eitaa logo
کانال ܝ‌وܢܚ݅ܝ̇ߺܭَـــܝ‌ܨ و ܢ̣صــــیܝ‌ࡅ߳ߺߺܙ
1.2هزار دنبال‌کننده
38.6هزار عکس
28.8هزار ویدیو
255 فایل
🌴عرصه ی جنگ نرم، بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشتر وار می طلبد. امام خامنه ای 🍒 🌴 قرارگاه بسوی ظهور 🌷یک لشکر سایبری آتش به اختیار 🌷میباشد. #کانال_روشنگری_و_بصیرت☫ 🇮🇷 #قرارگاه_بسوی_ظهور 🆔 @uphjnv @Sydmusavi @cyber_2017
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🇮🇷گروه روشنگری و بصیرت 🇮🇷
╔═══ ✾✾✾ ═╗ ❁﷽❁ 🔺اندر حکایت 🔺 🔸 گویند زیر پرچم سیاست صلاح نیست 🔸 هیئت فقط سینه زنیست! چه صیغه ایست؟! 🔹 گویند ای روضه خوان رجزی بخوان حیدری 🔹 ما را چکار به و و 🔸 گویند ما سگ زینبیم، مست ابوتراب! 🔸 ما را چکار به 🔹 گویند ما گریه می کنیم برا غربت بقیع! 🔹 ما قمه زنیم ما را چکار به ! 🔸 غفلت موج می زند این رسم، رسم نوکریست؟ 🔸 این حرف که حرف همان اشعریست 🔹 حساسیت به اوج خودش رسیده است 🔹 برای ما نقشه کشیده است!
﷽ ⌛️ساعت:21/00 📆زمان:97/6/25 👤ارائه:جناب استاد سید 📌اجرا:محفل آزاد سیاسی http://eitaa.com/joinchat/3518955532C8fc1441b55 ═ঊঈ🍁ঊঈ┅ اتحادیه عماریون
عرض سلام وتسلیت ایام شهادت سالار شهیدان خدمت جنــاب " استـــاد سیـــــــــد " وشمـــا دوستان
🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋🏴🕋 طبق اطلاع رسانی انجام شده با شما همراه هستیم 🔮باپـــژوهــــــش: (7تحلیل استراتژیک از واقعه کربلا*قسمت1) 👤 با هـــــــمراهی "جناب استــاد سیـــــــد " جنـــــــاب "استــاد سیـــــد " سپـاس فراوان از این که وقت ارزشمندتون را دراختیار ما قرار دادید. ضمن تشکر از همراهی شما بزرگواران،شما را به مطالعه پژوهش جنــــــاب " استـــــاد سیـــــد " دعوت می نمایــــم. 🕋🏴🕋🏴🕋
🔆 تحلیل استراتژیک واقعه ی عاشورا؛ بخش اول ◼️ مقدمــه: 🆔 @AndishkadehFCT
🌸 امام حسین(ع): لیکون کلمة الله هی العلیا
◥ بِسمِ رَبِّ سيِّدنا أبَا عَبْدِ اللهِ الْحُسَیْنِ عليه‌السلام ؛ یا اهلَ العالَم قُتِلَ الْحُسَیْنِ (ع) بِکَربَلاء عَطشانا ◣ ⚫️♥️ یا صاحــب الزمــان آجــرک الله فی مصیبت جـــدّڪ ♥️⚫️
🏴 تاکنون‌ تحلیل‌های‌ متعددی‌ از حادثه‌ی‌ عظیم‌ کربلا و اهداف‌ قیام‌ سیدالشهدا (ع‌) صورت‌ گرفته‌ و از منظرهای‌ مختلفی به‌ آن‌ نگریسته‌ شده‌ است‌. 🏴 اصولا سه‌ نوع‌ تفسیر از واقعه‌ کربلا در جهان ‌اسلام‌ و بین اهل سنت وجود داشته‌ است:
◾️در تفسیر اول افرادی چون‌ ابن‌ عربی(متوفی۵۴۳) و ابن تیمیّه(متوفی۷۲۸) [۱]‌ و به دنبال آن وهابیون متاثر از او، بر حاکمیت ‌اموی‌ صحه‌ می‌گذاشتند و جنایات یزید را اینگونه توجیه می کنند، که یزید شخص‌ صالحی‌ بود و عمل‌ ابی‌عبدالله(ع)‌ یک‌ حرکت‌ شتابزده و شورش‌ گونه‌ و تحت‌ تأثیر تحریکات‌ تندروان و اوباش‌ کوفه‌ انجام‌ گرفت.
