سلام علیکم
ازطرف دفتررهبری تو رادیو گفتن
نماز ایات برای این ماه گرفتگی واجب نیست
اطلاعیه مهم
🔶ماه گرفتگی امشب
🔷ساعت ماه گرفتگی
🌸آیا نماز آیات برای ماه گرفتگی امشب واجب است؟
با ما همراه باشید 👇👇👇
https://eitaa.com/ahkamvamarafkarbordi
🔶رساله آیت الله زنجانی
مساله2360:نماز آیات در خسوف نیمسایهای
❓آیا در ماه گرفتگی نیمسایهای (که با چشم عادی به راحتی قابل رؤیت نیست) یا در ماه گرفتگی کامل وقتی ماه وارد نیمسایه میشود (قبل از ورود به سایۀ کامل) نماز آیات واجب است؟
✅در فرض سوال، نماز آیات واجب نیست.
پرسش: یک نوع ماه گرفتگی رخ می دهد که قرص ماه زیر سایه نمی رود بلکه به صورت یک نیم سایه کم رنگ روی قرص ماه قرار می گیرد آیا نماز آیات واجب است ؟
پاسخ ایت الله سیستانی: اگر این چنین است نماز آیات واجب نیست. و نماز ایات زمانی واجب می شود که نور بخشی یا کل قرص ماه مخفی شود.
📌 لینک اول آزمون تست هوش طرح ولایت طلاب
⭐️ لطفا قبل از ورود توضیحات مربوط به آزمون را با دقت مطالعه نمائید.
👈 این لینک ویژه داوطلبينی است که رقم اول کد ملی آنها اعداد 0 یا 1 یا 2 باشد.
🔗 https://presenter.jivrus.com/p/1yxkEokV9EIuuH-Y5-UWzrcWdMUGJCt29OLkQwQGrQnY
📌 لینک دوم آزمون تست هوش طرح ولایت طلاب
⭐️ لطفا قبل از ورود توضیحات مربوط به آزمون را با دقت مطالعه نمائید.
👈 این لینک ویژه داوطلبينی است که رقم اول کد ملی آنها عدد 3 به بالا باشد.
https://presenter.jivrus.com/p/1gcfcc40TjhQ0EIGcwOyrBCL2Mepzc91w2Jk8BIF8sBs
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اگر فرزندت میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن🔸
به بچههایتان سفارش کنید که طلبه بشوند؛ این عزت شماست. طلبه شدن، #خدمت_بسیار_بزرگی است. خود من تا وقتی که دیپلم گرفتم، بنای آخوند شدن نداشتم. وقتی که کنکور دانشکده فنی دادم، به دلایل سیاسی من را محروم کردند. به ذهنم آمد که جایی بروم که دولت نتواند جلوی من را بگیرد و دیدم هیچ جا جز آخوندی نیست. من فقط برای این آخوند شدم و حالا میگویم: اگر اینجا نبودم، کجا بودم؟ فرض کنید من در دانشگاه بودم؛ همکلاسیهای ما حالا چه کار میکنند؟ چه نقشی در جامعه دارند که ما نداریم؟ چه خدمتی میتوانند بکنند که ما نمیتوانیم بکنیم؟ طلبه، بهترین خدمتها را میتواند بکند. اگر بچهتان طلبه شده، به او روحیه بدهید و اگر به این کار علاقه دارد، او را تشوق و ترغیب کنید.
اگر فرزندت دلش میخواهد طلبه شود، #سجدۀ_شکر کن؛ او میخواهد #سهم_خدا شود.
———————
♨️ #ثبتنام_حوزههای_علمیه آغاز شده و رو به #اتمام است. لینک ثبت نام جهت پذیرش حوزههای علمیه 👈 https://b2n.ir/m44978
#وارث_انبیا
@haerishirazi
#مناسبتی
مناسبت های اسلامی و دینی امروز ۱۵شوال المکرم
🏴جنگ احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء علیه السلام (3 هجری)
⏺غزوه بنی قینقاع(2 هجری)
🏴وفات شاه عبدالعظیم حسنی(252 هجری)
🟡 معجزه رد الشمس در مسجد فضیخ(7یا8).
