثه کربلا همان قضای مبتنی بر خلقت ارواح است. [۷]
💬👁‍🗨 این‌ دیدگاه‌ اظهار می‌کند: خداوند در «عالم‌ ذر»، مقرر فرمود که‌ امام‌حسین‌(ع‌) در کربلا کشته‌ شود و پیامبر(ص‌)، علی‌، فاطمه‌، حسن‌ و خود امام‌حسین‌ (علیهم‌ السلام‌) این‌ قرار را امضا نمودند. [۸] ◼️ از همان‌ زمان‌ مقام‌ ابی‌ عبدالله‌(ع) در نزد ملائک‌، انبیاء و اولیاء همواره‌ والا بوده‌است‌ و امام‌ همواره‌ در عالم‌ نمود و حضور اسطوره‌ای‌ داشته‌ و احتمالا در آینده‌ نیز خواهد داشت‌. مقام‌ او در آسمان‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از زمین ‌است‌. خداوند، فرشتگان‌ گنهکاری‌ چون‌ درکائیل‌، صلصائیل‌ و فطرس‌ را به ‌برکت‌ تولد ایشان‌ ‌بخشد. [۹]
🔶 گرفتاری‌ پیامبرانی‌ چون‌ آدم‌، نوح‌، ابراهیم‌، اسماعیل‌، موسی‌، سلیمان‌، عیسی‌(علیهم‌ السلام‌) پس‌ از لعن‌ به‌ قاتلین‌ ابی‌عبد الله‌ حل‌ و فصل‌ شد. [۱۰] ⚫️ توبه‌ی‌ حضرت‌ آدم‌، بر زمین‌ نشستن‌ کشتی‌ نوح‌، استجابت ‌دعای‌ زکریا برای‌ فرزند، نجات‌ یونس‌ از شکم‌ ماهی‌، برطرف‌ شدن‌گرفتاری‌های‌ ایوب‌، نجات‌ اسماعیل‌ از ذبح‌ پدر، نجات‌ یوسف‌ از چاه‌ و زندان‌ و خلاصی‌ یعقوب‌ از غم‌ دوری‌ فرزند، همه و همه فقط با توسل‌ به‌ او ممکن‌ گشت‌. [۱۱] 🔷 حمل‌، تولد و نامگذاری‌ امام‌ به‌ صورت‌ معمول‌نیست‌. [۱۲] شیرخوارگی‌ حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌)، نه‌ از مادر، بلکه‌ از زبان‌ رسول‌ خدا بوده ‌است‌. [۱۳]
💎این‌ نگرش‌ بر این‌ باور است‌ که‌: «ائمه‌ی‌ هدی‌ (علیهم‌ صلواه‌ الله‌) هر کدام ‌تکلیفی‌ آسمانی‌ داشتند که‌ به‌ مقتضای‌ زمان‌ آنان‌ بود.» [۱۴] 🔵 "هر یک‌ از ائمه‌، نظربه‌ کتاب‌ ممهور که‌ جبرئیل‌ از آسمان‌ آورد، مکلف‌ به‌ تکلیف‌ خاصی‌ بودند و در وقت‌ امامت‌، آن‌ مهر را باز کرده‌ و به‌ آن‌ عمل‌ می‌نمودند." [۱۵] 🔆 این‌ دیدگاه‌ معتقد است‌ همه‌ چیز مطابق‌ خواست‌ امام‌ انجام‌ می‌شود. «برگی‌از درخت‌ نیفتد، مگر آنکه‌ با اجازه‌ امام‌ زمان‌ (عج‌ ) است‌ و در آن‌ وقت‌ امام‌زمانی‌ نبود، مگر حضرت‌ حسین‌(ع‌).» [۱۶]
📍"مردن‌ هر کس‌ را باید امام‌ (هر) زمان‌اجازه‌ دهد و مردن‌ خودش‌ را هم‌ خودش‌ باید اجازه‌ دهد." [۱۷[ 🏴 حتی‌ شهید‌ شدن‌ امام‌ حسین(ع)‌ توسط شمر بن‌ ذی‌ الجوشن‌، بدون‌ اجازه‌ امام‌ حسین‌(ع‌) ممکن‌نبود، حضرت‌ با این‌ استدلال‌ که‌ خدا کشته‌ شدن‌ من‌ را از قبل‌ مقرر داشته است‌، درخواست‌ کمک‌ فرشتگان‌ و قبائل‌ جن‌ را چه‌ در مسیر مدینه‌ به‌ مکه‌ و چه‌ در روزعاشورا نپذیرفت‌. [۱۸] 🔴 امام‌ در جریان‌ حادثه‌ کربلا رفتارهای‌ معجزه‌ آمیز بسیاری‌ دارد. او شب‌ عاشورا با زدن‌ تبری‌ بر زمین‌ باعث‌ شد از زمین‌ آب‌ فوران‌ کند. [۱۹] صبح‌ عاشورا با نفرین‌ خود سه‌ نفر از دشمنان‌ را درجا به‌ هلاکت‌ رساند. [۲۰] او تنها در لحظات‌ آخرکه‌ به‌ دشمن‌ حمله‌ کرد ۱۹۵۰ نفر از کفار را به‌ تیغ‌ در گذراند. [۲۱]