⚫️السلام علیک یا ابا عبدالله⚫ 🅾همراه با کاروان عاشورای حسینی🅾 ۷۲ قسمت(۳۰) ☸پیرمردان سپاه امام حسین ع☸ 2⃣مسلم بن عوسجه ✅اومردی عابد ، شجاع، واز اصحاب واز رسول خدا ص بود شجاعت او در جنگ ها وفتوحات اسلامی همیشه ورد زبانها بود. ✅ مسلم بن عوسجه با دوستش حبیب بن مظاهر مخفیانه (روزها پنهان وشبها حرکت میکردند)تا خودرا به امام ع رساندند. ✅مسلم ،بعد ازجنگی تحسین بر انگیز. یاران عمر سعدحمله ای به سمت مسلم نمودند. واورا به زمین زدند ، ✅امام بالای سر او آمد وفرمود خدا رحمتت کند ✅«مسلم بن عوسجه» در کوفه نماینده مسلم بن عقیل ع و مسئول جمع اوری اموال وتهیه سلاح بود. ✅ حبیب بن مظاهر دوست قدیمی اش ، بالای سر مسلم آمدوبه او وعده بهشت داد ✅با شهید شدن مسلم ،سپاه عمروبن حجاج فریاد زدند مسلم بن عوسجه را کشتیم. ✅شبث بن ربعی ملعون روزگاری از صحابه پیامبر ص بود ،وحالا از فرماندهان سپاه عمر سعد است فریاد زد شما پهلوانی مانند مسلم بن عوسجه را کشتید. او جایگاه بزرگی داشت ودرفتوحات اسلام در آذربایجان شجاعت های زیادی داشت سید حسین
◼️گروه‌ دوم همچون ابن‌ خلدون(متوفی۸۰۸)‌، بر نگرش‌ امثال‌ ابن‌ عباس‌، عبد الله بن عمر و محمد بن‌ حنفیه ‌صحه‌ می‌گذاشتند‌ و معتقد بودند که یزید شخص‌ فاسدی‌ بود و قیام‌ علیه‌ او لازم‌ بود ولی‌ حسین‌ بن‌ علی(ع)‌ در برآورد قدرتش‌ در مقابل‌ یزید دچار اشتباه‌ محاسبه‌ شد، ارزیابی او از دشمن دقیق نبود، قدرت یزید بیش از حدی بود که ایشان محاسبه می کردند و قدرت نظامی امام در حدی نبود که بتواند بر دشمن پیروز شود، به همین جهت قیام او‌ نتیجه‌ بخش‌ نبود. این‌ نگرش‌ عکس‌العمل‌ یزید را نسبت‌ به‌ حسین‌ بن‌ علی(ع)‌ غیر قابل‌ توجیه‌ می‌داند و آن‌ را محکوم‌ می‌کند.