__
✅
@aine_tasnim
باماهمراه باشید و به دیگران معرفی کنید👆🌹👆
💠 امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
ان فاطمة عليهاالسلام بنت رسول الله (ص) كانت مسبحتها من خيوط صوف مفتل عليه عدد التكبيرات فكانت عليهاالسلام تديرها بيدها تكبر و تسبح الى ان قتل حمزة بن عبد المطلب فاستعملت تربته و عملت التسابيح فاستعمها الناس
تسبيح حضرت فاطمه عليهاالسلام نخى بود كه بر آن به تعداد تكبيرات - ۳۴ عدد - گره زده بود و آن را در دستش مى چرخانيد و تكبير و تسبيح مى گفت تا وقتى كه حمزه شهيد شد، تسبيح از تربت او ساخت. و از آن پس ساختن تسبيح در ميان مردم رواج يافت.
📚 وسائل الشيعه ج ۴: ۱۰۳۳
__
✅
@aine_tasnim
باماهمراه باشید و به دیگران معرفی کنید👆🌹👆
#مناسبتی
به مناسبت وقوع غزوه بنی قینقاع
این غزوه در سال دوم هجرت پس از گذشت تنها بیست ماه از هجرت رسول خدا(ص) به مدینه در روز شنبه، نیمه شوال به وقوع پیوست و تا اول ذی القعده به طول انجامید.
پیمان با یهود
خاتم انبیا(ص) در بدو ورود به مدینه با یهود، پیمانی بست و آنان را به قبایل همپیمانشان ملحق کرد و برای آنان شروطی گذاشت که مهم ترین شرط آن دشمنی نکردن با رسول خدا(ص) و مسلمانان بود.
نقض پیمان یهود
واکنش یهود بنی قینقاع در برابر پیروزی بدر پرسش برانگیز و باعث شگفتی است. جز این نیست که بازتاب پیروزی سپاه اسلام، قانون پذیری بیشتر در شهروندان مدینه باشد؛ به ویژه اقلیت یهودی که از این پس، بیش از گذشته به حمایت پیامبر(ص) نیازمند بودند؛ اما آنچه در تاریخ ذکر شده است، برخوردی متفاوت از سوی یهود بنی قینقاع پس از جنگ بدر بود که از نادیده گرفتن پیمان با رسول اکرم(ص) حکایت می کرد.
علت جنگ
روزی یکی از زنان انصار برای خرید زیور آلات به بازار رفته بود و عده ای از اوباش اصرار داشتند نقابش را از صورتش بردارند؛ ولی او در برابر آنان مقاومت کرد تا اینکه مردی یهودی از قینقاع، بدون اطلاع زن، پیراهنش را از پشت به بالای بدنش گره زد و زمانی که زن برخاست بدنش نمایان شد و یهودیان به او خندیدند. آن زن از مسلمانان کمک خواست. مردی از مسلمانان با او درگیر شد و وی را کشت. یهودیان بنی قینقاع جمع شدند و آن مرد را کشتند و پیمان خود را با رسول خدا(ص) به طور رسمی شکستند و سپس داخل قلعه خود تحصن کردند در پی این اقدام و خشم مسلمانان، زمینه پیکار فراهم شد.
