هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
هنگامی که امام از فرزدق شاعر از اوضاع عراق و وضع مردم آنجا پرسید، وی گفت: از فرد خبره و آگاهی سؤال کردی. قلبهای مردم با تو ولی شمشیرهای آنها علیه توست. [۱۳۶] مردم کوفه تنها مردمی بودند که حاضر به همکاری با امام حسین(ع) شدند. آنها مولا علی(ع) و امام حسن(ع) را نیز در شرایطی که دیگران حاضر به این کار نبودند یاری کردند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
💠 اصل هفتم، ضرورت پرورش دینی:
🔴 حکومت صالح، انسان صالح و حکومت فاسد، انسان فاسد تربیت میکند.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
دین از نظام سیاسی میخواهد که امکانات لازم برای پرورش اخلاقی و معنوی افراد جامعه به وجود آورد، به گونهایکه هر چه میگذرد شرایط ارتباط آزاد انسان و خدا بیشتر فراهم گردد و گرایش به اخلاق و انسانیت روز به روز افزایش یابد. انسان دوستی، فداکاری و ایثار، آخرت طلبی و خداجویی محصول نظام صالح دینی است که در صحنهی کربلا به خوبی تجلی داشت. حرکات و سکنات امام و یاران او عینیت اخلاق و معنویت بود.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
♦️ جمع بندی و نتیجه گیری :
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
⚫️ آیندهی هر حکومتی تا حدودی از رفتار داعیان و به وجود آورندگان آن حکومت قابل پیشبینی است.
رفتار امام حسین(ع) و یاران او نشانگر ارزشهایی بود که آنان در صدد تحقق آن بودند. امام در ملاقات با لشکر دشمن به یاران خود میفرماید: لشکر دشمن و حتی حیوانات آنها را سیراب سازید. [۱۳۷]
زهیر بن قین به امام پیشنهاد میکند تا لشکر عمر بن سعد نرسیده است با لشکر حر بجنگیم، چون در این حالت، احتمال پیروزی زیاد است، ولی امام میفرمایند: آنان با ما جنگ ندارند، بنابراین من شروع کنندهی جنگ نخواهم بود. [۱۳۸]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
مسلم بن عقیل با وجودی که شرایط کشتن ابن زیاد را فراهم میبیند حاضر به ترور و قتل ناجوانمردانه او نمیشود و درتوجیه اقدام خویش میگوید. پیامبر(ص) فرمود: ایمان مانع کشتن ناجوانمردانه و ترور است. [۱۳۹]
نافع بن هلال از جانب دشمن، اجازه مییابد تا به تنهایی آب بنوشد، ولی میگوید: تا حسین(ع) و یاران او آب ننوشند، من نخواهم نوشید. [۱۴۰] مسلم بن عوسجه با اینکه آخرین لحظات زندگی را سپری میکند تنها وصیتش به حبیب بن مظاهر، تنها نگذاشتن حسین بن علی است [۱۴۱] و…
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
جامعهی فاسد بقای خویش را در کنار ارزشها نمیبیند، چنین نظامی منافقپرور، متملق دوست و سفلهپرور است و اصلاح طلبی، آزادگی، نظارت و فعالیتآزاد و خیرخواهان را بر نمیتابد؛ خشونت، زور، سب و سرزنش مخالفین روشغالب در آن است. حامیت فاسد با ریا و فریب، مقدسین و قشریون را میفریبد و با رها کردن بیتالمال در دست صاحبان نفوذ از آنان در جهت توجیه و تحکیم نظام حاکم بهره میبرد. [۱۴۲]
بر همین اساس، روانشناسی جامعهی اموی قابل پیشبینیاست، برآیند چنین روانشناسی در روز عاشورا متجلی است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
صبح عاشورا، هنگامی که آتش را در پشت خیمههای حسین(ع) میبیند به فرزند و تربیت یافتهی پیامبر میگوید: یا حسین! آیا میخواهی زودتر از قیامت به آتش جهنم بروی. [۱۴۳]
«محمد بن اشعث» به تمسخر خطاب به امام میگوید: چه نسبتی بین تو و محمد(ص) وجود دارد؟ [۱۴۴]
چگونه میشود مسلمانی به اینجا برسد که پس از کشتن فرزند پیامبر(ص) خود بر جنازهی او داوطلبانه اسب بتازد؟ [۱۴۵]
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
این چگونه نظام دینی است که امیر آن بر منبر رود و بگوید: سپاس خدایی را سزاست که حق و طرفداران آن را پیروز کرد و امیر مؤمنان یزید و یاران او را یاری نمود و دروغگوی پسر دروغگو و طرفداران آن را به قتل رسانید. [۱۴۶]
بنابراین، حرکت اباعبدالله الحسین(ع) یک حرکت اصلاحی انسانساز بود، که همواره خود را در پهنهی تاریخ اسلام جلوهگر میسازد تا روزی که این نام شنیده میشود، این مکتب و اصول آن حیات و جریان دارد.