👁🗨دیدگاه‌ سوم‌ متعلق‌ به‌ امثال‌ شافعی‌، حنبلی‌ و نواندیشان ‌معاصر اهل‌ سنت‌ است‌. این‌ دیدگاه‌ در جبهه‌ موافق‌ با حرکت‌ سیدالشهداء قرار دارد؛ هم‌ یزید را شخص‌ فاسد و مستحق‌ سقوط می‌داند و هم‌ عمل‌ سیدالشهداء را عملی‌ عاقلانه‌، مسئولانه‌ و نتیجه‌ بخش‌ می‌خواند. 🏴 بر اساس‌ این‌ دیدگاه، ‌خاطره‌ی‌ شهادت‌ حسین‌ بن‌ علی(ع)‌ باید انگیزه‌ بر پایی مراسم‌ جشن‌ و سرور باشد، نه‌ اشک‌ و عزاداری‌ و آه‌، همچنانکه‌ عید بزرگ‌ مسلمین‌ عید قربان‌ به ‌همان‌ اندازه‌ یادآور یک‌ موفقیت انسانی و فداکاری‌ است‌ و در آن‌ جشن‌ و سرور برگزار می‌گردد. [۳] 🔅اگر چه‌ دیدگاه‌ سوم‌ به‌ نگرش‌ شیعه‌ نزدیکتر است‌، ولی‌ بر آن‌ از جهاتی منطبق‌ نیست‌
💠 سیاست‌ و برنامه‌ریزی‌ شیعه‌ در بهره برداری از این نهضت، به‌ دست‌ فرزندان‌ امام‌ حسین(ع‌) انجام ‌گرفت‌. 🔹با وجودی که این حادثه برگ زریّن اسلام و انسانیت است و افتخار بشریت و از این جهت جشن و سرور می طلبد، اما رویه‌ی‌ ائمه جشن‌ و سرور نبود، بلکه‌ اشک‌ و عزا بود؛ چون‌ درشرایطی‌ که‌ بنی‌ امیه‌ به‌ مناسبت‌ پیروزی‌ خود و اعراب‌ به‌ مناسبت‌ سال‌ نو جشن‌ می‌گرفتند، جشن‌ اهل‌ بیت‌ نمی‌توانست‌ منعکس‌ کننده‌ اعتراض‌ به ‌سفاکی‌ بنی‌ امیه‌ باشد. جشن،‌ یعنی هماهنگی‌ اقلیت‌ با اکثریت،‌ نمی‌توانست اعتراض ‌اقلیت‌ تحت‌ ستم‌ را نشانگر باشد؛ تراژدی‌ و کشتار فجیع‌ بنی‌ امیه‌ در کربلا با شادی‌ تناسب‌ ندارد. حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌) با شهادت‌ خود قصد داشت‌ تا روح ‌اعتراض‌ به‌ ستم‌ را جاودانه‌ کند. این‌ هدف‌ از طریق‌ تحریک‌ عواطف‌ بهتر امکانپذیر می نمود‌.
♦️روایات‌ بسیاری‌ از ائمه‌ اطهار(ع) نقل‌ شده که‌ حاوی‌ این‌ نکته‌ است که ‌مخلوقات‌ خداوند از آسمانها و زمین‌ و فرشتگان‌ و اجنه‌ حتی‌ حیوانات‌، بر حسین‌بن‌ علی‌(ع‌) گریه‌ و نوحه‌سرایی‌ کردند. [۴] ◼️هر کس‌ بر حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌) بگرید ولو به‌ اندازه‌ بال‌ پشه‌ای‌، گناهانش‌ آمرزیده‌ خواهد شد و بهشت‌ بر او واجب‌ خواهد شد. اگر انسان‌ خود را به‌ گریه‌ وادارد یا شعری‌ بسراید و یا آواز سوزناک‌ بخواند و دیگران‌ را بگریاند، بهشت‌ از آن‌ او خواهد بود. [۵]
⚫️تأکید بر عزا و ماتم‌ و گریه‌ از سوی‌ ائمه‌(ع)‌ نوعی‌ مبارزه‌ منفی‌ برای ‌زنده‌ نگهداشتن‌ حرکت‌ ظلم‌ ستیزانه‌ سید الشهد(ع) و آماده‌ سازی‌ نهاد ناآرام‌ تشیع‌ برای هماهنگی با اهداف ابی عبد الله الحسین(ع) بود، ولی‌ در گذر زمان‌ گریستن‌ و عزا، در بین‌ شیعیان‌ نه‌ وسیله‌ ای برای آن هدف، که‌ به‌ تدریج‌ خود هدف‌ شد. ▪️نوشته‌ شدن‌ کتابهایی‌ چون‌ مفتاح‌ البکا، طوفان‌ البکا، محیط البکا (اقیانوس‌گریه‌)، مثیر الاحزان‌ (برانگیزاننده‌ غمها)، محرق‌القلوب‌(سوزاننده‌ قلبها) و نفس‌ المهوم‌(نفس‌ غمبار) و… تأییدی‌ بر این‌ نظر است‌. ▪️در اغلب‌ این‌ کتاب‌ها صحنه‌های‌ پر شوری‌ «خلق»‌ می‌شد، تا دستمایه ‌گریستن‌ شود.