اتمام حجت با یهود بنی قینقاع
بنابراین، پیامبر(ص) پیکی فرستاد و آنان را در بازار جمع کرد و برای اتمام حجت به آنان فرمود: «ای جماعت یهود! قبل از آنکه خدا با شما آن کاری را کند که با قریش انجام داد مسلمان شوید که به خدا قسم! شما می دانید من فرستاده خدایم.» یهود بنی قینقاع با گستاخی و لحنی تمسخرآمیز گفتند: «ای محمد! اتفاقی که پیش آمد تو را فریب ندهد. تو به سبب نادانی قریش بر آنان پیروز شدی و به خدا قسم! ما اهل جنگیم و اگر با ما بجنگی، خواهی فهمید که هرگز مثل ما نمی جنگی.» برحسب روایتی از ابن عباس، هشداری که به کافران در نخستین آیه های سوره آل عمران به چشم می خورد، دربارۀ این جماعت نازل شده است.
نخستین پیکار رسول خدا(ص) با یهود
این اولین جنگی است که بین پیغمبر(ص) و یهودیان واقع می شود. نقل شده است زمانی که آیه هشتم سوره انفال نازل شد مبنی بر مقابله با کسانی که ترس از خیانت آنان وجود دارد، رسول خدا(ص) همراه سپاهیان خود، قلعه بنی قینقاع را محاصره کرد و این محاصره، پانزده شب، طول کشید تا اینکه خدا در دل آنان وحشت افکند و گفتند: «آیا ممکن است که ما بیرون بیاییم و رهایی یابیم؟» رسول اکرم(ص) به آنان فرمود: «نه، مگر طبق حکم من.» پس خود را تسلیم امر حضرت کردند و قرار شد تا اموالشان -که وسایل طلاسازی و سلاح های زیادی بود- برای پیامبر(ص) باشد و زن و فرزندشان از آن خودشان باشد. زمانی که در قلعه باز شد، محمد بن مسلمه مأمور شد اموالشان را بگیرد و خاتم انبیا(ص) به منذر بن قدامه سلمی دستور داد، آنان را با طناب ببندد؛ اما عبدالله بن اُبَی -که با یهودیان همپیمان بود- وقتی در اقدام برای باز کردن طناب آنان و فراری دادنشان ناکام ماند و با برخورد تند منذر بن قدامه مواجه شد، راهی جز تضرع و التماس به رسول خدا(ص) ندید؛ بنابراین نزد حضرت رفت و با التماس از آن حضرت خواست تا با همپیمانان وی نیکی کند. پیامبر(ص) در ابتدا نپذیرفت؛ اما او که راهی جز اصرار و التماس نداشت با اصرار فراوان موفق شد، رسول اکرم (ص) را از کشتن آنان منصرف کند و در واقع، کمترین مجازات برای آنان در نظر گرفته شد که در ابتدا تبعید به وادِی القُری(منطقه نزدیک خیبر) بود و بعد از آنجا نیز به صورت دست جمعی به ازرعات در حوالی شام کوچ کردند.. پیامبر(ص) خمس غنایم را گرفت و این، نخستین خمسی بود که می گرفت. پس به مدینه بازگشت و در قربانی اَضحی شرکت فرمود و در صحرا با مردم نماز خواند و دو گوسفند به دست خود قربانی کرد و گویند که این، نخستین قربانی او بود.
همچنین پیغمبر(ص) سه قبضه کمان به نام های «کتوم»، «روحا» و «بیضا» و دو زره به نام های «صفدیه» و «فضّه» و سه شمشیر به نام های «قَلَعی»، «بَتّار» و «حَتف» و سه نیزه را برای خود اختیار کرد که کتوم در جنگ احد شکسته شد. پرچم رسول خدا(ص) در این غزوه به دست حضرت حمزه(ع) بود.
قطع پیمان با کفار و نزول آیه
عده ای از طوایف مدینه از قبل با بنی قینقاع همپیمان بودند. ابن ابی سلول، سردسته منافقان مدینه، هنگام جنگ بنی قینقاع با فرستاده خدا(ص)، به عنوان همپیمان در حمایت از آنان بپاخاست؛ اما عبادة بن صامت با اینکه از طایفه بنی عوف و همپیمان بنی قینقاع بود، نزد پیامبر(ص) آمد و پیمان خود با یهود بنی قینقاع را به هم زد و از آن برائت جست و