مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
💠 gap.im/ut_edalatkhahi
💠 sapp.ir/ut_edalatkhahi
💠 iGap.net/ut_edalatkhahi
💠 eitaa.com/ut_edalatkhahi
💠 instagram.com/ut.edalatkhahi
⭕️⭕️ تکامل عدالتخواهی در معرکه عدالتخواهان
🔸 کمک به فقیر نه همه عدالتخواهی است و نه حتی مبارزه با فقر. تقلیل عدالتخواهی به خیریه، آن هم منهای مبارزه با فقر، خدمت به سازوکار ناعادلانه است.
🔸 منهای فقر هم همه عدالت نیست؛ صرفا عدم یکی از معلول های بی عدالتی و نهایتا عدم یکی از علل این یک معلول است یعنی تکاثر! تقلیل دادن عدالت به منهای فقر و مبارزه در جهت آن همراه با تقلیل علل آن به تک علتی چون تکاثر، با اکتفا به تک روایتی شریف، بدون اجتهاد عدالتپژوهانه در شبکه معرفتی اسلامی، بدون توجه به دیگر علل فقر، و منهای مبارزه با فساد و تبعیض، بازی در زمین بی عدالتی است. عدم فقر برای وجود عدالت ضروری است اما کافی نیست.
🔸 مبارزه با فساد همه عدالتخواهی نیست؛ در کنار مبارزه با فقر و تبعیض تازه میشوند همه ظلم ستیزی یا بیعدالتی نخواهی!
🔸 مبارزه با فقر و فساد و تبعیض هم همه عدالتخواهی نیست بلکه درواقع همه بیعدالتی نخواهی است! مبارزه با بی عدالتی است، روی دیگر سکه عدالتخواهی است؛
💠 عدالت و عدالتخواهی باید مبنایی و ایجابی تعریف شود تا در کنار مبارزه سلبی بیعدالتی نخواهانه! مبارزه ایجابی عدالتخواهانه نیز انجام شود.
💎 تعریف عدالت در نگاه استاد عبدالحمید واسطی و شاخص های آن:
🔹 عدل، نسبتی میان امکانات و نیازها و هزینههاست که سبب شود همه عناصر مرتبط با موضوع بتوانند بهسوی کمال طبیعی خود حرکت کنند(اِعطَاءُ کُلِْ ذِیحَقّ حَقَّه). این تعریف حاوی موارد زیر است:
_ انحصار به انسان ندارد، محیطزیست و موجودات مرتبط با زندگی انسان را نیز در برمیگیرد.
_ شاخص “هر چیزی حداقل بهاندازه نیازش، بهره ببرد و حداکثر به اندازه توانش از او خواسته شود” را در بردارد.
_ به شاخص فوق محدود نشده و به شاخص”حرکت به سوی رشد و کمال” نیز توسعه یافته است.
_ شاخص “بهفعلیت درآمدن قوا و استعدادها” را ارائه کرده است.
_ میان نیازهای صادق و کاذب، قوای مثبت و منفی تمایز داده است.
_ هدفمدار است.
_ امنیت کار و سرمایه را تواماً در بردارد.
_ ضرورت توازن میان رعایت حقوق فرد وحقوق جمع را ارائه نموده است. (هویّت توازنگرایانه)
✍️ کیوان سلیمانی
✅ @ut_edalatkhahi
🔴 عدالت و ضدعدالت؛ اولویت سنجی منطقی یا گزینش شخصی؟
🔻 در این که تمام اشخاص و ساختارهای نظام از صدر تا ذیل، از بیت و شخص رهبری تا سران و ساختارهای سه قوه تا انشعابات خرد و کلان آنها مستلزم #نقد_مستمر از سوی مردم و دانشجویان و اساتید هستند کوچکترین شکی وجود ندارد.
🔻 تفاوت #اولویت_سنجی_منطقی با #گزینش_شخصی در این است که تشخیص اولویت ها و تخصیص منصفانه تمرکزهای مطالباتی بر نقاط عطف و محوری در عین نقد مستمر همه جانبه، ریشه در محاسبات و تحلیل های عقلانی و تجربی در مقیاس تمدنی دارد و نه منفعت های قبیله ای و گرایشات شخصی و قدرت طلبی های جناحی.
🔻 عدالتخواهی گزینشی شخصی مبتنی بر اولویت منفعت و اصالت قدرت، مصداق بارز #ضدعدالت است و نه تنها خدمتی به عدالتخواهی نمیکند که با غبارآلود کردن فضا و منفعتی کردن مطالبات و انحراف در افکار و رفتارهای اجتماعی کار #عدالتخواهی_منطقی_مردمی را سخت کرده و نفع قابل توجهی به صاحبان منفعت و مخالفان عدالت می رساند.
🔻 نکته مهم در گزینشی یا غیرگزینشی بودن عدالتخواهی، تشخیص #اولویت ها با توجه به ضریب اهمیت و اثرگذاری ها و با لحاظ کردن جایگاه تاریخی و مختصات تمدنی مسائل است. در عین صحت استمرار همه جانبه نگری در مطالبه ها، ضرورت اولویت سنجی در مسیر مطالبه و انتقادها انکارناپذیر است و عدم اولویت سنجی هاست که معمولا منجر به انحراف و افراط و تفریط ها میشود.
🔺 #عدالتخواهی_گزینشی_شخصی چه ریشه در بازیچه شدن اشخاص و جریانات توسط جناح های سیاسی داشته باشد و چه ریشه در خطای تحلیلی ناشی از #عدالتخواهی_احساساتی؛ در هر دو صورت نه عدالتخواهی که مصداق ضدعدالت است.
✍ #کیوان_سلیمانی
🔴 مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران
🔴 @ut_edalatkhahi