📍تداخل‌ فرهنگ‌ تشیع‌ و تصوف‌ در برخی‌ از زمان‌ها، باعث‌ می‌شد که بیش‌ از هر چیز بر رفتار پارسایانه‌ و تسلیم‌ جویانه‌ی‌ امام‌ تحت‌ عنوان‌ «مظلوم‌» تأکید شود. این‌ نگرش‌ علی‌رغم‌ خواست‌ ائمه‌(ع‌) از امام‌ و عزاداری‌ چهره‌ای ‌ساخت‌ که‌ تعارضی‌ با نظامهای‌ ظالمانه‌ صفویه‌ یا قاجار نداشته باشد‌ و حتی آنان‌ خود تعزیه‌ گردانان‌ این‌ نوع‌ از عزاداری‌ باشند و بعضاً از آن‌ برای‌ تحکیم‌ قدرت‌ خود از آن بهره برداری سیاسی کنند. 🖋 با شروع‌ مبارزات‌ مردم‌ ایران‌ در جریان‌ نهضت‌ مشروطه‌ و سپس‌ در تداوم ‌آن‌ به‌ویژه‌ پس‌ از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تفسیرهای‌ نوینی‌ از حادثه‌ عاشورا صورت‌گرفت،‌ که‌ مورد تأیید حاکمیت‌ استبداد نبود. 💢در این‌ دوران‌، نوعی‌ نواندیشی‌ برای‌ پیرایش‌ این‌ واقعه‌ از خرافات‌ و تحریفها و در واقع‌ نوعی‌ تجدید نظر در برخی‌ ازتفسیرها قابل‌ مشاهده‌ است‌.
🔳 آنان بر این نکته حساسیت‌ نشان‌ می‌دادند که‌ نباید تفسیر واقعه‌ عاشورا به‌ گونه‌ای‌ انجام‌ گیرد که‌ حرکت‌ امام(ع)‌ یک‌ جریان‌ خاص‌ و منحصر به‌ فرد با مقاصد و انگیزه‌های‌ از پیش‌ طراحی‌ شده‌ و شخصی‌ جلوه‌ کند. 💠 این‌ نواندیشی‌ را می‌توان‌ حول‌ محور سه‌ موضوع‌دانست‌: اولا انگیزه‌ قیام‌ سید الشهدا چه‌ بود؟ ثانیاً آیا چنین‌ حرکتی‌ در مقابل‌حاکمیت‌ سیاسی‌ وقت‌ معقول‌ یا مشروع‌ بود؟ ثالثاً آیا روشی‌ که‌ برای‌ نیل‌ به‌ این‌ هدف‌ انتخاب‌ شد درست‌ و نتیجه‌ بخش‌ بود؟ 🏴 در غیر این‌صورت‌، این‌ حرکت‌ غیر قابل‌ تکرار، الگوگیری‌ و بازآفرینی‌ خواهد شد، حال‌ آنکه‌ بر اساس‌ آموزه‌های‌ شیعی‌، امام‌ الگوی‌ پیروان‌، و مقتدای‌ آنان‌ است‌ و رفتار وی‌ قابل‌ آموزش‌ و پیروی‌ برای‌ همگان‌ است‌.