🏴 حتی‌ در یک‌ نگاه‌ غیر مشهور، امام‌ حسین(ع)‌ در کربلا شهید‌ نشد، بلکه‌ دشمن‌ شخصی‌ شبیه‌ او را به‌ نام‌ «حنظله‌ بن‌ اسعد» که‌ شبیه‌ او بود را کشت‌ و خدا آن‌ حضرت‌ را به‌ آسمان‌ برد. [۲۳] 💎 در این‌ نگرش‌، امام‌ شخصیتی‌ کاملا استثنایی‌ دارد، بطوریکه‌ نه‌ کسی‌ می‌تواند مثل‌ او باشد و نه‌ مثل‌ او عمل‌ کند و از ایشان‌ الگو بگیرد.
⚫️ آنان‌ در پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ که‌ بر اساس‌ این‌ تفسیر، فایده‌ی‌ شهادت‌ حسین‌ بن‌ علی(ع)‌ چه‌ بوده‌است‌؛ می‌گویند: «شهادت‌ آن‌ مظلوم‌ کفاره‌ی‌ گناهان‌ و معاصی‌ عاصیان‌ امت ‌است‌ از گذشته‌ و آینده‌. و چه‌ منفعت‌ و فایده‌ از این‌ بیشتر و عظیم‌تر» [۲۴] 💎 "شهادت ‌ابی‌ عبدالله‌ لطف‌ است‌ بر شیعیان‌. ایشان‌ متحمل‌ بار گناهان‌ شیعیان‌ خویش‌گردیدند، لذا مبتلا به‌ این‌ بلاها بودند تا مایه‌ی‌ نجات‌ شیعیان‌ گردیدند… شهادت‌آن‌ جناب‌ مایه‌ی‌ نجات‌ شیعیان‌ و دوستان‌ است‌ از درکات‌ و هلکات‌ و ورطات‌ وعقبات‌ روز قیامت‌ و بضاعت‌ خلاص‌ و نجات‌ از آلودگی‌های‌ گناهان‌ است‌."
◼️ این‌ نگرش،‌ به‌ استناد روایاتی‌ با این‌ مضامین‌ که: «آنان‌ آگاهند که‌ چه‌ زمانی‌می‌میرند.» یا «هر امامی‌ که‌ نداند چه‌ چیز به‌ او می‌رسد و سرانجامش‌ به‌ کجا می‌رسد، او حجت‌ خدا بر خلق‌ نیست‌» [۲۲] 🔻معتقد است‌ امام‌ حسین‌(ع‌) بنا بر علم ‌لدنی‌ خویش‌ از قبل‌، حتی‌ جزئی‌ترین‌ حوادثی‌ را که‌ برای‌ او اتفاق‌ می‌افتاد و تکالیفی‌ که‌ در مقابل‌ این‌ حوادث‌ داشت را می‌داند. او مسیری‌ را که‌ از قبل‌ برایش‌مشخص‌ شده‌ است‌ به ‌طور دقیق‌ و همانگونه‌ که‌ باید دنبال‌ می‌کند.
🔴 علاوه‌ بر این‌، در عصر حاضر، ثمره‌ شهادت‌ آن‌ حضرت‌ را باید در عزاداری‌ها دید. «به‌ سبب‌ ماتم‌ داری‌ بر آن‌ جناب‌ و بکاء و صرف‌ اموال‌ و سایر خدمات‌ در اقامه‌ی‌ عزای‌ آن‌ حضرت‌» [۲۵] ثواب‌ به‌ شیعیان‌ می‌رسد. هزاران‌ نفر در اثر زیارت‌امام‌ حسین‌(ع‌) آمرزیده‌ می‌شوند و با لعنت‌ به‌ قاتلین‌ وی‌ به‌ بهشت‌ می‌روند، براثر گریه‌ به‌ مصیبت‌ او گناهانشان‌ بخشیده‌ می‌شوند و بیماریهای‌ جسمانی‌ و روحانی‌ شفا می‌یابند.