امام علی علیه السلام در حدیثی می فرمایند:
اَعجَبُ ما فِى الانسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِکمَةِ وَ اَضدادٌ مِن خِلافِها فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَکَهُ الحِرصُ وَ اِن مَلَکَهُ الیَأسُ قَتَلَهُ السَفُ ؛ فَکُلُّ تَقصیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ.
شگفت ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حکمت و ضد حکمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد، حرص نابودش می کند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را می کُشد هر کوتاهى برایش زیانبار است و هر زیادهروى برایش تباهى آفرین.
علل الشرایع ج ۱، ص ۱۰۹
https://eitaa.com/usul121
وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۹۵﴾
و پيمان خدا را به بهاى ناچيزى مفروشيد زيرا آنچه نزد خداست اگر بدانيد همان براى شما بهتر است (۹۵)
مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۶﴾
آنچه پيش شماست تمام مى شود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعا كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل میکردند پاداش خواهيم داد (۹۶)
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۷﴾
هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى دادند پاداش خواهيم داد (۹۷)
سوره نحل
هدایت شده از 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن - 8 بهمن 99.mp3
7.54M
#فایل_صوتی
#سخنرانی_استاد
#نشست_تخصصی
#وبینار
🔹سلسله هم اندیشیهای بیان قرآنی «مرجعیت قرآن در اندیشهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)»
🔹سخنرانی دکتر پاکتچی
🔹موضوع: نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن
🔹زمان: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹
🆔 @OstadPakatchi
هدایت شده از 📖 کانال آموزشی غیر رسمی استاد احمد پاکتچی 📖
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_تصویری
#سخنرانی_استاد
#نشست_تخصصی
🔹سلسله هم اندیشیهای بیان قرآنی «مرجعیت قرآن در اندیشهی حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدظلهالعالی)»
🔹بخشی از سخنرانی دکتر پاکتچی با موضوع «نسبت مرجعیت قرآن با معیارها و شیوههای فهم قرآن»
🔹زمان: چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹
🆔 @OstadPakatchi
⚠️عرفان نظری بدون عرفان عملی⚠️
رهبر معظم انقلاب:
💠بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم.
منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم.
عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست.
♻️مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک، عرفان نظری باید به سلوک بینجامد.
خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همهی علوم است، خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند.
ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند.
♻️ آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته.
💢 حالا شما از قول مرحوم آقای فاضل، از امام (رضوان الله علیه) خاطرهای نقل کردید؛
خود من هم یک خاطرهای دارم که آن را هم بگویم: من از ایشان پرسیدم که شما درس مرحوم حاج میرزا جواد آقا را درک کردید یا نه؟ ایشان گفتند که نه، افسوس، افسوس، نشد. البته در برخی کتابها مینویسند که امام جزو شاگردهای آمیرزا جواد آقا بودند؛ در حالی که نخیر، قطعاً ایشان نبودند.
ایشان گفتند که آقای آ شیخ محمدعلی اراکی آمد من را دو جلسه برد درس ایشان. ظاهراً شبهای جمعه جلسه داشتند. ایشان گفتند دو جلسه رفتم، اما نپسندیدم. میگفتند آن وقتها ذهن ما پر بود از آن حرفها. یعنی همان حرفهای عرفان نظری. امام در سن هشتاد و چند سالگی افسوس میخورد که درس آ میرزا جواد آقا نرفته؛ با اینکه ایشان شاگرد و مرید و عاشق مرحوم شاهآبادی بوده.
🔅یک خاطرهی دیگر هم به مناسبت عرفان نقل کنم. گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاهآبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش میگردید، این است.
مرحوم شاهآبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی - یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست - دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع میکرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه میخواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشتهایم؛ «مصباح الانس» میخواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»!؟ خانهی ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام میگفتند از مدرسهی دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید.
امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقهمند بودند. میدانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه - یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند -
خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ لیکن حالا بعد از سن هشتاد سالگی به بالا، که یادم نیست چه سالی بود، ایشان به من اینجوری میگفتند: افسوس؛ نه، ذهن ما آن وقتها پر بود از آن حرفها. خب، حرفهای عرفان نظری، حرفهای پر زرق و برقی هم هست؛ اما آن چیز دیگری است، راه دیگری است، حرف دیگری است. من حرفم این است.
📝بهمن ماه ۱۳۹۱
#سیدعلی_قاضی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
52.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹فيلم كامل حضور امام خامنه اي در منزل علامه مصباح يزدي(ره) در سال 1378.
امام خامنه اي: بنده فقط نگراني ام اين است كه شما خسته شويد, اينهمه كه شما اينطرف و آنطرف مي كار اينها(داريد).
علامه مصباح: قبلا وقتي سه تا درس مي دادم, خسته مي شدم، ولي الان روزانه چندين سخنراني مي كنم بحمد الله خسته نمي شوم.