⚫️ بر این‌ اساس‌، حرکت‌ امام‌ یک‌ حرکت‌ سیاسی‌ – انقلابی‌ برای‌ براندازی‌ حکومت‌ نامشروع‌ موروثی‌ استبدادی و سلطنتی‌ است و می‌توان آن‌ را الگو قرار داد. بر طبق‌ این‌ تحلیل،‌ حرکت‌ ابی‌ عبدالله(ع)‌ کاری‌ عقلایی‌، طبیعی‌ و اساساً سیاسی – انسانی‌ است‌. ◼️ رسالت اصلی که‌ این‌ نوشته‌ بر عهده‌ گرفته، این‌ است‌ که‌، نسل‌ جوان‌ را با عصاره‌ تفسیرهای‌ مختلفی‌ که‌ از جریان‌ عاشورا انجام ‌شده است‌، آشنا سازد تا او به‌ اندیشه‌ واداشته‌ شود و سخنان‌ مختلف‌ را بشنود وخود بهترین‌ را انتخاب‌ کند. هدف‌ این‌ نوشتار این‌ نیست‌ که‌ به‌ صحت‌ و سقم‌ یا بررسی‌ و نقد این ‌دیدگاه‌ها بپردازد چرا که‌ پیش‌ فرض‌های‌ فکری‌، اعتقادی‌، علایق‌ عاطفی‌ و انتظارات‌ هر فرد از یک‌ حادثه،‌ نقش‌ اساسی‌ را در تبیین‌ و تفسیر آن‌ ایفا می کند و نقد هر دیدگاه در مرحله‌ اول‌ مستلزم‌ بررسی‌ و ارزیابی ‌پیش‌فرض‌ها و علایق‌ و انتظاراتی‌ است‌ که‌ پشتوانه‌ هر یک‌ از این‌ نظریه‌هاست‌.
♦️ما تنها در هر تحلیل، سعی در برجسته کردن پیش فرضهای آن تفسیر داشتیم، تا هر کس با قبول آن پیش فرض ها تحلیل مورد نظر خود را از بین آنها برگزیند
◼️ ۱ـ تفسیر اسطوره‌ای‌ – ماورایی‌ 🕯 این‌ تحلیل‌ از زاویه‌ای‌ کاملا ماورایی‌ و اسطوره‌ای [۶]‌ به‌ حادثه‌ کربلا می‌نگرد. ⚫️ این‌ دیدگاه‌ ابعاد اجتماعی‌ – سیاسی‌ حرکت‌ ابی‌ عبدالله‌ را نادیده‌ می‌انگارد و به عنوان پیش فرض این را پذیرفته است،‌ که حرکت‌ امام‌ حسین‌(ع‌) از قبل‌ توسط خداوند طراحی و برنامه‌ ریزی‌ شده‌ بود و پر از رمز و رازهای‌ ناگشودنی‌ برای بشر است‌ و ابعاد آن حرکت‌ برای‌ او قابل‌ فهم‌ نیست‌. ◾️ در این‌ نگرش‌ تقریباً ویژگی‌ بشری‌ معصومین‌(ع‌) و از جمله‌ سید الشهدا نادیده‌ گرفته‌ می‌شود.