عاشورا آئینهای تمام نمای حرکت انسان به سوی آزادی و آزادگی بود و سرزمین کربلا الهام بخش انسان به سوی کمال و خدا خواهی است.
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🏴〰⚫️♦️⚫️〰🏴
📝 پی نوشت ها :
[۱۲۱] اللهم انی احب المعروف و انکر المنکر و اسئلک…ماهو لک رضی و لرسولک رض. مقتل خوارزمی،ص ۱۸۶
[۱۲۲] اللهم انک تعلم أنه لم یکن ما کان منا تنافساً فی سلطان و لا التماساً من فصول الحصام. تحفالعقول، ص۲۷۲
[۱۲۳] اللهم انک تعلم…لکن لنری المعالم من دینک و نظهر الاصلاح فی بلادک و یأمن المظلومون منعبادک و یعمل بفرائضک و سننک و أحکامک. تحف العقول، ص۲۷۲
[۱۲۴] الا و ان الدعی ابن الدعی قد رکز منا بین اثنتین بین السله و الذله، و هیهات منا الدنیئه یابی ذلک اللهو رسوله و المومنون و حجور طابت و انوف حمیه و نفوس ابیه و أن نؤثر طاعه اللئام علی مصارع الکرامانی زاحف الیهم بهذه الاسره، علی کلب العدو و کثره العدد و خذله الناصر. تحف العقول، ص۲۷۵
[۱۲۵] لا و الله و لا اعطیهم بیدی عطاء الذلیل و لا اقر اقرار العبید. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۲۳
[۱۲۶] الا ترون الی الحق لایعمل به و ان الباطل لایتناهی عنه، لیرغب المؤمن فی لقاء الله محقاً . فانی لااری الموت الا شهاده (سعاده) و الحیاه مع الظالمین الا برما. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۵، تحفالعقول، ص۲۷۹
[۱۲۷] لا و الله لا افعل، الموت دون ذالک و احلی. ابن قتیبه دینوری، الامامه و السیاسه، ج۲-۱، دار الکتبالعلمیه، بیروت۱۹۹۷، ص ۱۸۵
[۱۲۸] ـان نزل القضاء بما نحب فنحمد الله علی نعمائه و هو المستعان علی اداء الشکر، وان حال القضا دونالرجاء فلم یعتد من کان الحق نیته، والتقوا سریرته. الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۵۴۷
[۱۲۹] ارشاد مفید، ج۲، ص۷۷
[۱۳۰] ارشاد مفید، ج۲، ص۷۷
[۱۳۱] الکامل فی التاریخ، ص۵۵۹
[۱۳۲] فمن قبلنی بقبول الحق فالله اولی بالحق و من رد علی هذا اصبر حتی یقضی الله بینی و بین القوم وهو خیرالحاکمین. مقتل خوارزمی، ص۱۸۸
[۱۳۳] ویلکم ان لم یکن لکم دین و کنتم لاتخافون یوم المعاد فکونوا احراراً فی امر دنیاکم و ذوی احساب.تاریخ طبری، ج۴، ص۳۴۴
[۱۳۴] انت الحر کما سمیک امک، انت الحر ان شاء الله فی الدنیا و الاخره. تاریخ طبری، ج۴، ص۳۲۵