«من یادم میآید توی همین تهران بعضی از علماء و بسیاری از مردم با مرحوم مطهری سر همین قضیهٔ [کتاب] حجاب درافتادند. من در مشهد یک بحثی کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت و مسألهٔ ولایت که ماه رمضان بود و بحثهایی برای جوانها میکردیم آن وقتها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنی خیلی خوب و کاملی بود بعد هم چاپ شد یعنی؛ خلاصهاش هم یک جایی چاپ شد، اصل سخنرانیها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عدهای در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمهٔ ولایت فلانی این حرفها را زده در حالی که این منکر به معنای انکار آن ولایتی که آنها میگفتند که نبود، آنها میگفتند ولایت یعنی محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنی اعتقاد به امامت علی. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایی علاوهٔ بر اینها ما از کلمهٔ ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتی که در آن کلمهٔ ولایت بکار رفتهاست «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددی را، از این کلمات یک برداشت جدیدی از کلمهٔ ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکی اگر یک نفری بیاید فرض بفرمائید دربارهٔ حصبه یک ایدهٔ جدیدی را مطرح کند که اضافهٔ بر معلومات قبلی باشد با او چه جوری رفتار میکنند؟ خب احترامش میکنند، تکریمش میکنند.»
سخنرانى در اجتماع دانشجویان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالى، ۱۳۶۷/۷/۱۳
https://eitaa.com/usul121
در گزارشی دیگر تلقی ساواک از مباحث مطرحشده در این جلسات بهروشنی آمده است. گزارشگر ساواک معتقد است که آیتالله خامنهای در این سخنرانیها «به تشریح اصول انقلابی قرآن و به طور کنایه در لفافه به تشویق و تحریک مردم و به پایداری [در برابر] اختلافات طبقاتی» میپردازد. به اعتقاد او «در پس این نشستها سازماندهی دیگری وجود دارد که این جوانان را تبدیل به گلولههای آتشین میکند. هر کس قدری دقت و توجه به وضع مجلس مزبور... و نحوهی اعمال و گفتار اکثر حضار مینمود، درمییافت که جوانها... [که] بیش از صد نفر بوده و هر دانشجو و کارگر و کارمند جزء و دهاتیهایی که در یکی دو سال اخیر به مشهد کوچ کردهاند بوده و به طوری که... میگویند این گروه به طور مدام آموزش میبیند و تبلیغات آنچنان مؤثر است که جوانان را به صورت گلولهی آتش درآورده و از هیچ چیز ترس ندارند. مبلغین گروه به عناوین مختلف ثابت میکنند که در حال حاضر دستگاه دولتی از حکومت یزید پلیدتر و بدتر است و گفته میشود که شماها مانند امام حسن علیهالسلام و علیاکبر حسین علیهالسلام هستید؛ دستگیری و احیاناً مرگ برایتان افتخار است و تمام اعضاء وابسته، با ایمان راسخ این ادعا را قبول دارند.» شرح اسم، صص۵۱۱ . https://eitaa.com/usul121
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسمالله
▪️حضرت آیتالله پناهنده:
💢من اغراق نمیکنم. اگر امروز از کارکشته ترین سیاستمداران دنیا بپرسی بهترین سیاستمدار دنیا کیست، میدانی چه میگویند؟!
🔹 بخشی از جلسه درس اخلاقِ
"آیتالله سید عبدالله پناهنده"
#عید_انقلاب
شهید مطهری:
🔰اسلام و سازگاری با توسعه تمدن
🔶#اسلام هرگز به شکل و صورت و ظاهر زندگي نپرداخته است. تعليمات اسلامي همه، متوجه روح و معني و راهي است که #بشر را به آن هدفها و معاني ميرساند.
🔷اسلام هدفها و معاني و ارائه طريقه رسيدن به آن هدفها را در قلمرو خود گرفته و بشر را در غير اين امر آزاد گذاشته است و به اين وسيله از هر گونه تصادمي با #توسعه_تمدن و فرهنگ پرهيز کرده است.
🔶در اسلام يک وسيله مادي و يک شکل ظاهري نميتوان يافت که جنبه «تقدس» داشته باشد و مسلمان وظيفه خود بداند که آن شکل و ظاهر را حفظ نمايد. ↩️از اين رو، پرهيز از تصادم با مظاهر توسعه علم و تمدن يکي از جهاتي است که کار انطباق اين دين را با مقتضيات زمان آسان کرده و مانع بزرگ جاويد ماندن را از ميان برميدارد.اين همان درهم آميختن تعقل و تدين است.
🔷از طرفي اصول را ثابت و پايدار گرفته و از طرفي آن را از شکلها جدا کرده است. کليات را به دست داده است .این کليات مظاهر گوناگوني دارند و تغيير #مظاهر، حقيقت را تغيير نميدهد.
🌐اماتطبيق حقيقت بر مظاهر و مصاديق خود هم آنقدر ساده نيست که کار همه کس باشد، بلکه نيازمند درکي عميق و فهمي صحيح است.