🔻ملاحسین کاشفی، در روضة الشهدا می نویسد: عداوت یزید و امام حسین(ع) دو نوع بود، ظاهری و معنوی. تمام آنچه اتفاق افتاد مثل اختلاف بنی امیه و بنی هاشم، علی(ع) و معاویه، یزید و امام حسین(ع) اختلاف ظاهری بود که ناشی از اختلاف معنوی این اشخاص در سرشت ارواح آنهاست. 🔮 خداوند دو گونه روح آفریده است. ارواح پاک به هم مایل و ارواح ناپاک به هم متمایل هستند و این دو نسبت به هم دشمن هستند که اجتماع و اختلاف آنها در دنیا خود را نشان می دهد و حادثه کربلا همان قضای مبتنی بر خلقت ارواح است. [۷]
💬👁‍🗨 این‌ دیدگاه‌ اظهار می‌کند: خداوند در «عالم‌ ذر»، مقرر فرمود که‌ امام‌حسین‌(ع‌) در کربلا کشته‌ شود و پیامبر(ص‌)، علی‌، فاطمه‌، حسن‌ و خود امام‌حسین‌ (علیهم‌ السلام‌) این‌ قرار را امضا نمودند. [۸] ◼️ از همان‌ زمان‌ مقام‌ ابی‌ عبدالله‌(ع) در نزد ملائک‌، انبیاء و اولیاء همواره‌ والا بوده‌است‌ و امام‌ همواره‌ در عالم‌ نمود و حضور اسطوره‌ای‌ داشته‌ و احتمالا در آینده‌ نیز خواهد داشت‌. مقام‌ او در آسمان‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از زمین ‌است‌. خداوند، فرشتگان‌ گنهکاری‌ چون‌ درکائیل‌، صلصائیل‌ و فطرس‌ را به ‌برکت‌ تولد ایشان‌ ‌بخشد. [۹]
🔶 گرفتاری‌ پیامبرانی‌ چون‌ آدم‌، نوح‌، ابراهیم‌، اسماعیل‌، موسی‌، سلیمان‌، عیسی‌(علیهم‌ السلام‌) پس‌ از لعن‌ به‌ قاتلین‌ ابی‌عبد الله‌ حل‌ و فصل‌ شد. [۱۰] ⚫️ توبه‌ی‌ حضرت‌ آدم‌، بر زمین‌ نشستن‌ کشتی‌ نوح‌، استجابت ‌دعای‌ زکریا برای‌ فرزند، نجات‌ یونس‌ از شکم‌ ماهی‌، برطرف‌ شدن‌گرفتاری‌های‌ ایوب‌، نجات‌ اسماعیل‌ از ذبح‌ پدر، نجات‌ یوسف‌ از چاه‌ و زندان‌ و خلاصی‌ یعقوب‌ از غم‌ دوری‌ فرزند، همه و همه فقط با توسل‌ به‌ او ممکن‌ گشت‌. [۱۱] 🔷 حمل‌، تولد و نامگذاری‌ امام‌ به‌ صورت‌ معمول‌نیست‌. [۱۲] شیرخوارگی‌ حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌)، نه‌ از مادر، بلکه‌ از زبان‌ رسول‌ خدا بوده ‌است‌. [۱۳]
💎این‌ نگرش‌ بر این‌ باور است‌ که‌: «ائمه‌ی‌ هدی‌ (علیهم‌ صلواه‌ الله‌) هر کدام ‌تکلیفی‌ آسمانی‌ داشتند که‌ به‌ مقتضای‌ زمان‌ آنان‌ بود.» [۱۴] 🔵 "هر یک‌ از ائمه‌، نظربه‌ کتاب‌ ممهور که‌ جبرئیل‌ از آسمان‌ آورد، مکلف‌ به‌ تکلیف‌ خاصی‌ بودند و در وقت‌ امامت‌، آن‌ مهر را باز کرده‌ و به‌ آن‌ عمل‌ می‌نمودند." [۱۵] 🔆 این‌ دیدگاه‌ معتقد است‌ همه‌ چیز مطابق‌ خواست‌ امام‌ انجام‌ می‌شود. «برگی‌از درخت‌ نیفتد، مگر آنکه‌ با اجازه‌ امام‌ زمان‌ (عج‌ ) است‌ و در آن‌ وقت‌ امام‌زمانی‌ نبود، مگر حضرت‌ حسین‌(ع‌).» [۱۶]