[۱۳۵] ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معائشهم فاذا محصوا بالبلا، قلالدیانون. تحف العقول، ص۲۷۹
[۱۳۶] قلوب الناس معک و اسیافهم علیک. ارشاد مفید، ج۲، ص۶۹
[۱۳۷] تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۳
[۱۳۸] تاریخ طبری، ج۴، ص۳۰۹
[۱۳۹] ان الایمان قید الفتک و لا یفتک مؤمن بمؤمن. الکامل فی تاریخ، ج۲، ص۵۳۸
[۱۴۰] تاریخ طبری، ج۴، ص۲۹۰
[۱۴۱] تاریخ طبری، ج۴، ص۳۳۱
[۱۴۲] مجمع بن عبد الله در توصیف کوفه برای امام، میگوید: بزرگان قوم را رشوههای کلان دادهاند و جوالهایشان را پر کردهاند که دوستیشان را جلب کنند و به صف خویش برند و بر ضد تو متفقاند. بقیهیمردم دلهایشان به تو مایل است، اما فردا شمشیرهایشان بر ضد تو کشیده میشود. تاریخ طبری،ج۴، ص۳۰۶
[۱۴۳] یا حسین اتعجلت النار قبل یوم القیامه؟ ارشاد مفید، ج ۲، ص ۹۹
[۱۴۴] ای قرابه بینک و بین محمد، مقتل خوارزمی، ج۱، ص۲۴۹
[۱۴۵] من ینتدب للحسین فیوطئه فرسه؟ فانتدب عشره منهم. ارشاد مفید، ج۲، ص۱۱۸
[۱۴۶] الحمد لله الذی اظهر الحق و اهله و نصر امیر المومنین یزید و حزبه و قتل الکذاب ابن الکذاب وشیعته. ارشاد مفید، ج۲، ص۱۲۱
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
🕋🕋🏴🕋🕋🕋🏴🕋🕋🏴🕋
جنـــــاب
"استــادسیــد"
بسیـــــار عــــــالی
اجــرتــون بـــا
سالار شهیدان حسین
مظلوم(علیه السلام)
از همـراهی همـه کاربران
وادمین ها ومدیران
گروه هـــای ولایــی
که در هماهنگی واجرای
کنفـــرانس ما را
همراهی نمودند
بسیار سپاسگزاریم .
🕋🏴🕋🕋🕋🏴🕋
هدایت شده از آرشیو کنفرانس عماریون
animation.gif
43.8K
🕋🏴🕋🕋🕋🏴🕋
التماس دعای فرج
یا حسین علیه السلام
پایان کنفرانس
🕋🕋🏴🕋🕋🕋🏴🕋🕋
▫️گفتاری از مرحوم علی صفایی حائری(عین.صاد):
💦ما گاهی گریه می کنیم ولی با گریه عقده دل باز می کنیم
و نه بر "رنج های حسین" که بر رنج های مشابه و غیر مشابه خودمان اشک میریزیم.
ما از دردهای خودمان و از سیلی و اهانتی که چشیده ایم بر حسین اشک میریزیم و بخاطر سنگینی ظلمی که تحمل کرده ایم بر حسین ناله سر میدهیم و همین است که با این داغ ها،
گرمتر گریه سر میدهیم و بیشتر هق هق می کنیم و همین است که
باز گرفتار مکر شیطان و نفس خود و تجربه ی خویش هستیم.
—(از کتاب چهل حدیث از امام حسین-ع-صفحه ۲۱۵)- #عین_صاد